Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Letný železničný sumár 2012 - časť I

Letný železničný sumár 2012 - časť I

 
Leto je dávno za nami a ďalšie tak skoro nepríde. V týchto depresívnych zimných dňoch nám často nezostáva nič iné, len spomínať na prijemné letné chvíľky pri obrazovke počítača. Zároveň je to však čas, kedy sa mnohí z nás konečne dostávajú k pretriedeniu čoraz zapratanejšieho a chaotickejšieho archívu.

 











V mojich železničných priečinkoch začal panovať čoraz väčší neporiadok. Lepšie povedané totálny „bordel“. Fotky sa počas letného obdobia rojili ako poruchy na rušňoch 361 a čas na ich svedomité usporiadanie stále chýbal. Provizórne riešenie sa ukázalo ako dramatické neschopné a čoskoro som stratil prehľad o nafotených záberoch. Všetko to trvalo až do týchto dní, kedy mi voľnejší pracovný harmonogram a pochmúrne počasie dovolili zasadnúť k PC a začať neporiadok pomaly čistiť. Až som bol prekvapený, kde všade som v lete bol. Túto situáciu by sme teda mohli parafrázovať výrokom: „Čo si v lete nafotil, v zime ako keby si našiel“ :)

Niektorým letným potulkám som sa na stránke venoval už skôr. Najprv to bola dokumentácia posledných dvoch týždňov prevádzky starej trate okolo Tureckého vrchu. Taktiež som podnikol niekoľko ciest k susedom do ČR na južnú a severnú Moravu, ktoré boli opäť predmetom niekoľkých reportov. Nasledujúci text tak môžeme považovať za akési voľné pokračovanie týchto článkov. Tentoraz však bude reč výlučne o slovenských železniciach, ktoré som sa podujal preskúmať v rámci početných výjazdov. Môžeme začať!




Jeden z prvých prázdninových výletov ma zaviedol do Radošiny. 7.7.2012 sa na opustenej trati č. 142 konala mimoriadna nostalgická jazda pre verejnosť s karkulkou T 444.0060. Na fotografii opúšťa vlak Radošinu a vydáva sa na spiatočnú jazdu do Topoľčian, kde sa v priestoroch miestneho depa konala výstava historických rušňov. Človek by si v tejto chvíli pomyslel, že sa už nič zaujímavé diať nebude. Lenže to by sa odrazu nemohla objaviť skupinka približne 10 cestujúcich, ktorá evidentne zaspala v miestnom pohostinstve a nestihla sa vrátiť do súpravy. To som na takejto akcii ešte nezažil.



Príjemné letné popoludnie v Hornom Srní, odkiaľ práve odchádza Os 3811. Motorový vozeň 810.624 je vcelku príjemným prekvapením od všadeprítomnej rady 811 (20.7.2012).



Hodinku času som v Hornom Srní využil na podrobnú dokumentáciu okolia stanice a hlavne dvoch odstavených AWT okuliarnikov 753.731 + 753.737 (20.7.2012)..



Na pozadí miestnej cementárne prichádza do Horného Srnia „krabicový“ konvoj s vedúcou 811.002 (Os 3812). Na druhom konci spočíva 811.019 + 011.893, z ktorých sa onedlho stane Os 5406 do Chynorian (20.7.2012)..



26.7.2012, leto v plnom prúde a ja vyrážam do Nitrianskeho Pravna. Tým začínam svoju púť po lokálkach, s ktorými sa v novom grafikone bohužiaľ už nestretneme. Cestou si samozrejme nenechávam ujsť príležitosti na zaznamenanie niečoho zaujímavého. Ako napr. vo Vrútkach, kde sa pripravuje na odchod do Zvolena „retrovka“ 750.300 (Os 7303).



Klasika na Hornej Štubni. Vľavo náklad s dvojicou somárov a vpravo „jednoočko“ 750.032, ktoré onedlho povezie Os 7526 do Vrútok. Ja však rýchlo naskakujem do Os 5614, ktorý ma dopraví do Prievidze - odtiaľ už do Nitrianskeho Pravna nie je ďaleko (26.7.2012).




Nitrianske Pravno. Koncová stanica 11 km dlhej trate vychádzajúcej z Prievidze, nad ktorou sa zatiahli mračná nielen na fotke, ale aj v skutočnosti. Bageta 813.033 sem už možno nikdy nezavíta (26.7.2012).



Po odchode z pochmúrneho Nitrianskeho Pravna využívam čas na obhliadku prievidzského depa a robím si chúťky na nejaké tie „cecane“. No, to asi vyznelo mierne podivne :D Ale 751.075 mi to určite odpustí (26.7.2012).



Odrazu sa ako blesk z jasného neba prirúti aj 751.046, zastaví a podozrivo po mne pokukuje. Radšej ju nedráždim a nenápadne odkráčam do R 720 Bojnice (26.7.2012).



Čulý ruch vládne v Chynoranoch, kde sa práve odohráva križovanie R 720 Bojnice (na čele so 750.238) a Os 5005. Úplne vľavo čaká na posun motorový vozeň 811.020 (26.7.2012)..



811.020 obieha v Chynoranoch svoj prípojný vozeň a za pár minút vyrazí do Trenčína ako Os 5411 (26.7.2012).



Piatok 3.8.2012 odchádzam s kamarátmi na chatu do Korytnice a na ružomberskej stanici neodolám odstavenému kocúrovi 742.038, ktorý sa vyhrieva v posledných lúčoch podvečerného slnka.



Chata v Korytnici s oficiálnym názvom „Korytnička pod Donovalmi“. Dostavuje sa menší šok, keďže som dopredu vôbec netušil, kam to vlastne ideme. Čudujete sa, čo robí v železničnom článku fotografia nejakej starej chalúpky? Tak vedzte, že sa jedná o staničnú budovu bývalej úzkorozchodnej trate, ktorá spájala Ružomberok so známymi kúpeľmi v Korytnici. Práve na tomto mieste - v stanici Korytnica-Kúpele - končili vlaku svoju 23,5 km dlhú púť z Ružomberka. Budova dávno neplní svoju pôvodnú funkciu, avšak stále je vzorne udržiavaná a zachováva si pôvodnú architektúru.



Počas môjho pobytu som samozrejme vyrazil na menší prieskum a v priestore bývalého koľajiska pred stanicou nachádzam zopár drevených podvalov. Začínam sa cítiť ako detektív Colombo pri riešení jedného zo svojich prípadov :) Z „Korytničky“ (ako sa trati familiárne prezývalo), však toho do dneška veľa nezostalo. Mnohé úseky bývalého telesa sa zmenili na cyklotrasy s asfaltovým povrchom a na niektorých miestach nie je po trati ani pamiatky. Najznámejším artefaktom je nepochybne rušeň U 37.006 vystavený na pomníku v Ružomberku.



Okrem podvalov sa mi pošťastí natrafiť aj na dva kilometrovníky, nenápadne učupené pod stromami. V pozadí cesta I. triedy č. 59 (I/59), ktorá v tejto lokalite definitívne zvíťazila na železnicou. Škoda, že sa nikdy nepodarilo predĺžiť železničku až do Banskej Bystrice - možno by sa jej osud vyvíjal úplne inak.



Víkend v Korytnici utiekol ako voda a ja sa opäť nachádzam na stanici v Ružomberku. Do oka mi ihneď padne dvojica odstavených „cecaní“ 751.112 + 751.191. Škoda, že 112 nie je otočená opačne, keďže jej druhé stanovište je typické svojou bledou tvárou :) Úplne vľavo sa ešte do záberu stihol natlačiť aj „peršing“ 163.105 (5.8.2012).



V Ružomberku ostávam zakliesnený proti mojej vôli ešte dlhé minúty, keďže R 606 mešká skoro hodinu. Toto mesto bola pre mňa v minulom roku zakliate - hocikedy som odtiaľto cestoval, tak meškanie dosahovalo závratné čísla. Ako napr. 28.10.2012, známy to deň, kedy námraza na troleji spôsobila obrovské meškania na hlavnom ťahu. Priam legendárnym sa stal R 602, ktorý nabral viac ako 500 minútové meškanie a obehol ho aj R 608. Vtedy som naozaj dôkladne spoznal každý centimeter ružomberskej stanice. V lete si aspoň mohol človek sadnúť von na lavičku a sledovať premávku - takto som dospel aj k záberu IC 505 Tatran s 350.014 (5.8.2012).



Odpočívajúca „mandarinka“ 811.013 v Kraľovanoch. 7.8.2012 na mňa čakala malebná Orava a trať 181 do Trstenej, ktorú som sa konečne rozhodol zdolať.



Ale nezdolal som. Os 7909 totiž do Trstenej nedorazil, keďže pár metrov za zastávkou Sedliacka Dubová vypovedal poslušnosť motorový vozeň 811.004. Na pomoc prišla bageta 813.005 z oprotidúceho Os 7910 - tá v Dlhej nad Oravou vyložila cestujúcich, prišla po pokazenú 811.004 a vrátila sa naspäť do Dlhej n/O. Tam obehla neschopnú súpravu a so zhruba 20 minútovým meškaním sa pobrala na Kraľovany. Os 7909 v úseku Dlhá nad Oravou - Trstená bol odrieknutý a cestujúci si buď museli počkať na ďalší pravidelný spoj alebo zvoliť iný druh dopravy (7.8.2012).



Ušetrený čas vďaka poruche 811.004 som sa rozhodol stráviť na Krpeľanoch. V takom počasí by bol hriech vrátiť sa predčasne domov. Navyše som sa rozhodol otestovať kondičku, keďže v Kraľovanoch zastavuje nákladný vlak a pravdepodobne vyštartuje hneď za Os 7844. Otázka teda znie, je možné dobehnúť zo zastávky v Krpeľanoch na fotoflek pri priehrade? Priatelia, je to možné! Po vyskočení z vlaku som nahodil vražedné tempo a v ten deň by mi nestačila ani bežecká reprezentácia Jamajky. Vbieham do lesíka tesne pri priehrade a v diaľke už počuť hrmot dvojičky 131.061/062 s nákladným vlakom. Ekvilibristicky vyberám fotoaparát z batohu, dobieham na flek, nestíham nič nastaviť a stláčam spúšť. Podarilo sa! (7.8.2012).



Nakoniec som zmenu plánu rozhodne neľutoval a na Krpeľanoch strávil príjemné chvíle. Za hviezdu dňa bol vyhlásený R 608 Spišan s 363.107. (7.8.2012).



Čakanie na R 610 spríjemnil vo Vrútkach okuliarnik 754.084 na čele Zr 1844 Strečno (7.8.2012).



O dva dni neskôr (9.8.2012) som sa pre zmenu vybral na juh, kde ma prichýlila starobylá Nitra. Na zábere práve vchádza do stanice 736.101 ako Os 5004 z Prievidze.



Na 750.238 som mal cez leto šťastie viackrát - jedno z našich stretnutí prebehlo aj v Zbehoch, kde prichádza na R 720 Bojnice (9.8.2012).



Letmé nahliadnutie do leopoldovského depa, kde sa schovávalo zopár mašiniek - od ľavého okraja je to postupne 742.125, 751.174 a 751.203. Úplne vpravo sa ešte maskuje nejaký modrý okuliarnik, toho som si však všimol až na obrazovke počítača (9.8.2012).



Typická architektúra staničnej budovy napovedá, že sa nachádzame v Čadci. Tesne po príchode dokumentujem na závese Os 3917 peršing 163.124 (10.8.2012).



Rýchlo sa presúvam na druhý koniec stanice, keďže sa blíži príchod Ex 230 Kysuca. České banány veru nie sú v mojom archíve častým hosťom a preto nepohrdnem ani miernym protisvetlom. Ale predsa len trošku hundrem, keďže miesto 151.008 mohlo prísť niečo krajšie (10.8.2012).



Tak dnes si banán v slušivejších farbách naozaj nevychutnám. Z opačného smeru totiž privandruje „najbrt“ 151.020 na Ex 145 Landek (10.8.2012).



Prehliadku fenomenálneho makovského nástupišta si samozrejme nemôžem nechať ujsť. Bez toho sa žiadna návšteva Čadce nezaobíde. Prosím vás pekne, čo je toto za obludnosť?! Na cestičku vedúcu k tomuto unikátu asi púšťajú v noci diviakov, lebo pripomína skôr rozorané pole než chodník. No jednoducho katastrofa, až má človek chuť okamžite niekoho inzultovať. Aspoň že som tu stretol jednokusový riadiaci vozeň 912.001, inak by som sa rituálne samozneškodnil (10.8.2012).



Po nepríjemnom zážitku s makovským nástupišťom sa vraciam späť a konečne objavujem aj niečo pekné zelené - 163.114 na Os 3921 (10.8.2012).



Dosť však bolo Čadce - naskakujem do Os 4172 a presúvam sa do poľského Zwardoňu, čo bol vlastne hlavný cieľ môjho dnešného programu. Poteší ďalší zelený peršing - tentoraz 162.006. Samotná cesta ubieha mimoriadne rýchlo, keďže trať prechádza jedným z najkrajších slovenských regiónov. Vo Zwardoni sa ako keby zastavil čas a také ticho, čo vládne v tejto staničke, sa snáď nezažije na zápase slovenskej futbalovej ligy (10.8.2012).



Spiatočná cesta do Žiliny je pokojná až na prejazd Skalitým, kde vládne čulý pracovný ruch. Zľava doprava je to postupne 163.123 (Os 4174), nasledujú poľské dvojičky ET41-188 + ET41-121 a nakoniec čmeliak 770.058 na miestnom posune (10.8.2012).



Záverečná fáza leta 2012 bola vyhradená pre východ. V Sabinove som si 25.8.2012 počíhal na Os 8773, kde sa objavila na miestne pomery typická 163.057.



O deň neskôr - 26.8.2012 - som za mimoriadne zlého počasia absolvoval jazdu do Spišského Podhradia. Osud bol však ku mne zhovievavý a za diametrálne lepších svetelných podmienok sa 28.8.2012 objavujem opäť na rovnakom mieste a navyše sa stávam svedkom prebúdzania motorového vozňa 812.018. Ten sa chystá vykonať tých zopár zúfalých jázd, ktoré ostali v poslednom grafikone pred definitívnym odpísaním trate (28.8.2012).



Pre nemotorizovaného jedinca ťažko vybojovaná fotografia, ktorá sa veľmi rýchlo dostala medzi moje obľúbené. Zachytenie prevádzky na trati č. 187 spolu so Spišským hradom bol jeden z mojich najväčších letných cieľov (28.8.2012).



Krátky pobyt na košickej stanici využívam na zachytenie pekného českého peršingu 162.053 na Zr 1905 Laborec (26.8.2012).



Moje cestovateľské železničné leto zakončujem mimoriadne štýlovo na mieste, kam sa bolo takmer nemožné dostať. Teda aspoň pre mňa ako človeka žijúceho na opačnom konci republiky. Reč je o trati č. 195 do Veľkých Kapušian, kde sa od nového grafikonu zastavila osobná doprava. Náročné to bolo najmä z dôvodu existencie len dvoch denných párov vlakov - jedného v skorých ranných hodinách a druhého podvečer. Nakoniec sa však predsa len podarilo zlomiť všetky prekážky a 27.8.2012 o 16:00 vystupujem v Bánovciach nad Ondavou. Na stanici nachádzam rakaňu 183.035 a motorák 812.056, ktorý sa presne o hodinu vyberie do Veľkých Kapušian ako Os 9339.



Trošku vzrušenia počas dlhého čakania spôsobí príchod zánovnej motorovej jednotky 861.005 na Os 8909 do Humenného (27.8.2012).



Veľké Kapušany - konečná stanica Os 9339. Čo si tu počať, keď spiatočný spoj odchádza až o hodinu a pol? Na stanici sa nedeje vôbec nič, tak prechádzam cez pole k širokorozchodnej trati a tajne dúfam, že sa niečo objaví. Moje prosby tentoraz vyslyšané neboli a žiadna dvojička sa neukázala. Keď už som sa však krvopotne dostal do týchto končín, tak robím aspoň niekoľko dokumentačných záberov širokorozchodnej trate a radšej sa urýchlene vraciam naspäť na stanicu. V týchto pre mňa exotických končinách zmeškať spoj, tak som nahratý a domov sa vrátim o mesiac.



Na stanici vo Veľkých Kapušanoch vládne akási pochmúrna nálada, ktorú ešte umocňujú prichádzajúce mraky. Nachádzam teda aspoň tento kvetináč, ktorý prinesie do záberu zopár veselších farieb. To už však prichádza rušňovodič (a zároveň aj sprievodca, keďže na trati funguje samoobslužný výpravný systém), otvára vozeň a spolu s dvoma mladíkmi tvoríme kompletnú posádku spoja Os 9340 do Bánoviec nad Ondavou. Ako zisťujem vo vlaku, sú tu presne za rovnakým účelom ako ja...



Tak a to by bolo pre tentoraz všetko priatelia. Dúfam, že ste to prežili bez ujmy na zdraví a teším sa na vás pri druhej časti, v ktorej však už nikam cestovať nebudeme. Pozrieme sa totiž len na Nové Mesto nad Váhom a okolité končiny, ktoré som síce cez leto mierne zanedbával, ale zopár záberov sa mi predsa len podarilo uskutočniť. Dovtedy veľa zdaru a dobrého svetla!

Autor textu a foto: Martin Mačanga (lofofor)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Maros21
Zaslaný: 22.02.2013 11:13  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1321
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť I
Noooo, Maťko, tak toto bolo vskutku krásne čítanie na piatkové voľné dopoludnie. Pochodil si krásne miesta. Miesta, kde už vlak pravidelnej osobnej dopravy s najvyššou pravdepodobnosťou nikdy nezavíta. A ktoré ja som, žiaľ, pochodiť nestihol, čo ma bude mrzieť, no práve leto bolo u mňa vždy obdobím denno-denného pracovného nasadenia na rôznych brigádach a času nebolo. Preto som rád, že do týchto miest môžem nahliadnuť prostredníctvom Tvojej reportáže. Fotografia 812ky pod panorámou Spišského hradu je jednoznačná tutovka reportáže, i keď sympatických fotiek je v nej požehnane. Karkulka v Radošine či Krpeľany, Korytnica a obľúbené Chynorany či Zbehy sa tiež nemajú za čo hanbiť. I napriek tomu, že reportáž je bohatá na tzv. stanicovky, i tie môžem z môjho subjektívneho pohľadu hodnotiť vysoko kladne. Boduje u mňa fotka somára z Nitry, tá má vskutku niečo do seba. Možno preto, že som sa po tej stanici počas piatich rokov štúdia veľmi rád motal, ale celkovo si tú starobylú atmosféru zachytil hodnoverne. Na tej Hornej Štubni Ti trošku ušli strany popísaných vlakov, ale to je detail, ktorý sa opraví.

Suma sumárum sa mi táto reportáž veľmi páči - celkovo obľubujem reportáže z rôznych kútov Slovenska, a taká sa mi, bohužiaľ, zatiaľ nepodarila, ale Somatko mi je svedkom, že sa na ňu strojíme, až budem doma :-D Samozrejme, oceňujem i verbálne podanie a teším sa, že sa k nám pridal človek s darom a fluenciou reči, takú reportáž je radosť čítať. Snáď už dodám len toľko, že sa teším na osobné stretnutie a debatu, Martine! :super1: :klanacka: :super2:
lofofor
Zaslaný: 22.02.2013 22:03  
Založený: 05.07.2010
Miesto: NM
Príspevkov: 3125
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť I
Maroš vďaka za tento krásny komentár :) To je potom radosť písať, keď človek dostane takúto odozvu :kvetinka: Celkovo som toto leto poňal trošku viac cestovateľsky, keďže voľného času bol viacej ako obvykle. Zlaté časy sa však končia aj mne a pravdepodobne to bolo posledné takéto obdobie v mojom živote :-D Traťových záberov je naozaj pomerne málo. Hoci som sa snažil istú úroveň dodať aj stanicovkám, sú to stále len stanicovky :-D Takže z tohto hľadiska nič výnimočné. V ďalšej časti sa už výrazne polepším :)) No a na to stretnutie sa už mimoriadne teším aj ja! Snáď tento moment nie je ďaleko :papa:
XxXcompany
Zaslaný: 22.02.2013 18:13  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13343
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť I
Neuveriteľné , super , úžasné ... Martin ako vždy doknalá kvalita :kvetinka: :number one:
lofofor
Zaslaný: 22.02.2013 22:04  
Založený: 05.07.2010
Miesto: NM
Príspevkov: 3125
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť I
Maťo potešil si ma, ďakujem :kvetinka:
750.203
Zaslaný: 23.02.2013 20:07  
Založený: 28.02.2012
Miesto:
Príspevkov: 308
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť I
:number one:

inteligentne napísaný text, ak máš menej ako 30 tak :klanacka:

otázky :

1. a kto povedal že stanicovky nie sú pekné fotky ?

2. na korytnickej staničke sa dá normálne ubytovať ? (myslím v zmysle že prídeš, odparkuješ stroj a ubytuješ sa), alebo musíš niekoľko mesiacov zháňať "chatára" a ten Ti potom láskyplne dá termín o 2 - 3 roky ?

3. ktoré úseky korytničky sú pod cyklo-asfaltom ? ja som tade drel naposledy v IX/2011 a v úseku korytnica-l.osada som zápasil na ceste s poľskými kamionistami

:papa:
lofofor
Zaslaný: 23.02.2013 21:10  
Založený: 05.07.2010
Miesto: NM
Príspevkov: 3125
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť I
ďakujem!

1. stanicovky samozrejme môžu byť pekné fotky :) narážal som na to, že v článku je ich pomerne veľa, čo už niekomu môže pripadať ako únavné. a navyše spraviť peknú traťovú fotku si vyžaduje predsa len o niečo viac úsilia. aj keď ani toto tvrdenie neplatí úplne vždy.

2. platí skôr tá druhá možnosť :) chatára treba telefonicky kontaktovať a dohodnúť si termín ubytovania. chata však nebýva extrémne vyťažená a ubytovať sa dá aj o mesiac. dôvodom je hlavne to, že sa nachádza v území nikoho - kúpele vyzerajú ako po nálete spojeneckých vojsk...

>>odkaz (http)<<

3. bývalú trať som sledoval najmä počas cesty autobusom a na niektorých úsekoch bol asfalt jasne viditeľný. aj keď o nejakej koncepcii sa moc hovoriť nedá, ten asfalt asi slúžil na iné účely a vhodné úseky sa využili pre cyklistov. na tomto odkaze je pekne popísané, ktoré úseky vedú po telese bývalej železničky (cyklotrasa č. 6)

>>odkaz (http)<<
lajos
Zaslaný: 24.02.2013 10:43  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13329
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť I
Pěkné obrázky a s vtipem a lehkostí psané komentáře.
Nemá chybu, Maťo ! :klanacka:
Hron22
Zaslaný: 26.02.2013 12:02  
Založený: 21.12.2012
Miesto:
Príspevkov: 101
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť I
Cau Mato...noo, opat si sa raz riadne pochlapil :bingo:
paradne fotky a samozrejme my co ta pozname tak si zasluzis ocenenie - majster slova :number one:
najviac ma potesila fotecka spod Spisskeho hradu, podla miesta kde si to fotil, si mal celkom dobru streku pesi zo stanice :emo03: a ako som si vsimol v depe si odfotil mojho velmi dobreho znameho...celkovo super a tesim sa na nejaku spolocnu akcijku... :super1:
cas


Richard
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 24 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 24

Viac ...