Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Januárové potulky Zvolenom.........

Januárové potulky Zvolenom.........

 
V dňoch 19, 20 a 21.1.2013 som navštívil jedno z najstarších slovenských miest ležiace na strednom Slovensku, mesto s najväčším námestím v strednej Európe, skrátka mesto Zvolen. Snáď asi najviac je známe mesto Zvolen svojou národnou kultúrnou pamiatkou - goticko-renesančným zámkom postaveným po vzore talianskych mestských palácov pochádzajúci z 14. storočia, ktorý sa nachádza blízko stanice ako aj zrúcaninou Pustý hrad, ktorý leží na juhozápade nad mestom na kopci a je najväčším hradným komplexom v Európe a určite aj blízkou polohou svetoznámych kúpeľov Sliač či Kováčová.

 











Pre nás ostatných, ktorých láka svet koľají a všetkého čo po nich jazdí je známy predovšetkým ako dôležitý železničný uzol. Zvolen z pohľadu železničného fanúšika asi netreba nejako obzvlášť detailne rozoberať, ale nezaškodí si úvodom pripomenúť aspoň niekoľko základných faktov.


História výstavby a zriadenia železnice vo Zvolene siaha do obdobia rokov 1867 až 1873, keď sa stavala tzv. Uhorská severná železnica, alebo teda trať Pešt – Fiľakovo – Lučenec – Zvolen – Vrútky. Tá patrila vtedy k základom uhorských kráľovských štátnych železníc. Zvolenom, ako dôležitým a strategickým dopravným uzlom prechádza južný železničný ťah Bratislava-Zvolen-Košice. Zvolen je križovatkou tratí smerujúcich na Lučenec a Košice, na Banskú Bystricu a Vrútky, na Šahy a Čatu (Štúrovo) a v neposlednom rade aj na Nové Zámky a Bratislavu. Osobná doprava na trati č. 153 (Zvolen – Šahy - Čata) je od 2.2. 2003 zastavená s výnimkou úseku Šahy – Čata. S nákladnou dopravou v podobe manipulačných vlakov sa tu môžeme ale počas pracovných dní stretnúť takmer každodenne. Do dnešných dní funguje priame vlakové medzinárodné spojenie s Českou republikou v podobe expresného vlaku Ex 220/221 Detvan do Prahy cez Horní Lideč. Denne je Zvolen niekoľkokrát spojený priamymi osobnými vlakmi (alebo aj zrýchlené vlaky a rýchliky) s Banskou Bystricou a Žilinou ako aj s Košicami. Zvolen je zároveň aj mesto, v ktorom sa nachádza aj jedna zo štyroch slovenských hlavných zriaďovacích nákladných staníc zaradená v sieti ŽSR (Bratislava, Košice, Žilina, Zvolen). V obvode Zvolen sú umiestnené 3 železničné stanice – Zvolen osobná stanica, Zvolen nákladná stanica a zastávka Zvolen mesto ležiaca takmer v samom centre mesta, kadiaľ vlaky prechádzajú na smer Banská Bystrica. Všetky tieto tri menované stanice sú navzájom spojené traťami do tzv. koľajového „trianglu“ (pomenovanie známe aj ako „zvolenský triangel“). Zo Zvolena smerom na Detvu za nákladnou stanicou sa nachádza ešte zastávka Zvolen-Bučina, ktorá síce figuruje v cestovnom poriadku, ale osobné vlaky v nej v súčasnosti už nestoja. Nemožno zabudnúť ani na dôležité miestne rušňové depo a železničné opravovne a strojárne ŽOS Zvolen, v ktorých sa rekonštruujú a vykonávajú údržby a prehliadky hlavne motorových ale aj elektrických rušňov prevažne pre ZSSK (aktuálne rad 757) a ZSSK Cargo (všetky typy a rady motorových rušňov, najnovšie rušňový rad 746 a 756) ale aj pre rôznych súkromných dopravcov (Slovnaft Bratislava, U.S. Steel Košice, CRW, PSŽ, ODOS Ostrava, Viamont Cargo a pod.). V minulosti prebehla v ŽOSke rekonštrukcia malého motorového rušňa radu 2060 (výrobca Jenbacher Werke Jenbach Rakúsko) pre rakúske železnice alebo rekonštrukcia čmeliakov radu S 245 „Lubelsky Wegiel Bogdanka“ (uholná baňa) pre poľského zákazníka. Vo zvolenskej ŽOSke sa opravujú aj úzkorozchodné vozidlá, čoho dôkazom je aj oprava motorového rušňa TU 45 z Čiernohorskej železnice (výrobca Rába Győr Maďarsko).

Zaiste bude dôležité spomenúť aj jednu aktuálnu vec zo súčasnosti. Na jednokoľajnej trati č. 153 Zvolen – Šahy – Čata dňa 3.2.2013 prebehla demontáž (zosadenie) jednopoľového jednokoľajného železničného oceľového mosta vedúceho ponad Lučeneckú cestu. Udialo sa tak preto, lebo v uvedenom mieste križovatiek Neresnícka cesta a Lučenecká cesta dochádza k výstavbe mimoúrovňovej križovatky a nových mostných objektov v rámci stavby obchvatu „Cesta I/50 Zvolen, Pustý hrad – Neresnica, III. Etapa“. Na uvedenej trati je z tohto dôvodu výluka nákladnej dopravy v smere od Zvolena. Na stavbu novej mostnej konštrukcie má zhotoviteľ 60 dní. Trať č. 153 je obsluhovaná nákladnou dopravou počas výluky v smere od Štúrova a Šiah. Do letných mesiacov musí byť kompletne zhotovený nový železničný most aj s terénnymi úpravami, pretože v neďalekom vojenskom výcvikovom priestore Lešť (pri Krupine) sa chystá vojenské cvičenie, na ktoré bude navážaná vojenská technika po železnici v smere od Zvolena.

Počas voľných chvíľ vo Zvolene som nemohol vynechať zdokumentovanie železničnej prevádzky v tomto dôležitom dopravnom uzle. Tak som sa vybral v sobotu 19.1.2013 „po svojich“ do končín za Zvolen popri trati č. 170 vedúcej do Banskej Bystrice do úseku medzi Zvolen a Sliač (oblasť Borová hora). Cestou tam som hľadal popri trati zaujímavé „fotofleky“, kde sa mi potom aj podarilo „uloviť“ niečo z osobnej dopravy ale mal som šťastie aj na nákladné vlaky. Nechcel som obísť ani dianie v osobnej železničnej stanici či dôležité miestne rušňové depo so zmiešanou elektricko-motorovou prevádzkou. A tak sa nazbieral nejaký ten fotomateriál do reportáže, s ktorou by som sa rád podelil aj s ostatnými.




Pohľad na bočnú fasádu jednej z dvoch pôvodných štvrťkruhových rotúnd zvolenského rušňového depa pochádzajúcich z 19. storočia. Rušňové depo Zvolen (v tom čase vlastne výhrevňa) začalo písať svoju históriu v roku 1871 v súvislosti s výstavbou Uhorskej severnej železnice. RD Zvolen bolo prvé depo na území bývalého Československa (z pohľadu územia Slovenska), ktoré bolo prestavané na motorovú prevádzku v súvislosti s postupným útlmom parnej trakcie. V súčasnosti funguje RD Zvolen ako depo so zmiešanou elektricko-motorovou prevádzkou.



Zaujímavá a určite vzácna technická pamiatka v podobe pôvodnej vodnej veže (vodojemu?) v rámci RD Zvolen umiestnenej na pozemku medzi oboma starými rotundami. Na boku pod malou strieškou sa nachádza malý elektrický zdvihák. Fotografované 8.9.2012.



Spojenie Zvolena s českou metropolou Praha zabezpečuje aj v novom GVD 2011/2012 Ex 220 Detvan. Na fotografií odchádza zo Zvolena osobnej stanice smerom na Banskú Bystricu na čele s rušňom 754 053 alias „Michaela 2“.



Rušeň 757 003 ZSSK prechádza centrom Zvolena od zastávky Zvolen mesto s vlakom R 821 Horehronec cez Banskú Bystricu do Margecian.



Krásavica 754 055 (pre mňa stále „Renátka“) vchádza od Sliača do Zvolena v čele vlaku Zr 1845 Strečno idúceho z Žiliny. V tomto vlaku v súčasnom GVD je možné sa odviezť vo vozni 1. triedy na platný cestovný lístok do 2. triedy.



Rušeň 750 300 v čele osobného vlaku Os 7310 idúceho zo Zvolena do Banskej Bystrice.



Dvojica bardotiek idúcich zo Zvolena nákladnej stanice ako Rv smerom do Banskej Bystrice pre nákladný vlak. Boli to rušne čísel 751 173 a 751 171 ZSCS.



Bageta 813/913 025 ako Os vlak č. 7333 z Banskej Bystrice do Zvolena osobnej stanice.



Priebežný nákladný vlak smerujúci zo Zvolena nákladnej stanice cez Banskú Bystricu, Čremošné a Vrútky do zriaďovacej stanice Žilina-Teplička na čele s rušňami radu 746 012 (vlaková) a 746 011.



Postrk toho istého vlaku v podobe dvoch rušňov radu 736 009 (ďalší som nezachytil) smerom na Sliač.



Zrýchlený vlak Zr 1846 Rozsutec zo Zvolena osobnej stanice do Žiliny cez Banskú Bystricu práve opúšťa Zvolen a smeruje do stanice Sliač kúpele. V čele vlaku sa objavil rušeň 757 007. Fotografia vznikla na mieste ležiacom pod troma panelákmi blízko Borovej hory, v ktorých ešte koncom 80-tych a začiatkom 90-tych rokov ako súčasť pozostatkov „studenej vojny“ boli ubytovaní sovietski vojaci. Tí sa definitívne odsťahovali z priestoru Zvolena a Sliača niekedy okolo roku 1992. Tieto tri paneláky zostali po nich v stave ako po spúšti....takmer ako ruiny. Neskôr sa ich mesto Zvolen rozhodlo zrekonštruovať a urobiť v nich byty pre obyvateľov mesta Zvolen.



Retro okuliarnik 750 300 prechádza oblúkom popod Borovu horu v čele Os vlaku 7312 do Banskej Bystrice.



V závese vlaku Os 7312 sa vezie motorák 812 047 aj s prívesným vozňom, ktorý neskôr pôjde z Banskej Bystrice späť do Zvolena.



Zrekonštruovaný vložený osobný vozeň v ŽOS Zvolen, ktorý je súčasťou jednosmernej elektrickej jednotky radu 460 odstavený v areáli osobnej stanice . Neskôr bol prevezený v niektorom z osobných vlakov smerujúcich do Košíc do rušňového depa Košice.



Večerná nálada v zvolenskej osobnej stanici. Rušeň 242 284 ČD zastavuje v čele mierne zmeškaného rýchlika R 835 Urpín končiaceho vo Zvolene osobnej stanici.



Motorák 812 047 po príchode z Banskej Bystrice je už na správnom mieste po obehnutí. Zakrátko odíde ako večerný Os vlak do Banskej Bystrice.



Jedna z viacerých (asi 3 ks) zvolenských staničných záloh, „hektor“ 721 027 oddychuje v nočnej zvolenskej osobnej stanici. Zakrátko nato bude posunovať s osobnými vozňami.



Odstavený pojazdný agregát PA 300/10 ŽSR domovskej stanice Zvolen zaradený medzi rôznymi pracovnými a ubytovacími vozňami v areáli zvolenskej nákladnej stanice. Samostatne takýto stroj slúži ako hnacie doprovodné vozidlo pri dopravovaní rôznych traťových mechanizmov (strojné čističky koľajového lôžka alebo výsypné vozne s kamenivom – Faccs alebo Dumpcar a pod.). Možno ho ale využiť aj ako zdroj elektrickej energie, stlačeného vzduchu a ťažnej sily pre rôzne traťové stroje. Prototyp PA 300 bol vyrobený v roku 1986 v MTH Hranice na Moravě. Naľavo na fotografií je vidno časť vozňa Bp-k určeného pre vojenské prepravy. Hneď za agregátom je zaradený rušeň 702 603 ŽSR a drezina zhotovená z žeriavu DGKU5 č. 3519 ŽSR dom. st. Zvolen.




Zaujímavá kombinácia odstavených 746 005, „hektora“ 721 122 a „havarovanej“ 751 205. Ako prišla táto „bardotka „ k takémuto „úrazu“ mi nie je ale známe......



Zdokumentoval som aj vedľa stojace rušne 742 267 a 736 009 ZSCS. Medzi nimi sa schováva ešte „bardotka“ 751 200.



Celkom fotogenická trojica odstavených „bardotiek“ pred starou rotundou (zľava) 751 077, 751 043 a 751 033 (s modrými tabuľkami). Ešte pred pár rokmi dozadu by na tomto mieste boli „čmeliaky“ radu 770 alebo 771......



Odstavené nákladné „okuliarniky“ radu 756 005, 756 009 (vľavo) a vzadu stojaci 756 007 (za 756 005).



Pohľad na zamračené čelá dvoch bardotiek, konkrétne 751 173 a 751 171, obe ZSCS.



Koľajový žeriav EDK 750 s nosnosťou 125 ton spolu s pomocným plošinovým vozňom na uloženie traverzy a roznášacích podpier. Tieto typy žeriavov sa vyrábali v 70-tych a 80-tych rokoch minulého storočia v strojárskom závode VEB Schwermaschinenbau (Závody ťažkého strojárstva) S.M. Kirow Leipzig Nemecká demokratická republika v spolupráci so strojárskym kombinátom TAKRAF. Pomenovanie a teda aj skratka S.M. Kirow, alebo Sergej Mironovič Kirow má korene ešte v bývalom ZSSR.



Doprovodné vozne nehodového vlaku odstavené v areáli RD Zvolen deponované v
podľa nápisov v domovskej stanici Košice v areáli RD Košice. Vozeň bližšie k objektívu je prerobený z poštového vozňa. Pri lepšom pohľade za prvými troma oknami je vidno štrbinu na vhadzovanie listových zásielok. Tento vozeň konkrétne slúži ako náraďový vozeň.



Konvoj odstavených „žehličiek“ radu 210 v RD Zvolen, ktoré to majú už „za sebou“ a poslúžia ešte skôr ako zdroj náhradných dielov. Ako prvá lokomotíva k objektívu je 210 019, ďalej od objektívu sú to 210 012, 210 010, 210 013 a 210 034.



Lokomotívy 746 001 a 736 006 odstavené pred starou rotundou RD Zvolen spolu s služobným vozňom radu Daa-k a otvoreným vozňom radu Es naloženým strojnými súčiastkami.



Kargácka krásavica v novom kabáte po MH oprave, „bardotka“ 751 173 posunuje cez výhybky v areáli RD Zvolen.



Trojica dieselelektrických rušňov radu 736 prechádza centrom Zvolena krátko za zastávkou Zvolen mesto s nákladným vlakom smerom do Banskej Bystrice. V čele súpravy sa objavili rušne 736 015, 736 008 (?) a 736 020. Fotografované dňa 27.3.2010.



Rušeň 242 248 ČD v čele mierne zmeškaného rýchlika R 831 Tekov z Bratislavy do Banskej Bystrice. Fotografované dňa 27.3.2010.


Autor textu a fotografií: (volod) Ing. Vladislav Bokora
Dátum vzniku fotografií (pokiaľ nie je uvedené inak): 19.1.2013 a 20.1.2013.

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
750.203
Zaslaný: 27.02.2013 8:21   Upravený: 27.02.2013 8:42  
Založený: 28.02.2012
Miesto:
Príspevkov: 308
 Re: Januárové potulky Zvolenom.........
ahoj.

1. na doplnenie : štvrťkruhové staré rotundy boli pôvodne polkruhové

2. však si zo západného slovenska ? vo zvolene sú ťapky a ceckane

3. ceckaňa s poškodeným predným stanovišťom je z trenčínteplej (vtedy bola ešte bardotkou) - spadol na ňu žeriav keď vyberali motor + HG z čmeliaka. pohľadaj na webe, iste nájdeš viacej fotografií

:super1:

ps : napríklad tu : >>odkaz (http)<<
marecku
Zaslaný: 27.02.2013 16:23  
Založený: 05.07.2012
Miesto: Zvolen
Príspevkov: 513
 Re: Januárové potulky Zvolenom.........
Jednoducho paráda! Pekne že si mal šťastie na to ceckaňové ervéčko, aj pnka do Žiliny s postrkom! Ja som na týchto flekoch dosť často, ale podobné cargo úlovky, síce mám, ale v menšej miere. :super1:
marcelino
Zaslaný: 28.02.2013 8:10   Upravený: 28.02.2013 8:12  
Založený: 15.08.2009
Miesto: Ochodnica / Texas
Príspevkov: 123
 Re: Januárové potulky Zvolenom.........
:number one:
cas


Jana
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 33 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 6

Registrovaných: 0
Anonymných: 33

Viac ...