Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Na voľné chvíle ... > Letný železničný sumár 2012 - časť II

Letný železničný sumár 2012 - časť II

 
V predchádzajúcej časti môjho letného železničného sumáru sme zavítali do rôznych kútov slovenskej železničnej siete. Tentoraz si od cestovania trošku odpočinieme a pozrieme sa, čo zaujímavé sa odohralo v mojich domovských končinách. Reč je samozrejme o Novom Meste nad Váhom a blízkom okolí.

 












Železničné leto bolo v Novom Meste nad Váhom pomerne zvláštne. Otvorenie tunela Turecký vrch značne nabúralo zaužívaný harmonogram a človek sa odrazu musel prispôsobiť novej situácii. Stará trať s obľúbenými miestami definitívne zmizla a akosi ma opustila nálada na fotenie v NM. Roky si človek vykračoval na známe miesta a ťažko sa zvykalo na to, keď ich zo dňa na deň nebolo. Ako som však spomínal už v reportáži venovanej posledným týždňom premávky okolo Tureckého vrchu - všetko je to o zvyku a novým podmienkach sa určite časom prispôsobíme. Nakoniec ako leto plynulo, začal som sa spamätávať a pribúdali aj fotografie z NM. Poďme sa teda na niektoré z nich pozrieť detailnejšie.



Malá spomienka na starú trať okolo Tureckého vrchu. Prvé dva prázdninové týždne som nerobil nič iné, len sa obšmietal okolo umierajúcej trate. Na zábere vyumývaná 350.014 smeruje do Bratislavy s IC 504 - do otvorenia tunela zostávajú v tejto chvíli dva dni (11.7.2012).



13.7.2012 je už všetko inak a IC 505 po prvýkrát prechádza našim najnovším železničným tunelom. Pre zmenu opäť s 350.014 - tej sa v útrobách Tureckého vrchu iste náramne páčilo, keďže vonku leje ako z krhly.



Letná klasika s Čachtickým hradom - pre mňa osobne jeden z najkrajších fotoflekov v okolí. Navyše mám šťastie na oranžovú 811.011, ktorá s Os 3114 smeruje na Myjavu (23.7.2012).



24.7.2012 sa náš najmodernejší rušeň vydal na Štrbu otestovať svoje schopnosti. Fotografia ho zachytáva za Trenčianskymi Bohuslavicami na príprahu nákladného vlaku do Žiliny v spoločnosti rušňa 363.106. V porovnaní s ťažkotonážnymi vlakmi na Štrbe to bola naozaj len malá ochutnávka.



V priebehu prázdnin sa na osobných vlakov často objavovali „cargácke“ rušne - nepochybne najväčšiu radosť robil fotografom 363.140 po EH, ktorý 24.7.2012 opúšťal NM s R 608.



811.015 sa s Os 3180 blíži do Višňového. Na úseku po Starú Turú ide o jedno z mála vhodnejších miest na fotenie, keďže vegetácia sa tu rozmáha naozaj dramaticky (27.7.2012).



Prvý augustový deň sa rozhodnem prevetrať svoj obstarožný bicykel na trošku náročnejšom výjazde do Mníchovej Lehoty. Volím známe miestečko na vrcholovom bode chynoranskej štreky, z ktorého sa vlaky krásnymi oblúčikmi spúšťajú do Trenčianskeho Jastrabia. A hoci osobná doprava je na trati zabezpečovaná len fádnymi 811tkami, osud mi doprial aspoň tú najkrajšiu z nich - „retro“ 811.008 (Os 5406).



Keď už som sa dotrepal tak ďaleko, bola by škoda odísť len s jednou fotkou. Navyše 811.008 sa určite bude vracať naspäť do Trenčína, takže sa presúvam medzi Soblahov a Trenčiansku Turnú. Toto miesto si nevyberám náhodou - vždy ma lákali tunajšie krásne chmeľnice, ktoré sú už na Slovensku takmer raritou. Zámer sa podaril a Os 5435 v zajatí chmeľu pekne vynikol (1.8.2012).



Späť na koridor! Tunel je v prevádzke už 2 týždne a stále nemám poriadnu fotku so severným portálom. Vyžaduje si to určité sebazaprenie, keďže v týchto miestach je možné fotografovať len v skorých ranných hodinách. Nakoniec sa 2.8.2012 prekonávam a so zalepenými očami prichádzam na takmer dokončený cestný nadjazd do Trenčianskych Bohuslavíc. O pár minút na to sa z tunela vyrúti IC 501 s tradičnou 350.014 (2.8.2012).



Ďalší nový nadjazd do obce Štvrtok je už plne v prevádzke. Hoci obľúbený je najmä neskoro popoludní, 3.8.2012 robím výnimku a fotím aj z opačného smeru, kedy 363.107 na Os 3361 smeruje v obkľúčení dvoch domčekov do Trenčína.



Prenechajme teraz slovo rušňom radu 361, ktoré si počas skúšobnej prevádzky počínali tak fantasticky, že od 2.8.2012 začalo ich ostré nasadzovanie na 600vkové rýchliky. Ako prvý sa vydal do boja 361.002 „Maroš“ s R601, ktorý v rannom slnku prechádza koridorom v úseku Trenčianske Bohuslavice - Melčice (2.8.2012).



O dve hodiny neskôr ho v rovnakých miestach nasleduje aj jeho starší kolega 361.001 „Dodo“ s R 603 (2.8.2012).



Nakoniec sa na ďalší deň preberie k životu aj 361.003 a okolitému svetu predvedie svoje kvality na R 603 (3.8.2012).



Letecký pohľad na miesta, kde som pred niekoľkými dňami fotil 361tky. Nachádzam sa na kopčeku Hájnica (341 m n. m.), z ktorého je fantastický výhľad do okolia a ktorého návštevu nemôžem vynechať žiadne leto. Vlaky je vidieť už zďaleka, všade vládne pokoj a ticho a človek by tu dokázal rozjímať dlhé hodiny. Na zábere R 608 s 363.090, ktorý za pár sekúnd prejde Trenčianskymi Bohuslavicami (6.8.2012).



Os 3368 a novotou žiariaca 363.140 na rovnakom mieste, len s o niečom väčším zoomom. Fotografia s pracovným názvom „Železnica verzus diaľnica“ - dve najdôležitejšie dopravné tepny Slovenska v tesnej blízkosti a ťažko povedať, ktorá vyhráva. Čo sa týka nákladnej dopravy pravdepodobne tá cestná, kde sa to kamiónmi doslova len tak hemží (6.8.2012).



Krásna scenéria z vrcholu Hájnice, ktorý nie je zalesnený a poskytuje perfektné pohľady do okolitej krajiny. Ak máte radi panorámy, tak tu si nepochybne prídete na svoje. Priamo pod kopcom je učupená malá dedinka Štvrtok, ktorá patrí už do trenčianskeho okresu. Samotné okresné mesto sa črtá na pozadí aj s malinkým trenčianskym hradom (21.8.2011).



Ak náhodou nejde vlak, môžete si krátiť čas rôznymi zábavkami - v mojom prípade sa jedná o naháňanie motýľov, ktorých tu je neuveriteľne množstvo. Navyše mám pocit, že každý rok sa objavujú nové a nové druhy!



Famózna scenéria Beckovského hradu, je to naozaj veľmi pozoruhodný kopček táto Hájnica. Samozrejme tie drôty vysokého napätia výsledný dojem mierne degradujú, ale čo narobíme. Síce sa dajú pomerne bezbolestne vyretušovať, ale na to som už starý :D IC 504 s Thalesom si napriek týmto menším problémom nemôžem odpustiť (6.8.2012).



Nasadám na bicykel, spúšťam sa dole prudkým svahom a za pár minút už stepujem priamo pri trati. Čakám na R 610, kde sa objavuje 363.092. Tak to je šťastie! Za jedno poobedie som vychytal perfektnú kombináciu 363.090 + 363.140 + 363.092 (6.8.2012).



A šťastie ma neopúšťa ani o dva dni neskôr, keď na rovnakom mieste fotím kontajnerový Nex s 363.100. Nákladný vlak o tomto čase na koridore? Zázrak! (8.8.2012).



Pár minút po tomto milom prekvapení prichádza R 610, tentoraz v kompletne „blonski“ prevedení s 350.018 (8.8.2012).



Zaujímavé miestečko pri južnom portáli Tureckého vrchu, ktoré som si celkom obľúbil. 8.8.2012 tu fotím „poisťovňu“ 362.002 na Os 3366. Z okna prvého vozňa mi mávajú dvaja chuligáni, ale čo to bol - kto to bol, nemám potuchy. Inak neuveríte, ale miesto som si musel prácne vysekať od premnožených krovín. Koľko je tu ten koridor? Rok?!



Od fotenia v Novom Meste si dávam menšiu prestávku a k trati sa vraciam až 19.8.2012, kedy sa na R 604 opäť objavuje 363.140. Na tomto mieste nám vyrástla opacha v podobe škaredej protihlukovej steny, ale dá sa to prežiť. Alebo to skúsiť trafiť presne na jej začiatok, čo však moje šmatlavé prsty dokážu len občas.



Posledný letný výjazd na trať 121 - motorový vozeň 811.003 ako Os 3114 prechádza krásnym Lipoveckým viaduktom v úseku Paprad - Poriadie. Fotené na široké ohnisko, keďže ten stĺp by bolo škoda vynechať (19.8.2012).



Keďže je krásne počasie a netreba sa obávať blatistých lesných ciest, cestou naspäť opúšťam s bicyklom rozpálený asfalt a skracujem si cez pole cestu do Višňového. Odmenou je mi tento krásny pohľad na Čachtický hrad (19.8.2012).



Prázdniny sa pomaly chýlia ku koncu a stromy na svahoch Tureckého vrchu začínajú chytať jesenné farby. Z tunela vychádza 363.134 na R 708 Dubeň, s ktorým sa v tomto grafikone už nestretneme (20.8.2012).



Os 3366 opäť pri tuneli, tentoraz s modrou 362.008. Tiene sa začínajú nebezpečne predlžovať a onedlho tu s fotením končíme (20.8.2012).



Na záver dve fotografie z nadjazdu pri Považanoch - toto miesto som cez leto mimoriadne zanedbával. Mierne sa mi to vypomstilo, keďže koniec augusta nie je v týchto miestach úplne ideálnym časom na fotenie. Teda aspoň pre môj kompakt už začínala byť situácia kritická. Na fotografii môžeme vidieť zaujímavého mačkopsa - Os 3016, ktorý však v takomto zložení išiel len po Leopoldov. Tam sa klasická súprava s laminátkou odpojila od zvyšku vlaku a do Bratislavy pokračoval už len s push-pull s princeznou (29.8.2012).



S letom v domovských končinách sa lúčim pomocou R 705. Symbolicky na čele s rušňom, s ktorým som sa cez prázdniny stretával asi najčastejšie - 363.140 (29.8.2012).


Na záver ďakujem všetkým, ktorí tomuto článku venovali aspoň zopár minút svojho času. A vyjadrujem nádej, že snáď nás tohtoročné leto navštívi čo najskôr! Mám tej zimy dosť :D

Autor textu a foto: Martin Mačanga (lofofor)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
XxXcompany
Zaslaný: 20.03.2013 11:07  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13343
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť II
Absolútne perfektné... :super1:

V článku som si našiel to svoje čo vždy poteší a tie fotky... No jednoducho nádhera ! :number one:
didierT678
Zaslaný: 20.03.2013 12:12  
Založený: 11.06.2012
Miesto: Dobrá Niva
Príspevkov: 238
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť II
Paráda :klanacka: :klanacka: :ejha: :ejha: :super1: :super1:
suflo
Zaslaný: 20.03.2013 12:59  
Založený: 09.03.2011
Miesto: Bratislava-Vrakuňa
Príspevkov: 13193
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť II
Ahoj Martin v tých tvojich domovských končinách máš krásne foto miesta, pekný letný článok už aby tu bolo leto :super1: :number one: .
Hron22
Zaslaný: 20.03.2013 14:09  
Založený: 21.12.2012
Miesto:
Príspevkov: 101
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť II
Mato, jednoducho parada...krasne fotky... :klanacka:
:super1: tesim sa na dalsie
lajos
Zaslaný: 20.03.2013 15:51  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13329
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť II
Nádhera !
Oceňuji obrázky z "odlehlé" Čachtické trati, tam se běžný provoz moc nefotí :number one:
michalBA
Zaslaný: 20.03.2013 22:06  
Založený: 29.02.2012
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 12478
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť II
Jednoducho krása! tie fotky z toho kopca! Dík moc že si nám priblížil že sa už blíži čas jara a neskor leta! :kvetinka:
Denis770
Zaslaný: 21.03.2013 21:02   Upravený: 21.03.2013 21:03  
Založený: 17.09.2010
Miesto:
Príspevkov: 213
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť II
Od Teba znovu skvelý článok. Takéto by som dokázal pozerať od rána do večera :klanacka: :super1:
Maros21
Zaslaný: 02.04.2013 22:28  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1321
 Re: Letný železničný sumár 2012 - časť II
Maťko, ako vždy, veľmi pekne podané, pútavo a zdravo vtipne napísané a krásne nafotené! Letom to doslova dýcha! A aj geografické informácie a krásne fotky živej prírody pridali na tomto článku nesmiernej atraktivity. Už sa teším na ďalšiu pútavú reportáž od Teba :kvetinka: :super1: :super2: :number one:
cas


Richard
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 29 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 6

Registrovaných: 0
Anonymných: 29

Viac ...