Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > Za Arpádom v Malých Karpatoch....

Za Arpádom v Malých Karpatoch....

 
Medzi fanúšikmi železníc je všeobecne známe, že v lesoch Malých Karpát nad Smolenickým zámkom sa nachádza skriňa motorového vozňa bývalého Tatranského expresu. Aj keď je na dve rozpílené časti rozmiestnené niekoľko kilometrov od seba žalostný pohľad, ide o celkom zaujímavý typ na celodenný turistický výlet.

 













K dvom častiam Arpáda pod Veterlínom a pri jaskyni Driny sa dá dostať viacerými cestami. Ja popíšem trasu, ktorou sa vybrala naša štvorčlenná výprava prvý májový deň roku 2013. Zo stanice Smolenice (na trati č. 116 Trnava-Kúty) sme išli po modrej značke cez obec Smolenice k miestnemu zámku. Odtiaľ žltou značkou k Vlčiarni a po modrej k Rázcestiu nad Vlčiarňou. Na tomto rázcestí sa stretajú tri značkované turistické chodníky a tri neznačkované lesné cesty. Treba sa vybrať strednou lesnou cestou (je fiktívnym priamym pokračovaním trasy modrej značky, po ktorej sme prišli). Asi po 40 minútach chôdze sa cesta zatáča vľavo. Napravo sa nachádza Veterlín a vľavo prvá časť nami hľadanej skrine motoráka.







Povedzme si krátko z histórie tohto motorového vozňa. Prvý Arpád bol vyrobený podnikom Ganz Budapešť v roku 1934 a do roku 1938 mali maďarské železnice (MÁV) sedem týchto elegantných rýchlikových motorákov. Počas druhej svetovej vojny si 4 kusy objednali aj Slovenské železnice (SŽ). Prvé dva stroje s označením M 283.001 a 002 boli dodané v roku 1942, zvyšné dva kusy v roku 1944. Mali 64 miest na sedenie, mechanický prenos výkonu s výkonom motora 177 kW, ich maximálna rýchlosť bola 110 km/h.












Motorové vozne boli od júla 1942 nasadené naprv sólo na Tatranský expres z Bratislavy do Popradu. Vzhľadom na nízku kapacitu boli povinne miestenkové. Motorový expres zastavoval v Trnave, Leopoldove, Trenčíne, Žiline, Liptovskom Mikuláši a Štrbe. Trasu dlhú 342 km absolvoval za 4 hodiny 41 minút. Pre porovnanie, dnes trvá jazda rýchlikom len o 5 minút kratšie! Dnešné rýchliky majú však viac zastávok na trase. Neskôr bola trasa Tatranského expresu predĺžená do Spišskej Novej Vsi a Prešova. Po vojne boli motoráky zaradené k ČSD a stále vozili svoj expres, ale už s názvom Tatran do Košíc. Ako prvý bol zrušený M 283.002 okolo roku 1950 na následky požiaru. M 283.003 a 004 boli zrušené v rokoch 1964-1965 a odovzdané košickému Elektroúseku. Prvý vyrobený M 283.001 bol zrušený v decembri 1959 a v auguste 1960 odkúpený Poľovníckym spolkom v Trnave. Ako sa však dostal hlboko do karpatských lesov, zostáva zatiaľ nevyriešenou otázkou. Jedným z dohadov je, že bol chystaný ako úkryt pre lesných robotníkov a rozpílený kvôli jednoduchšej preprave lesnou železnicou (?) na miesta súčasného uloženia.





Ako z nápisov vyplýva, niekoľko dní pred nami tu bola česká výprava fanúšikov železníc. Za tmy si niekdajší rýchlikový motorák fotili aj s rozsvietenými svetlami (pomocou sviečok), fotografia sa objavila na českom portáli Želpage.





Samozrejme sme si pred prvou časťou skrine M 283.001 z roku 1942 urobili spoločnú fotku...





Pre priblíženie pôvodného vzhľadu Arpáda pripájam niekoľko záberov maďarského zástupcu uvedeného typu, ktorý je celkom pravidelným návštevníkom Bratislavy a podujatia Rendez. Ide v poradí o štvrtý vyrobený kus pre MÁV v roku 1935, fotky sú z Rendezu 2012. Maďarské Arpády mali červeno-krémovú skriňu, no motoráky pre SŽ dostali celočervený náter a s ním vydržali do konca prevádzky










Od prvej časti skrine Arpáda pod Veterlínom sme lesnou cestou pokračovali ďalej, až sme sa napojili na cyklistickú trasu. Tá nás priviedla na žltú značku a cez rekreačné stredisko Jahodník sme sa vydali stále po žltej smerom na Vlčiareň. Kúsok nad jaskyňou Driny sa nachádza druhá časť Arpáda.





Druhá časť skrine je zachovaná vo viditeľne lepšom stave, prvá časť pod Veterlínom sa totiž nevyhla požiaru. V posledných rokoch bola však rozkradnutá a skrátená na polovicu a ak to takto pôjde ďalej, za chvíľu zmizne z povrchu zemského úplne...


Pohľad na zachovanú konštrukciu hlavného rámu s úchytmi nárazníkov a ťažný hák.


Skriňa slúžila ako senník, po vyhádzaní sena sa aspoň stali prístupné ovládacie časti motoru, prevodovky a brzdy.





Možno by stálo za realizáciu zachovanie aspoň jedného predného stanovišťa motorového vozňa, ktoré by sa pekne vynímalo niekde na pomníku a ešte lepšie v muzeálnych zbierkach. Táto druhá časť je totiž podopieraná čiastočne rámom, vyhorená a skorodovaná časť pod Veterlínom by sa asi pri najmenšom pohybe rozpadla.


Drevené časti vnútorného obloženia stien a stropu sú porozhadzované po okolí, pri rozoberaní kovových častí totiž prekážali...





Plní dojmov a spokojní s objavom niekdajšieho motorového expresu sme po žltej značke prišli k Vlčiarni a odtiaľ po modrej okolo Hlbočského vodopádu do obce a na smolenickú stanicu. Celý turistický výlet sme pohodovým tempom absolvovali za sedem a pol hodiny.



Text a foto: mirec116

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
bodvaru
Zaslaný: 03.07.2013 13:14  
Založený: 21.11.2010
Miesto: Maňa
Príspevkov: 1411
 Re: Za Arpádom v Malých Karpatoch....
Super článok,a ti pepici to dobre naaranžovali >>odkaz (http)<<
volod
Zaslaný: 03.07.2013 22:15  
Spolupracovník
Založený: 16.02.2010
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 20424
 Re: Za Arpádom v Malých Karpatoch....
Fajne Miro! Som o poznanie bohatší, len málo som o tomto počul a teraz som sa dozvedel takmer celú históriu.
lajos
Zaslaný: 05.07.2013 10:13  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 11376
 Re: Za Arpádom v Malých Karpatoch....
Mirec a spol.: jste šikovní a nejste leniví ! :super2:
O Árpádově vraku v malokarpatských lesích vím už pár let nazpět a sem-tam na internet pronikne nějaká fotka, ale takto pěkně to ještě nikdo nepodal :number one:
Možná je přirovnání nemístné, ale ten vrak je tom podobně jako Titanic na dně dně Atlantiku - ještě existuje, ještě nějak drží pohromadě, ale pohnout s tím nejde a za čas si to příroda přebere.
mathew
Zaslaný: 05.07.2013 21:14  
Založený: 10.07.2012
Miesto:
Príspevkov: 5103
 Re: Za Arpádom v Malých Karpatoch....
Vážení priatelia, dnes som obe tieto miesta nadšene vyhľadal a navštívil no so zármutkom vám oznamujem, že časť Arpáda pod Veterlínom už bola definitívne odprataná a ostalo po ňom už len pár čriepkov skla a hnilého plechu. Druhú časť som nenašiel, a tak mám dôvod domnievať sa, že aj tá bola odstránená. Toto je "konec tajemného Arpáda v Karpatech." Závidím všetkým, ktorí ho tam ešte mohli vidieť.. :ruky: :čo už:
bajo_sk
Zaslaný: 08.07.2013 17:22  
Založený: 08.07.2013
Miesto:
Príspevkov: 3
 Re: Za Arpádom v Malých Karpatoch....
Pri Arpadoch mam geokrabice, takze to v najblizsej dobe pojdem preverit ... :-(
mathew
Zaslaný: 08.07.2013 17:46  
Založený: 10.07.2012
Miesto:
Príspevkov: 5103
 Re: Za Arpádom v Malých Karpatoch....
Ten diel pod Veterlínom je preč., v tom nemám pochybnosť a to mi iste potvrdíš., ale ten nad jaskyňou.., hmm.? :čo už: Daj mi, prosím, vedieť (na PM), ak tam ešte je.., rád by som ho videl.. Vďaka vopred.. :papa:
bajo_sk
Zaslaný: 09.07.2013 15:36  
Založený: 08.07.2013
Miesto:
Príspevkov: 3
 Re: Za Arpádom v Malých Karpatoch....
Bohuzial, dnes som nasiel len velke prazdno :-( Mozem len potvrdit, ze po prvom vagone, teda tom, co bol pod Veterlinom ostalo iba kopec skla a nezarastene miesto na luke. K nadjaskynnemu som sa dnes bohuzial nedostal.
mathew
Zaslaný: 09.07.2013 19:56  
Založený: 10.07.2012
Miesto:
Príspevkov: 5103
 Re: Za Arpádom v Malých Karpatoch....
Vďaka za potvrdenie mojich zistení. Ak mi dáš info o časti nad jaskyňou, budem ešte vďačnejší.. :papa:
johny_pal
Zaslaný: 08.07.2013 22:35  
Založený: 07.07.2009
Miesto: Turzovka, Skalica
Príspevkov: 156
 Re: Za Arpádom v Malých Karpatoch....
Veru, niekto zuzitkoval v zbernych surovinach a niekto zinkasol par 10ok eur... co uz no...
cas


Iľja
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 38 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 38

Viac ...