Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > Povodeň v Bratislave v roku 2013 zachytená mojim objektívom

Povodeň v Bratislave v roku 2013 zachytená mojim objektívom

 
Najsledovanejšou a najviac zobrazovanou udalosťou v médiách v týchto dňoch je jednoznačne to, ako európsky veľtok Dunaj v posledných dňoch prepisuje svoju históriu. Pri pohľade do minulosti, odkedy sa vykonávajú merania vodného stavu na Dunaji nikdy predtým neboli namerané také hodnoty, aké boli namerané v súčasnosti. Naposledy Dunaj „zaútočil“ v roku 2002, keď ešte nebola vybudovaná protipovodňová ochrana v Bratislave. Vtedy dosiahol tento veľtok výšku 991 cm pri dosiahnutom prietoku 10370 m3/s.

 











V čase písania týchto riadkov Dunaj kulminoval (dosiahol vrchol vodného stavu-už nestúpal) v podvečerných hodinách dňa 6.6.2013 pri výške niekde okolo 1032 cm s prietokom cca. 10500 m3 vody za sekundu. Kulminácia Dunaja by podľa posledných odhadov mala trvať cca. 16 hodín. Počas tejto doby by sa výška vodného stavu nemala meniť. Dunaj tak prepísal svojimi nameranými hodnotami z tohto roku 2013 celú históriu meraní vodných stavov z minulosti.


Pri vyliatí Dunaja z brehov tak došlo k zaplaveniu viacerých oblastí ležiacich v jeho blízkosti nielen na území Bratislavy. Čo sa týka hlavného mesta Slovenska, tak sa jedná o dunajské nábrežie v okolí Starého mosta, Eurovei, Zimného prístavu, bratislavskej lodenice pri Slovnafte, petržalského brehu pri hrádzi, Karloveského ramena, Botanickej záhrady, ostrova Sihoť atď. Pohotovosť bola aj v rafinérií Slovnaft, kde sa objavili drobné priesaky spodnej vody. Najviac Dunaj „udrel“ v bratislavskej mestskej časti Devín, ktorá sa tak vlastne stala ostrovom, keďže je zaliaty vodou z dvoch strán a teda je nedostupný po ceste od Karlovej Vsi (Riviéra) ako aj od Devínskej Novej Vsi. Stále je vylúčená mestská hromadná doprava do tejto mestskej časti. Dopravu medzi Devínom a Karlovou Vsou zabezpečuje vojenská Tatra len pre miestnych obyvateľov, ktorá má vysoké pneumatiky. Vysoká hladina vody na zatopenej Devínskej ceste nerobí problémy prejazdu takémuto vozidlu. Viacero budov v blízkosti dunajského nábrežia je chránených vrecami s pieskom. Sú to hlavne ich pivničné a suterénne priestory do ktorých by mohla preniknúť voda. Pieskové vrecia sa objavili aj pred budovou banky VÚB na Mlynských Nivách ako aj pri podzemných garážach Apollo Biznis centra, ktoré sú už vzdialené stovky metrov od Dunaja. Celkovo je podľa dostupných informácií nasadených pozdĺž rozvodneného toku Dunaj na výpomoc cca. asi 50 ks ťažkej techniky či už vojenskej alebo hasičskej z rôznych útvarov Slovenska (Senica, Humenné, Trnava, Banská Bystrica atď.). Následky povodní pomáhajú zmierňovať aj miestne hasičské jednotky z jednotlivých miest a obcí. Vysoká hladina Dunaja spôsobuje aj zvyšovanie hladín svojich prítokov ako napríklad rieky Morava alebo Váhu či Hron,a či dokonca spôsobuje opačné prúdenie vody (vzdutie hladiny) v týchto tokoch ako je u nich bežné. Rieku Moravu „tlačí“ Dunaj až niekde po obec Vysoká pri Morave. Problémy sú aj s lesnou zverou, ktorá sa vody bojí a preto migruje smerom do miest bez vody. Takáto udalosť mala dňa 6.6.2013 za následok haváriu jeleňa so sanitkou niekde v oblasti Čuňova a Bodíkov, keď jeleň doslova vyskočil z lesa rovno pod vozidlo. Dochádza aj k obmedzeniam a hlavne meškaniam vlakových spojení smerujúcich od Nemecka do alebo cez Českú Republiku, potom cez naše územie ďalej do Maďarska. V najbližších dňoch možno očakávať s postupujúcou povodňovou vlnou opačnú situáciu. Vlaky budú zrejme meškať zo smeru od Maďarska. Povodňová vlna sa presúva smerom do Maďarska a ďalej do Srbska. Z médií sme mali možnosť zachytiť aj správy o katastrofálnych povodniach u našich susedov z Čiech a Rakúska ako aj Nemecka. Tu komplikuje situáciu taktiež tok Dunaj (Rakúsko, Nemecko) a rieky Labe a Vltava. Povodňová vlna v Labe postupuje smerom na Drážďany. V Nemecku bolo asi najviac postihnuté záplavami bavorské mesto Passau ležiace pri hranici s Rakúskom. V Rakúsku zaplavilo centrum historického mesta Melk. Mal som možnosť zhliadnuť fotografiu na internete ako na jednom železničnom moste v meste Drážďany presne v miestach pilierov stoja dieselové rušne Ragulin radu 232 DB Cargo, aby tak priťažili svojou váhou most a zabezpečili tak jeho stabilitu. Zlá situácia bola aj rakúskej Viedni, ktorej pomohla protipovodňová ochrana ako aj v obci ležiacej neďaleko Bratislavy – Hainburg an der Donau. Vo Viedni bol zaplavený napríklad prístav Lobau, kde sú veľké zásobníky na ropné produkty (tu sa prekladajú ropné produkty medzi tankermi a cisternovými vlakovými súpravami). V rakúskom Hainburgu došlo k prerušeniu železničného spojenia (rýchlodráha, linka S7) medzi Viedňou pre zaplavenú trať. Došlo aj k podmáčaniu budovy stanice Hainburg an der Donau. Kto pozná Hainburg an der Donau, vie že železničná trať smerom na obec Wolfsthal (kde trať od Viedne končí) je vedená tesne pri Dunaji na kombinovanom kamenno-oceľovom mostovom telese v blízkosti historickej tabakovej továrne.

Najhoršia situácia v Českej Republike bola v Prahe, Ústí nad Labem či v Děčíne (tak ako som tu už spomínal v rubrike „Aktuálne- stručne“). Momentálne sa už situácia v Českej Republike pomaly vracia do normálu, aj keď ale bude ešte niekoľko dní trvať, kým sa voda vráti späť do korýt svojich riek. V Ústí nad Labem a Děčíne, kde preteká stredom oboch miest rieka Labe boli uzatvorené takmer všetky cestné mosty. Spojenie jedného brehu s druhým v oboch mestách zabezpečovala jedine železnica, ktorá napríklad v Ústí nad Labem leží tesne pri Labe ale na klenbovom nadjazde, čiže vyššie nad okolitým terénom čo sa ukázalo v prípade povodní jednoznačne ako výhoda. Neskôr došlo k zaplaveniu hlavnej stanice, ktorá ale fungovala aj naďalej, ale boli umožnené len prejazdy vlakov. Veľká voda v ČR obmedzila alebo zastavila na určitý čas aj prevádzku v chemických továrňach Spolana Neratovice a Lovochemie Lovosice. Zatvorený bol aj prístav na Labe v Děčíne.


Udalosti takéhoto významu je určite zaslúžené venovať pozornosť prostredníctvom niekoľkých riadkov a fotografií aj keď nie je celkom tematicky zhodná z obsahovou náplňou tejto stránky. Snažil som sa vybrať niekoľko reprezentatívnych fotografií (nielen so železničnou tematikou) z tejto mimoriadnej udalosti, ktorá zasiahla určite nielen do chodu metropoly Slovenska a aj jej obyvateľov.

V čase písania týchto riadkov sa na prívalovú vlnu pripravovali mestá Medveďov, Gabčíkovo, Komárno a Štúrovo. Rovnako sú v pohotovosti aj zložky hasičov a armády v Maďarsku. V Maďarsku bol uzatvorený most cez Dunaj na cestnom hraničnom prechode Vámosszabadi-Medveďov, kde sa ide na Györ.



Rázusovo nábrežie pri Dunaji, kadiaľ chodia peši ľudia smerom do nákupného centra Eurovea. Stav 3.6.2013 podvečer.



Rovnaké miesto o 24 hodín neskôr, t.j. 4.6.2013 podvečer.



Vlečka prístavu Bratislava pohľadom z mosta Apollo. Stav 4.6.2013 podvečer.



Rovnaké miesto pohľadom z mostu Apollo, stav z 5.6.2013 podvečer, t.j o 24 hodín neskôr.



Zaplavovanie prístavnej vlečky v smere od Dunaja,. Voda sa pomaly blíži ďalej. Zimný prístav je prakticky takmer z celej svojej časti pod vodou vrátane koľajiska. Stav 5.6.2013.



Pohľad do Zimného prístavu ďalej smerom k Prístavnému mostu. Stav 5.6.2013.



Zaplavená časť koľajiska Zimného prístavu od Dunaja pohľadom z mosta Apollo. Stav 4.6.2013.



Rovnaké miesto, rovnaký pohľad o 24 hodín neskôr, t.j. 5.6.2013.



Fajnorovo nábrežie pohľadom z Starého mosta. Medzi stromami je schované zaplavené detské ihrisko. Stav 4.6.2013.



Vodný stav na meracej stanici pri dunajskom nábreží dňa 4.6.2013 okolo 18.30 hod. Digitálny merač ukazuje hodnotu 922 cm. V čase písania tohto článku o deň neskôr už Dunaj prekročil výšku 1000 cm (viac ako 10m). Dunaj tak svojou výškou prekonal tú z roku 2002, keď pri prietoku 10370m3/s mal výšku 991 cm. Písal sa deň 16. august roku 2002.



Hasičská Tatra 815 – ťahač s prívesom naloženým obojživelným transportérom umožňujúcim jazdu aj po vode. V prípade potreby je vozidlo okamžite schopné nasadenia na prepravu osôb. Momentálne je v stave pohotovosti. Fotografované na nájazdovej rampe na Starý most.



Pohľad na obojživelný transportér s pásovým podvozkom. V jeho zadnej časti sa nachádzajú dve lodné skrutky, ktoré slúžia na pohon vozidla vo vode.



Pohľad na rozvodnený Dunaj smerom k mostu SNP. Pontón je už príliš vysoko....



Divoká voda naráža na pilier Starého mosta.



Pohľad na Rázusovo nábrežie z mosta SNP. Stav z 5.6.2013.



Pohľad z mosta SNP smerom k Starému mostu. Stav z 5.6.2013.



Zaplavený petržalský breh Dunaja pohľadom z mosta SNP. Stav z 5.6.2013.



Hasičské Iveco hliadkuje na Viedenskej ceste na petržalskej strane.



Zaplavené základy pilóna mosta SNP. Do kaviarne UFO ležiacej na vrchole pilónu mosta SNP by sa dnes asi nikto nedostal...



Dominanty Bratislavy cez pohľad rozvodneného Dunaja. Stav 5.6.2013.



Pohľad na obmývaný bratislavský breh Dunaja z mosta SNP smerom k Parku kultúry a oddychu (PKO). Stav 5.6.2013.



Z mosta rovno na loď....Tak bola loď vysoko. Fotografované dňa 5.6.2013.



Pre porovnanie – spodný obrys mosta a loď tesne pod ním....Chýbajú asi len centimetre. Premiestniť sa s loďou na iné miesto je momentálne nemožné, pretože je v celom úseku Dunaja na Slovensku zastavená plavba Všetky pontóny sú obsadené výletnými turistickými loďami, ktorých cestujúci si nútene predĺžili dovolenku v Bratislave.



Pohľad na dunajské nábrežie od promenády v Eurovei. Stav 5.6.2013 večer.



Budovanie nových protipovodňových zábran na dunajskom nábreží pred budovou osobného prístavu zo dňa 5.6.2013 večer.



Pohľad na most SNP a výškovú budovu Auparku z Rázusovho nábrežia. Na fotografií dobre vidno aj mobilné protipovodňové zábrany. Stav 5.6.2013.



Vrecia s pieskom proti vode v budove Cafe Propeler ležiacej tesne pri Dunaji.



Vojenská Tatra oddychuje na zastávke autobusov Molecova. Krátko po zhotovení snímku odišla domov.



Najviac radosti z vody majú azda len tieto divé kačice.....Fotografované v lokalite Karloveské rameno.



Pohľad na bytovku „Karloveské rameno“. Rovno pod jej oknami sú zaliate detské ihrisko a chodníky aj cyklochodník.



Brána do parku a park samotný u bratislavských vodární pri Riviére je zaplavená tiež. Tu už chýba len kúsok, aby voda dosiahla cestu na Devín. Stav dňa 5.6.2013. O deň neskôr už toto miesto bolo pod vodou a Devínska cesta bola už uzatvorená až po Riviéru.



Park v areáli bratislavských vodární pod vodou....Kvalita pitnej vody pre Bratislavu z ostrova Sihoť ale nie je z tohto zdroja ohrozená.



Hasičská Tatra 815 sa ponáhľa so zapnutým zvukovým a svetelným výstražným znamením niekde do zaplaveného Devína.



Vojenská Tatra s plachtovou nadstavbou cúva tak, aby pri vystupovaní ľudí z jej útrob neprekážala ostatným vozidlám v cestnej premávke. Momentálne toto vozidlo plne nahrádza MHD linku č. 29 jazdiacu spod mosta SNP na DEVÍN.



Konečná – Vystupovať. Vojenská Tatra práve doviezla obyvateľov z Devína pred Riviéru. Fotografované pri Riviére dňa 5.6.2013. V takomto vozidle sa na Devín bežne dostať určite nedá....



Požiarny Mercedes hliadkuje na Rázusovom nábreží...keby niečo....Stav dňa 4.6.2013.



Pohľad z Prístavného mosta na bratislavské Pálenisko zaliate vodou. Pod vodou je prakticky celé jeho koľajisko. Prístav je uzatvorený, tovar sa nevykladá ani nenakladá, žiadne vlaky nemôžu do prístavu. Pod vodou sú aj niektoré trafostanice v objekte. Vypnuté je aj trakčné trolejové vedenie z bezpečnostných dôvodov. Stav dňa 6.6.2013.



Dvojica rušňov Lokorail stojí odstavená blízko zaplavenej časti koľajiska na Pálenisku. Jedná sa o rušne 740 787 a 770 604. Stav dňa 6.6.2013.



V bazénoch prístavu je viac vody ako obvykle. Na celom úseku Dunaja na Slovensku aj v Rakúsku je zastavená plavba lodí. Vpravo vidno zaplavené nákladné vozne. Stav dňa 6.6.2013.



Zaplavené mostné piliere Prístavného mosta z petržalskej strany. Stav dňa 6.6.2013.



Pohľad do bazénov Zimného prístavu. Pod vodou je žeriavová dráha aj koľajisko, kde sa prekladá šrot a železnorudné pelety. Stav dňa 6.6.2013.



Z vody prečnievajú len betónové koncové zarážadlá. Pohľad na zaplavený Zimný prístav z Prístavného mosta. Stav dňa 6.6.2013.



Zaplavené odstavené nákladné vozne na vchodovej a odchodovej skupine bratislavského Zimného prístavu. Vozne sem boli preposunované z iných častí prístavu, kde je hĺbka vody oveľa väčšia. Stav dňa 6.6.2013.



Tu stávajú rušne radu 363 so súpravami prázdnych uhlákov, kontajnerové súpravy a súpravy z Duslo Šala a čakajú na odchod smerom na Žilinu alebo Galantu. V najbližších dňoch tu určite žiadny vlak neuvidíme, pokiaľ neopadne voda, nevyčistia sa výhybky a nezapne sa prúd v trolejovom vedení. Stav dňa 6.6.2013.



Odchodové návestidlá v Zimnom prístave sú momentálne spolu s koľajiskom aj výhybkami pod vodou. Teraz nedajú na voľno určite žiadnemu vlaku....Stav dňa 6.6.2013.



Autor textu a fotografií: Volod (Ing. Vladislav Bokora)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
michalBA
Zaslaný: 08.06.2013 12:00  
Založený: 29.02.2012
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 11767
 Re: Povodeň v Bratislave v roku 2013 zachytená mojim o...
Článok veľmi dobrý chválim Vlado! :kvetinka:

Ale stále som názoru ten kto to nevidel a nezažil na vlastné oči tak neviem čo to bolo. Osobne som si Dunaj vyfotil a spojil to s prechádzkov po Prístavnom moste, z oboch strán. A bolo to hrozné.

Jedine čo ma štvalo viac bolo to, že som prišiel z prechádzky a mal som fotky z prístavu a tešil som sa ako ich šupnem ako aktualitu, ale žiaľ vždy si bol skor :-D :number one:
lajos
Zaslaný: 09.06.2013 12:52  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12394
 Re: Povodeň v Bratislave v roku 2013 zachytená mojim o...
Velmi působivá reportáž, Vlado ! :-o
cas


Alfréd
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 40 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 40

Viac ...