Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > Návrat pancierového vlaku ŠTEFÁNIK z Holandska na Slovensko.

Návrat pancierového vlaku ŠTEFÁNIK z Holandska na Slovensko.

 
Dňa 6.9.2013 v skorých ranných hodinách, ešte za tmy bol privezený do bratislavského lodného prístavu pancierový vlak Štefánik. Jednotlivé vozne boli naložené a prepravené späť na Slovensko na plošinových kamiónoch, určených na prepravu vozidiel s kolesovým alebo pásovým podvozkom. Preprava vlaku späť na Slovensko trvala takmer tri dni. Kamióny pritom prešli z Utrechtu na Slovensko asi 2000 km. Vlak bol zapožičaný na výstave s názvom „Vlaky vo vojne 1860 - 2013“ konanej v holandskom meste Utrecht.

 










Počas výstavy videlo vystavované exponáty asi 140 000 návštevníkov. Výstava sa uskutočnila pri príležitosti 300. rokov od podpísania mierovej zmluvy v objektoch tamojšieho železničného múzea. Jednalo sa o významnú výstavu s železničnou tematikou v celoeurópskom meradle. Výstavy sa malo zúčastniť až 16 obrnených vlakov. Nakoniec sa podarilo zohnať len 8 vlakových súprav z Holandska, Nemecka, Veľkej Británie, Srbska a Slovenska. Pancierový vlak Štefánik zo Slovenska bol jediný železničný exponát na tejto výstave, ktorý je ako taký aj pojazdný na koľajniciach. Ja som sa o tejto dnešnej mimoriadnosti dozvedel len náhodou počas dňa z internetových novín pravda.sk.
Pancierový vlak Štefánik pozostáva z 4 vozňov – tykadlový vozeň (v prípade podmínovanej trate si to „odniesol“ ako prvý, ale presne k takémuto účelu aj tento vozeň slúžil, rušeň bol radený v strede alebo na konci súpravy tohto vlaku), delový vozeň, tankový a guľometový vozeň. Guľometný a tankový vozeň z vlaku Štefánik sú aj pôvodné zachované originály. Zvyšné dva vozne sú už ako historické repliky vyrobené na základe zachovalých dobových podkladov a materiálov. Pancierový vlak Štefánik bol vyrobený v dielňach ŽOS Zvolen v roku 1944. V zvolenskej ŽOSke boli vo vojnových rokoch vyrobené ešte dva pancierové vlaky, a to Hurban a Masaryk. Pancierový vlak Štefánik bol slávnostne predstavený verejnosti po rozsiahlej rekonštrukcií v roku 2009 (zúčastnil sa na výstave pri príležitosti konania sa medzinárodných pretekov parných rušňov vo Zvolene). V uvedenom roku bol vystavený aj pre verejnosť v žst. Stará Kremnička, v okolí ktorej sa počas Slovenského národného povstania aj aktívne zúčastnil bojov. Jeho preprava v smere do Holandska bola taktiež po ceste, kedy boli jednotlivé vozne naložené na plošinové kamióny. Pred samotnou prepravou do Holandska celý vlak prešiel v Železničných opravovniach a strojárňach Zvolen úpravami a rekonštrukciou, tak aby bol schopný prepravy na kamiónoch.
Prekládka jednotlivých vozňov z kamiónov na koľajnice začala hneď zrána za svetla v lodnom prístave Bratislava pomocou veľkého portálového žeriavu. Následný presun po areáli prístavu smerom k odchodovým koľajám na bratislavskom Pálenisku s už zoradenou a nakoľajenou súpravou zabezpečoval rušeň 730 630 dopravcu Lokorail. Z bratislavského lodného prístavu bol pancierový vlak Štefánik prepravený už po vlastnej osi rušňom 756 002 ZSSK Cargo naprieč Bratislavou až do areálu Múzea dopravy na Šancovej ulici ležiacim hneď za bratislavskou hlavnou stanicou. Vlaková súprava vyrazila z bratislavského prístavu cca. okolo 15.50. Dlho ale súprava pancierového vlaku stála v žst. Bratislava Nové Mesto, kde púšťala pred seba vlaky dopravcu Regiojet a nákladnú kontajnerovú súpravu smerujúcu na Kúty. Príchod súpravy na bratislavskú hlavnú stanicu bol okolo 17.10 hod.
Za poskytnuté informácie o dnešnej preprave tohto jedinečného unikátu, ktorý nemá v okolitých krajinách obdobu patrí poďakovanie istej nemenovanej pani z Múzea SNP v Banskej Bystrici, s ktorou som dnes komunikoval a ktorá mi poskytla cenné informácie.

Nasledujúce fotografie približujú príchod vlaku na bratislavskú hlavnú železničnú stanicu a jeho posun do Múzea dopravy.



Po asi polhodine čakania, keď jazdilo okolo mňa všeličo možné aj z depa aj do depa aj po ostatných koľajách sa krátko po 17.10 vynorila konečne spoza oblúka súprava pancierového vlaku Štefánik. Tesne pred ňou išla okolo mňa do depa „krabica“ 810 ako zamestnanecká doprava z priestorov stanice.



Pohľad na jednotlivé vozne (sprava doľava guľometný, tankový, delový a tykadlový vozeň) pancierového vlaku Štefánik.



Štefánik zozadu aj s bratislavskými dominantami....



Bratislava hlavná stanica. Čaká sa na povolenie k posunu k bratislavským tunelom...



Posunujeme k tunelom...






Slnko ešte svieti aj na vozne...



Štefánik s panorámou bratislavských Kramárov....už posunujeme vzad smerom do Múzea.



Tlačíme do Múzea dopravy...









Vlak po návrate z Holandska prechádza popri holandskom nábytku...



Prechádzame okolo „Hektora“ 721 058 ZSSK a „Lega“ T 238.0009.



Súprava brúsi pri tlačení do Múzea dopravy už hrdzavé koľajnice pri starých budovách skladov.



Rušeň 756 002 v Múzeu dopravy pristavuje pancierový vlak Štefánik k nakladacej rampe budovy múzea.



Cargo „Okuliarnik“ v zajatí nepojazdných rušňov č. 3679 a 434.128 ako výstavných exponátov v Múzeu dopravy.



Bezpečne sme dopravili pancierový vlak Štefánik do areálu Múzea dopravy a ideme späť...



Rušeň 756 002 čaká na povolenie k posunu von z „dvora“ smerom do stanice.



Záverečná momentka s odstaveným „Hektorom“ 721 058 ZSSK a ja odchádzam spokojne domov...



Použité fotografie boli zhotovené dňa 6.9.2013.
Autor textu a fotografií: Ing. Vladislav Bokora, nick: volod

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
tomas
Zaslaný: 09.09.2013 7:07  
Založený: 19.07.2010
Miesto: niekde tu
Príspevkov: 283
 Re: Návrat pancierového vlaku ŠTEFÁNIK z Holandska na Slo...
Preprava vlaku späť na Slovensko trvala takmer dni. Kamióny pritom prešli z Utrechtu na Slovensko asi 2000 km. prezradis aj pocet dni ? :papa:
volod
Zaslaný: 09.09.2013 8:40   Upravený: 09.09.2013 13:48  
Spolupracovník
Založený: 16.02.2010
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 22697
 Re: Návrat pancierového vlaku ŠTEFÁNIK z Holandska na Slo...
3, ups, číselko sa stratilo....

Snáď ešte k tej samotnej prekládke z kamiónov na koľajnice. Tá prebehla v časti prístavu na Lučnej ulici, kde sa prekladajú nadrozmerné zásielky z vlakov do lodí a naopak (napr. transformátory, čo sem vozieva Felbermayr od Rajky cez Petržalku, prekladal sa tu z lode aj rakúsky rušeň dopravcu RTS radu 2067 po oprave v Rumunsku)
cas


Adolf
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 35 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 0
Anonymných: 35

Viac ...