Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > „Snehulienka“ v krajine obmedzených možností.

„Snehulienka“ v krajine obmedzených možností.

 
Ak sa pozrieme spätne na začiatky podnikania súkromných spoločností v zabezpečovaní nákladnej železničnej dopravy na Slovensku a zameriame sa na rušne , ktoré prostredníctvom ktorých zabezpečovali vozbu tak sa nám vynoria v pamäti len rušne pochádzajúce z bývalého Československa.

 











Hlavnými ťahúňmi medzi „súkromníkmi“boli a sú rady 740 a 742 , ktoré vo väčšine prípadov dosahovali a aj dnes dosahujú neuveriteľné výkony vzhľadom na svoj vek a pôvodné určenie.Až na rušne radu 770 a 771 boli prakticky všetky ostatné určené na posunovaciu službu a vozbu ľahkých nákladných vlakov.Ľudia , ktorý ich v minulosti projektovali a vyvíjali nepredpokladali , že ich „mašinky“ budú niekedy bežne ťahať vlaky o hmotnosti okolo 2000 ton aj na náročných traťových úsekoch a za nie úplne ideálnej údržby a servisu.

V posledných mesiacoch sa nám však začínajú na slovenský tratiach čoraz viac a viac objavovať moderné dieselové lokomotívy zo západnej Európy, nakoľko tuzemský dopravcovia začínajú objavovať napriek vyšším obstarávacím nákladom , spoľahlivosť a minimálne náklady na prevádzku týchto rušňov.

Priekopníkom medzi slovenskými železničnými dopravcami , ktorý sa pustili do boja za schválenie a prevádzkovanie moderných a silných západoeurópskych rušňov na tratiach ŽSR je nepochybne spoločnosť LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o. Je celkom možné , že nebyť aktivít spoločnosti LTE Slovakia pri schvaľovaní rušňov Eurorunner ,tak by ešte ani dnes nezachádzali Herculesy OBB na regionálnych osobných vlakoch do Bratislavy cez Devínsku Novú Ves.

Od začiatku svojho pôsobenia na Slovenskom trhu patrí táto spoločnosť k najstabilnejším , o čom svedčí každoročný nárast prepravy a najmodernejší vozidlový park , ktorý zahŕňa prevažne rušne nezávislej trakcie, ktoré patria nielen výkonovo , ale aj technickými parametrami k špičke v Európe.Na Slovenskú vďaka tomuto vozidlovému parku zatiaľ LTE nemá konkurenta v spoľahlivosti hnacích vozidiel.O rozvoji spoločnosti LTE nepochybne svedčí fakt , že okrem Rakúska , kde sídli materská spoločnosť a Slovenska sa spoločnosť postupne presadzuje svojimi novovzniknutými filiálkami aj v Českej republike, Maďarsku a Nemecku.

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o. využíva pri vozbe svojich vlakov po tratiach ŽSR zatiaľ iba vozidlá nezávislej trakcie , napriek tomu , že materská spoločnosť vlastní niekoľko moderných elektrických lokomotív radu 1216,185 a 182. Tie nie sú žiaľ napriek veľkému úsiliu doposiaľ na tratiach ŽSR schválené .Úsilie spoločnosti presadiť moderné elektrické lokomotívy sa zatiaľ zo Slovenska presúva do Českej republiky , kde je vďaka minuloročnému schváleniu radu 1216 OBB schodnejšia cesta na zachádzanie moderného elektrického rušňa LTE ďalej ako do pohraničnej stanice.

Vráťme sa však k spoločnosti LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.

Na Slovensku je vo farbách LTE možné vidieť štyri hlavné rušňové rady.

-Rušne typu Eurorunner ER20 /2016.903 a 2016.904/





-Rušne radu 2150 /2150.901 a 2150.902/


-Rušeň radu 2170.001


-Rušne radu 740 / 740 541, 740 711, 740 883 /





Napriek tomu , že sa nachádzame uprostred celosvetovej finančnej krízy , ktorá nepochybne zasiahla aj železničnú nákladnú dopravu náhlym poklesom prepravy , dokážu paradoxne menší privátny dopravcovia svojimi flexibilnejšími , pružnejšími a cenovo dostupnejšími službami z tejto krízy profitovať a získať viac prepráv na úkor nepružných národných cargo dopravcov.
Toto je aj prípad LTE Slovakia. Keďže spoločnosť zvýšenú vozbu nestíha pokryť vlastnými rušňami bola spoločnosť LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o nútená zapožičať si ďalší rušeň typu Eurorunner , ktorý je už tretím v ich modernom vozovom parku .

Týmto rušňom sa stal Eurorunner ER20.2007 , ktorý je po technickej stránke zaujímavý niektorými novinkami .Vlastníkom rušňa je spoločnosť Siemens , ktorá ho vyrobila pre svoje potreby a prezentáciu svojej spoločnosti.
Rušeň sa už z diaľky líši od iných rušňov tejto kategórie svojím netradičným bielym lakom. Do prevádzky bol uvedený v apríli roku 2007 a nesie typové označenie ER20BU. Bočnica rušňa nesie reklamu spoločnosti Siemens. Heslo , ktoré nesie tento rušeň na bočnici je - RÝCHLEJŠÍ-FLEXIBILNEJŠÍ-ČISTEJŠÍ.

Medzi technické novinky tohto rušňa patrí možnosť diaľkového ovládania rušňa personálom , ktorý je mimo stanovišťa. Tento spôsob riadenia je stále vo fáze testovania a u nás sa zatiaľ nepoužíva. Z toho dôvodu je rušeň opatrený výstražnými „smerovkami“ v každom rohu rušňa pod oknom stanovišťa.“Smerovky „ sa aktivujú vždy keď je rušeň ovládaný z panelu diaľkového ovládania.


Ďalšou novinkou je zabudovaný vlakový zabezpečovač MIREL VZ.



Stanovište rušňa zo zabudovaným mirel-om


Snímač

Tento rušeň je ako prvý z kategórie Eurorunner vybavený Slovenským vlakovým zabezpečovačom /verzia03/ , ktorý bol v lete 2009 schválený pre trate v Českej republike a len nedávno prebehlo úspešné schválenie v susednej Maďarskej republike.Ak bude schválený VZ Mirel aj na tratiach ŽSR ,čo je nepochybne cieľom výrobcu , tak sa stane tento rušeň najflexibilnejším HDV nezávislej trakcie v Európe pri využití svojej maximálnej rýchlosti.

Okrem týchto dvoch hlavných noviniek , sú obe stanovištia rušňa vybavené automatickým informačným systémom , ktorý informuje cestujúcich o cieľovej stanici vlaku.


Slabou stránkou rušňa je menší obsah palivovej nádrže /cca 2500 l/ , čo môže pri určitých druhoch prepravy spôsobovať problémy z častejším zbrojením PHM. Spoločnosť Siemens ponúka ako nadštandardnú výbavu k rušňom Eurorunner prídavnú palivovú nádrž , ktorou je možné zväčšiť objem paliva až na takmer 4000 l. Prídavná palivová nádrž je však dosadená na miesto vykurovacieho alternátora , ktorý by musel byť z rušňa demontovaný a rušeň by bol v osobnej doprave prakticky nevyužiteľný.

Rušeň bol vyrobený v roku 2007 pod výrobným číslom 21285. Doposiaľ bol prenajatý u niekoľko zahraničný dopravcov s ktorých spomenieme napríklad:
WLE /SRN/
MWB /SRN/
Railion Deutschland /SRN/
RBG /SRN/
EGOO /SRN/
Gysev /HU/


V nasledujúcej krátkej fotoreportáži Vám prinášame pohľad na historický príchod rušňa ER20.2007 na Slovensko cez prechod Rajka /MÁV/ - Rusovce a zábery z prvého traťového výkonu na trati Bratislava – Leopoldov.


ER 20 2007 čaká v žst Rajka na prebratie firmou LTE





Stretnutie generácií v žst Rajka


Prestavovanie rušna


vchod do žst Rusovce


čakanie na vybavenie "formalít" (PIS ŽSR)





Medzistaničný úsek Rusovce - Ba.Petržalka


Posun v žst Petržalka a stretnutie z "kolegyňou"


Odstavený rušeň v Ba.Petržalka,fotograf je pracovník fi.Siemens


Nočný posun v Petržalke


"Snehulienka" z prvým nákladným vlakom na Slovensku pripravená na odchod do Leopoldova


Ba.Petržalka - Ba ÚNS


Prechod cez žst Šenkvice


Napriek tomu , že prezentačný rušeň spoločnosti Siemens nezostane vo vozidlovom parku LTE natrvalo , prajeme mu mnoho kilometrov bez poruchy a samozrejme aj bez nehody.


Autor textu a foto : Taurus, Bocco
Sprc:

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Anabela
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 27 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 27

Viac ...