Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen a.s.

Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen a.s.

 
Drvivá väčšina ľudí, ktorí sa aktívne, ale aj pasívne zaujímajú o dianie na železnici pozná podnik ŽOS Zvolen a.s.. Preto keď dostanete oficiálnu pozvánku na predstavenie nového vozidla bolo by naozaj hlúpe túto pozvánku nevyužiť. A tak ,keď redakcia portálu Railtrains.sk ako jedna z mála stránok venujúcich sa životu na železnici dostala pozvanie na takúto akciu ,nikto z nás ani na chvíľku neváhal či sa zúčastniť alebo nebodaj nie.

 










Ako sme Vás už informovali v obrazovej aktualite, tak 8.11 v piatok sa konalo v areáli ŽOS Zvolen a.s. oficiálne predstavenie prvého modernizovaného rušňa radu ČME 3 pre Ukrajinské železnice. V čase nášho príchodu do zasadacej miestnosti v areáli už prebiehalo predstavenie rušňa pre novinárov slovenských médií. Príhovoru a predstavenia rušňa sa zhostil sám generálny riaditeľ ŽOS Zvolen a.s. pán Ing. Ladislav Poór. Pán riaditeľ už počas prezentácie odpovedal na zvedavé otázky novinárov. Samozrejme okrem otázok venovaných modernizovanému rušňu ČME 3 „padali „ aj otázky napríklad ohľadom očakávania, zamestnanosti v ŽOS Zvolen. Samozrejme hlavným bodom programu bolo predstavenie samotného rušňa. Po asi hodinovom predstavení sme sa všetci spoločne presunuli do výrobných priestorov ŽOS Zvolen a.s. , kde už bol nachystaný samotný rušeň. Pre mňa osobne to bola prvá návšteva ŽOS Zvolen a samozrejme som ju využil na to, aby sme Vám priniesli aj iné novinky , ktoré sa v tom čase nachádzali v areáli samotnej ŽOS-ky.

V čase návštevy sa v hale prevádzky LOKO nachádzalo slušné množstvo dieselových ale aj elektrických rušňov. A nejednalo sa len o slovenské hnacie vozidlá. Avšak určite najväčším magnetom bol rušeň pre Ukrajinské železnice. Takže poďme sa naň spolu pozrieť bližšie. Od tejto modernizácie si zvolenská ŽOS-ka dosť veľa sľubuje, pretože sa jedná o prvú zákazku smerom na východné trhy. Z bývalého Československa bolo v minulosti dodaných do krajín bývalého Sovietskeho zväzu asi 8000 lokomotív tohto typu. Všetky potrebujú modernizáciu," uviedol generálny riaditeľ ŽOS Zvolen a.s. Len samotné Ukrajinské železnice majú viac ako 1000 týchto rušňov vo svojom stave. Takže sami uznáte, že sa jedná o naozaj veľké možnosti. A pri dnešnej biede, ktorá prevláda na slovenskom železničnom trhu neostáva firmám venujúcim sa opravárenskej a modernizačnej činnosti aby sa poobzerali aj po iných trhoch. Dovolím si citovať niekoľko informácií zo samotnej tlačovej správy ŽOS Zvolen a.s. , predsa len ide o vcelku zaujímavé informácie.

Spolupráca spoločností ŽOS Zvolen a.s. a výrobného závodu v Ukrajinskej Poltave priniesla úspech. Výsledkom niekoľkomesačného úsilia oboch spoločností sa stala modernizovaná lokomotíva ČME 3 pre ťažkú traťovú službu. Prvý prototyp lokomotívy dnes opustil brány ŽOS Zvolen a.s. Ďalších 5 lokomotív úvodnej overovacej série sa zhotovuje v kooperácii s Ukrajinským partnerom.
ŽOS Zvolen a.s. pripravila projekt modernizácie lokomotív ČME 3 pre konečného zákazníka Ukrajinské železnice. Jedná sa prakticky o novú lokomotívu postavenú na pôvodnom ráme a pôvodných podvozkoch. Životnosť, technické parametre a úžitkové vlastnosti modernizovanej lokomotívy sú porovnateľné s novou lokomotívou, ale použitie pôvodného rámu a pôvodných podvozkov umožňujú dosiahnuť výrazne nižšiu cenu modernizovanej lokomotívy oproti novej.

ŽOS Zvolen a.s. vypracovala kompletný projekt a technologický postup výroby modernizovanej lokomotívy a poskytuje Ukrajinskému partnerovi inžinieringovú podporu pre kooperačnú výrobu, pričom rešpektovala požiadavky Ukrajinskej strany na použitie vybraných agregátov Ukrajinskej produkcie. Obe strany majú záujem pokračovať v tomto projekte po úspešnej certifikácii prototypu. Malo by sa tak stať začiatkom budúceho roku, od kedy sa uvažuje o zahájení série modernizácie prvých 100 kusov týchto lokomotív v celkovom finančnom objeme do 200 miliónov €. Na tejto zákazke sa priamo v ŽOS Zvolen, a.s. odpracuje viac ako 800 tisíc pracovných hodín a vytvorí sa viac ako 150 pracovných miest.

ŽOS Zvolen a.s. a Ukrajinský partner majú vzájomne odsúhlasený základný rámec uzatvorenia obchodnej zmluvy. V prípade úspechu úvodného projektu na 100 kusov pre Ukrajinské železnice je možné v projekte pokračovať v ďalšom období v podstatne väčšom množstve, prípadne ho rozšíriť o dodávky pre privátny sektor. Certifikovanú lokomotívu bude možné umiestňovať aj v ostatných krajinách bývalého Sovietskeho zväzu, vo Východnej Európe a na Balkáne.

Poďme sa teda venovať samotnému rušňu.

Komplexnou modernizáciou posunovacej lokomotívy ČME 3 sa zabezpečuje výmena všetkých štandardných vybavení za nové, moderné a s nízkymi nákladmi na prevádzku. Modernizácia znamená nahradenie všetkých kľúčových komponentov za výkonnejšie a efektívnejšie s výnimkou hlavného rámu a podvozku.
Ciele modernizácie:

•predĺženie životnosti rušňa o 30 rokov
•zníženie prevádzkových nákladov
•zníženie nákladov na údržbu
•náhrada zastaraných komponentov zabezpečenie náhradných dielov na dobu životnosti zvýšenie bezpečnostných parametrov zlepšenie ekologických parametrov zlepšenie ergonomických podmienok obsluhy

V modernizovanom rušni je použitý nový spaľovací motor Caterpilar 3508 B, ktorý má tieto hlavné výhody :

•výkon motora 1000 kW, variabilné použitie motora s výkonom 1 455 kW
•zníženie spotreby paliva na 208,5 g / kWh


Ďalšie parametra rušňa sú :

Usporiadanie náprav: Co'Co'
Prenos výkonu: dieselelektrický
Rozchod: 1 520 mm
Menovité otáčky motora: 600 - 1800 ot/min
Dlžka cez nárazníky: 17 320 mm
Menovitý výkon motora: 1 000 kW
Menovitá hmotnosť: 120 t
Ťažná sila na háku pri trvalom výkone: 274 kN
Zaťaženie na nápravu: 20 t
Maximálna ťažná sila na háku: 432 kN
Maximálna rýchlosť: 90 km/hod
Vykurovací agregát / klimatizácia: WEBASTO
Naftový motor: Caterpilar 3508 B
Brzdová výzbroj: DAKO


Kabína rušňa poskytuje lepší výhľad, má lepšiu ergonómiu a úroveň automatizácie. Vysoká spoľahlivosť , jednoduchosť a účinnosť riadenia umožňuje výrazne( viac ako o 20%) znížiť prevádzkové náklady. Zvýšená spoľahlivosť systému znižuje náklady na údržbu a opravy o viac ako 50 % .Toľko slová.




/ zdroj : oficiálne podklady ŽOS Zvolen a.s. /



genéza projektu modernizácie rušňa ČME 3 pre Ukrajinské železnice / zdroj : oficiálne podklady ŽOS Zvolen a.s. /



A to je predstaviteľ hlavnej úlohy toho dňa : modernizovaný rušeň ČME 3



zo začiatku bolo takmer nemožné si ho odfotiť bez novinárov, až počas odpovedania samotného generálneho riaditeľa ŽOS-ky ostal na chvíľu bez záujemcov



pohľad na rušeň krátko pred tým ako bol vytiahnutý z haly



vyťahovanie rušňa



a pohľad na rušeň v celej svojej kráse



detail na podvozky, ktoré budú dodávané priamo z Ukrajiny



pohľad na stanovište rušňovodiča , výbava v kresle patrí jednej zo slovenských televízií






popis ovládacích prvkov v azbuke , ako inak



podhľad do haly prevádzky LOKO na podvozky určené pre prvý modernizovaný rušeň ČME 3



dobre si všimnite farebne označené detaily, jedná sa o podvozky pre prvý modernizovaný rušeň, podvozky sú z Ukrajiny
/ ZTS , 1982, ČME 3 4012 /



Generálny riaditeľ ŽOS Zvolen a.s. Ing.Ladislav Poór odpovedá na zvedavé otázky slovenských novinárov



Samozrejme budeme aj naďalej sledovať ako sa vyvíja situácia okolo týchto modernizácií a budeme sa snažiť priebežne prinášať informácie. A teraz sa spolu poďme pozrieť čo bolo možné v ten deň ešte vidieť pri príležitosti pozvania na predstavenie.



v čase našej návštevy sa nachádzali v zvolenskej ŽOS-ke štyri rušne dopravcu PSŽ a.s.



tri stáli vonku na dvore.....



a štvrtý v hale prevádzky LOKO



Rail Polska a 140 097-7



na stanovišti rušňa 754 082 prebiehali v čase návštevy intenzívne práce



to isté môžeme povedať aj o rušni 140 059



183 023-1 z tohto pohľadu vyzerá naozaj výborne.....



....čo sa však nedá povedať pri pohľade na druhé stanovište



751 036 počas MH opravy



pohľad do útrob rušňa 751 036



a ešte pohľad na rozpracované stanovište rušňovodiča 751 036



odstavený konvoj v areáli ŽOS Zvolen
a.s.



Poľský čmeliak počas prác



tento rušeň pozná určite väčšina z Vás "Ivka" LTE



141 057 ex ČD



konvoj troch ex rušňov ČD rady 742



pohľad do lakovne na rušeň 754 004



a toto je rám rodiaceho sa rušňa 757 014



Na záver by som sa veľmi rád touto cestou poďakoval vedeniu Železničných opravovní a strojární Zvolen a.s. za seba ale aj za celý kolektív redakcie Railtrains.sk za to, že nám bolo umožnené sa zúčastniť tejto zaujímavej akcie. Ešte raz ďakujeme.

zdroj informácií : oficiálna tlačová správa ŽOS Zvolen a.s.

Autor textu a foto : Bocco

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Robo
Zaslaný: 11.11.2013 0:20  
Založený: 10.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 173
 Re: Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen.
Fajn článok.
K tým podvozkom k druhému stroju - nebudú pre prvý stroj ale zato už na širokom rozchode ?
A označenie ZTS - rámy podvozkov pre ČME3 robila Dubnica.
Bocco
Zaslaný: 11.11.2013 9:39  
Administrátor
Založený: 03.12.2007
Miesto:
Príspevkov: 4469
 Re: Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen.
Ad Robo: ospravedlňujem sa, moja chyba. Áno jedná sa o podvozky určené na prvý modernizovaný rušeň. :emo03:
Jurro754
Zaslaný: 11.11.2013 1:37  
Založený: 15.10.2009
Miesto:
Príspevkov: 1057
 Re: Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen.
Perfektná a hlavne pútavá reportáž :number one: :number one: :number one: skutočne bolo na čo pozerať, aj zo tri krát :super2: :super2: :super2: :kvetinka: :papa:
haribo7
Zaslaný: 11.11.2013 11:25  
Založený: 22.07.2010
Miesto:
Príspevkov: 3144
 Re: Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen.
Vždycky mě baví reportáže tzv. co se uchovává pod pokličkou.. opravdu suprová a poutavá repotáž
carchye
Zaslaný: 11.11.2013 15:01  
Založený: 28.01.2010
Miesto:
Príspevkov: 156
 Re: Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen a.s.
take zákulisné reportáže vždy potešia, ale trošku odbočím. čo za T3-ka je tam naložená na vagóne? detailnejšie foto by nebolo? vďaka :klanacka:
Bocco
Zaslaný: 11.11.2013 15:22  
Administrátor
Založený: 03.12.2007
Miesto:
Príspevkov: 4469
 Re: Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen a.s.
Ad: carchye na T3 nie, ale akurát čo mám je toto logo čo bolo nalepené na boku skrine vozidla
lajos
Zaslaný: 11.11.2013 17:32  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12939
 Re: Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen a.s.
Pokud ještě tento detail někomu nestačí, pak jde o znak Hlavního města Prahy :emo03:
Jinak Bocco: závidím tu pozvánku, rád bych se podíval dovnitř jindy tak nedostupných prostor. A kladně hodnotím, že se mohlo fotit, což taky není až tak běžná věc :number one:
carchye
Zaslaný: 11.11.2013 19:58  
Založený: 28.01.2010
Miesto:
Príspevkov: 156
 Re: Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen a.s.
Diky som si myslel. Ja len ci sa neda precitat jej evidencne cislo. Jedna totiž bola predana do BA, povodne naburana, tak ci to nie je ona.
Pozor.Vlak
Zaslaný: 11.11.2013 15:10  
Založený: 23.10.2011
Miesto: Villingen im Schwarzwald
Príspevkov: 7199
 Re: Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen a.s.
Very good report and great photos my consideration.
Veľmi dobrá správa a skvelé fotky, môj rešpekt.

:klanacka: :klanacka: :klanacka: :super1:
metys
Zaslaný: 11.11.2013 17:01  
Založený: 24.07.2013
Miesto: Praha
Príspevkov: 1722
 Re: Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen a.s.
Bratři slováci... ty rekonstrukce Bardotek vám k smrti závidím! :number one: No, aspoň budeme mít kam je jezdit fotit až u nás definitivně skončí. :zlí20:
Maarek
Zaslaný: 11.11.2013 17:06  
Spolupracovník
Založený: 25.06.2010
Miesto: České Budějovice
Príspevkov: 4323
 Re: Railtrains.sk na návšteve v ŽOS Zvolen a.s.
Vynikajúci článok :klanacka: :klanacka: :klanacka:
cas


Klaudia
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 25 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 4

Registrovaných: 0
Anonymných: 25

Viac ...