Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Na voľné chvíle ... > Krátky výlet po stopách „trate – netrate“..

Krátky výlet po stopách „trate – netrate“..

 
Tento stručný článok sa týka mojej nedávnej návštevy Gemera., presnejšie toľko spomínaných nedostavaných gemerských spojok. Každý, kto už tieto diela navštívil a videl, si iste urobil názor o výnimočnosti tejto zamýšľanej trate. Ja osobne som niektoré artefakty zhliadol v priebehu niekoľkých uplynulých rokov a ostal som unesený z toho, do akého stavu boli mnohé stavby tohto projektu „dotiahnuté“..

 










Nehodlám sa na tomto mieste zaoberať dôvodmi stavby tejto trate, ani sa ponárať do odborných tém súvisiacich s jestvujúcimi stavebnými prvkami, pretože mnohí o tejto problematike zaiste viete viac než ja a okrem toho je na internete a najmä v iných, prevažne historických zdrojoch k dispozícii hromada informácií a faktov o tejto téme. Mojim zámerom je skôr len pripomenutie si existencie toho, čo na území Gemera v podobe gemerských spojok máme. Iste., na Slovensku máme mnoho krásnych tratí (dokonca zopár ešte aj funkčných..), no v tomto prípade poukazujem na vnútorné pohnutia železničného nadšenca pri pohľade na to, čo sa, žiaľ, nikdy nedokončilo do svoje konečnej fázy v podobe plnej prevádzky.Na návštevu gemerských spojok sa nedostanem často a každú ponúknutú príležitosť chcem pretaviť v skutočne hlboký zážitok. Podobne tomu bolo aj pri mojej poslednej návšteve, z časových dôvodov obmedzenej len na úsek Lubeník – Slavošovce, ktorú vyprovokoval môj kamarát Jožo Pilko stručným e-mailom v znení „hľadám parťáka na prechod slavošovského tunela..“ .. Viac mi nebolo treba a obratom som potvrdil účasť. Doladili sme logistické detaily a napriek očakávaniam väčšieho záujmu pozvaných „parťákov“ sme sa nakoniec na túto poznávaciu výpravu vydali 16. novembra 2013 len traja v zložení Jožo Pilko, michalBA a ja.



Mapa s nákresom trate v úseku Lubeník – Slavošovce



Jožo, ako najlepšie informovaný a pripravený, mal v hrubších kontúrach pripravený predbežný scenár celého pochodu, ktorý v zásade bol takmer presne dodržaný. Dopoludnia sme odstavili „prevážadlo“ v obci Chyžné a vybrali sme sa chotárom ponad obec v snahe naraziť v teréne na oblúkový zárez trate plynule prechádzajúci v násyp. Po prvotnom zaváhaní sme ho nakoniec objavili pár metrov nad nami v lesnom poraste. Prezradil ho pekne zachovalý priepust popod násyp telesa trate.




Nenápadný dôkaz v podobe priepustu pod násypom trate.



Blížime sa k priepustu..



Pohľad do priepustu., jeho dĺžka je úctyhodná, no neskôr pochopíme, že tento patrí k tým kratším.



Tu je vidno, akú výšku má násyp telesa trate.



Druhá strana tohto priepustu.



Násyp nad týmto priepustom je pomerne nízky.



Násyp smerujúci k Lubeníku nás vedie k oblúku v záreze.



Teleso trate je hodne poznačené časom a porastom drevín.



Zárez v oblúku.. Hmm., to by bol flek na fotenie, keby...



Tu sa zárez končí a ďalej terénne úpravy pre trať nebadať.



Otáčame sa späť., smerom na Mníšany. Toto miesto malo byť začiatkom našej pátracej púte., žiaľ, najprv sme ho minuli.



Sme opäť na násype trate smerom k Mníšanom.



Nachádzame ďalší priepust.



Priepust je v teréne takmer neviditeľný.



Vrchná strana tohto priepustu má zaujímavé prevedenie.



Detail murovaného vstupu priepustu.



Blížime sa ku koncu násypu trate.



Toto je koniec násypu v tomto úseku.



Nad týmto značne dlhým murovaným priepustom ešte násyp úplne chýba.


Násyp po niekoľkých desiatkach metrov končil a ďalšie terénne úpravy bolo možné hľadať až po prejdení obce Mníšany, nad ktorou sa po prejdení pár sto metrov týči betónový viadukt rovnakej konštrukcie, ako známy telgártsky., avšak o čosi dlhší a tesne za ním sa nachádza mníšanský (koprášsky) tunel, slúžiaci za „blahého režimu“ ako sklad (údajne zemiakov..)..




Mníšanský viadukt sa nám ukázal.



Jedná sa o veľkolepé dielo.



Pohľad na viadukt smerom na Slavošovce.



Náznak trasovania trate k viaduktu.



Pohľadom späť na viadukt sa zberáme do priľahlého mníšanského tunela



Vchádzame do mníšanského tunela.



Opúšťame mníšanský tunel.



Objavujeme ďalší priepust, nad ktorým chýba násyp..



..a o pár metrov vidíme ďalší, no tento je extrémne dlhý a k jeho spodnému koncu sme ani nešli.



Jeho vstupný otvor je však veľmi zachovalý.



Po vyjdení z mníšanského tunela sa teleso trate stráca, avšak jeho zamýšľané trasovanie po vysokom násype odhaľuje asi 60 – 70 metrov dlhý murovaný priepust. Následne je naše smerovanie len intuitívne, pretože terénne úpravy úplne absentujú a až po niekoľkých stovkách metrov si uvedomujeme, že sa nachádzame na širokom a vysokom násype, tvorenom kameňom, vyťaženým z už blízkeho slavošovského tunela. Než k nemu prejdeme, nachádzame širšiu pláň, ktorá slúžila ako základňa pri stavbe tunela, a na ktorej sa prekladal odvážaný a dovážaný materiál stavby. Neskôr mala táto pláň slúžiť, ako podložie plánovanej stanice Kopráš. Od tejto pláne vedie lesná cestička ponad plánovanú, avšak nerealizovanú prekládku potoka až do neupraveného zárezu, smerujúcemu k západnému vstupu do slavošovského tunela, ktorý je bez portálu. Nad vstupom do tunela je drevené posedenie aj s ohniskom. Na ňom sme sa posilnili proviantom, aby sme následne absolvovali hlavný bod programu – prechod slavošovským tunelom.




Pohľad na obec Kopráš v mieste, kde teleso trate ešte nedostalo žiadne kontúry



Opäť kráčame po zamýšľanom telese trate.



V tomto mieste, i keď to z fotky nie je zrejmé, sa nachádzame na asi 15 metrov vysokom násype tvorenom z kameňa vyťaženého zo slavošovského tunela.



Pohľad z násypu do údolia naznačuje jeho výšku a množstvo vyťaženého kameňa.



Na tejto pláni mala stáť stanica Kopráš.



Pláň budúcej stanice z opačnej strany.



Murované koryto potoka, ktoré malo slúžiť na nové vedenie jeho toku.



Prichádzame k hlavnému bodu programu..



Týmto zárezom mala trať viesť od slavošovského tunela k Mníšanom.



Vstupujeme do tunelovej rúry bez portálu.



Malé obzretie za denným svetlom..



Tunelová rúra je vo veľmi zachovalom stave.



Jeden z tichých obyvateľov tunela.


Pri výstupe z východného vstupu tunela ma milo prekvapila úprava jeho bezprostredného okolia, kde sa nachádza akýsi rekreačný areál s posedeniami, toaletami, ihriskami a hojdačkami.. V čase našej prítomnosti však zíval prázdnotou..




Tabuľa nad slavošovským vstupom do tunela, pojednávajúca o organizácii, ktorá tento vstup sprístupnila verejnosti.



Schodisko k otvoru tunela.



Informácie o tunely sú na strome rastúcom vedľa jamy, v ktorej je vstup do tunela.



Rekreačný areál v okolí vstupu do tunela.


Keďže bol deň ešte mladý a Jožko ma navnadil aj k návšteve ďalších artefaktov nedokončenej trate v katastri obce Slavošovce, vybrali sme sa ich obzrieť. Po zjavnom telese trate maskovanom lesnou cestou, sme dorazili na pláň, ktorá mala niesť novú slavošovskú stanicu. Podľa šírky ju odhadujem na 4 -5 koľají. Hlbšie v obci ma zaujali murované „uši“ cestného nadjazdu a murované premostenie tamojšieho potoka.



Cestička vedúca od areálu pri vstupe do tunela k obci Slavošovce zhruba kopíruje plánované teleso trate.



Informačný panel nad obcou naviguje k tunelu.



Cesta vľavo kopíruje teleso trate k pláni zamýšľanej novej stanice v Slavošovciach.



Teleso trate na násype prekonáva na tomto mieste miestnu zanedbanú lesnú cestu.



Miesto, kde mala byť nová stanica Slavošovce.



Podjazd pod telesom mienenej stanice videný od obce.



..a ten istý podjazd z opačnej strany.



V obci je aj toto premostenie potoka neďaleko miesta, kde sa plánovaná trať mala napojiť na trať jestvujúcu.



To isté premostenie je neďaleko súčasnej zastávky Slavošovce.



Z premostenia potoka mala trať násypom pokračovať k premosteniu ponad hlavnú cestu obce.



Murované opory premostenia trate ponad cestu boli pripravené takmer do finálnej podoby.


Nastal čas na návrat, aby sme sa do tmy stihli vrátiť do Chyžného k prevážadlu. Na výber boli dva varianty: mohli sme sa vrátiť tunelmi a viaduktom tak, ako sme prišli, alebo sme sa mohli vydať po turistickej značke.. V snahe zmeniť charakter dňa a rozšíriť záber aj na turistiku, zvolili sme cestu „po žltej“.. Fakt, že viedla cez vrchol 870m vysokého Ostrého vrchu, vzalo časti výpravy už po chvíli stúpania dych a chuť do čohokoľvek, ale nakoniec sme sa zdarne prehupli cez hrebeň a dole sa už išlo optimistickejšie.




Cesta k tejto fotke bola vcelku namáhavá.



Do obce Chyžné sme vchádzali už so zapnutou čelovkou a s obavami, či nás tam bude čakať zaparkované to, čo sme tam dopoludnia zaparkovali. Našťastie sme prevážadlo našli nepoškvrnené a s pocitom úľavy sa doň vďačne ponakladali.Tento poznávací výlet ma naplnil pocitom dobre stráveného dňa v spoločnosti správnych a hodnotných ľudí, za čo im patrí moje poďakovanie a zároveň neskrývam potešenie z nádeje, že si niečo podobné zopakujeme., či už v podobnom zložení, alebo aj v početnejšom..


Ak sa vám niečo v tomto krátkom opise jednej mojej soboty pozdáva, smelo vám odporúčam navštíviť lokality gemerských spojok., stojí to za to..!
Ďakujem vám, ktorí ste si toto dočítali až do konca a lúčim sa obligátnym:
„Dovidenia niekde pri trati, priatelia..“ ..a dopĺňam.: „..či už pri trati s koľajnicami, alebo bez nich..“


Text: mathew
Foto: michalBA, mathew

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
lajos
Zaslaný: 25.11.2013 13:44  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12809
 Re: Krátky výlet po stopách „trate – netrate“..
Krásně napsaný a nafocený report ! :number one:
To slabé podzimní slunce, opadaná a oschlá vegetace tomu dává takový mírně depresívní punc.
V podstatě to vyjadřuje mé pocity při pohledu na nedostavěnou železnici, dotaženou do takové pokročilé fáze.
Nedaleko ode mne je torzo spojnice Jablonica - Plavecký Sv. Mikuláš, ovšem tam nebylo tolik umělých a technicky náročných staveb, takže to nebudí až tak velký pocit zbytečnosti.
A nezkouším se na to pohlížet optikou roku 2003... to byla řeč o jiné zbytečnosti :zlí15:
Bocco
Zaslaný: 25.11.2013 18:42  
Administrátor
Založený: 03.12.2007
Miesto:
Príspevkov: 4468
 Re: Krátky výlet po stopách „trate – netrate“..
Maťo, výborne, presne takto som si to predstavoval, normálne ľutujem, že som nemohol,ale ako inšpirácia do budúcna je to určite istá. :super1: :super1: :number one:
michalBA
Zaslaný: 26.11.2013 10:33  
Založený: 29.02.2012
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 12123
 Re: Krátky výlet po stopách „trate – netrate“..
clanok vyborny, napad ist po "zltej" bol moj a uz v necelej polovici som lutoval ze sme sa vybrali cez kopec. kazdopadne sme to zvladli a domou sa dostali. pre buducich absolventov, odporucam! krasna krajina a krasny turisticky zazitok :-) jedina taka rada - racej volte variantu tunela :-D dakujem za vylet Matovi a veceru Jozkovi :-) bol to super den!
750.203
Zaslaný: 26.11.2013 14:58  
Založený: 28.02.2012
Miesto:
Príspevkov: 308
 Re: Krátky výlet po stopách „trate – netrate“..
mišo,nápad so žltou bol výborný. no úplne najlepšou vecou ktorá sa Ti v ten deň podarila bola fotka zvnútra tunela !!!

maťo, inteligentne napísaný text ktorý neuráža hrubkami a nezmyslami :klanacka:

radost2 radost2 radost2
XxXcompany
Zaslaný: 26.11.2013 20:36  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13338
 Re: Krátky výlet po stopách „trate – netrate“..
Veľmi sa mi páči aj niečo takéto netradičné a ani som nevedel, že nejaký článok chystáš, prekvapilo a potešilo. Dokonca ani michalBA sa nepochválil radost2
cas


Alojza
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 33 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 33

Viac ...