Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zo zahraničných tratí > Adventná Viedeň alebo potulky železničnou stanicou Wien Westbahnhof

Adventná Viedeň alebo potulky železničnou stanicou Wien Westbahnhof

 
Železničná stanica Wien Westbahnhof patrí k dôležitej stanici na uzemí mesta Viedeň. Stanica Wien Westbahnhof je v prevádzke od roku 1858. Nachádza sa vo viedenskej štvrti Rudolfsheim-Fűnfhaus. Napriek tomu, že vo Viedni bola len nedávno uvedená do prevádzky hlavná železničná stanica stojaca na mieste bývalej stanice Wien Sűdbahnhof, má stále táto stanica svoju dôležitú funkciu v preprave cestujúcich smerom na západ, po tzv. trati Westbahn.

 











V obvode stanice sa nachádza pomerne veľké rušňové depo (Traktion Wien West) s historickými (výhrevňa, rotunda a pod.) ale aj modernými budovami (administratíva, údržba atď.) a veľké odstavné prednádražie pre údržbu a deponovanie osobných súprav. V obvode depa sa nachádza aj umývacia linka, kde sa čistia rušne. Železničná stanica Wien Westbahnhof funguje ako koncová (hlavová), kde vlaky končia lebo vychádzajú. Funguje tu výhradne len osobná doprava. Zo železničnej stanice Wien Westbahnhof (Západná stanica) vychádzajú alebo tu končia vlaky jazdiace smerom do vnútrozemia Rakúska alebo idú až do Nemecka, Švajčiarska, Talianska, Maďarska alebo aj Rumunska. Tieto vlaky môžu zastaviť na celkom 11 nástupišťných koľajách priľahlých k stanici. Denne sa tu „premelie“ niekoľko desiatok tisíc cestujúcich.

V roku 2008 sa začala celková rekonštrukcia tejto dôležitej železničnej stanice a začala sa nová výstavba v jej blízkosti (v roku 2007 započali už prvé prípravné práce). Rekonštrukcia trvala niekedy do roku 2011. Rekonštruovala sa budova stanice a aj nástupištia a stavalo sa nové priľahlé obchodné centrum, dokončené v roku 2011, kedy bolo aj slávnostne otvorené. Konkrétne deň pred Mikulášom v decembri roku 2009 som sa sem dostal električkou idúcou od vtedajšej železničnej stanice Sűdbahnhof (Južná stanica, teraz Wien Hauptbahnhof alebo teda hlavná stanica). Práve v tomto roku som sa na toto miesto vo Viedni dostal osobne po prvý krát za účelom fotografovania vlakov. Vtedy sa konala aj jedna z mnohých predvianočných nostalgických jázd vlakov, konkrétne s dieselovým zeleným rušňom radu 2050.02 OBB Nostalgie, tzv. „Krampuszug“ alebo čertovský vlak. Bolo to presne v čase adventu, teda pred Vianocami roku 2009. V tom čase bola stanica jedno veľké stavenisko, kde platili rôzne obmedzenia ako pre cestujúcich tak aj v doprave v okolí samotnej stanice. Vtedy sa mi podarilo vlastne po prvý krát a zároveň aj naposledy cestovať späť z Viedne do Bratislavy medzištátnym vlakom IC Šariš (jednalo sa o pár vlakov IC 402/403) idúcim z Wien Westbahnhof cez bratislavskú Petržalku až do Košíc. Naposledy preto, lebo od GVD 2009/2010 bolo toto medzištátne vlakové spojenie formou IC vlakov medzi Slovenskom a Rakúskom zrušené. Naskytla sa mi tak jedinečná príležitosť vychutnať si asi 30 minútovú jazdu vlakom po železničných zastávkach, staniciach a spojkách cez mesto. Z môjho pohľadu to bolo dosť pútavé a zaujímavé. Vtedy ešte dokonca fungoval aj tunel pod bývalou stanicou Sűdbahnhof, kadiaľ chodil tento IC vlak. Rovnako v tom čase bolo v aktívnej prevádzke aj rušňové depo Wien Sűd, poza ktoré rovnako chodilo spomínané „Icéčko“.

Po štyroch rokoch, teda v závere roku 2013 som sa dostal do týchto končín Viedne po druhý krát. Rovnako to bolo v období adventu, dokonca tesne pred Vianocami. Tentokrát to bolo už ale autobusom jazdou tam aj späť na Slovensko cez istú cestovnú kanceláriu. Do Viedne som išiel za účelom návštevy miestnych Vianočných trhov a vychutnania si miestnej vianočnej atmosféry. No nemohol som nevynechať ani návštevu železničnej stanice Wien Westbahnhof, nakoľko náš zájazdový autobus zaparkoval v jej tesnej blízkosti. Pri oboch návštevách tohto miesta som zhotovil okrem iných aj niekoľko nasledovných fotografií.




Moderná prístavba stanice Wien Westbahnhof ako BahnhofCity Wien West odfotografovaná z priľahlého námestia Europaplatz, ktoré slúži aj ako prestupný terminál mestskej dopravy (električka, metro).




Slávnostne bola táto prístavba otvorená v novembri roku 2011. Pri vstupe do objektu stanice v smere od átria (na fotografií ten zadný trakt) sa vo vnútri nachádza nákupné centrum ležiace na viacerých poschodiach s množstvami obchodov. Poschodia sú vzájomne prepojené pohyblivými eskalátormi. V spoločných priestoroch sú umiestnené pod stropom aj veľké obrazovky informujúce cestujúcich o príchodoch a odchodoch vlakov.



Pred príchodom na samotnú železničnú stanicu fotografujem ešte modernú článkovú električku typu ULF – Ultra Low Floor s ultra nízkou podlahou (bezbariérový nástup/výstup do vozidla) stojacu na zastávke tesne pred stanicou. Vozidlo vďaka svojej nízkej podlahe nadobúda dojem, akoby sa len plazilo po zemi....



Nemecká vysokorýchlostná jednotka DB ICE stojaca vedľa poschodovej súpravy súkromného dopravcu Westbahn.



Spoločnosť WESTbahn Management GmbH je dcérska spoločnosť firmy Rail Holding A.G založenej v roku 2008. Má sídlo vo Viedni a prevádzkuje od decembra roku 2011 osobnú železničnú dopravu medzi Viedňou a Salzburgom. Zaoberá sa aj autobusovou dopravou. Spoločnosť vystupuje navonok pod skráteným názvom WESTBAHN. Vozidlá tohto dopravcu sú bezbariérové, dvojpodlažné poschodové elektrické jednotky, skladajú sa z 6 častí, vyrobené boli fy. STADLER Rail (výrobcom označené ako KISS). Tieto elektrické jednotky sú dlhé 150 m a dosahujú max. rýchlosť 200 km/h a majú kapacitu 501 miest na sedenie. Vo vložených vozňoch sa nachádzajú automaty na mince na teplé nápoje. Jednotky sú registrované pod švajčiarskymi dráhami a sú označené ako 93 85 4010 xxx-x CH-WSTBA. Vzdialenosť 317 km medzi Viedňou a Salzburgom zvládnu tieto súpravy za 2 hodiny aj 32 minút s zastaveniami v nasledovných staniciach (St. Pőlten, Linz, Amstetten, Wels atď.)




Opäť poschodová jednotka dopravcu Westbahn pri inom nástupišti pripravená k odchodu. Tento typ vozidla možno vidieť na stanici Westbahnhof asi po jednotkách ICE a Railjet najčastejšie.



Moderné vozidlá na zmodernizovanej železničnej stanici (rakúska vysokorýchlostná jednotka RAILJET a nemecká vysokorýchlostná jednotka ICE).



„Ľahké“ pozadie so súpravou Railjetu na Wien Westbahnhof (Foto 5.12.2009).



Nemecká jednotka DB ICE č. 411 678 smerujúca do Dortmundu cez Linz, Norimberk, Frankfurt (Main), Kolín a Dűsseldorf ako vlak IC 26. Tieto súpravy prevádzkuje spoločnosť DB Fernverkehr (diaľková doprava).



Tieto jednotky patria do série vysokorýchlostných vozidiel ICE-T vyrobených konzorciom Siemens, Alstom, Bombardier od roku 1996. Dosahujú max. rýchlosť 230 km/h, majú služobnú hmotnosť 402 ton pri dĺžke cez nárazníky zhruba 185 m.



„Prázdny“ pohľad do koľajiska smerom k odstavnému prednádražiu.



Ešte jeden pohľad do „prázdna“ na opačný koniec stanice. V popredí vidno stavebné žeriavy pracujúce na rekonštrukcií (Foto 5.12.2009).



Policajný taurus 1116 250 odtiahne prázdnu súpravu Railjetu s rušňom 1116 203 „Spirit of Linz“ na odstavné prednádražie, kde prebehne jej údržba (upratanie a pod.).



Regionálny osobný vlak s rušňom 1144 111 OBB prechádza okolo súpravy s policajným taurusom 1116 250.



Taurus 1116 195 OBB a poschodová súprava Westbahn.



Railjet 80-90.732 a taurus 1116 002 s nostalgickou maďarskou súpravou s 18 (!) vozňami s turistami z Budapešti, ktorí mieria na miestne Vianočné trhy.


Služobný vozeň „Orfeum“ zaradený v maďarskej súprave. (>>odkaz (www)<<)



Advent Expressz Bécsbe z Budapešti.....



Budova stavadla č. 1 na žst. Wien Westbahnhof.



Pohľad na cestný most „Schmelzbrűcke“ vedúci ponad koľajisko stanice Wien Westbahnhof. Z mosta sa dá pekne fotografovať s výhľadom do celej stanice s pozadím kostolnej veže. Vpravo je budova stavadla č. 1.



Pohľad z najdlhšieho nástupišťa stanice Wien Westbahnhof do depa. Dĺžka nástupišťa je cca. 500 m.



Historické tehlové budovy starého depa TRAKTION Wien West.
Zdroj fotografie: internet



Poschodová jednotka dopravcu Westbahn práve ukrajuje posledné metre z jazdy do svojho cieľa.....



Rakúsky hektor 2070 085 OBB posunuje s prázdnou osobnou súpravou smerom na odstavné nádražie.



Rakúsky taurus 1116 002 pred chvíľou zastavil s 18 vozňovou nostalgickou maďarskou súpravou s turistami idúcimi na Vianočné trhy.



Poschodové jednotky OBB 86-33 108-0 a Westbahn stojace vedľa seba.



Vianočne vyzdobený interiér stanice Westbahnhof už z decembra minulého roku 2013.



Pôvodná, pamiatkovo chránená budova stanice Wien Westbahnhof z roku 1951.



Tá istá budova, ale v stave z decembra v roku 2009, keď tu prebiehala rekonštrukcia.



Budova stanice Wien Westbahnhof v zajatí vysokých stavebných žeriavov. V ľavej časti fotografie pred modrou budovou stojí dnes budova Bahnhofcity Wien West. (Foto 5.12.2009).



Električková súprava na linke č. 18 zakrátko zastaví na prestupnom termináli mestskej dopravy pred železničnou stanicou Wien Westbahnhof.



Začiatkom decembra 2009 posunovala na Wien Westbahnhof rakúska červená žehlička 1063.030 OBB.



Poschodová súprava OBB City Shuttle 86-33 101-5 a vedľa stojaci historický „Henschel“ 2050.02 OBB, ktorý práve dorazil s prázdnou súpravou do ktorej čochvíľa nastúpia prví cestujúci (Foto 5.12.2009).



Hektor 2070 078 OBB posunuje so starými tmavozelenými „šlírákmi“ ErlebnisBahn OBB (Foto 5.12.2009).



Okolo stojacej žehličky 1063.030 OBB prechádza strojne rušeň 2050.02 OBB (Foto 5.12.2009).



Okolo samostatne stojaceho „Henschela“ 2050.02 OBB Nostalgie prechádza už spomaľujúca vysokorýchlostná nemecká jednotka ICE radu 411, ktorá tu na stanici Wien Westbahnhof končí svoju cestu po príjazde z Nemecka. (Foto 5.12.2009)



Historický zelený „Henschel“ 2050.02 OBB Nostalgie odchádza krátko pred pol jednou dňa 5.12.2009 s cestujúcimi ako mimoriadny vlak E 16448 do mesta Gresten cez Wien Hűtteldorf, St. Pőlten, Melk a Wieselburg. Jednalo sa o predvianočnú jazdu „Krampuszug-u“ - čertovského vlaku. Tento rušeň bol vyrobený pod číslom NR. 29789 v roku 1958 v závode HENSCHEL-Werke GmbH Kassel (Nemecko) v licencií amerického koncernu General Motors (GM).


Pokiaľ viem, tak Rakúšania prevádzkujú v súčasnosti na nostalgických vlakoch celkom 4 ks z tohto typu rušňovej rady (rušne 2050.02, 2050.04, 2050.05 všetko tmavozelenej farby a jeden krvavočervený rušeň 2050.09). Celkom bolo z tohto typu dieselelektrických rušňov vyrobených 18 ks. Rušeň sa vyznačuje nezameniteľným zvukom spaľovacieho motora typu GM 567c, ktorý našiel uplatnenie aj v ponorkách. Tento typ rušňov sa objavoval dosť často v čele nákladných vlakov aj na trati z Viedne do Marcheggu alebo od Gänserndorfu cez Oberweiden na Marchegg (s nákladnými vlakmi idúcimi ďalej na Slovensko) pred asi zhruba 14 rokmi dozadu. Vyradenie tohto typu rušňov z parku hnacích vozidiel u OBB nastalo v roku 2004.



Vysokorýchlostná jednotka OBB Railjet s taurusom 1116 215 „Spirit of Salzburg“ (Foto 5.12.2009).



Starší typ elektrického rušňa 1142 685 OBB s prímestským poschodovým vlakom City Shuttle (Foto 5.12.2009).



Maďarský taurus 1047 009 MÁV Trakció s maďarskou rýchlikovou súpravou (Foto 5.12.2009).



Jednotka „Talent“ 4024.126 ako regionálny osobný vlak smerujúci do Tullnerbach-Pressbaum, ktorý leží južne pod Viedňou prechádza okolo posunujúceho hektora 2070.054 OBB (Foto 5.12.2009).



Pozrime sa aj na iný druh koľajovej dopravy ako sú vlaky a električky patriaci do súboru mestskej hromadnej dopravy vo Viedni. Na fotografií prechádza dvojkoľajnou traťou blízko stanice Westbahnhof (trať metra sa za mojim chrbtom schováva pod zem) od stanice Gumpendorfer Straβe (v popredí) súprava 4 spojených jednotiek metra na linke U6 smerom na Florisdorf. Táto stanica metra sa nachádza na dôležitej viedenskej dopravnej cestnej komunikácií Mariahilfer Gűrtel (okruh) (Foto 21.12.2013).



Historická budova stanice metra “Gumpendorfer Straβe“. Obe nástupištia tejto stanice ležia nad úrovňou okolitého terénu.



Nízkopodlažná päťčlánková električka typu ULF (Ultra Low Floor – ultra nízka podlaha) na linke č. 6 prechádza okolo obytného komplexu „LEUTHNER Hof“ po ulici „Linke Wienzeile“ smerom k stanici Wien Westbahnhof.


Tento typ električky má celosvetovo najnižšiu výšku podlahy od terénu umiestnenú vo výške len 18 cm nad povrchom. Električky typu ULF jazdia vo viedenskom dopravnom podniku (Wiener Linien) od roku 1995. Tieto električky vyrobilo a vyvinulo konzorcium SGP (Simmering – Graz - Pauker) a Elin.




Oceľová mostná konštrukcia mosta „Wienzeilenbrücke“, po ktorom jazdí metro. Dvojkoľajný most priehradovej konštrukcie s dolnou mostovkou sa nachádza blízko stanice metra Gumpendorfer Straβe. Na moste sú celkom zaujímavé jeho niektoré konštrukčné časti ako napr. architektonicky bohato ozdobené piliere.



Na záver tejto reportáže nemôže chýbať fotografia, ktorá zachytáva večernú, už predvianočnú atmosféru na sklonku roku 2013 na snáď asi najdlhšej viedenskej obchodnej ulici „Mariahilfer Straβe“ (múriky po oboch stranách fotografie sú vstupy do metra).


Fotografie (pokiaľ nie je uvedené inak) sú datované ku dňu 21.12.2013.


Autor textu a fotografií: Ing. Vladislav Bokora, nick (volod)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Radúz
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 23 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 23

Viac ...