Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > Posledný Mohykán dojazdil...

Posledný Mohykán dojazdil...

 
Niektorí iste tušíte správne, že dnes si zaspomíname na motorový vozeň 851 028-1, ktorému symbolicky venujem nasledujúcich dvadsať osem fotografií. Práve tento motorák z početnej 89- kusovej flotily motorových vozňov 850 a 851, vyrobených koncom šesťdesiatych rokov minulého storočia pod označením M 286.0 a M 286.1 sa udržal v prevádzke až do začiatku marca roku 2014. Dodaný bol do LD Veselí nad Moravou dňa 21.11.1968, v roku 1997 zmenil svoje pôsobisko a zvyšok svojho života strávil v DKV Olomouc.

 













Po odstavení, administratívnom zrušení a rýchlej likvidácii posledného brnenského Krokodýla 850 030-8 ostala dvadsať osmička už skutočne posledným Krokodýlom, ktorý hoci už iba v úlohe záložného vozidla vozil cestujúcu verejnosť. Práve v tom spočívala jeho jedinečnosť a preto nečudo, že bol pomerne vyhľadávaným vozidlom v okolí hanáckej metropole- Olomouce.

Po tom, ako som v roku 2012 ešte stihol ponaháňať na Vláre spomínanú 850 030-8, vzbudila sa vo mne túžba odfotografovať si aj poslednú 851-ku v pravidelnej prevádzke, čo sa mi začiatkom roka 2013 podarilo splniť. Normálny človek by si poťukal po čele a pomyslel si že azda nie som normálny obetovať toľké peniaze a vzdialenosť len kvôli jednej starej rachotine. No ten pocit odviesť sa a odfotiť si tento vzácny kúsok jednoducho stál za to, veď posúďte sami.



Moja prvá fotozastávka v stanici Třebčín. 851 028-1, Os 14069, 04.01.2013



851 028-1, Os 14069, Čelechovice na Hané



814 084-9 & 851 028-1, Os 14069, Kostelec na Hané, 04.01.2014



851 028-1 zachytená počas krátkej pauzy medzi vlakmi Os 14069 a Os 14072 v obratovej stanici Prostějov hl. n.



851 028-1 zachytená počas krátkej pauzy medzi vlakmi Os 14069 a Os 14072 v obratovej stanici Prostějov hl. n.



851 028-1 zachytená počas krátkej pauzy medzi vlakmi Os 14069 a Os 14072 v obratovej stanici Prostějov hl. n.



Rekonštruované koľajové „autobusy“ postupne vytlačili staršie motorové vozne z tratí ČD, neskôr SŽDC. 851 028-1 & 814 036-9, Prostějov hl. n., 04.01.2013.



Čelný pohľad na posledného Mohykána.




Interiér motorových vozňov radu 850/851 poskytovali cestujúcim oveľa väčší komfort ako dnešné Regionovy.



851 028-1, Os 14072, Senice na Hané, 04.01.2013



851 028-1, Os 14072, Senice na Hané, 04.01.2013



851 028-1, Os 14072, Senice na Hané, 04.01.2013



Hydra v celej kráse svojej dĺžky. Alebo v celej dĺžke svojej krásy? :)



Miestopisná fotografia



851 028-1 , Os 14077, Červenka, 04.01.2013



851 028-1 sa opäť pomaly blíži pred objektív.



Vychutnávam si ten pohľad a mačkám spúšť koľko len stíham.



Detailnejší pohľad.



Pre zatiaľ dovidenia 851 028-1!

Ten krásny deň ubehol ako voda. Potom som už Hydru sledoval iba na webových stránkach ako sa jej darí a v kútiku duše som dúfal, že sa mi ju ešte podarí odfotiť. V máji 2013 sa konala akcia „S Krokodýlom do pohádkového lesa“, pričom 851 028-1 sa podieľala na vozbe mimoriadnych vlakov na trase Kroměříž- Zborovice. Samozrejme že som si ju nenechal ujsť a z tejto akcie Vám prinášam niekoľko fotografií.



851 028-1 v čele mimoriadneho vlaku vchádza do Kroměříža.



O hodinu neskôr vchádza 851 028-1 do zastávky Jarohněvice.



Krátky pobyt v zastávke Jarohněvice.



851 028-1 prechádza úsekom Zdounky- Selešovice.



851 028-1 prechádza úsekom Zdounky- Selešovice.



Uchu lahodiaci zvuk dvanásťvalca ČKD KS 12 V 170 DR sa rozlieha široko ďaleko.



A veru že to bola poriadna zvuková kulisa.



851 028-1 stúpa do koncovej stanice Zborovice.



Rozlúčková fotografia zobrazuje 851 028-1 na spiatočnej ceste na tiahlom klesaní zo Zborovic do Zdounek.



851 028-1 v úlohe záložného vozidla DKV Olomouc ešte trištvrte roka zaskakoval za poruchové hnacie vozidlá radu 814, 842 a 843. Písal sa 5. marec 2014 a Posledný Mohykán odviezol svoj posledný vlak- Os 3632 Šumperk-Uničov-Olomouc. Po 45 rokoch a 4-och mesiacoch odišiel do histórie a tento deň sa tak zapísal do dejín motorových vozňov radu 850 a 851, kedy definitívne skončila ich prevádzka na tratiach ČD / SŽDC, teda necelých 8 rokov po tom ako skončila éra ich prevádzky na Slovensku pod hlavičkou ZSSK, a. s. Podľa neoficiálnych informácii mu do odstavenia chýbalo ešte pár tisíc kilometrov, no na základe príkazu z Prahy bol odstavný skôr. Momentálne je určený na predaj.

Česť pamiatke týchto vozidiel ako aj uznanie tým, ktorých ich pred bezmála pol storočím stvorili, pretože ešte aj v dnešnej dobre boli tieto vozidlá schopné nahradiť modernejšie vozidlá, ktoré sú však značne poruchové a v neposlednom rade aj nepohodlné.

Ďakujem za pozornosť, niekedy na budúce si priblížime niektorého z Krokodýlov 850 018-7, 850 030-8 alebo 850 044-9.


Text a foto: Juraj Ševčík- Jurro754

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
mathew
Zaslaný: 04.04.2014 8:51  
Založený: 10.07.2012
Miesto:
Príspevkov: 5123
 Re: Posledný Mohykán dojazdil...
Zdieľam s tebou tvoj obdiv k týmto úžasným strojom a plne chápem tvoje odhodlanie cestovať kus sveta pre pár veľmi pekných fotiek posledného krokodíla v prevádzke.. :emo30: Verím, že sa ho podarí zachovať aspoň ako múzejný.. Vďaka za tento článok plný pekných a historicky významných snímok.. :super2:
volod
Zaslaný: 04.04.2014 9:51  
Spolupracovník
Založený: 16.02.2010
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 23900
 Re: Posledný Mohykán dojazdil...
No toto je nádherný článok aj s fotkami. Vďaka zaňho.
Maros21
Zaslaný: 04.04.2014 11:40  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1321
 Re: Posledný Mohykán dojazdil...
Jurko, krásny článok a veľmi pekné fotografie. A zároveň nesmierne cenné :) Určite je výborné, že si tieto fotovýlety podnikol - jednak pre Teba, máš zážitok a spomienku na celý život - to sa už nezopakuje - a jednak pre nás, že si to takto sprostredkovane môžme pozrieť.

Ako som sa už neraz nechal počuť, tieto motoráky patria neodmysliteľne k môjmu krásnemu detstvu a i 8 rokov po ukončení ich prevádzky u nás mi veľmi chýbajú - tak komfortom ako aj prenádherným zvukom motora a klaksóna. :super2:
haribo7
Zaslaný: 04.04.2014 14:08  
Založený: 22.07.2010
Miesto:
Príspevkov: 3147
 Re: Posledný Mohykán dojazdil...
:klanacka: :klanacka:
Glocky
Zaslaný: 04.04.2014 18:44  
Založený: 12.05.2013
Miesto: Střelice
Príspevkov: 634
 Re: Posledný Mohykán dojazdil...
ámen :klanacka:
Rodny
Zaslaný: 04.04.2014 19:02  
Založený: 05.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 9
 Re: Posledný Mohykán dojazdil...
Jsem nesmírně rád, že jsem si ještě s touhle kráskou stihl aspoň trošku zajezdit a můj podpis je v knize předávky. Byť ji hodně fírů za provozu nadávala, když jdou dnes kolem ní, pomalu zamačkávají slzu... A většinou i povypráví nějaký příběh. Dost pochybuju, že já budu za třicet let vykládat mladým, něco ve stylu:"jooo regionovy, to byly stroje, to se dobře jezdilo..." Dodnes nezapomenu, když tato kráska využila na koridoru se dvěma vozy 050 rychlosti 100 km/h, jelikož byli na stanovišti dva strojvedoucí, byl to nádherný zážitek a ona si jen vrněla blahem. A přidám ještě jeden vtipný zážitek, který dokazuje, jak vnímavého cvičného v Olomouci máme. Když jsme dělali autorizaci, pan cvičný nás nechal jezdit po jedné dlouhé staniční koleji tam a zpátky a kochal se v oddíle pro cestující. A když jsme přecházeli na druhou stranu, pan cvičný jen pronesl, zda-li jsme tak náhodou nepřekročili rychlost 40 km/h, my jsme jen svorně kývli, že nikoli, ale rychloměr ukázal 42, takové má oko :) . Byla úžasná, nikdy nezapomenu :)
lajos
Zaslaný: 04.04.2014 21:14  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13361
 Re: Posledný Mohykán dojazdil...
Díky za připomenutí nedávného dokončení aktivní služby skutečně posledního Mohykána ve službách státních drah.
Na "ponorku" M 286.1028 rád vzpomínám, nejvíce na přelom let 1996 a 1997, kdy zářila obnoveným polomáčeným nátěrem po dílenské opravě. Po letech, kdy nesla unifikovaný, syntetikou provedený, různě zalátaný, zvětralý, vybledlý a léty poznačený vnější nátěr, tak vypadala jako modýlek. Byla to poslední z veselské skupinky, která prošla dílnama před hromadným odchodem do Olomouce. To se stalo k počátku platnosti nového GVD 1997/1998.
A ještě - nejen k doslouživší 851.028, ale celé řadě se už zakrátko vrátíme. Její "pětačtyřicátiny" si připomeneme ve stylu starších sesterských M 286.0 (850).
XxXcompany
Zaslaný: 05.04.2014 0:02  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13343
 Re: Posledný Mohykán dojazdil...
Tak toto je luxusne spracovaný článok, klobúk dole Juro :number one: :super2:
metys
Zaslaný: 05.04.2014 20:01  
Založený: 24.07.2013
Miesto: Praha
Príspevkov: 1722
 Re: Posledný Mohykán dojazdil...
úžasné, skvělé! :) měl jsem ho rád, bohužel ani jednou na trati nemám :ruky: ale, moc pěkný článek :super1:
kvixo
Zaslaný: 06.04.2014 23:57  
Založený: 01.04.2014
Miesto: Leopoldov
Príspevkov: 8743
 Re: Posledný Mohykán dojazdil...
Teba tešil uchulahodiaci zvuk dvanásťvalca, mna zase potešili tvoje okulahodiace fotky. Krása :super2: :super2: :super1: :super1:
vladdo
Zaslaný: 11.04.2014 21:04  
Založený: 17.04.2013
Miesto:
Príspevkov: 18
 Re: Posledný Mohykán dojazdil...
Pekne, dal si si roboty s ponahananim.Len trosku upresnim, tato dolezita kapitola dejin CSD sa uzavrela skor a to skoncenim pravidelneho nasadzovania tychto vozov v ich poslednej lokalite Olomouci. Potom to boli uz len zalohy.
>>odkaz (http)<<
cas


Petronela
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 25 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 25

Viac ...