Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Farebný príbeh rušňov > Príbeh ''Hugo'' pohľadom Railtrains.sk

Príbeh ''Hugo'' pohľadom Railtrains.sk

 
Dňa 14.9.2014 bol prepravovaný vlakom R702 Polom do domovského depa Bratislava dlho očakávaný rušeň 350.004 "Hugo" vo farebnej schéme retro. Hugo bol prepravený ako nečinný s vlakovým rušňom 361.105 a meškaním 113 minút z dôvodu nehodovej udalosti pred Trenčianskou Teplou. Popoludní bol prepravený rušňom 210.022-0 do RD Bratislava Východ, kde bude prebiehať oživovanie striedavého systému. Priebeh prepravy ako aj návrat do histórie nájdete v reportáži.

 










Bezproblémový presun rušňa narušil stret s telefonujúcou osobou v koľajisku pred Trenčianskou Teplou, ktorá nereagovala na výstražné znamenia. Pri tejto nehode došlo k znečisteniu oboch rušňov biologickým materiálom. Prvé čistenie sa konalo na mieste nehody a druhé v RD Bratislava pri oboch rušňoch. Už v Žiline bolo zistené, že Hugovi chýba kryt na TM, čo bude predmetom riešenia so ŽOS Vrútky,a.s. Ak všetko pôjde ako má a skúšobná jazda ako aj následná technicko-bezpečnostná skúška dopadnú dobre, Hugo by sa mohol objaviť v čele vlakov už budúci týždeň.


Priebeh prepravy a ďalšiu manipuláciu s rušňom vám priblížime nasledujúcimi fotografiami...




Pobyt vlaku R702 Polom v zastávke Bratislava- Vinohrady. Foto : suflo




Príchod na hlavnú stanicu. Foto : XxXcompany




Zaostrené na Huga. Foto : XxXcompany




Bližší pohľad na novotou voňajúci rušeň. Foto : suflo




Po zastavení na hlavnej stanici bližším pohľadom z druhej strany. Foto : XxXcompany




Už lepší pohľad zo strany koľajiska. Foto : XxXcompany




Súprava pripravená na posun do depa. Foto : suflo




Súprava je tlačená na odstavné koľajisko. Foto : suflo




Pohľad o pár metrov ďalej. Foto : suflo




Zatláčanie súpravy R 702 Polom z Bratislavy hl. st. na odstavné koľajisko depa. Foto : XxXcompany


Rušeň 350.004 "Hugo" je zatiaľ jediným zástupcom rady 350 v projekte RETRO. V prvom bielo-modrom retro nátere opustil brány ŽOS Vrútky presne 10.12.2009 a okamžite vzbudil záujem všetkých železničných fotografov zo Slovenska i zahraničia svojím jedinečným lakom. Po takmer piatich rokoch prevádzky, kde Hugo najazdil takmer milión kilometrov, bola na rušni vykonaná EH oprava, pri ktorej bola na rušeň dosadená klimatizácia stanovíšť, LED pozičné svetlá a za zmienku stojí aj zaslepenie dvoch bočných okienok na skrini rušňa. Pri tejto oprave rušeň taktiež obdržal nový LAK I. vo farebnej verzii prelomu 80/90 rokov minulého storočia. Novým lakom žiariaci Hugo opustil brány ŽOS Vrútky dňa 11.9.2014, kedy zároveň absolvoval aj skúšobnú jazdu do Liptovskej Teplej.


Nasledujúce fotografie zachytávajú posun rušňa v RD Bratislava...




Rušne krátko po odvesení od súpravy vlaku R702 Polom. Foto : XxXcompany




Nedočkavý detailný pohľad na rušeň. Foto : suflo




Zatláčanie Huga do priestorov depa. Foto : XxXcompany




Kinderko ťahá Huga na točňu. Foto : XxXcompany




Hugo na točni čelným pohľadom. Foto : XxXcompany




Hugo na točni bočným pohľadom. Foto : XxXcompany




Zatláčanie na kanál v depe. Foto : XxXcompany




Po odvesení kinderka. Foto : XxXcompany




Bližší pohľad na Huga. Foto : XxXcompany




Hugo s pohľadom na ostatné rušne v depe. Foto : XxXcompany




Pohľad na stranu so žalúziami. Foto : XxXcompany




Opäť bočný pohľad na rušeň. Foto : XxXcompany




Väčší detail na prednú časť rušňa. Foto : XxXcompany



Nasledujúce fotografie zachytávajú prepravu Huga z RD Bratislava hlavné do RD Bratislava Východ...




Rušňový vlak vchádza na východné. Foto : XxXcompany




Bočný pohľad. Foto : XxXcompany




Pohľad zozadu. Foto : XxXcompany




O pár metrov ďalej... Foto : XxXcompany




Zatláčanie Huga k hale. Foto : XxXcompany




Hugo už na svojom mieste... Foto : XxXcompany




Prvá fotografia po odstúpení rušňa 210.022-0. Foto : XxXcompany




Opäť bližší pohľad na rušeň. Foto : XxXcompany




Pohľady zdola majú tiež niečo do seba... Foto : XxXcompany




Spoločná fotografia s rušňom 350.011-3 v pozadí. Foto : XxXcompany




Pohľad zo strany od haly. Foto : XxXcompany


Teraz sa poďme pozrieť na históriu...




Historická fotografia rušňa ES 499.0004 (neskôr preznačeného na 350.004-8) s výrobným číslom 6755 prevzatého k stavu ČSD 29.9.1975, ktorý
absolvoval technicko-bezpečnostnú skúšku pod systémom 25kV 9.10.1975 a technicko-bezpečnostnú skúšku pod systémom 3kV absolvoval 19.10.1975. Autor: Palo/Lajos


Sériovo vyrobené rušne mali kombináciu stredne krémovej a návestnej modrej, zberače prúdu červené, podvozky šedé a jediným spestrením boli hrubo bielou farbou lemované nárazníky. Jednalo sa už o prvú generáciu unifikovaných náterov ČSD, postupne vyvíjaných od počiatku 70. rokov a spočiatku praktikovaných len u výrobcov a len niektorých radov či sérií. Dodatočne to upravoval „farebný“ výnos FMD 6817/76-12 z 29.1.1976, ktorý predpisoval dvojsystémovým hnacím vozidlám náter v modrej, jednosmerným v zelenej a striedavým v červenej kombinácií. Treba spomenúť, že po ukončení skúšok prototypov a definitívneho odovzdania k ČSD boli aj tieto prefarbené do náteru podľa uvedeného výnosu. Na prelome 80. a 90. rokov „štvorka“ patrila medzi najlepšie udržiavané rušne svojej rady a práve vtedy si vyslúžila prezývku "Hugo" na sviatok sv. Huga, kedy sa po oprave opätovne zaradila do prevádzky.

Viac v článku Príbeh zvaný GORILA... tu: >>odkaz (http)<<

Po odskúšaní na rôznych typoch rušňov, v našom prípade na ES 499.0003, vstúpil do platnosti nový výnos farebného riešenia hnacích vozidiel FMD 19464/87-12 platný od 1. 1. 1988. Ako bolo už uvedené, tento sa najskôr skúšal na vybraných typoch vozidiel. Ako prvý bol do neho uvedený nymburský okuliarnik T 478.3013. Podstatou náteru bol jednotný, 600 mm pozdĺžny žltý bezpečnostný pruh, vedený po obvode skrine rušňa. V praxi to znamenalo fakt, že na pár vozidlách vyzeral ojedinele a zaujímavo, ale postupným pribúdaním sa uniformita prestala páčiť. Z „goríl“, ako bolo už napísané, bol vybratý rušeň ešte označenia ES 499.0003, ktorý bol pristavený na dielenskú opravu do ŽOS Vrútky na základe poškodenia požiarom pri požiari vlaku R 370 „Pannonia“ vo Vlkove. Do prevádzky bol vrátený 15. 4. 1987, no náter bol predsa len trochu odlišný od toho, ako bol zapracovaný do uvedeného výnosu a to tým, že žalúzie boli nastriekané na strieborno. Na rušne radu 350 bol nový náter aplikovaný až od v našich národoch významného novembra roku 1989, pričom jediný, ktorý ho na svoju skriňu nedostal, bol "Hugo" 350.004, ak neberiem do úvahy už zrušené rušne ES 499.0009 a 0010. Za zmienku stojí ešte údaj o 350.001, ktorá bola koncom mája 1989 odstavená pre závadu pomocných pohonov a v rámci odstavenia sa uviedla do náteru, v akom bola zobrazená na značne retušovanom propagačnom nátere ŠKODA. Vznikol však v skutočnosti zaujímavý náter, dosadené boli tabuľky s novým označením 350.001-4, nechýbal ani bezpečnostný pruh. Bolo to v čase 150 rokov železníc v Československu, ale po ich ukončení prišiel, ako to už bývalo zvykom, príkaz rušeň okamžite prefarbiť, nakoľko bolo pozabudnuté na najdôležitejší krok, podať predsa žiadosť, bez ktorej sa nič nedalo urobiť...





Piatok 28. 2. 1992 - Pri 1. nástupišti expres „Slovenská strela“ s rušňom 350.004, vedľa práve zastavil prototypový „pantograf“ 560.002 na EMOs 4603 z Havlíčkovho Brodu. Autor: Lajos

Viac v článku Na Hugovi do Prahy a späť tu : >>odkaz (http)<<

Nastal rok 1992, kedy bol do ŽOS Vrútky dňa 7. 4. 1992 spoločne s S 499.0121 pristavený najkrajší bratislavský rušeň 350.004. Pri jeho prístavbe na dielenskú opravu bola vyžiadaná obnova náteru, ktorá sa naozaj podarila, rušeň sa 22. 5. 1992 vrátil na „rakete“ R 510 v takom stave, v akom odchádzal do ŽOS, teda aj s farebnými doplnkami, ktoré si rušňovodiči robili svojpomocne. V tomto roku sa súčasne pristupuje k návratu k farebnej variante z roku 1982, teda modro - krémovej so žltým bezpečnostným pruhom na čele. Výnimku tvoril jedine rušeň 350.011 s dosadeným náterom podľa výnosu z roku 1988 (v januári 1995) a 350.015 v nátere podľa návrhu ŽOS Vrútky, neskôr známeho ako „Kakadu“. Malou zvláštnosťou bola ešte 350.014, v októbri 1992 v ŽOS opatrená vtedy už pomaly opúšťaným novým unifikovaným náterom, ale v svetlomodrom odtieni. Výnimku krátky čas tvorila opäť 350.001, ktorá bola v čase 5. 10. - 22. 11. 1993 odstavená (výmena tlmičov a nápravových ložísk) a uvedená do náteru slovenskej trikolóry v depe Bratislava Východ 2. Jazdila takto len do apríla 1994, kedy bola odoslaná na dielenskú opravu do ŽOS Vrútky.




Čerstvo nalakovaný „Hugo“ 350.004 s rušňom 350.019 na Ex 171 „Vyšehrad“, medzi stanicami Břeclav a Lanžhot dňa 31. 5. 1992. Autor: Lajos

Viac v článku Príbeh zvaný GORILA... tu: >>odkaz (http)<<




Posledné týždne turnusového obsadenia rušňov radu 350 a posledné týždne starostlivosti o „Huga“. Brno-Husovice, 30. 4. 1993, Ex 171 „Vyšehrad“. Autor: Lajos




Jedna z prvých jázd Huga s novým riadiacim systémom Mirel RS350.R 333/IC 502, Žilina, 20.11.1996. Foto : Palo




Jeden z prvých dní, kedy sa bratislavský "Hugo" objavil po hlavnej oprave opäť v prevádzke. Tentokrát v "kakadu" nátere a s otočenými zberačmi. Autor: Mik-trainfoto


Projekt "Retro" Železničnej spoločnosti Slovensko,a.s. :

Ide o podobný náter tomu, aké dostávali rušne radu 350 pri svojej výrobe a dodaní do SPD Bratislava z firmy Škoda Plzeň. A to už je aj niekoľko desiatok rokov dozadu, presnejšie sa tak stalo v roku 29. septembra 1975! 35. výročie tejto udalosti a snaha zainteresovaných oživiť tento historický náter sa stala skutočnosťou pred Vianocami roku 2009.




Vo štvrtok 10.12.2009 sme sa dočkali udalosti, na ktorú sme netrpezlivo čakali, skúšobnú jazdu bratislavskej gorily 350.004-8, známej pod prezývkou „Hugo“. Foto : Palo/Taurus

Viac v článku Predvianočný darček fanúšikom železníc tu: >>odkaz (http)<<




Pri rušňoch , ktoré sú nasadené do ostrej prevádzky býva zvykom , ak to dovolí prevádzková situácia , nasadiť ho najskôr na tuzemský obeh. V ten deň padla voľba na R707 do Žiliny, potom však prišlo na rušni k poruche na vykurovaní stanovišťa a rušeň musel byť stiahnutý späť do priestoru depa. Autor: Taurus




A nakoniec 350 004-8 predsa len opustil Bratislavu a ešte v ten istý deň zamieril na východ s vlakom R 615, ktorý sa mu nakoniec stal osudným. Rušeň sa na východe Slovenska zrazil s vysokou zverou a ostal odstavený s poškodeným pluhom v košickom depe. Autor : Taurus

Viac v článku „Retro“ gorila 350.004-8 v čele vlaku tu : >>odkaz (http)<<




26.12.2009 v Ivanke pri Dunaji na EC 345 Avala . Autor: montoya




"Hugo" bol nasadený aj na exkluzívny výkon a to Orient Express dňa 09.07.2010. Autor : montoya




Dňa 4.6.2014 v Žiline sa na konci osobného vlaku 7819 objavil "Hugo" z dôvodu prepravy do ŽOS Vrútky, kde sa podrobil EH oprave. V čele vlaku bol rušeň 163.057. Autor: sinclairka




A v takejto súčasnej podobe opustil areál ŽOS Vrútky,a.s. dňa 11.9.2014 a vykonal skúšobnú jazdu v upršanom počasí do Liptovskej Teplej. Autor : Vlado

Viac v článku Príbeh zvaný GORILA... tu :

>>odkaz (http)<<
a článku Hugo – Slovenská Superstar! Tu :
>>odkaz (http)<<

Veľké poďakovanie patrí všetkým zúčastneným na projekte retro a samozrejme na záver prajeme "Hugovi" a jeho obsluhe veľa šťastných kilometrov. Veríme, že článok zaujal, a ďakujeme za prečítanie.


Autor : Railtrains.sk

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Duko
Zaslaný: 15.09.2014 10:31  
Založený: 02.08.2010
Miesto:
Príspevkov: 9
 Re: Príbeh ''Hugo'' pohľadom Railtrai...
Na autorov by som mal dva dotazy: Hugo nebol prvý s otočenými zberačmi, ale 350.001.
A druhý: mohol by mi súčasný majiteľ negatívu poslať fotky v plnom rozlíšení z 20.11.1996 na ktorých som odfotený v 350.004 na R333, ktorý som vtedy doviezol do Žiliny? Dodávam, že to bola jedna z prvých jázd Huga s novým riadiacim systémom Mirel RS350.
Ďakujem
XxXcompany
Zaslaný: 15.09.2014 18:02  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13178
 Re: Príbeh ''Hugo'' pohľadom Railtrai...
Ďakujeme za upresnenie, doplnené a opravené... A na tú fotografiu v plnej veľkosti sa opýtame a dáme vedieť :emo03:
peter
Zaslaný: 15.09.2014 20:32  
Založený: 01.02.2014
Miesto:
Príspevkov: 221
 Re: Príbeh ''Hugo'' pohľadom Railtrai...
Jo Jo pravdudíš Duško pravdudíš :super2:
michalBA
Zaslaný: 15.09.2014 10:58  
Založený: 29.02.2012
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 10098
 Re: Príbeh ''Hugo'' pohľadom Railtrai...
Parádička páni :super2:
Pekné fotky, pekná história. Predsa len nieje nad to, to mať všetko v jednom :papa: :number one:
Vladino
Zaslaný: 15.09.2014 15:39  
Založený: 07.01.2013
Miesto: Nitra
Príspevkov: 83
 Re: Príbeh ''Hugo'' pohľadom Railtrai...
:klanacka: :klanacka: :klanacka:
Milo
Zaslaný: 15.09.2014 20:32  
Založený: 25.01.2013
Miesto: Ve
Príspevkov: 4374
 Re: Príbeh ''Hugo'' pohľadom Railtrai...
Vynikajúca reportáž aj fotky.
Som rád že som sa dozvedel viac z histórie lokomotív rady 350 ktoré su u mňa veľmi oblúbené. :number one: :super1: :super1: :super1:
Luko3105
Zaslaný: 15.09.2014 22:43  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 13741
 Re: Príbeh ''Hugo'' pohľadom Railtrai...
tak to ej niečo neskutočné :klanacka: :klanacka:
Palec hor... čo palec, všetky :bingo: :bingo: :number one: :number one:
Kruppo362
Zaslaný: 15.09.2014 22:49  
Založený: 11.08.2013
Miesto: Trnava
Príspevkov: 8452
 Re: Príbeh ''Hugo'' pohľadom Railtrai...
Paráááda chlapci , chválim vás vidieť že ste si dali natom záležať :number one: :number one: :number one: :number one: nádherné :emo03:
cas


Klement
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
sledovacka-hkv.webnode.sk

KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 9 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 9

Viac ...