Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom

ROK 2009 za nami…

 
Rok, ktorý niesol 365 dní a mal poradové číslo 2009 je definitívne za nami a máme tu prvé hodiny Nového roku - 2010. Starý, ktorý je teda už minulosťou priniesol so sebou udalosti, ktoré v železničnej histórií ostanú natrvalo zapísané, niekedy kladne, niekedy záporne. Nastal teda čas, kedy je vhodné urobiť jeho malú bilanciu , vrátiť sa na jeho začiatok a zhrnúť „do kocky“ malý prierez momentov, ktoré priniesol...

 









Január 2009

24.1.2009 zahájil prevádzku v SPD Zvolen nový rušeň označenia 756.001, ktorý v uvedený deň viezol svoj prvý pravidelný vlak Pn 63512 do Vrútok.

Február 2009

Šťastie v nešťastí mal vodič osobného motorového vozidla Škoda Felícia, ktorý 16.2.2009 dostal na zľadovatelej vozovke pred železničným priecestím v Moravskom Svätom Jáne šmyk a zastavil priamo v jazdnej dráhe vlaku EC 272 s rušňom 350.002. Vlak narazil v plnej rýchlosti do auta, jeho vodič ho stihol na poslednú chvíľu opustiť.

Dátum 21.2.2009 ostane natrvalo zapísaný čiernymi písmenami nielen na Horehroní, ale aj v histórií našich železníc. V tento deň došlo na nechránenom železničnom priecestí v Polomke (trať Banská Bystrica – Červená Skala) k stretnutiu MOs 7353 (812.034) so zájazdovým autobusom z Bánoviec nad Bebravou s tragickými následkami...

Zima sa v tomto mesiaci v niektorých oblastiach Slovenska naozaj ukázala v svojej plnej sile. Pocítili to napríklad už tradične Kysuce a s nimi spojená železničná trať spájajúca Slovensko a Poľsko – trať Čadca – Skalité – Zwardoň. Pre plynulé zabezpečenie prevádzky tu musela byť okrem snehových fréz nasadená aj odpratávacia súprava SM PSE.




Marec 2009

7.3.2009 bol významný aj pre motorový vozeň M 131.1053 zo zvolenského KHT. V tento deň bola vykonaná jazda zo Zvolena do Banskej Štiavnice pri príležitosti jeho 60.narodenín.

14.3.2009 prechádzal traťou Kúty – Jablonica – Trnava – Leopoldov – Nitra zaujímavý nákladný vlak VEOLIA, s kĺbovými autobusmi pre nitriansku dopravnú spoločnosť.

18.3.2009 vykonal na Slovensku bol nový dopravca REGIO RAIL prvý odvoz nákladného vlaku z Rajky do Rohožníka s rušňom ER 20-005
20.3.2009 došlo v Trnovci nad Váhom k stretnutiu EC 171 s prívesom nákladnej automobilovej súpravy, poškodený bol rušeň 350.003



Apríl 2009

24.4.2009 došlo na železničnom priecestí v Bratislave na Ivánskej ceste k stretnutiu Rv vlaku s 363.140 a kĺbovým autobusom Karosa DP Bratislava evidenčného čísla 2636, ktorý nebol našťastie obsadený cestujúcimi.

V dňoch 28.-29.4.2009 boli na trati Bratislava Rača – Veľké Kostoľany vykonané skúšky funkčnosti činnosti traťovej časti ETCS s rakúskym rušňom 1116.006

Máj 2009

Aj v máji došlo k stretnutiu vlaku a auta na železničnom priecestí. Tento krát to bolo 21.5.2009 v Pravenci, HDV 813.003.

Práce na výstavbe modernizácie železničnej trate Žilina – Krásno nad Kysucou pokračovali vďaka priaznivému počasiu naplno. Jednalo sa v tom čase hlavne o modernizáciu železničnej stanice v Krásne nad Kysucou a predprípravy úseku smerom do Kysuckého Nového mesta.







Jún 2009

Dňa 26.6.2009 sme si pripomenuli krásne okrúhle výročie 100 rokov úzkorozchodnej železničnej trate Trenčianske Teplice – Trenčianska Teplá, s ktorým boli spojené nezabudnuteľné oslavy na rozchode 760 mm.

Nasledujúci deň, teda 27.6.2009 začali fanúšikmi železníc ostro sledované odklony vlakov po „Holíčskej trati“, teda Kúty – Holíč – Hodonín. Tieto boli zapríčinené výlukovou činnosťou na oprave mosta cez rieku Dyje v žst.Břeclav, celkom tu bolo realizovaných deväť odklonových dní.




Júl 2009

10.7.2009 prechádzal po tretí krát cez Slovensko legendárny Orient-expres. U uvedený deň prechádzal trasu Bratislava Petržalka – Žilina – Čadca – Skalité, ďalej do Poľska cez Zwardoň. Na jeho odvezenie bola v depe Žilina pripravená gorila 350.018, ktorá sa stala veľkou krásavicou a ktorá ho viezla z Petržalky do Skalitého. V opačnom smere z Poľska cez Slovensko do Rakúska sa vracal 13.7.2009.

August 2009

Dňa 13.8.2009 došlo v žst.Ladce k vykoľajeniu Mn vlaku vezeného rušňom 742.037. Vykoľajenie sa stalo tak nešťastne, že musela byť prerušená na niekoľko hodín železničná doprava.

18.8.2008 bola od 8.00 h zastavená nákladná doprava na širokorozchodnej trati Užhorodu do Maťoviec železnicami UŽ. Príčinou bol známy skener, na ktorý sa sťažovali ukrajinskí rušňovodiči. Po rokovaniach bol skener vypnutý a od 20.8.2009 nákladná doprava obnovená.






September 2009

Dňa 8.9.2009 došlo vo Výhybni Lúčna k nehodovej udalosti R 931 Ipeľ, vezeného zvolenskou 754.036, ktorý tu prešiel návesť STOJ, prešiel cez tupík a vlakový rušeň vykoľajil.

12.-13.9.2009 sa Zvolen opäť stal hlavným mestom parných rušňov a nostalgie na Slovensku. Konali sa tu tradičné preteky parných rušňov GRAND PRIX Zvolen 2009, ktoré sú z roka na rok lepšie a pútavejšie...

14.-18.9.2009 sa v Brne konal 51.MSV, na ktorom boli okrem iného predstavené nové, či modernizované rušne 719.701, 230.095, 380.003, 471.056, 814.080, 813.033 a 746.001.

Dátum 29.9.2009 bol oficiálnym dátumom zahájenia výstavby modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov na rýchlosť 160 km/h v prvej stavebnej etape Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce. Prvou stavbou bola výstavba dvojkoľajného železničného tunela Turecký Vrch v úseku Nové Mesto – Trenčianske Bohuslavice. Termín ukončenia celej rekonštrukcie bol stanovený na 25.5.2013.






Október 2009

16.10.2009 prišla na Slovensko nečakane skoro zima, vplyvom veľkého ochladenia napadol už aj v stredných polohách Slovenska a tak sa dali netradične skoro robiť zimné zábery...

24.10.2009 sa konali na „Trati mládeže“ Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica oslavy pri príležitosti 60 rokov od zahájenia prevádzky. Mimoriadny vlak viezol zvolenský býček 422.0108, pre ktorý to bol súčasne posledný výkon pred jeho zostrenou prehliadkou kotla.

November 2009

17.11.2009 vykonal na trati Bratislava – Nové Zámky a späť po trojročnej oprave bratislavský albatros 498.104, na ktorý sa veľmi tešíme.

24.-27.11.2009 boli vykonané na trati Bratislava Rača – Nové Mesto nad Váhom tretie testovacie jazdy pre overenie správnej funkcie zabezpečovacieho systému ETCS s využitím rakúskeho rušňa 1116.003.


December 2009

Vo štvrtok 10.12.2009 bola na trati Vrútky – Liptovský Mikuláš a späť vykonaná dlho očakávaná skúšobná jazda dvojsystémového rušňa 350.004 v retro nátere.

V nedeľu 13.12.2009 začal platiť nový grafikon vlakovej dopravy. Na trati Břeclav – Kúty – Bratislava prestalo jazdiť „Pendolino“, do Žiliny naopak začali zachádzať poľské pantografy, do Nových Zámkov boli presunuté pantografové jednotky 560, zrušené boli IC vlaky Viedeň – Košice..., čisté ako vždy, priniesol väčšie či menšie zmeny.

Od nového grafikonu začali do Žiliny opäť zachádzať poľské panťáky s označením ED72. Striedajú sa tu tri - ED72.012 (náter InterRegio), ED72.013 a ED72.014. Objavujú sa na vlakoch Os4106/4107 Žilina - Katowice a R334/335 "Skalnica" Žilina - Krakow.







A čo dodať na záver?

Rok 2009 je teda minulosťou a Nový, s poradovým číslom 2010 pred nami. Ako to už býva tradíciou, dávame si rôzne predsavzatia, sľuby, plány... My Vám sľubovať nebudeme nič, len prajeme, aby mali všetci fanúšikovia či nefanúšikovia, proste ľudia k sebe bližšie, mali medzi sebou väčšie porozumenie a zlosť, chválenkárstvo, nenávisť či zákernosť ich navždy opustili. Život je krátky na to, aby sme mali v ňom dávať priestor negatívnym vlastnostiam. Chceme poďakovať každému, kto si našiel cestu k nám, každému, kto mal snahu nám pomôcť či prispieť fotografiou, námetom na článok, každému, komu železnica prirástla k srdcu. Takže všetko naj a dovidenia v roku 2010, priatelia !


Redakcia RAILTRAINS.SK

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
KevinFF
Zaslaný: 01.01.2010 22:04  
Založený: 25.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 4
 Re: ROK 2009 za nami…
Som nevedel, že električky premávali z Trenčianských Teplíc až do Bohuslavíc... :-o :blomcka: Inak ozaj pekné fotky a celkom zaujímavé poohliadnutie :papa:
Palo
Zaslaný: 02.01.2010 2:28  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5045
 Re: ROK 2009 za nami…
A jéje, no, tak s tou električkou by to bolo veru moc zaujímavé na takejto trati...vďaka za upozornenie, je to opravené.
cas


Mikuláš
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 29 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 4

Registrovaných: 0
Anonymných: 29

Viac ...