Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > EXKURZIA V ZÁVODE SLOVNAFT BRATISLAVA a na jeho železničnej vlečke (3.časť)

EXKURZIA V ZÁVODE SLOVNAFT BRATISLAVA a na jeho železničnej vlečke (3.časť)

 
Milí čitatelia. V tejto časti reportáže pokračujeme vo virtuálnej exkurzii bratislavskej rafinérie SLOVNAFT. Hlavný dôraz sme tentokrát kládli na železničnú vlečkovú dopravu. Dnes sa fotograficky a slovom bližšie zameriame na rušne bratislavského závodu Slovnaft a jeho terminálov po Slovensku.

 












Park vlečkových rušňov Slovnaftu Bratislava a terminálov Slovnaft na Slovensku

V roku 1970 bol na podnikovú vlečku Slovnaftu Bratislava dodaný jeden kus dieselového trojnápravového rušňa typu HUNSLET 308 HP s hydrodynamickým prenosom výkonu a so spojnicovým pohonom osí z Veľkej Británie (výrobca HUNSLET ENGINE, Works Leeds - ENGLAND (Anglicko), rok výroby 1969, výrobné č. 6686) s nevýbušným spaľovacím motorom, ktorý sa štartoval pomocou stlačeného vzduchu. Rušeň obdržal interné podnikové číslo 1. Takéto špeciálne prevedenie tohto rušňa bolo potrebné z dôvodu, že bol nasadený do prevádzky vtedy novej výrobne technických plynov (tzv. Plynový závod), kde bolo vysoko výbušné pracovné prostredie a hrozilo tam vysoké potencionálne riziko výbuchu. V takomto prostredí pri posune s vozňami nie je možné prevádzkovať klasické vozidlo s bežným typom spaľovacieho motora a s trecími brzdami. Takéto typy rušňov sa v bývalom Československu nevyrábali, preto sa zvolil ich nákup z Veľkej Británie. Neskôr, po ďalšom náraste výroby v podniku, sa začal prejavovať jeho nedostatočný výkon. Preto sa rozhodlo o dodávke ďalších dvoch, avšak väčších a výkonnejších rušňov od toho istého výrobcu z Veľkej Británie. Jednalo sa o typ HUNSLET 776 HP (výkon 776 konských síl) so štyrmi nápravami so spojnicovým pohonom osí. Tieto rušne boli vybavené dvojicou spaľovacích naftových motorov typu Cummins NH RS 6 a hydraulickým meničom výkonu typu Twin Disc, pneumatickým spúšťačom, lapačom iskier, hasiacim zariadením na báze oxidu uhličitého a ďalšími doplnkami. Oba rušne boli dodané na vlečku Slovnaftu Bratislava v roku 1976 v tmavomodrom náteri. Oba rušne boli vyrobené v roku 1974 (možno 1975) pod výrobnými číslami 7402 a 7403. Pre potreby podniku mali oba rušne pridelené interné čísla (označujúce číslo zálohy), a to rušeň 7402 číslo 2 a rušeň 7403 číslo 3. Minimálne jeden z nich bol ešte naposledy v prevádzke zhruba v roku 1990. Neskôr po ich odstavení pre vysokú poruchovosť a problematické prejazdy po vlečke (malé polomery oblúkov) boli oba tieto rušne prevezené na vlečku Poľnonákupu v Podunajských Biskupiciach (dnes RWA Slovakia) a odtiaľ boli ďalej prevezené v roku 2001 na zošrotovanie (zrejme Senec...?).



Odstavený „veľký“ Hunslet 776 HP pôvodom zo Slovnaftu v areáli firmy RWA (obilné silo) v Podunajských Biskupiciach v máji roku 2000. Snímka zobrazuje rušeň v stave krátko pred jeho zošrotovaním. Pre našu krajinu dizajnovo a technicky neobvyklé rušne tohto typu sa tak do dnešných dní nezachovali. A podobne je to aj s fotografiami, ktorých je ako šafránu, nakoľko tieto rušne boli počas celého svojho pôsobenia spoľahlivo ukryté v útrobách závodu a fotografom tak boli nedostupné... (zdroj: vlaky.net)



Osud menšieho z trojice anglických rušňov (typ Hunslet 308 HP, niesol podnikové číslo 1 ako posunovacia záloha) bol oveľa lepší. Rušeň opatrený pôvodne z výroby modrým lakom, bol naďalej prevádzkovaný na pomocných výkonoch, ako sú pracovné vlaky a práce s nehodovým žeriavom v rámci vlečky bratislavského závodu. V roku 1985 bol odstavený z prevádzky pre zadretý motor a až v roku 2000 bol po oprave uvedený do prevádzky. Tomu ale predchádzala výmena spaľovacieho motora a odstránenie chladenia výfukových plynov. Od roku 2001 je prevádzkovaný v súčasnej podobe, nesie označenie 717.601-9 (to mu bolo pridelené až oveľa neskôr) a slúži na pomocných výkonoch pri údržbe podnikovej vlečky, alebo na posune v podnikovom rušňovom depe. Na záver popisu týchto, pre naše končiny dosť nezvyčajných rušňov uvediem aj niektoré technické údaje, platné pre typ rušňa HUNSLET 308 HP. Hmotnosť lokomotívy je 39,5 t, výkon 308 konských síl (po anglicky „horse power - HP“ z čoho vyplýva teda aj jeho označenie), brzda je typu Davies & Metcalfe ako priamočinná, prenos výkonu je hydrodynamický, menič výkonu je typu Twin Disc CF 11500, spaľovací motor je značky Cummins NS 743-P 320, rušeň dosahuje najvyššiu rýchlosť 32 km/h, dĺžka rušňa cez nárazníky je 8500 mm, výška 3540 mm, rázvor osí je 2745 mm, jeho priemer kolies je 1145 mm a objem palivovej nádrže asi 1100 l. Palivová nádrž je umiestnená v kratšom predstavku rušňa (nie pod hlavným rámom ako býva zvykom u lokomotív značky ČKD) aj s ukazovateľom stavu množstva paliva v nádrži. Motory zn. Cummins sú namontované napr. aj v autobusoch zn. Ikarbus, ktoré jazdia aj v Srbsku (Belehrad) alebo sa montujú aj do lodí či člnov...



Malý motorový rušeň Hunslet 308 HP s anglickým pôvodom pózuje spolu so starým vodným žeriavom v areáli Rendezu. Písal sa jún 2010...




Anglický Hunslet 308 HP spolu s červeným zvolenským “Pielstickom“ T466.0253 na akcii Rendez 2010




Anglický a československý rušeň... Malý Hunslet 308 HP spolu s muzeálnym pomarančom T679.019 z produkcie pražskej ČKD na akcii Rendez 2011




Rakúsky „hrbáč“ 310.23 ÖBB, oslavujúci storočnicu odo dňa svojej výroby, spolu s anglickým Hunsletom 308 HP počas akcie Rendez 2011




Motorová „trojica“, alebo Hunslet v spoločnosti prasiatka T211.0823 a sergeja T679.1168 počas akcie Rendez 2011. Za prasiatkom vidno retro-laminátku 240.022-4 ZSSK - jeden z najkrajších a najsledovanejších rušňov spoločnosti




Malý anglický Hunslet, vtedy už s číslom 717.601-9, robil radosť hlavne najmenším na akcii Rendez 2011. Vtedy sa bolo možné odviezť na stanovišti tohto rušňa v rámci areálu železničného múzea Rendez




Rušeň 717.601-9, alebo teda Hunslet 308 HP počas akcie Rendez 2012




...v kabíne malého Hunsleta je celkom plno. Nápadné sú veľké tanierové nárazníky, typické pre anglické rušne. Rendez - jún 2012...




Pohľad na stanovište rušňovodiča anglickej lokomotívy Hunslet 308 HP




Pohľad do motorovej časti rušňa Hunslet 308 HP - motor Cummins NS 743 - P 320. Vľavo je vidno ventilátor chladenia




Malý Hunslet na podnikovej vlečke v spoločnosti „kocúra“ T448.0614 pred halou veľkého depa v areáli Slovnaftu. Za zdvíhacou bránou vľavo je schovaný koľajový žeriav Kirow EDK 300/5. Celkom vľavo vidieť jedno z trojznakových svetelných odchodových návestidiel. Fotografované v apríli 2014




Celkovo je na vlečke bratislavského Slovnaftu 9 ks rušňov (rad 740 celkom 4 ks, rad 744 celkom 4 ks a 1 kus Hunslet 308 HP pôvodom z Anglicka). Z toho sú 4 ks lokomotív v prevádzke a 4 ks sú v zálohe. Dva rušne sú určené na odpredaj zákazníkovi (v čase písania tohto článku to boli rušne T669.0541 a T669.0529). Čmeliak T699.0541 bol dodaný v roku 2001 na vlečku do Slovnaftu Bratislava z Poľska, kde jazdil pod označením S 2134. Oba čmeliaky sa za posledné roky neprevádzkovali, boli odstavené v podnikovom depe. Ich výkony postupne prebrali rušne radu 744 potom, ako sa postupne rekonštruovali z pôvodných lokomotív radu T448.05. Medzičasom, keďže tento článok som tvoril dlhšie, prišlo k odpredaniu oboch čmeliakov súkromným dopravcom. Tieto zmeny sú popísané ďalej. Všetky vlečkové rušne Slovnaftu sú nalakované v typickom žlto-čiernom laku, ktorý znázorňuje podnikové farby Slovnaftu. Na podnikovej vlečke v súčasnosti aktívne pôsobia rušne radu 740 a rekonštruované rušne radu 744. Rekonštrukcia radu 744 vznikla v ŽOS Zvolen komplexnou prestavbou pôvodných rušňov radu 740. O rušňovom rade 744 si povedzme aj niečo viac, keďže tento je na Slovensku v rámci vlečiek ojedinelý. Rekonštrukciou sa dosiahli výrazné úspory v prevádzke a údržbe a zlepšili sa aj ekologické parametre a životnosť rušňa oproti pôvodnému radu T448.05. Rušeň radu 744 je určený pre stredne ťažký posun a nákladnú dopravu na celoštátnych, regionálnych a vlečkových tratiach v stredoeurópskych klimatických podmienkach do nadmorskej výšky 1000 m.n.m. pri rozsahu teplôt -30°C až +40°C a max. relatívnej vlhkosti vzduchu 90% pri teplote vzduchu +20°C. Z pôvodného rušňa radu 740 bol prevzatý len hlavný rám, na ktorom sa vykonali nevyhnutné úpravy pre uloženie nových agregátov, kapôt a kabíny. V kabíne sú dva diagonálne umiestnené ovládacie pulty s kontrolérmi pre ovládanie jazdy a elektrodynamického brzdenia. Kabína je vybavená dvoma stropnými ventilátormi nad stanovišťom rušňovodiča a pre zvýšenie komfortu v letných mesiacoch dvojitou strechou v tzv. „tropik“ vyhotovení. V kabíne sú umiestnené dve odpružené, pozdĺžne a výškovo nastaviteľné sedačky. Podlaha je v protišmykovom vyhotovení. Proti oslneniu rušňovodičov priamym slnečným svetlom sú umiestnené na čelných sklách nastaviteľné clony. Plochy pultu a strechy kapôt sú upravené matným nereflexným povrchom. Rušeň má dva pôvodné dvojnápravové podvozky. Každá náprava je hnacia a je poháňaná prostredníctvom trakčných motorov typu TE 005C. Hnací motoragregát tvorí spaľovací motor CATERPILLAR 3508 B DITA, spojený s trakčným synchrónnym alternátorom SIEMENS 1FC2 454-4. Chladiaca sústava motora je kvapalinová s uzavretým pretlakovým obehom a bypassom. Dĺžka rušňa cez nárazníky je 13,84 m, váha 72 ton, hmotnosť na nápravu 18 ton, max. rýchlosť 70 km/h, prenos výkonu je elektrický: striedavo-jednosmerný, menovitý výkon rušňa je 970 kW, počet otáčok motora 1800 za minútu, spotreba paliva je pri max. výkone 204,1 g/kWh (9,5 l/prevádzková hodina), trakčný alternátor je typu Siemens 1 FC2 454-4, ťažná sila rušňa na háku je 138 kN pri trvalom výkone, max. ťažná sila na háku je 216 kN pri súčiniteli adhézie 0,33, počet trakčných motorov 4 ks typu TE 005 C, vykurovací agregát 2x Webasto Air Top 3500D, použité brzdy sú: ručná - mechanická, pneumatická a EDB, režim EDB spádový/zastavovací, typ tlakovzdušnej brzdy je DAKO GP. Periodicita prehliadok tohto typu rušňa je raz za tri mesiace. Pre porovnanie, taký „čmeliak“ T669.05 mal spotrebu 26l paliva za prevádzkovú hodinu a periodicitu pravidelných prehliadok raz za dva mesiace. Z rušňového radu 744 sú na vlečke v Bratislave nasadené na rôzne výkony nasledovné stroje: 744.728-7, 744.953-1, 744.886-3 a 744.827-7. Najstaršie sú prvé dva z nich, keďže vznikli prestavbou v ŽOS Zvolen v roku 2005. Rušeň 744.886-3 bol zrekonštruovaný z pôvodného T448.05 v roku 2007 a 744.827-7 v roku 2008 v ŽOS Zvolen. V súčasnosti nesú tieto rušne dvojaké označenie, a to ako 744.704-8 (pôv. 744.728-7), 744.705-5 (pôv. 744.953-1), 744.706-3 (pôv. 744.886-3) a 744.707-1 (pôv. 744.827-7). Číslo rušňa pred zátvorkou je UIC číslo.

Z rušňového radu T448.05 (740) sú na vlečke v Bratislave zastúpené rušne T448.0614, T448.0731 (očakáva sa remotorizácia na 744.731-1), T448.0743 a 740.829-7. Rušeň T448.0542 dodaný z ČKD Praha do Slovnaftu Vojany, neskôr presunutý do Bratislavy, poslúžil na dodávku náhradných dielov pre ostatné rušne radu 740 (tzv. „darca orgánov“). Rušeň T448.0614 bol dodaný z ČKD Praha priamo do Bratislavy, rušeň T448.0731 je zrejme dodaný pôvodne z OKR Ostrava (baňa Paskov), rušeň T448.0743 jazdil v Kovosmalte Fiľakovo a posledný z radu T448.05, rušeň T448.0829 bol pôvodne dodaný do závodu Slovnaft Vojany. V rámci optimalizácie počtu rušňov na podnikovej vlečke v Bratislave sa rad T448.05 do budúcna úplne vylúči z prevádzky, ale znamená to len prestavbu a remotorizáciu dvoch kusov rušňov radu T448.05 na rad 744. Zvyšné dva kusy radu T448.05 z celkového počtu 4 kusov sa zrejme odpredajú alebo zošrotujú. Celkovo bude tak vo výhľade do budúcnosti v prevádzke v bratislavskom závode len rad 744. Optimalizácia počtu vlečkových rušňov sa bude vykonávať z dôvodu celkového ušetrenia prevádzkových nákladov, nižšej poruchovosti, zníženia nákladov na výmenu brzdových zdrží, predĺženia intervalu periodických prehliadok, zníženia spotreby PHM, zjednotenia (štandardizácie) používaných typov náhradných dielov na typovo rovnaké rušne a pre celkovú obnovu a „omladenie“ rušňového parku. Prvé kusy remotorizovaných a rekonštruovaných 740 na rad 744 boli zo ŽOS Zvolen dodané do Bratislavy v roku 2006.



Bližšie k objektívu sa predstavuje vlečkový žlto-čierny rušeň T448.0743 Slovnaft (ČKD Praha, 11796/1982), za ním je 740.829-7. Za oboma rušňami vzadu je budova malého podnikového rušňového depa. Na ľavo za rušňami sú schované stojany na čerpanie PHM pre podnikové lokomotívy.




Žlto-čierny kocúr 740.829-7 Slovnaft (ČKD Praha, 13559/1984) pred halou starého rušňového depa. Vľavo vidno kúsok čmeliaka T669.0541 a stojan podnikovej čerpacej stanice pohonných hmôt pre vlečkové rušne. Celkom vpravo je zase koľaj do areálu firmy Polarek, ktorá sa stará o údržbu podnikovej vlečky Slovnaft. Napríklad jeden z pracovných strojov - podbíjačka Plasser&Theurer č. 08-275 SP je majetkom Slovnaftu a firma Polarek zabezpečuje obsluhu tohto stroja.




Vľavo na snímke sa na slnku predstavuje „čmeliak“ T669.0541 pôvodom z Poľska, vpravo je zase rušeň T448.0743




Záber na už vtedy neprevádzkovaný čmeliak T669.0541 (SK-SLOVN 92 56 1 770 541-1) pôvodom z Poľska, ktorý je určený na odpredaj (v čase jeho fotografovania). Rušeň s výrobným číslom 15824 bol vyrobený podľa štítku v roku 1989 v ČKD Praha. Dátum jeho poslednej revízie bol podľa popisov na hlavnom ráme 5.10.2011 v Bratislave (skratka „Ba“). Hodnota najazdených kilometrov tohto rušňa v čase jeho fotografovania bola podľa rýchlomeru v kabíne 16 732 km (čo si myslím že je podľa tohto čísla takmer nový rušeň, len na vlečke sa toho zase až tak veľa najazdiť nedá....).




Stanovište rušňovodiča ex-poľského čmeliaka T669.0541. Oproti čmeliakom, vyrobeným v SZM Dubnica nad Váhom pre ČSD, je vidieť rozdielne prevedenie kontroléra. ČSD čmeliaky mali „segmentový volant“, kdežto rušne z ČKD Praha pre vlečky a pre zahraničných zákazníkov vrátane bývalého ZSSR mali toto „pákové“ prevedenie, nám známe zo starších typov ČKD rušňov (T435.0, T458.1, T678.0, T679.0)




V interiéri haly veľkého podnikového lokomotívneho depa Slovnaft, kde sa vykonávajú aj opravy vlečkových rušňov, boli v čase našej návštevy rušne 744.827-7 a T669.0529. Rušeň 744.827-7 sa podroboval oprave a čmeliak tam už bol dlhšie odstavený. V čase našej návštevy bol interiér haly čerstvo vymaľovaný. Na snímke je dobre vidieť mostový žeriav na dvíhanie ťažkých bremien (motor rušňa a pod.) a revíznu jamu medzi koľajami s osvetlením, namaľovanú výstražnou žltou farbou, kde prebieha kontrola a opravy pojazdov rušňov




Na tomto zábere sa predstavuje záloha č. 4 alebo rušeň 744.886-3 v novom laku, ktorý mu bol zhotovený krátko po jeho oprave. Rušeň bol na krátko za účelom fotografovania stiahnutý z jeho rajónu v rámci závodu, kde bežne vykonáva obsluhu vlečkových koľají. Zakrátko sa musel ale vrátiť na svoje pôsobisko...




Rušeň 744.728-7 Slovnaft sa predstavuje v areáli na koľaji do veľkého depa. Vpredu pred halou je rušeň T448.0731. Vľavo vidieť trojznakové odchodové návestidlo smerom von zo závodu do žst. Bratislava ÚNS




Vlečkový rušeň 744.886-3 počas posunu s dvoma cisternami v areáli závodu Slovnaft




Nemôže chýbať ani spoločná fotografia žlto-čiernych rušňov Slovnaftu Bratislava. Na jarnom slnku sa postupne zľava vyhrievajú 744.886-3, za ňou je 744.728-7 a T448.0731. V strede je čmeliak T669.0541, vpravo T448.0743 a za ňou 740.829-7




Vlečkový rušeň T448.0614 Slovnaft (ČKD Praha, 10375/1978) pred halou nového depa v spoločnosti malého anglického Hunsleta




Vlečkový rušeň 744.953-1 ako záloha č. 7 v priestore zoraďovacieho koľajiska v areáli Slovnaftu čaká na ďalšiu prácu s vozňami



V bratislavskom závode Slovnaft pôsobili na vlečke zhruba do roku 2009 (alebo až 2010 - 2012 ???) aj rušne radu T458.15, natreté do žlto-čiernych firemných farieb. Jednotlivé popisy a charakteristiky týchto typov rušňov sú nasledovné (nové označenie 721.5):

- rušeň T458.1505 (ČKD Praha, v.č. 6508, r.v. 1965, neskôr zošrotovaný) jazdil ako podniková záloha č. 7,
- rušeň T458.1506 (ČKD Praha, v.č. 6509, r.v. 1965), neskôr pôsobiaci na vlečke SWS Vojany (zrejme tu jazdí dodnes, podľa dokumentu „Prehľad lokomotív Slovnaft a.s., stav k 1.1.2014“ je jeho pôsobisko areál SWS Vojany), v marci roku 2009 bol na vlečke Slovnaftu Vojany, fotografia rušňa viz tu: T458.1506,
- rušeň T458.1509 (ČKD Praha, v. č. 6800, r.v. 1965), v roku 2009 bol ešte na vlečke Slovnaftu Bratislava, potom odpredaný do ČR (KPKV Brno, súkromná osoba p. Kotas), niesol tmavočervený náter so žltým pruhom a šedou strechou a rámom, v roku 2012 bol rušeň odpredaný do Poľska, kde dnes jazdí v celomodrom laku (okrem rámu a podvozkov, tie sú čierne) na vlečke firmy Baza Paliw Nr. 13 Zawadówka - Operator Logistyczny Paliw Plynnych OLPP (viac o tomto rušni tu: T458.0509), fotografia rušňa v pôvodnom stave tu: fotografia z roku 2009,
- rušeň T458.1519 (ČKD Praha, v.č. 6805, r.v. 1965), neskôr na vlečke v závode Slovnaft Bratislava slúžil ako záložný, niesol tmavočervený náter s žltým pruhom, šedou strechou a rámom, neskôr bol prelakovaný do žlto-čiernych firemných farieb, jazdil s tabuľkou podnikovej zálohy č. 2, odpredaný do ČR (KPKV Brno, súkromná osoba p. Kotas), v roku 2009 aj 2011 bol ešte na vlečke Slovnaftu v Bratislave, v 11.2012 sa nachádzal v rušňovom depe Brno dolní, v 7.2014 videný v depe Teplice v ČR. Rušeň bol pôvodne určený z výroby pre priemysel do bývalej Nemeckej Demokratickej Republiky, fotografia rušňa tu: T458.1519,
- rušeň T458.1520 (ČKD Praha, v.č. 6806, r.v. 1965) v tmavočervenom sfarbení s žltým pruhom len na kabíne a opačnom čele, strecha červená, podvozky šedé a rám čierny, jazdil ako podniková záloha č. 6, neskôr presunutý do závodu SWS Vojany, kde pôsobí podľa stavu lokomotív Slovnaft k 1.1.2014 dodnes. Pôvodne z výroby v ČKD Praha bol určený pre priemysel do NDR (Nemecko), fotografia rušňa tu: T458.1520,



Spoločnosť SWS s.r.o. Vojany, založená v roku 1993, je dcérskou firmou Slovnaftu, zaoberajúca sa prečerpávaním chemikálií z železničných cisterien so širokým rozchodom do železničných cisterien s normálnym rozchodom pomocou stáčacích a prečerpávacích zariadení. Vo Vojanoch sa prekladá hlavne tovar z Ruska a Ukrajiny, ktorý smeruje ďalej do krajín Európskej únie. Spoločnosť SWS s.r.o. má dobre vybudovaný prečerpávací komplex nádrží a armatúr na stáčanie, skladovanie a expedíciu kvapalných látok. V priestoroch tejto spoločnosti sa prekladajú hlavne kvapalné plyny LPG, svetlé a tmavé ropné produkty, funguje tu skladovanie produktov v colných skladoch a iné podobné činnosti.

- rušne T458.1519 a T458.1520 boli dodané na vlečku podniku Slovnaft Bratislava po výmene za stroje T435.0563 a T435.0537, ktoré odišli do NDR (vtedajšia Nemecká Demokratická Republika).
- v termináli Slovnaft Horný Hričov (vlečka napojená do žst. Dolný Hričov) slúžil rušeň T435.0538 (hektor s „pensylvánskymi“ podvozkami v žlto-čiernom laku: čelá a kabína žltej farby, kapota čiernej farby), ktorý je dnes už minulosťou, keďže v roku 2013 bol zošrotovaný (pravdepodobne predaný do šrotu). Pôvodne bol do Hričova predisponovaný z terminálu v Kľačanoch v roku 1992. V termináli Horný Hričov dnes posunuje žlto-čierny „kocúr“ T448.0799, ktorý bol z výroby dodaný do podniku Benzinol Bratislava.
- rušeň T435.0562 mal v roku 1994 nehodu na jednom z priecestí v areáli podniku Slovnaft s obojživelným
mechanizmom ( ! ). K dátumu 1.1.1995 bol zrušený.


Dnes sa na vlečke bratislavského závodu Slovnaft už nenachádzajú žiadne rušne radu T435.05, ani T458.15.

Ďalej pre závod Slovnaft (konkrétne pre jeho terminály a sklady pohonných hmôt a chemikálií na Slovensku, alebo v bývalom Československu) jazdili aj nasledovné typy rušňov:

- LDH 45-270 (modro-bielo-krémová kapota, čierny rám a podvozky), vyrobený v závode 23. August Bukurešť (FAUR) pod číslom Nr. 22901, rok výroby 1976, ako vlečkový rušeň dodaný dňa 08.09.1976, odpredaný firme RIESE Tornaľa, ďalší osud neznámy. Fotografia rušňa je tu: (bild 14): fotografia rušňa LDH 45-270,
- T211.1550 (bez bližších informácií),
- T334.0784 (v novembri roku 2006 sa objavila na vlečke továrne Baťove závody Partizánske, kde vykonávala posun s vozňami loženými uhlím pre miestnu tepláreň. Uhlie sem vozil dopravca BRKS),
- T334.0920 odpredaný ZOS LOKO Zvolen, v roku 2009 bol prítomný v bývalom RD Vrútky v rámci akcie „Železnica pre deti“, pôvodne jazdil u firmy Gazoil (bývalý Benzinol Košice)
- T669.0508 (SMZ Dubnica nad Váhom, v.č. 0713, r.v. 1968) odpredaný firme OZ Kovex Tlmače v roku 2003 ako železný šrot. Rušeň bol dlhodobo odstavený na vlečke HBP Prievidza (Nováky), opravovali ho v podnikovom depe Hornonitrianskych Baní Cígeľ, v ŽOS Zvolen nastavovali motor na vodnom odpore a v 4.2011 bol odpredaný do Srbska pre firmu Kombinovani Prevoz d.o.o. Novi Beograd, preprava sa uskutočnila z žst. Levice. Niektoré zdroje uvádzajú, že tento rušeň v súčasnosti pracuje v ropnej rafinérií Pančevo (Srbsko) ( ? ).



Rosnička T334.0920 ako výstavný exponát počas akcie „Železnica pre deti“ v roku 2009 v areáli bývalého RD Vrútky




Rušeň T448.0731 (bližšie k objektívu) spolu s malým Hunsletom 308 HP a kocúrom T448.0614 v koľajisku pred budovou nového rušňového depa v areáli Slovnaftu




Kocúr T448.0731 Slovnaft (ČKD Praha, 11784/1982) zrejme pôvodom z OKR Ostrava (důl Paskov) s číslom zálohy 2 vchádza do koľajiska pred nové depo


V minulosti pôsobil na vlečke Slovnaft-u n.p. Bratislava aj rušeň T669.1129, ktorý bol zapožičaný od ČSD z depa Nové Zámky od 1.februára 1973 (z výroby dodaný do depa Bratislava). O rok neskôr - 6.februára 1974 vo večerných hodinách mal ťažkú nehodu na priecestí na vlečkovej trati medzi podnikom a žst. Bratislava ÚNS s plne naloženou Tatrou 138 (preprava pohonných hmôt). Cisternová Tatra 138 údajne bola odcudzená a naháňali ju príslušníci vtedajšej Verejnej Bezpečnosti ( ? ). Pri zrážke viac ako 110 tonovej lokomotívy s plne naloženým cisternovým vozidlom s pohonnými hmotami si človek môže len domyslieť, čo sa asi stalo... Ďalšie podrobnosti tejto tragickej udalosti čitateľ nájde napríklad v nedávno vydanej knižke „Železničné nehody na Slovensku 3“ od Jozefa Gulíka ml. na stranách 109 až 114. Čmeliak T669.1129 bol ťažko poškodený požiarom, následne bol odstavený a neskôr zrušený a zošrotovaný. Na vlečke Slovnaftu pôsobili ešte aj rušne T211.0530 a T211.0598 o ktorých ale nemám k dispozícií žiadne bližšie informácie.

Ako doplňujúce informácie stojí za zmienku uviesť, že rušne T669.0529 a T669.0541 boli dodané na vlečku Slovnaftu Bratislava v zelenom laku. Jediný stroj T669.0508 bol dodaný v červenej farbe. Rušeň T669.0529 (770.529) dnes jazdí pre dopravcu Petrolsped Slovakia v pôvodnom žlto-čiernom laku. Iba po obvode mu bol domaľovaný červený výstražný pruh a názvy pôvodného prevádzkovateľa (Slovnaft Bratislava) boli zatreté farbou.



Čmeliak T669.0529 niekoľko rokov odstavený bez využitia v hale nového rušňového depa. Dátum poslednej revízie rušňa bol 10.2011 - podľa nápisov na ráme (revízia vykonaná v Bratislave podľa skratky „Ba“). Rušeň bol vyrobený v pražskej ČKD v roku 1984 pod výrobným číslom 13557. Má osadené len obyčajné plechové tabuľky (nie originálne). V hale vidno revíznu jamu medzi koľajami, označenú žltou výstražnou farbou, slúžiacu na kontrolu a opravy koľajových vozidiel zospodu a portálový žeriav na presun ťažkých dielov z lokomotív pri opravách




Pôvodný vlečkový rušeň Slovnaftu T669.0529 (770.529-6) stojí odstavený v priestore svojho bývalého pôsobiska - na odovzdávkovom koľajisku Slovnaft v obvode žst. Bratislava ÚNS. Fotografované v septembri 2014




Čmeliak 770.529-6 dopravcu Petrolsped a herkules 761.101-5 (ER 20 009) dopravcu Expressgroup sú odstavené v stanici Bratislava ÚNS




Dňa 28.7.2014 sa uskutočnila preprava čmeliaka T669.0541 vo vlaku dopravcu IDS Cargo smerom do ČR úvraťou cez žst. Bratislava Vajnory, kde mal vlak doberať neskôr ďalšiu súpravu. Vlakové HDV bolo 742.119-1 spoločnosti IDS Cargo. Dnes tento čmeliak jazdí pod hlavičkou dopravcu KDS Kladno na území ČR na rôznych výkonoch




Na záver ešte niekoľko obrázkov Čmeliaka T669.0541, ktorý roky neodmysliteľne patril ku koloritu závodnej vlečky. Uvedený stroj vezie dňa 9.9.2002 súpravu ložených „kotlov“ zo Slovnaftu do stanice Bratislava ÚNS. Núdzový bočák autor vyhotovil na rýchlo - tesne po vystúpení z auta. Je to na priecestí hlavnej cesty do Vlčieho hrdla. Komu by sa nezdali závory alebo povrch vozovky, vedzte, že sa svojim spôsobom jedná o raritu v doprave. Toto priecestie, ktoré pretína značne frekventovanú, doslova preťaženú komunikáciu (výpadovku na Šamorín), nie je možné len tak hocikedy uzavrieť trebárs pre opravu vozovky na priecestí. Preto je vedľa prevádzkového priecestia vybudované obchádzkové priecestie (na fotke), ktoré sa využíva práve pri opravách hlavného priecestia. Pri takej „výluke“ sa aktivuje PZZ signalizácia na tomto „obchvate“ a pracovné rampy sa odsunú nabok. Premávka sa síce spomalí, ale nezastaví. Uzavretím tejto dôležitej cesty by na Gagarinovej a priľahlých uliciach vznikol totálny dopravný kolaps... Autor fotografie takú situáciu zažil v lete 2005, keď cez uvedené priecestie v jeden prázdninový slnečný deň jazdil s Ikarusom 435 ev.č.1817 na linke 97, ktorej éra sa práve týmito letnými prázdninami definitívne skončila. Linka 97 (pôvodného označenia 21) bola k 2.9.2005 zrušená a nahradená novo-vzniknutou linkou 87, ktorá ju de-facto kopírovala od Ružinova až po zjazd z mostu Hrdinov dukly (Prístavný) v Petržalke, kde pokračovala cez Ekonomickú univerzitu do Ovsišťa, zatiaľ, čo pôvodná 97 išla doprava na Bosákovu a potom cez celú Petržalku až na Vyšehradskú. Linka č. 97 patrila k najdlhším linkám DPB čo sa týka jazdenej trasy. Nová linka 87 bola potom ešte raz zmenená v roku 2006, keď bola presmerovaná cez novo otvorený most Apollo a Prístavnú ulicu. Tak jazdí dodnes. O týchto linkách DPB sme sa zmienili čiste informačne, nakoľko dlhé roky zabezpečujú spolu s bývalou linkou 30 (dnes 70) a bývalými 22 a Ex (dnes linka 74 jazdiaca z hlavnej železničnej stanice) hlavnú dopravu zamestnancov do Slovnaftu (Richardino)




Čmeliak T669.0541 bol zachytený dňa 9. septembra 2002 pri predzvesti do stanice Bratislava ÚNS vedľa kontajnerového terminálu Pálenisko na spiatočnej ceste do závodu (Richardino)




O dva roky neskôr Čmeliak T669.0541 stále spoľahlivo a neúnavne pracoval na vlečke svojho podniku. Dňa 9.10.2004 sa naprázdno presúval zo Slovnaftu do stanice Bratislava ÚNS pre ucelenú súpravu prázdnych cisterien. Fotografia vznikla na odovzdávkovom koľajisku Slovnaftu v ÚNS pri budove dielní, kde občas bolo možné vidieť niektorý z krásne udržiavaných zbierkových automobilov Tatra 613 (Richardino)




O necelú polhodinku sa Čmeliak T669.0541 s dlhočiznou súpravou za výrazného zvukového doprovodu vracia naspäť do Slovnaftu. Československý reprezentačný sedan Tatra 613-4 opäť poslúžil ako vhodný komponent k vytvoreniu dokumentačnej snímky. Oboje - Čmeliak aj malachitová Tatra - tak typické, už bohužiaľ patria k minulosti bratislavského koloritu... (Richardino)




Rušeň T669.0541 (770.541-1) dnes jazdí v „slovnaftárskych“ žlto-čiernych farbách na území ČR pre dopravcu KDS (Kladenská dopravní a strojní s.r.o. Kladno). V decembri roku 2014 bol tento rušeň jedným zo „záchrancov“ železničnej dopravy na sieti SŽDC, keď Českú republiku postihla katastrofálna námraza. Na trolejoch sa za niekoľko hodín počas mrholenia objavila niekoľko centimetrová vrstva ľadu, ktorá tak znemožnila prevádzku elektrických rušňov. Bývalý vlečkový rušeň zo Slovnaftu Bratislava tak pomáhal okrem iných motorových lokomotív dopravovať asi po prvý krát vo svojom „rušňovom živote“ vlaky osobnej dopravy na území ČR do svojho cieľa...No kto by to bol len raz povedal, že aj takéto niečo bude....rušeň zo Slovnaftu Bratislava potiahne vlaky s cestujúcimi. Fotoreportáž o tejto mimoriadnej udalosti aj s fotografiami rušňa 770 541 KDS (objavil sa aj v čele vlaku IC Regiojet) je tu: článok "Ledová kalamita v České republice – II."

Čo sa týka práce vlečkových rušňov (záloh) závodu Slovnaft Bratislava, tak napríklad cez deň pracujú na vlečke štyri zálohy a v noci tri. Záloha č.1 má na starosti prieťahy cisternových vlakov z a do závodu z koľajiska v žst. Bratislava ÚNS a zostavovanie súprav. Podniková záloha č.2 rozraďuje vlakové súpravy na koľaji č.502 v rámci závodu. Záloha č.4 má na starosti pristavovanie vozňov ku koľajovej váhe (vážia sa ložené vozne) a vlakotvorbu. Záloha č.7 má na starosti prácu s vozňami v časti závodu, kde sa vyrábajú produkty petrochémie, technické plyny a jedovatý benzén.

Rafinéria Slovnaft Bratislava má (alebo mala) po Slovensku 11 terminálov (skladov) pohonných hmôt a chemikálií. Tieto terminály sa nachádzajú v nasledovných mestách: Kľačany (pri Hlohovci), Kapušany pri Prešove, Horný Hričov, Pozdišovce (odstavený, určený na predaj), Košice, Stožok, Vojany, Hronský Beňadik, Ružomberok (odstavený, určený na predaj), Holíč (odstavený, určený na predaj), a Bratislava Rača - Na pántoch (zrušený, bývalý areál určený na predaj). Primárne zásobovanie celého územia Slovenska pohonnými hmotami majú pod palcom tri veľké terminály, a to Bratislava - Vlčie Hrdlo, Kapušany a Kľačany. Zvyšné prevádzkované terminály slúžia ako doplnkové, tak aby pokryli potreby distribúcie pohonných hmôt po Slovensku (jednotlivé čerpacie stanice) a zásobu štátnej hmotnej rezervy. Distribúciu pohonných hmôt priamo z rafinérie v Bratislave a z terminálov ďalej po Slovensku zabezpečujú aj autocisterny dcérskej spoločnosti Slovnaftu - firmy Slovnaft Trans a.s. V týchto termináloch Slovnaftu pôsobia (pôsobili) na vlečkách nasledovné rušne (evidenčný stav podľa podkladov Slovnaftu z 11.2004, súčasný stav môže byť odlišný):

- terminál Kľačany - rušne: T448.0858 a T448.0840. Oba stroje boli z výroby dodané do podniku Benzinol Bratislava. Oba by mali byť v súčasnej dobe prevádzkyschopné. V roku 2010 rušeň T 448.0840 niesol bledomodrý lak so žltým lomeným „šípom“ na čelách a červenú päťcípu hviezdu na čele predstavku ( ! ), viac tu: článok "Nedeľné doobedie s čmeliakom ". Pracoval tu aj hektor T435.0538, ktorý bol v roku 1992 presunutý do terminálu v Hornom Hričove. Vlečka zaúsťuje do stanice Rišňovce na trati č.141 ŽSR. Tento terminál je zároveň napojený na produktovod Slovnaftu z Bratislavy (zásobovacie potrubie)

- terminál Kapušany pri Prešove - rušne: lego T238.0016 (bledomodrý s žltým pruhom po obvode), rosnička T334.0087 - mimo prevádzky (rušeň je so zelenou kapotou a bielym vrchom kabíny, na čelách má žltý výstražný pruh). V roku 2010 ešte prítomný na vlečke v Kapušanoch), český spolok „Klub přátel zeleného sergeje“ vlastní zelenú rosničku s číslom T334.0087, nie je ale zrejmé, či sa jedná o rovnaký rušeň, alebo bol tento prečíslovaný. Ďalej tu pôsobil aj rušeň T334.0764 (prepravený v Mn vlaku dňa 11.6.2009 z Kapušian smerom do Prešova). Rušeň bol v klasickom zeleno-bielom laku s veľkou nálepkou “Slovnaft“ na boku kapoty,

- terminál Horný Hričov - rušne: T448.0799 (z výroby dodaný do podniku Benzinol Bratislava). Jazdí na vlečke zrejme dodnes, je v podnikových žlto-čiernych farbách). Od roku 1992 bol na vlečke aj hektor T435.0538 (rok výroby 1960, ČKD Praha). Dnes už neexistuje - bol len prednedávnom zošrotovaný,

- terminál Pozdišovce - rušne: LDH V60-013 (mimo prevádzky, rušeň zrejme zrušený), terminál dnes už nefunguje,

- terminál Košice - rušne: T334.0920 a T211.0527 (rušeň by mal byť previazaný na úzky rozchod a slúžiť na Čermeľskej detskej železnici v Košiciach. Nesie meno „Janka“. Slúži ako náhrada za pôvodnú „Janku“, ktorá bola odstavená v miestnom normálnerozchodnom depe ako vrak. Stav k roku 2012),

- terminál Stožok - rušne: T448.0789 (z výroby bol dodaný do podniku ČKD Hradec Králové). Rušeň bol v októbri 2014 prevezený do ŽOS Zvolen na opravu, nesie žltý lak na kapotách a má čierny rám a podvozky. Rosnička T334.0691, neskôr presunutá na vlečku Slovnaft Hronský Beňadik (mimo prevádzky). Tento terminál je zároveň napojený na produktovod Slovnaftu z Bratislavy, ktorý slúži na prepravu motorových palív. Tento terminál je koncovou stanicou produktovodného systému Slovnaftu na Slovensku

- terminál a závod Slovnaft Vojany - rušne: T448.0542 a T448.0829. Oba rušne sem boli dodané priamo z výroby z ČKD Praha. Neskôr boli oba predisponované do Bratislavy na vlečku materského závodu Slovnaft. Rušeň T448.0542 bol vyrobený v roku 1976 (v.č. 9554 ČKD Praha). Po presune do Bratislavy bol postupne rozoberaný na náhradné diely a neskôr zrušený. Ďalej vo Vojanoch slúžil hektor T435.0511, ktorý bol neskôr zrušený a zošrotovaný. Ďalej tu pôsobili dve karkulky, a to T444.0529 a T444.0537 - oba rušne už sú zrušené a zošrotované,

- terminál Hronský Beňadik - rušeň: V 60 pôvodom z Rumunska (dnes už neexistuje, bližšie údaje neznáme), rosnička T334.0691 (aktuálny stav neznámy, zrejme je ale nepojazdná). Rušeň bol presunutý z terminálu Stožok, v roku 2007 bol odstavený na vlečke v Hronskom Beňadiku, viac o tomto rušni tu: T334.0691.

Z terminálu Kapušany pri Prešove jazdí pravidelný cisternový Pn vlak do terminálu v Stožku, kde sa železničné cisterny nakladajú pohonnými hmotami a naložené sa vozia do terminálu v Kapušanoch. Ostatné terminály viac-menej nie sú obsluhované pravidelnou železničnou dopravou. Pokiaľ sem niečo aj príde po železnici, tak sa jedná o nárazovú akciu, keď treba vymeniť v obrovských zásobníkoch staré palivo za nové, pretože ako všetko ostatné - aj palivo má svoju životnosť a musí sa z času načas vymeniť.



Toľko k problematike rušňového hospodárstva na závodnej vlečke SLOVNAFT Bratislava, ako aj v jeho sesterských termináloch na Slovensku. V nasledujúcom dieli si podrobnejšie opíšeme technické a hospodárske zázemie vlečky bratislavského závodu Slovnaft.



text a neoznačené foto: Ing. Vladislav Bokora (volod)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
lajos
Zaslaný: 25.05.2015 8:50  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12590
 Re: EXKURZIA V ZÁVODE SLOVNAFT BRATISLAVA a na jeho želez...
Uff, to musela být namáhavá, ale krásná práce, dávat ten lokomotivní park dohromady radost1
Ovšem výsledek je úctyhodný !
Těší mne ta zmínka drsné nehody T 669.1129 - kdysi mi to popisoval Palo. Bratislava se prý tehdy výbuchy cisternových vozů jen otřásala :angel:
A moc pěkná je ta T 613 :number one:
HasaJa
Zaslaný: 25.05.2015 14:04  
Založený: 18.11.2014
Miesto:
Príspevkov: 227
 Re: EXKURZIA V ZÁVODE SLOVNAFT BRATISLAVA a na jeho želez...
Diky za perfektni priblizeni provozu na alespon pro me tezko pristupne vlecce.

Jen bych upresnil informaci o lokomotive 721.509. Tato lokomotiva zatim v Polsku neslouzi, je tam puvodni sirokorozchodna T 458.0509. Lokomotiva 721.509 (ex. T 458.1509) se nyni nachazi v arealu Strojosvit Krnov.
Rasto
Zaslaný: 25.05.2015 19:05  
Založený: 30.04.2013
Miesto:
Príspevkov: 3211
 Re: EXKURZIA V ZÁVODE SLOVNAFT BRATISLAVA a na jeho želez...
Ahojte! Ja, iba potvrdím, že lok. T458.1509 nebola odpredaná do Poľska. Síce nemôžem potvrdiť, kde teraz je. Do Poľska boli odpredané dva stroje a to čísla T458.1561 + 1562, ktoré dodnes slúžia v podniku " Baza Paliv" Vzhľadom, že boli previazané na rozchod 1520 mm dostali nové označenie a to T458.0509 + 0510.
- Pridávam jednu spomienkovú fotku na časy, keď som na prelome storočia tiež niekoľkokrát tento podnik navštívil. Spoločné foto žlto-čiernych čmeldov. Pozdravujem pánov z prevádzky!!! :papa:
volod
Zaslaný: 25.05.2015 16:18   Upravený: 25.05.2015 16:21  
Spolupracovník
Založený: 16.02.2010
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 22996
 Re: EXKURZIA V ZÁVODE SLOVNAFT BRATISLAVA a na jeho želez...
Lajos: Vzniklo to hlavne na základe spolupráce s ľudmi zo Slovnaftu, ktorí boli ochotní a poskytli mi materiály podľa môjho želania. Stále sme v elektronickom kontakte a spolupracujeme naďalej. Samozrejme Rišo sa ponúkol svojimi archívnymi snímkami prispieť "trochou vody do mlyna", ja som hneď súhlasil a som rád, lebo sa to tak "osviežilo" celé, sú to predsa len cenné snímky, škoda aby ležali len tak niekde.....
Hasaja: Vďaka za opravu, no znovu sa ukázalo že tým číslam rušňov sa nedá na 100% veriť.....Sú rôz ne duplicity, prehadzovanie technickej dokumentácie a papierov medzi rušňami, zámena štítkov atď., jedine to istí číslo vyrazené na hlavnom ráme medzi nárazníkmi, ale aj to sa dá prebrúsiť a preraziť nanovo.....
Jarda
Zaslaný: 25.05.2015 16:22  
Založený: 09.06.2014
Miesto: Most
Príspevkov: 585
 Re: EXKURZIA V ZÁVODE SLOVNAFT BRATISLAVA a na jeho želez...
Dvěma slovy: Klobouk dolů. :klanacka: Lokomotivy v tom žlutočerném mi připomínají původní barvy Chemopetrolu tady u nás. :emo30:
Rasto
Zaslaný: 25.05.2015 20:07  
Založený: 30.04.2013
Miesto:
Príspevkov: 3211
 Re: EXKURZIA V ZÁVODE SLOVNAFT BRATISLAVA a na jeho želez...
Dúfam, že sa autor nenahnevá, keď doplním pár záberov z môjho archívu lok. T458.1505 + 1506 + 1509 + 1519 + 1520. A tiež T435.0538 z Hričova. :papa:
XxXcompany
Zaslaný: 26.05.2015 13:26  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13335
 Re: EXKURZIA V ZÁVODE SLOVNAFT BRATISLAVA a na jeho želez...
Vlado jednoducho dokonalosť, máš môj obdiv, proste takto hodnotný a dokonale spracovaný článok nespraví ktokoľvek. Ticho závidím tvoj dar slova a informácií. Moc Ďakujem a aj Rastovi, za doplnenie. Super :ejha: :klanacka: :super1:
mathew
Zaslaný: 26.05.2015 14:26  
Založený: 10.07.2012
Miesto:
Príspevkov: 5115
 Re: EXKURZIA V ZÁVODE SLOVNAFT BRATISLAVA a na jeho želez...
Vlado, skláňam sa pred tvojou prácou.. :klanacka: Tento tvoj seriál o Slovnafte je proste excelentne prevedený. :super2:
Veľká vďaka.. :emo30:
kaoz
Zaslaný: 01.06.2015 0:18  
Založený: 12.10.2010
Miesto: ned'aleko štreky
Príspevkov: 13336
 Re: EXKURZIA V ZÁVODE SLOVNAFT BRATISLAVA a na jeho želez...
tak na túto časť som sa veľmi tešil. Majstrovsky spracované :klanacka:
cas


Jana
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 32 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 32

Viac ...