Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > VECTRON DAY V BRATISLAVE

VECTRON DAY V BRATISLAVE

 
Sobota 1.8.2015 bol určite pre železničných fotografov plodný deň. Čo sa týka počasia, tak to určite vyšlo, bolo slnečno, síce veterno (tu na juhu určite) no a teplota vzduchu bola znesiteľná. Akýmsi „lákadlom“ dňa bola zaiste napäťová výluka v Púchove, kde sa v čase medzi 6:30 a 23:00 (konanie výluky) striedali na rýchlikoch, IC vlakoch, expresoch a osobných vlakoch motorové rušne pre toto miesto určite netypické. Napríklad taký Regiojet si dnes zajazdil v sprievode cargáckej 742.268 a rýchliky boli vedené rušňami radu 754. Časť regionálnej osobnej dopravy tu bola nahradená autobusovou dopravou (úsek Považská Bystrica - Ladce).

 











Ja som dal dnes prednosť foteniu v Bratislave, kde ma „nalákalo“ množstvo vlakových súprav, v ktorých sa prepravujú oceľové bramy (surový oceľový polotovar v podobe hrubých dlhých platní o dĺžke 2 - 6m určený na ďalšie spracovanie – valcovanie plechov) z U.S.Steel Košice do rakúskeho Linzu, kde sú oceliarne VOEST Alpine Stahl. Momentálne je zazmluvnených prepraviť viac ako 70 000 ton týchto polotovarov. Preprava takého množstvo ťažkých bramov si vyžaduje veľa vlakových súprav (jedna brama váži v priemere 18-20 ton). Bramy sa prepravujú v plošinových podvozkových alebo aj vo vysokostenných vozňoch vždy po 2 ks/vozeň. Všetko sú to vozne pôvodom od slovenského Carga. Denne sú za posledné dni zavedené 4 páry vlakov (prázdny/ložený). Vlaky chodia zhruba každých 6 hodín (o 4, 10, 16 a 22 hod.), kde sa súpravy (prázdna/ložená) menia v priamo v petržalskej stanici. Súpravy sú vedené v réžií Cargo Slovakia na sieti ŽSR a dopravcom CargoServ z Rakúska (Linz) na rakúskom území. Časť vlakových súprav z Hanisky pri Košiciach je vedených cez maďarské územie v réžií dopravcu CRW, kde na sieť ŽSR vstupujú v Štúrove a ďalej sú vedené náležitosťami Cargo Slovensko. Vectron dopravcu CargoServ 1193 890 mal v prvej polovici mesiaca júl (konkrétne dňa 15.7.2015) nehodu v žst. Wien Leopoldau (Wien Florisdorf), kde sa vykoľajil v čele loženej súpravy s uhlím a zboku narazil do práve prechádzajúcej prázdnej osobnej súpravy tvorenej prímestskou jednotkou Talent, ktorá sa tiež v mieste nárazu vykoľajila a poškodila. Rušeň 1193 890 vykoľajil všetkými podvozkami mimo koľaj a doslova sa „zaryl“ do štrkového lôžka. Príčina nehody je neznáma. Rozsah poškodenia rušňa ale nebol zrejme veľký. Momentálne s najväčšou pravdepodobnosťou nie je schopný prevádzky a je v dielňach niekde v Rakúsku na oprave. Dopravca CargoServ z rakúskeho Linzu disponuje celkom 12 ks rušňov, z čoho má 4 ks dvojsystémových taurusov typu ES 64 U2 (ES 64 U2 080 – 082 a ES 64 U2 023 - reklama na rakúsko-uhorského cisára Kaiser Franz Jozef I), štyrmi kusmi dvojsystémových taurusov radu 1216 vo variantách „B“ a „G“ (1216.930 až 933 schopné prevádzky v Nemecku a Rakúsku, rušeň 1216 933 niesol pôvodne reklamu na „Train of Ideas“ v zeleno-bielo-červenej farebnej kombinácií a bol označený ako 183 701), moderným Vectronom Siemens 1193 890 (od augusta roku 2013) a tromi kusmi dieselových lokomotív rady BR 1504 (ex V100.4 modernizované závodom Bombardier Transportation v roku 2001). Tieto motorové rušne sú určené predovšetkým na posun v oceliarni a na ľahkú a stredne ťažkú traťovú službu. Keďže CargoServ má zaiste aj iné výkony ako vozbu bramov zo Slovenska do Rakúska, tak si musí zabezpečiť aj iné rušne, aby dokázal pokryť všetky potrebné výkony. Preto sa napríklad objavili na súpravách s bramami aj iné, zaujímavé rušne typu Vectron (napr. prototyp 193 901 Siemens). K vlakom s bramami sa dnes „zamiešal“ aj dopravca Wiener Lokalbahnen Cargo Wien s kontajnerovým vlakom z Dunajskej Stredy, oranžový taurus 1216 RTS, k tomu Vectron LTE alebo aj Vectron dopravcu Lokotrain s vlakom do Kútov. Na všetky tieto rušne, ktoré sa vyskytli v Bratislave počas jedného dňa sa pozrieme prostredníctvom nasledujúcich fotografií.




Je krátko po 10. hodine ráno a v Petržalke už vyčkáva v čele za tento deň v poradí už druhej loženej súpravy s bramami prototypový Vectron Siemens MS 193 901. Vyrobený bol v roku 2010 pod výrobným číslom 21691. Prototyp Vectrona má teda už 5 rokov.....Ja si ho dokumentujem len ako samotný v čele vlaku.




Najprv som váhal, či dám do článku aj túto fotografiu, ale nakoniec som sa rozhodol že áno. Jedná sa o rušeň 742 622, ktorý jazdil pre SŽDS a osobne som ho už hodne dávno nevidel na trati a ani o ňom nepočul. Prvý krát som ho po dlhej odmlke videl včera (31.7.2015) pri prejazde Petržalkou s loženou súpravou obilninových vozňov MONFER Taliansko a s postrkovým rušňom 431 015 MÁV. Vlak išiel smerom od Rajky na Bratislavu.




Rušeň 242 543 dopravcu RTI s súpravou mletého uhlia smeruje do Rajky. Keďže uhlie nebolo postriekané vápenným mliekom, poriadne sa pri prejazde súpravy prášilo. Táto a predchádzajúca fotka vznikli pri čakaní na vlakovú súpravu v čele s prototypovým Vectronom 193 901 Siemens.




Pred Vectronom ešte odchádzal do Viedne náklad dreva a kovového šrotu, v čele ktorého stál klasický červený taurus OBB 1116 111.




Konečne dostal na voľno smerom do Kittsee aj prototypový Vectron 193 901 v čele loženej súpravy s bramami smerujúcej do Linzu.




...ako vyzerajú také oceľové bramy naložené na plošinovom podvozkovom vozni (2 ks).




Česká modrá nákladná laminátka 230 070 krátko po odstúpení od ďalšej loženej súpravy smerujúcej do Linzu. Rušeň sa potom postavil do čela bežnej Pn-ky z Viedne do Bratislavy.




Odstavený Vectron 193 215 ELL v službách dopravcu LTE, ktorý ešte pred niekoľkými hodinami len naozaj nakrátko zastupoval u RegioJetu, keď vozil IC vlaky medzi Bratislavou a Košicami. Bolo tomu tak v piatok 31.7.2015.




Spoločná fotografia rušňa Čechomor 740 898 slúžiaceho u dopravcu Metrans Danubia a Vectrona ELL 193 215.




Je krátko pred obedom a ešte pred prichádzajúcim REXom z Viedne prichádzajú strojne do Petržalky od Rakúska dva zánovné Vectrony ELL. Idú sa postaviť do čela kontajnerového vlaku, ktorý priviezol z Dunajskej Stredy (terminál Metrans Danubia) rušeň 740 898. Jednalo sa o stroje čísel 193 234 a 193 233. Vzniká tak fotograficky jedinečná vectronová trojkombinácia v petržalskej stanici.....




Nesmie chýbať spoločná fotografia troch Vectronov ELL spolu s obytným vežiakom Vienna Gate.




Detailnejší pohľad na dva zánovné Vectrony ELL 193 233 a 193 234.




Premiestňujem sa na svoj fotoflek na výjazde zo stanice a vytrvalo čakám na odchod kontajnerovej súpravy do Rakúska. Hodinky ukazujú štvrť na jednu a vlak sa za hlasitého trúbenia rozbieha. Krásne dva zánovné Vectrony 193 233 a 193 234 ELL prechádzajú okolo mňa....




Medzi Vectrony sa stihol ešte „zamiešať“ oranžový taurus 1216 902 dopravcu RTS Graz idúci do Rakúska krátko pred odchodom REXu do Viedne. Krátku 12 vozňovú súpravu tvorili staré výsypné vozne radu Uadds a Faccs ZSSK Cargo.




Ja sa premiestňujem v rámci Bratislavy na iný fotoflek (Železná Studienka), kde čakám na prejazd Vectrona 193 222 v službách dopravcu Lokotrain, keď viezol cisternový vlak od Štúrova smerom do Kútov. Vlak išiel na licenciu IDS Cargo Olomouc.




Vraciam sa späť do Petržalky, pretože sa blíži čas príchodu a odchodu ďalšej súpravy s bramami (prázdna/ložená). Fotograficky si dokumentujem dva blízko seba stojace Vectrony 193 215 ELL a 193 226 (stojí zastrčený medzi dvoma loženými súpravami s bramami). Pred pár minútami práve dorazil do Petržalky druhý menovaný Vectron 193 226 ELL s vyrovnávkovou prázdnou súpravou z Rakúska a už aj stojí na čele loženej súpravy do Linzu.




Slnko sa už otočilo a ja si dokumentujem ešte z opačnej strany odstavený Vectron ELL v službách dopravcu LTE 193 215.




Je tesne pred 17. hodinou a z Petržalky odchádza Vectron ELL193 226 na vlaku dopravcu CargoServ Linz s loženou súpravou s bramami do Linzu.


Keďže na tento deň mám už dennú dávku Vectronov dosiahnutú, hádam aj presiahnutú, poberám sa spokojne domov.......

ELL - European Locomotive Leasing Wien, webstránka ELL
O nehode Vektrona CargoServ viac tu: fotky a info o nehode

autor: volod (Ing. Vladislav Bokora)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Fajkus
Zaslaný: 03.08.2015 7:47  
Založený: 21.10.2009
Miesto:
Príspevkov: 34
 Re: VECTRON DAY V BRATISLAVE
Díky za pěkný fotoreport ...
Chtěl bych se zeptat na Vectrona 226 = je pronajatý dopravcem, který píšeš v textu pod fotobrázkem? Díky za odpověď
:number one:
volod
Zaslaný: 03.08.2015 8:37   Upravený: 03.08.2015 12:11  
Spolupracovník
Založený: 16.02.2010
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 20135
 Re: VECTRON DAY V BRATISLAVE
Vectron 193 226 je u CargoServu po dobu opravy havarovaného Vectrona 1193 890 ako náhrada ako písal taurus.
Fajkus
Zaslaný: 03.08.2015 11:50  
Založený: 21.10.2009
Miesto:
Príspevkov: 34
 Re: VECTRON DAY V BRATISLAVE
...díky, protože ho používal RegioJet a nikdo nevěděl, zda je v jeho pronájmu
Taurus
Zaslaný: 03.08.2015 12:17  
Založený: 03.12.2007
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 1874
 Re: VECTRON DAY V BRATISLAVE
193.226 používa ELL ako záložné loko pre prípad dlhodobejšieho výpadku niektorého prenajatého vectrona. 193.226 sa už ztohto dôvodu krátkodobo objavil u WLB , RJ a momentálne u CRGS.
cas


Valéria
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 42 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 42

Viac ...