Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria

Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Gáspár Expressz s Nohabkou do Trstenej

Gáspár Expressz s Nohabkou do Trstenej

Dni 15. a 17. apríl 2016 sa zapísali do pamätníka každého priaznivca železníc. Trate ŽSR v týchto dňoch navštívil vzácny hosť z maďarskej republiky - motorový rušeň Nohab 2761.017-9 (A61.017) so súpravou MÁV Nosztalgia. Vlakom cestovali turisti, ktorí smerovali do Trstenej, odkiaľ sa autobusmi presunuli do poľského mesta Zakopane.

Fotorok 2016 pre mňa začal veľmi dobre. Pomaly sa mi do zbierky dostávajú rušne, ktoré som si vytipoval. No najväčším lákadlom pre mňa bolo získanie fotky legendárnej Nohabky. Na začiatku roka 2016 by ma ani vo sne nenapadlo, že si Nohabku odfotím na trati ŽSR a obzvlášť na „domácej štreke“ v okolí Lučenca. Všetko sa zmenilo začiatkom apríla, keď som sa dozvedel, že cez Lučenec pôjde jedna z krásavíc z dielní švédskej firmy NOHAB (Nydqvist och Holm Aktiebolag). Takú príležitosť si predsa nenechám ujsť. S kolegom Janom sme sa dohodli na spoločnom fotení a tak už ostalo iba čakať na vytúžený deň D. Vlak na územie Slovenska vstúpil cez pohraničný prechod Šomoška pod číslom R 13252, s ktorým išiel po Fiľakovo.

Prvý záber dňa patrí očakávanej Nohabke na stanici v maďarskom Somosköújfalu (foto: Jano)

Spolu s kolegom Janom sa presúvame za pohraničné mestečko Somosköújfalu, kde si počkáme na odchod Gáspár Expressz-u v čele s Nohabkou 2761.017 (foto: Kaoz)

Vo Fiľakove počas krátkeho pobytu expres zmení číslo na R 30547 a po vykrižovaní s protiidúcim osobným vlakom 6209 pokračuje v ďalšej ceste smerom do Zvolena a Banskej Bystrice. My z časových dôvodov Fiľakovo vynecháme a ponáhľame sa nájsť ďalšie miesto na fotenie. Napokon sme si vybrali „kultový“ Podkriváň. Nakoľko expres ide v čase, keď slnko svieti do objektívu, volíme cestný nadjazd nad zastávkou, kde sa k nám pripájajú aj Bocco a Richardino.

Momentka zo Zvolena v podobe zvolenskej stálice 754.052-9 s vlakom Os 6209 (foto: Richardino)

Nákladný vlak s postrkom vchádza do stanice Kriváň. Koniec vlaku uzatvára rušeň 736.014-2 (foto: Bocco)

Bocco netrpezlivo vyčkáva na nadjazde v Podkriváni príchod Nohabky (foto: Richardino)

Tesne pred 11:15 hod. sa začína Podpoľaním rozliehať zvuk nízkootáčkového 16-valcového motora typu GM 16-571 D1 a v oblúku sa o pár minút objavuje krásna červená Nohabka (foto: Kaoz)

Príroda v okolí Podkriváňa je naozaj čarovná. Nohabka s historickou súpravou do nej krásne zapadá (foto: Richardino)

Gáspár Expressz z čelného pohľadu na Podkriváni (foto: Kaoz)

Nostalgický vlak zastavil v stanici Kriváň a poslušne čaká na vykrižovanie s protiidúcim rýchlikom 933 Gemeran... (foto: Jano)

...ktorý sa už blíži. Gemerana dnes vezie rušeň 757.010-4 (foto: Bocco)

Počas pobytu v Kriváni sa nechala so svojou lokomotívou zvečniť aj jej osádka (foto: Richardino)

Čas pobytu súpravy v ž.st. Kriváň je približne 20 minút z dôvodu križovania s protiidúcim Gemeranom. Spolu s Boccom ho využívame a presúvame sa pred vchodové návestidlo na zvolenskom zhlaví, kde po prechode rýchlika fotím odchádzajúci expres (foto: Kaoz)

Podobný záber má aj Bocco (foto: Bocco)

Do „kariet“ nám hrá aj výluka v úseku Zvolen - Sliač kúpele, vďaka ktorej si expres chvíľu pobudne v ž.st. Zvolen nákladná stanica, čo ponúka možnosť rýchleho presunu do Banskej Bystrice, kde dokumentujeme prichádzajúcu Nohabku s vlakom pred vjazdom do stanice... (foto: Bocco)

...a na „modrom moste“ (foto: Kaoz)

Gáspár Expressz do „hlavnej stanice“ v Banskej Bystrici prichádza prázdny, nakoľko cestujúci vystúpili na „malej stanici“, odkiaľ pravdepodobne odišli na návštevu pamätníka a Námestia SNP. Nohabka medzitým obehne súpravu, presunie sa do Radvane, kde urobí druhý obrat a pripraví sa na druhé pristavenie do zastávky Banská Bystrica mesto, kde o 13:58 zoberie svojich cestujúcich a o 14:01 bude pokračovať ďalej smerom do Vrútok, Kraľovian a Trstenej. V tomto úseku je vlak vedený pod číslom R 30549.

Obeh Nohabky okolo súpravy zachytávam na zvolenskom zhlaví ž.st. Banská Bystrica (foto: Kaoz)

Samotný rušeň obiehajúci súpravu fotí aj Richardino (tie dve postavičky pri stĺpe trakčného vedenia sú Bocco a Kaoz :-) (foto Richardino)

Ešte jeden pohľad na posunujúci rušeň s vežou Mestského hradu v Banskej Bystrici (foto: Jano)

Nohabka sa vyhrieva na jarnom slniečku v stanici Banská Bystrica (foto: Jano)

Súprava MÁV Nosztalgia je pripravená na odchod do Radvane, kde Nohabka opäť obehne súpravu, o 13.58 vyzdvihne cestujúcich na „malej stanici“ a bude pokračovať vo svojej ceste na Oravu (foto: Richardino)

Detail bočnej tabule Nohabky (foto: Jano)

Odchod súpravového vlaku do Radvane zachytáva Bocco (foto: Bocco)

Ako posledné fotomiesto na vyfotenie Gáspár Expresszu sme si zvolili stanicu Čremošné. Do prechodu expresu nám ostáva dosť času, tak si dokumentujeme toto zaujímavé miesto a debatujeme, ako to tu asi frčalo kedysi, za čias Pomarančov a Sergejov...

Richardino sa stratil v útrobách nášho najdlhšieho tunela a zvečnil si vchodové návestidlo v tunelovej rúre (foto: Richardino)

Pohľad z tunela na rozvetvenie koľají v stanici Čremošné (foto: Richardino)

Výjazd Nohabky nás zaskočil takmer nepripravených - uprostred debaty. Čakali sme aspoň zapískanie, alebo trúbenie... Ale našťastie sa nám podarilo včas stlačiť spúšte (foto: Richardino)

Z toho dôvodu sme nestihli „rozptyl“ na rôzne miesta, takže vznikli tri zábery z jedného uhla. Nohabka s tunelom Čremošné pohľadom Kaoza (foto: Kaoz)

Našťastie Bocco nás včas opustil a vybral sa hľadať iné miesto. Takže v Čremošnom sa predsa len podarili dva rôzne zábery... (foto: Bocco)

Nohabka s vozňami MÁV Nosztalgia pobudne na Orave dva dni - do nedele 17. apríla 2016, čo mi ponúka dostatok času na premyslenie si plánu, kde ju zachytím počas návratu z Trstenej do Budapešti. Trasa vlaku, ktorý ide pod číslom R 30550, tentokrát vedie cez Vrútky, Hornú Štubňu po „Kremničanke“ do Hronskej Dúbravy, tu Nohabka obehne súpravu a ďalej bude pokračovať cez Levice, Čatu a Štúrovo až do Maďarska.. Môj prvotný plán - vyfotiť vlak v Malom Čepčíne padá a volím náhradné miesto: zastávku Jalná, ktorá dáva možnosť si behom pár minút vybehnúť aj na „Kremničanku“ - v obci Trnavá Hora.

Nedeľa 17. apríl 2016. Tento deň je pre mňa špecifický, nakoľko oslavujem narodeniny. A čo môže byť krajšie, ako Nohabka na Slovensku. Sadám ráno o 05:00 na autobus, ktorý ma odvezie do Lučenca, kde počkám na osobný vlak, ktorým sa aj s prestupom dostanem na miesto, kde som si zvolil svoju fotozastávku - Jalná. Do príchodu expresu mi ostávajú zhruba dve hodiny. Čas trávim oddychom pri dobre vychladenom pivku a sledovaním dopravy na trati č.150.

Hodiny ukazujú presne 14:00 a ja pomaly vybieham na „kopec“ do dediny Trnavá Hora, kde som si našiel pekné miesto na vyfotenie vlaku. Podľa cestovného poriadku by mal ísť expres okolo mňa približne o 14:15. Štvrťhodinka ubehla ako voda a ja netrpezlivo očakávam zvukovú signalizáciu na priecestí, ktorá mi oznámi príchod vlaku. O 14:30 už začínam byť netrpezlivý, nakoľko v tomto čase má prechod osobný vlak, smerujúci zo Zvolena do Vrútok. Na internete zisťujem, že expres má meškanie 50 minút. Začal som mať obavy, či sa náhodou Nohabka nepokazila...

Moje obavy sú vyvrátené o štvrť na štyri popoludní, keď sa rozoznie očakávaný zvuk výstrahy na priecestí a v oblúku sa ukáže Nohabka vo svojej plnej kráse

Ako som už spomínal vyššie, Jalná ponúka možnosť, vyfotiť si vlak na „Kremničanke“, ale aj dolu v Jalnej, čo je vlastne časť obce Trnavá Hora. Nohabka so súpravou MÁV Nosztalgia, ktorú tvorili vozne 2 x AP + 1 x WRm + 1 x D + 3 x Bp, prechádza pod medenou pavučinou 25 kV / 50 Hz a smeruje do Budapešti

Táto jazda zakončí iste zaujímavý víkend s Gáspár Expresszom na Orave.

Článok je venovaný pamiatke nášho zosnulého kolegu a kamaráta Paľa Kukučíka.