Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Súčasná prevádzka radu 736

Súčasná prevádzka radu 736

 
Rušne radu 736, ktoré vznikli v r.1998 až 2009 rekonštrukciou vyradených „pilštykov“ r.735 v ŽOS Zvolen v počte 29 kusov, sa netešia obľube medzi fanúšikmi železnice ani medzi železničiarmi, ktorí s nimi prichádzajú do priameho kontaktu (od rušňovodičov cez strojmajstrov po dielenský personál). V poslednej dobe sa však pomerne značne zmenilo ich nasadenie v prevádzke, ktoré si, myslím, zaslúži pozornosť.

 






Ako je známe, rušne označené ako 736.001 až 024 patria Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia a všetky sú dislokované vo Zvolene, kým stroje 736.101 - 105 patria ZSSK a sú pridelené depám Bratislava hlavné a Nové Zámky. Začnime ale „Cargonautmi“ a rušňami z depa pod Pustým hradom.



736 ZSSKC

SRT Zvolen má v súčasnosti turnusovaných asi 17 strojov, ale ako je u Carga (ne)dobrým zvykom, ani tu sa na turnusy z rôznych dôvodov „nehrajú“ a mašiny sú ľubovoľne párované, rozpojované a nasadzované na všetky výkony tohto radu. Popisovanie turnusov by preto snáď nemalo žiadny zmysel - prejdime rovno ku praxi.

V depe Zvolen je vždy vedených asi 4 až 5 dvojičiek r.736, teda „na kábel“ spojených dvojíc v režime dvojčlenného riadenia. Ich jediným naozaj pravidelným výkonom je však iba obrat Mn 85301/83500 zo Žiliny do Hornej Štubne a späť, jazdiaci denne okrem nedele a obsadzovaný rušňovodičmi z Prievidze. Od polovice apríla tohto roku jazdí jedna dvojička aj priamo na výkonoch prievidzského depa, ktoré administratívne patrí pod SRT Bratislava. Nutné je však podotknúť, že nejde o klasickú rediskoláciu - dvojičky sa opravám a údržbe podrobujú v domovskom Zvolene a často sa preto menia medzi vlakmi 68321 a 63820 v Hornej Štubni, kde sa taktiež za „nové“ vymieňajú rušne zo žilinského „manipuláku“. Zo Zvolena prídu rušne v čele Mn 83500, na spiatočnej ceste idú s vlakom Mn 85301. Okrem klasickej výmeny „dvojica za dvojicu“ nie je zriedkavá ani trojitá výmena - „rošambo“ (napríklad mašiny od Zvolena idú do Prievidze, od Prievidze do Žiliny a od Žiliny do Zvolena).



Klasický obrázok z manipulačnej vozby na turčianskej dvojkoľajke - dvojica „somárov“ (005+022) s prehľadom zdoláva posledné metre stúpania na Hornú Štubňu v slnečnú stredu 29.6.2016 (foto: augustus)




Čo sa týka výkonov r.736 v Prievidzi, gro spočíva vo vozbe spomínaného páru Pn Nováky - Horná Štubňa. Pozreli sa však už aj na trate 140 (niekoľkokrát viezli soľ z Nových Zámkov do Novák) a 141 (odvoz „rakiev“ do Leopoldova), kde si rušne 736.007, 008 a 009 môžu zaspomínať na už takmer zabudnuté pôsobenie v osobnej doprave na Ponitrí pod hlavičkou depa Nové Zámky v r.2004. Dvojica 736.007+014 sa dokonca raz (12.5.2016) pozrela až do Lietavskej Lúčky, kam si spolu s 751.035 prišla po Ekocell.



Dvojička 736.017+022 opúšťa 16. apríla 2016 Sklené pri Handlovej s Pn 63820 z Hornej Štubne do Novák a o chvíľu sa ponorí do tmy Bralského tunela. Famóznu kulisu na fotografií tvorí masív Veľkej Fatry. (foto: Rudynko)




Koncom apríla v Prievidzi slúžila dvojica 736.013+014. 26.4.2016 sa postavili do čela tradičného 68321, spolu s domácimi "ceckaňami" 751.075+047+035, ktoré sa vo vlaku prevážali do Hornej Štubne, aby následne vyrazili ako rušňovlak do Lietavskej Lúčky po "ceckocell". Na klasickom mieste si na netradičný vláčik s piatimi rušňami a "tkalounom" vozňov počkal aj priateľ železníc z Nemecka. (foto: Ralf Jugelt)




Dvojička 736.019+022 si 20.5.2016 po príchode s Pn 63820 zo Štubne veľmi neoddýchla. Už podvečer sa totiž postavila do čela rakiev, ktoré smerovali z Ponitria kamsi za hranice. Na fotografií si to valia cez Partizánske. (foto: kovko)



Dvojičky „sedem-tri-šestiek“ nie sú vo Zvolene inak pravidelne nasadzované. Jednou z výnimiek je suplovanie dvojice zvolenských „ceckaní“ r.752 na ich v podstate turnusovom Pn 53101/51300 zo Stožku do Hanisky pri Košiciach (resp. cez víkend až do konečných Kapušian pri Prešove) a späť, najčastejšie pri opravách „ceciek“, alebo keď mašiny na 51300 nestíhajú vziať vlak 53101 (obvykle v sobotu, kedy 53101 chodí s náskokom približne 6 hodín). Dvojice „somárov“ sa môžu vyskytnúť ešte na nočných Pn do Banskej Bystrice a Lučenca (tu vrátane postrkovej služby). Stretnutie so „somármi“ mimo týchto úsekov je celkom vzácnosť a dielo náhody, keďže na Žilinu aj Plešivec (a vlastne do Pn vozby celkovo) sa uprednostňuje nasadenie „plachetníc“ radu 756. Dvojice „736iek“ na Mn bývajú nasadzované podľa potreby (okrem spomínaných vlakov Žilina - Horná Štubňa) a závisia najmä od záťaže. Sem-tam sa tak mihnú na Mn zo Zvolena do Novej Bane, (najmä z) Kriváňa, na krupinskej trati a samozrejme na Mn do Hornej Štubne. Pravidelnejšie nasadenie dvojice „somárov“ je pozorovateľné na Mn Lučenec - Kokava nad Rimavicou, čo je dané špecifickými podmienkami (nízky normatív pre jeden rušeň a obsluha paradoxne iba 1x týždenne - vo štvrtok).



Dvojička 736.009+003 zachytená v stúpaní pri obci Mýtna s Pn 51300 do Stožku. Nízke jesenné (28.9.2013) slniečko spôsobilo, že hoci Stožok šiel vo veľmi dobrom čase (16:26), aj tak už bol násvit „tatam“.




Pomerne známym miestom medzi Hodejovom a Blhovcami prechádzal dňa 16.5.2015 „Borsodchem expres“, resp. jeho prvý násled. Vpredu s ťažkým vlakom zápasila dvojica 736.015+003. Je ťažké sa rozhodnúť, či je vzácnejšia jazda následu alebo nasadenie „somárov“ na ňom, keďže obe záležitosti sú veľmi raritné. (foto: sapphire)




736.006 spolu s neznámou sestričkou tlačila 28.9.2013 Pn vlak od Lučenca do Zvolena. Na snímke sa táto „sexi otočená“ dvojica predstavuje v úseku Mýtna - Píla.



Väčšina „cargáckych somárov“ behá „sólo“ a majú takmer nezastupiteľnú úlohu vo vozbe Mn vlakov v zvolenskom regióne. Sú nasadzované na „manipuláky“ zo Zvolena do Vlkanovej, Kriváňa, Hontianskych Tesár (Šiah), Novej Bane a Hornej Štubne. Jeden stroj je pridelený do Levíc, kde na ňom rušňovodiči z Nových Zámkov vozia Mn Levice - Nová Baňa, kde sa podľa potreby (zhruba 1x za dva až tri týždne - po nabehaní kilometrov do prevádzkového ošetrenia, resp. zbrojenia) „somár“ vymieňa za rušeň prichodiaci s Mn zo Zvolena. So súčasným grafikonom pribudla levickej „736ke“ ešte jedna zaujímavá úloha - postrk NEx vlaku z Rotterdamu v úseku z Levíc do konečného Žiaru nad Hronom. Zo Žiaru sa má rušeň vrátiť ako strojvlak do Levíc. Môže si však prv „odskočiť“ na naftu do Zvolena. V praxi však vlak takmer vždy tlačí podhájska postrková „lomihnátka“, ktorá ho už predtým vytlačí do výhybne Pial.

Naozaj ojedinele sa „sólo somár“ môže vyskytnúť aj v NM Banská Bystrica na tunajšej zálohe alebo ako postrkársky rušeň, v NM Brezno sa rad 736 (konkrétne „lovinobanská“ 736.021) vyskytol posledne ešte v máji r.2015. Do oboch nástupných miest (NM) sú prioritne nasadzované „mulice“ r.746. Keď už hovoríme o „sólo“ rušňoch, nie je bez zaujímavosti, že rušne 736.001, 002, 018 a 021 sa do dvojičiek nepárujú. Zhruba od polovice roku 2014 do polovice roku 2015 taktiež výhradne „sólo“ behali aj 736.009 a 010, ktoré boli pokusne vybraté iba na vozbu manipulačných vlakov a staničné zálohy, vtedy boli obvykle nasadzované na Mn vlaky Zvolen-Nová Baňa-Levice. Tento projekt mal aj opačný pól - rušne 736.011 a 012 boli vyhradené na vozbu Pn a postrkovú službu. Často vtedy preto spolu tvorili dvojičku. Čo sa týka „sólo somárov“ vo vozbe Pn vlakov, ide o vzácny jav. Najčastejšie sa jedná o nočné „péenko“ do Banskej Bystrice alebo postrkovú službu na Kriváň.



Pekná 736.009 oddychuje medzi „manipulákmi“ v Hornej Štubni v lete 2014, teda v dobe, kedy „povinne“ jazdila iba na manipulačných vlakoch. A celkom sa jej vtedy darilo, fungovala klíma, ARR aj EDB - súlad všetkých troch vymožeností je vcelku vzácny. Vedľa postávajú „žilinské 736tky“.





Výmena záťaže medzi zvolenským (736.009) a levickým (736.015) „somárom“ v Novej Bani dňa 25.8.2015




„Rituálom“ by sa dalo nazvať odstavenie levického „somára“ do tunajšej remízy, ktoré sa odohráva každý piatok popoludní. V piatok 19.9.2014 bola jeho aktérom pekná 736.022, ktoré je aj v súčasnosti stále dobre rozpoznateľná vďaka malým logám svojho majiteľa na čelách, ktoré má už ako posledný rušeň tejto rady. (foto: Luko3105)




Jedným z prvých výkonov 736.003 po prevedení MH opravy v závere roku 2015 bol Mn z Kriváňa do Zvolena 14. decembra. Na fotografií vyťahuje z vlečky lesov dva ložené vozne, ktoré stiahne do Zvolena.




736.010 si dňa 11.8.2014 prišla do Hontianskych Tesár po jeden prázdny vozeň typu Sps, z ktorého tu bola vyložená guľatina.




Zima ako z rozprávky a legendárna lovinobanská 736.021 tlačí Pn 61310 hore na Kriváň. Písal sa 26. január roku 2013 a „dvadsaťjednotka“ tam bola ešte doma. Práve ona tu ukončovala desiatky rokov trvajúcu tradíciu lovinobanských postrkov s koncom grafikonu 2013/2014. Odvtedy je nasadzovaná na zálohy a manipulačné vlaky v pôsobnosti depa Zvolen. (foto: sapphire)




Netradičnou úlohou radu 736 je každoročná vozba meriacieho vozňa pevných trakčných zariadení. Merania sa vykonávajú na všetkých elektrifikovaných tratiach ŽSR raz ročne. Keďže merací vozeň vlastní česká SŽDC, merania začínajú na západnou Slovensku a „somárik“ si tam musí dojsť ako strojvlak - tak ako 736.014, ktorá vykonávala merania v máji 2015. Na snímke opúšťa Podhájsku a kotúľa sa ďalej na Bratislavu. (foto: Luko3105)



Zvolenským „736kám“ tiež patria štyri staničné zálohy. Prvou je II.SZ priamo vo Zvolene na nákladnej stanici, ktorá má na starosti najmä obsluhu vlečiek, nakládkových plôch a depa zaústených do stanice. Pri rannej výmene služieb zamestnancov v stanici Zvolen východ (na tzv. Kórei) tam tiež vozí zamestnanecké prestavné vlaky P1 a P2 z nákladnej stanice, ktorých súpravu tvorí „hytlák“, teda voz typu Daa-k ZSSKC, prípadne vojenský Bp-k. Pre úplnosť, druhá záloha sa vykonáva iba v pracovné dni. V sobotu vykonávajú povinnosti druhej zálohy náležitosti od vlaku Mn 85301, teda od „manipuláku“ z Hornej Štubne, no jej jedinou úlohou je vtedy pristavenie vozňov na opravu do depa Zvolen, resp. odvoz opačným smerom, do stanice. Dlhú dobu, až do mája 2016 záloha patrila prototypovej 736.001, kedy ju na tomto výkone nahradila o niečo mladšia 736.002, ktorá bola dovtedy vyše roka v oprave v depe Zvolen.



Tradičná 736.001, už z diaľky spoznateľná kvôli nie príliš estetickému „deklu“ na čele krátkeho predstavku, vykonávala staničnú posun vo Zvolene nákladnej stanici aj 4.11.2015. Počas nútenej prestávky danej prechodom vlakov osobnej osobnej dopravy si takto zapózovala pod peknou kulisou dnes už nevyužívaného stavadla.



Ďalším miestom výskytu „somára“ na staničnom posune je Lučenec. Zo stanice si „odskakuje“ na obsluhu Kalinova a každý deň sa raz až dvakrát objaví aj v Tomášovciach kvôli obsluhe vlečky píly.



736.018 postávala v sobotné popoludnie 13.7.2014 ako lučenecká záloha na manipulačnej koľaji vo zverenej stanici. V soboty a nedele sa denná zmena neobsadzuje, a tak sa iba nerušene vyhrievala na slniečku.




Záloha 736.005 viezla dňa 6.4.2016 zriedka chodiaci vlečkový vlak do nákladiska a zastávky Kalinovo. Všetka záťaž na tomto páre Vleč 83385/83384 smeruje z/do podniku Žiaromat Kalinovo, ktorý má do „stanice“ zaústenú vlastnú vlečku a venuje sa výrobe žiaruvzdorných materiálov.



Spomínaná bola expanzia radu 736 na západ vďaka nasadeniu v Prievidzi. Zatiaľ málo známou vecou je ich nové nasadenie na staničných posunoch na severe vo Vrútkach a na východe v Plešivci. Prvou „sedemtrišestkou“ vo Vrútkach bola ešte koncom apríla 736.020, na ktorej zrejme prebehol výcvik rušňovodičov SRT Žilina. V polovici mája sa už tam už „naostro“ objavila 736.013, ktorá tam nahradila prievidzskú 742.002. Tá zase už pred časom nahradila turnusovú 742.266. Práve prievidzské depo poskytovalo rušeň na vrútockú zálohu, teraz ju obsadzuje Zvolen... Zaujímavý a veľmi zvláštny krok, keďže žilinské depo je neporovnateľne bližšie.

Okrem samotného posunu v uzle Vrútky sa môže záloha objaviť aj v čele prieťahu do/zo Medzibrodia nad Oravou alebo Žiliny, veľmi mimoriadne tiež na postrku Ekocellu do Hornej Štubne. Už 736.013 bola na týchto výkonoch zaznamenaná 18.5.2016 (Orava), 2.6.2016 (prieťah do Tepličky) a Ekocell netradičnej dvojici vlakových „ceckaní“ 751.118+084 dostať na Štubňu pomáhala dňa 7.6.2016. Po mesiaci pôsobenia bola zošuverená trinástka nahradená vzhľadnejšou 736.005, ktorú o pár dní vystriedala 736.007, ktorú po niekoľkých dňoch nahradila opäť 736.013. Aktuálne tam posunuje pre zmenu 736.018. Mašinky medzi Zvolenom a Vrútkami putujú ako nečinné v Mn 83500/85301.



Priam senzáciou bola informácia o „somárikovi“ 736.013, pripravenom v Kraľovanoch na odchod do Medzibrodia nad Oravou. Veľkým prekvapením tiež bolo, že sa ju tam Peťovi podarilo pohotovo zadokumentovať. Tak teda, 736.013 s prieťahom z Medzibrodia do Kraľovian prechádza Mokraďou (foto: PeTTo13)



V Plešivci, ktorý patrí pod SRT Zvolen, sa ich „somár“ určený na post staničnej zálohy objavil v polovici mája. Po zaškolení personálu (najmä dielenského - časť rušňovodičov na ne „má papiere“ a jazdia na nich s Pn 53101/51300) sa teda 736.001 prvýkrát predstavila v roli staničnej zálohy. Okrem posunu v stanici má tiež za úlohu vozbu Mn do Slavošoviec (v pracovné dni).



736.001 pri posune v žst. Plešivec dňa 8.7.2016. V pozadí, v areáli depa, odpočíva 746.007, ktorá sa onedlho postaví do čela Mn 81300 do Lučenca a nezameniteľná 751.023 snívajúca o lepších dňoch, ktoré už ale asi neprídu...



736 ZSSK
„ŽOPka“ svojich piatich „somárikov“ dostala v rokoch 2008 a 2009 a nasadila ich najmä do čela osobných vlakov na trati 140, ale objavovali sa tiež v Leopoldove a dokonca v Komárne. Dodávkami nových jednotiek r.861 ich význam klesal a tak mohli byť stroje 736.102 a 103 so začiatkom GVD 2013/2014 presunuté do Bratislavy, kde aj v súčasnosti plnia úlohu záloh na hlavnej stanici a v Novom Meste. Zvyšné tri „somáriky“ vyhodila z turnusu v priebehu roka 2015 dodávka posledných „dunihlavov“. Naďalej však ostávajú v Nových Zámkoch, kde okrem občasného nasadenia na tunajšom staničnom posune často suplujú práve „osemšesťjednotky“. Vďaka tomu ich so šťastím možno stretnúť až v Hornej Štubni či dokonca vo Vrútkach.



736.101 prichádza dňa 3.5.2016 s vlakom Os 5070 do Veľkých Bielic (foto: kovko)




Poriadnou exotikou je rad 736.1 na Turci. Kto by si to bol pred rokom-dvoma pomyslel, že „somáre“ budú zachádzať až do Vrútok, t.j. 190 km od domovského depa? 736.104, Os 7527, Horná Štubňa zastávka, 17.1.2016 (foto: Rudynko)




736.101 bola určená na odvoz mimoriadnych osobných vlakov zo Zlatých Moraviec do Šaštína a späť. Odviezla ich v úseku Zlaté Moravce - Nové Zámky, respektíve naopak. Na snímke spiatočný vlak OSOs 30539 pri Kmeťove. (foto: Luko3105)




736.103 mala dňa 15.8.2015 za úlohu posun v Bratislave hlavnej stanici. Na fotografií, urobenej o 6:48 ráno, ju možno vidieť pri posune na odstavné s jednou „Wlabkou“. Hoci tak skoro ráno nie je „hic“, kapoty sú už preventívne pootvárané a poukazujú na jednu zo slabín týchto rušňov.



Toľko teda k aktuálnej prevádzke týchto nie príliš vydarených a (preto) nie príliš obľúbených „rekotín“, ktoré si však zaslúžia väčšiu pozornosť, akej sa im zo strany železničných fanúšikov dostáva. A ak sa jej náhodou aj tak nedočkajú, môžu sa stále spoľahnúť na autora článku, ktorému učarovali a má ich rád.

Text a neoznačené foto: Adam Gajdoš (742.286)
Autori fotografií: 742.286, Luko3105, sapphire, kovko, Rudynko, augustus, PeTTo13, Ralf Jugelt

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Robo
Zaslaný: 11.07.2016 0:27  
Založený: 10.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 173
 Re: Súčasná prevádzka radu 736
Výcvik ľudí zo SRT Žilina je otázny. Buď je to pravda, alebo siaha poznanie ľudí, administratívne zaradených pod Prievidzu, až na Oravu, viď 13ka v Medzibrodí - Žilinčan to vtedy nebol. Alebo tretia možnosť, Vrútky sú NM, ktoré zaplnili vákuum ľudí po zrušenom depe a teraz striedajú žilinské, prievidzské a zvolenské HKV v tejto oblasti.
kaoz
Zaslaný: 11.07.2016 0:53  
Založený: 12.10.2010
Miesto: ned'aleko štreky
Príspevkov: 13354
 Re: Súčasná prevádzka radu 736
Veľmi pekné zhrnutie, nie až tak obľúbených "malých somárov". Dosť ma prekvapilo nasadenie týchto HDV na "borsodchemskom následe". Ja som zatiaľ túto možnosť dokumentácie na(ne)šťastie nemal :-D
augustus
Zaslaný: 11.07.2016 15:57  
Založený: 22.05.2011
Miesto:
Príspevkov: 7325
 Re: Súčasná prevádzka radu 736
Zaujímavé čítanie. Dobrá práca :number one:
lajos
Zaslaný: 11.07.2016 16:26  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13360
 Re: Súčasná prevádzka radu 736
Pěkně zpracované ! :kvetinka:
Je vidět, jak se diametrálně změnil vztah k těmto strojům vlivem dodávek jiných modernizovaných řad - 746 a 756. A jak si své udržely i řady 751/752 po MH + maličkých modernizacích "v mezích zákona".
Když to porovnám s nasazováním první dvojice ještě osamocených 001 + 002, nebo první pokusy v osobní dopravě v Ponitří (007 - 009 během roku 2004, než vzniklo Cargo), tak je ten "pokrok" znát.
Díky za takový příspěvek :flower: :papa:
Luko3105
Zaslaný: 12.07.2016 15:56  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 16627
 Re: Súčasná prevádzka radu 736
veľmi pekné a zaujímavé čítanie :emo37: :klanacka:
denda60
Zaslaný: 13.07.2016 11:52  
Založený: 27.01.2013
Miesto:
Príspevkov: 296
 Re: Súčasná prevádzka radu 736
Výborný článek :number one:
Zajímavý text a pěkné fotky :super2:
cas


Viliam
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 32 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 6

Registrovaných: 0
Anonymných: 32

Viac ...