Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Súčasná prevádzka radu 756

Súčasná prevádzka radu 756

 
Tretí a posledný diel minisérie o aktuálnej prevádzke „kargáckych rekotín“ venujeme „plachetniciam“ r.756, ktoré možno právom považovať za vlajkové lode ZSCS, pokiaľ ide o motorovú trakciu. Hoci ich nasadzovanie do čela prestížnych kontajnerových vlakov kategórie NEx, ktoré vozili medzi Zvolenom a Košicami a tiež medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou, je už minulosťou, rovnako ako celé pôsobenie v depe Bratislava, resp. Nové Zámky, majú neotrasiteľnú pozíciu v náročnej vozbe nákladných vlakov na tratiach stredného Slovenska.

 











Všetkých 10 strojov je od r.2014 sústredených v SRT Zvolen, priamo v depe pod Pustým hradom. Tu slúžia, na rozdiel od pôsobenia v SRT Bratislava, takmer výhradne vo dvojiciach. Teda, vždy je popárovaných toľko strojov, koľko to len ide. Keďže tieto rušne síce vznikli v ŽOS Zvolen, ale na kvalitnú licenciu od CZ Loko (ktoré vyprodukovalo desiatky takmer identických rušňov radu 753.7), v prevádzke sa im darí, nie sú s nimi naozaj závažné problémy a sú spoľahlivé - často sú v prevádzke štyri dvojičky (čo je aj turnusový počet) a k tomu sa ešte môže v prevádzke vyskytnúť aj jedna „sólovka“, čím dostaneme krásnych 90% rušňov v prevádzke, von z depa. Na rozdiel od dvojičiek r.736 a 746 sú tie „plachetnicové“ navyše veľmi stále, niekedy spolu dve mašinky vydržia aj dva či tri mesiace.

Dvojičky „plachetníc“ zabezpečujú väčšinu Pn vozby, ktorú ma na starosti depo Zvolen. Asi najprestížnejším výkonom je vozba medzinárodného „Borsodchem expresu“, teda Pn 47814/47815 v úseku z Martina (prípadne Vrútok alebo Žiliny) cez Banskú Bystricu a Lučenec do maďarského Banréve a späť, po ktoré (a od ktorých) si chodia do Martina ako rušňovlaky. Čo sa ešte týka vozby cez Čremošné, „plachetnice“ úplne dominujú vo vozbe pravidelných zmesiek Pn 63510/65311 Zvolen východ - Žilina-Teplička a späť. Na sever tiež zachádzajú s mimoriadnymi vlakmi, ako je napríklad oceľ z Podbrezovej (do Žiliny na preprah) či drevo do Liskovej (najmä zo Šiah, pravidelne zachádzajú až cez Priekopskú spojku až do cieľovej stanice), alebo uhlie do Zvolena a Žiaru nad Hronom a ich „vyrovnávky“. Na Čremošnom sa tiež často objavujú na postrkoch „Borsodu“ alebo týchto nepravidelných vlakov. Zo Zvolena do Banskej Bystrice je vedený nočný obrat Pn 63440/63441, na ktorý sú „sedempäťšestky“ tiež veľmi často nasadzované.





27.12.2015 bol vlak Pn 47815 vedený netradične v dennej dobe, a tak sa dal odfotografovať na netradičných miestach - inokedy Turcom prechádza výhradne v noci, vtedy si ho však Rudynko mohol vychutnať na stúpaní pred zastávkou Turčianske Teplice. Vlak viedla pomerne netypická dvojica 756.008+007.




Ďalšia kontrastná dvojica 756.008 (snáď najšpinavšia) a 756.005 (jedna z tých čistejších) ťahala 29.9.2015 neobvykle vyťažený Pn 65311 neďaleko hradla Bodovice. (foto: augustus)




756.001+003 sa dňa 7.2.2015 spúšťajú dole kopcom k Hornej Štubni obci v čele Pn 53030. Pod týmto číslom sa skrýva oceľ z Podbrezovej do Nemecka, trasovaná cez PPS Čadca. (foto: augustus)




„Ervéčko“, aké sa len tak nevidí. To sa v posledný novembrový deň roku 2014 vybrala pätica 6+9+1+5+8 po vlak zo Zvolena na sever netradične po „Kremničanke“. Rudynko ich zachytil tradične, na Turčeku.





Napriek tomu, že na južnom ťahu v súčasnosti zachádzajú pravidelne iba po PPS Lenartovce, vozia tu vysoké percento vlakov. Okrem spomínaného „Borsodchemu“ vozia dva páry relačných Pn vlakov (63111/61310(61312) a 63301(63113)/63300) medzi Zvolenom a Lučencom. Okrem nich sa na trati 160 objavujú aj s nepravidelnými vlakmi, ako je napríklad štiepka z Tomášoviec do Rakúska a jej „vyrovnávka“ alebo „vyrovnávka“ vozňov pre U. S. Steel z Bratislavy do Hanisky pri Košiciach (od Zvolena po Plešivec). Dôležitým výkonom najmä v úseku Zvolen - Lovinobaňa je postrková služba, do ktorej sú tiež väčšinou nasadzované.




Paweł Niemiec pri svojej návšteve Slovenska začiatkom mája 2016 zachytil aj Pn 47814 na „neokukanom“ mieste pri Rimavskej Seči. V jeho čele bola dvojica 756.006+010.




„Plachetnice“ 7+9 v slnečnú sobotu 3.10.2015 opustili s Pn 47814 výhybňu Holiša a vydávajú sa ďalej k Lučencu. Pozadie tvoria kopce Cerovej vrchoviny. (foto: sapphire)




„Borsod“ ešte raz. Tentokrát ho sapphire vyfotil 25.10.2014 pri zastávke Mýtna v čele so 756.006 a 756.010 a mimoriadne bez postrku.




756.005 a 756.003 sa dňa 4.5.2016 postavili do čela peknej súpravy Pn 63111. Na odchode po križovaní vo výhybni Slatinka ho takto vycvakol Paweł Niemiec.




Dvojička 756.008+010 na postrku (či skôr už len na závese) Pn 63101 klesá od Kriváňa do Lovinobane kdesi pri Podkriváni. Píše sa 26.1.2013 a na strednom Slovensku panuje krásna zima. (foto: sapphire)





Priam unikátom je (bolo) nasadzovanie dvojičiek na ťažkotonážne Mn vlaky Zvolen-Šahy a späť. „Plachty“ sa tam prvýkrát ukázali v septembri 2015 a do decembra toho roku, kým im neprepadla prechodnosť kvôli zosunutému svahu, tam odviedli dobrú robotu - ich výhody sa ukázali najmä pri jesennej zlej adhézií v náročných úsekoch. Dvakrát sa dokonca stalo, že na Šahy bolo nasadených až päť „plachetníc“, no podstatne častejšie bolo nasadenie iba dvoch dvojičiek (piaty rušeň bol radu 736 alebo 746), ako tomu bolo aj v ich zatiaľ posledný výlet do Šiah 4.12.2015, ktorý dopadol neslávne (viac v magazíne Provoz 1/2016).




30.10.2015 sa do Šiah vybrali „plachetnice“ 001+002 a 005+008, dopĺňala ich nezvyčajne „ceckaňa“ 752.047. Snímka zachytáva vlak Mn 84401 vo východiskovej stanici a okrem iného ilustruje, ako sa hotový vlak do stanice v Šahách (ne)vojde. (foto: Martin Gajdoš)





Čo sa týka „sólo“ prevádzky „sedempäťšestiek“, je náhodná a vcelku zriedkavá. Sem-tam sa vyskytnú na Pn vlaku do Lučenca alebo Banskej Bystrice, spomenúť treba tiež postrkovú službu na ramene Zvolen-Lovinobaňa-Čremošné. Náhodne, zhruba raz mesačne, sa „sólovka“ prebehne aj po „Slovenskom Semmeringu“ na Mn vlaku do Hornej Štubne. Inde sa „sólovky“ v podstate nevyskytujú. Asi najčastejšie sa „sólo“ ukazujú stroje 756.001,004,006 a 010.




Prenádherná sobota 1.11.2014. 756.002 v čele vlaku Mn 85301 šplhá za asistencie nezameniteľných 751.035+047 cez Turček do vrcholovej stanice Kremnické Bane, kde budú „ceckane“ odpojené a vrátia sa ako Rv vlak naspäť do Hornej Štubne. „Plachetnica“ zíde s vlakom pomaličky do Zvolena. (foto: Rudynko)




Veľmi zriedkavým javom je postrk vlaku 63111 z Lučenca do Hajnáčky, ktorý obstaráva zvolenský rušeň, ktorý už tento vlak tlačil v úseku Zvolen-Kriváň(-Lučenec). Deje sa to vtedy, ak je na obrat 61310/63111 nasadená „sólo plešivcecka“, ale sama by vlak 63111 na neveľký kopec medzi Urbánkou a Hajnáčkou nedostala. Rušeň sa z Hajnáčky vráti ako strojvlak do Lučenca, prípadne až do Zvolena. Pravdepodobne niečia chyba spôsobila, že 756.001 sa dňa 8.7.2016 od vlaku 63111 neodvesila už v Hajnáčke, ale pokračovala až do Plešivca, odkiaľ sa vzápätí vrátila ako rušňovlak do Zvolena. Fotografoval som ju na kultovom mieste - lučeneckom zhlaví žst. Plešivec.




756.002 oddychuje „prikvačená“ na nehodovom vlaku v domovskom depe Zvolen v auguste roku 2015. Našťastie s ním nikam nemusela odísť. Povedľa stojí 751.129, ktorá o pár dní odišla do ŽOS Zvolen za účel prevedenia MH opravy.





Čo povedať záverom? Snáď len poľutovať, že sa týchto vcelku vydarených rušňov, ktoré by sa dobre uplatnili v Pn vozbe na všetkých neelektrifikovaných tratiach Slovenska, nevyrobilo viac. Že by sa pre ne našlo uplatnenie vo viacerých depách, niet pochýb.

Týmto sa končí trilógia o „rekotinách“ ZSCS , keďže sme sa venovali všetkým radám. Výnimkou sú snáď iba „veľké somáre“ radu 773.8, ktoré v počte 10 kusov slúžia na širokom rozchode iba na staničnom posune v ostro stráženom uzle v Čiernej nad Tisou, a to vo dvojiciach. Ďakujem za vaše kladné ohlasy pri všetkých článkoch a dúfam, že si prečítate aj moje ďalšie, podobne ladené články. Najbližšie by som sa rád venoval rušňovému radu, ktorý je skutočne na okraji záujmu železničných nadšencov - rušňom radu 708, prezývaným „veselé teliatka“, ktoré sú v prevádzke iba v Českej republike.


Text a neoznačené foto: Adam Gajdoš (742.286)
Autori fotografií: 742.286, Rudynko, sapphire, augustus, Pawel Niemiec, Martin Gajdoš

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
kaoz
Zaslaný: 15.08.2016 0:22  
Založený: 12.10.2010
Miesto: ned'aleko štreky
Príspevkov: 13354
 Re: Súčasná prevádzka radu 756
po ceckoch rady 751 a 752 sú "plachetnice" moje najobľúbenejšie rušne. Naozaj vykonávajú svoju prácu podctivo a radosť ich sledovať na svojích výkonoch Borsodchemu,alebo Pn 63111/61310 v úseku Zvolen - Lučenec a späť.
Obrovská škoda, že sa ich nevyrobilo aspoň 20 kúskov.

Čo dodať na záver? Určite obrovská pochvala za trilógiu rušňov, ktoré opustili dielne ŽOS Zvolen a do skorého videnia pri d'alšom zaujímavom článku tvojho pisateľského umenia :super1: :super2:
lajos
Zaslaný: 15.08.2016 12:29  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13359
 Re: Súčasná prevádzka radu 756
Hezky sestavený text a výběr fotek :number one:
Trio příspěvků o zmodernizovaných moto loko ZSSK Cargo made in ŽOS Zvolen je velmi povedené a těším na další takto koncipované příspěvky pro náš web :papa: :kvetinka:
Luko3105
Zaslaný: 15.08.2016 17:23  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 16625
 Re: Súčasná prevádzka radu 756
ďalší perfektný článok z tvojej tvorby, určite sa teším na ďalšie, dúfam že nejaké budú :emo37: :number one: :super1:
ceece
Zaslaný: 18.08.2016 7:53  
Založený: 24.10.2012
Miesto: Pieščany
Príspevkov: 3170
 Re: Súčasná prevádzka radu 756
Veľmi pekné!
:number one:
cas


Urban, Vanesa
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 40 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 7

Registrovaných: 0
Anonymných: 40

Viac ...