Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom

Spomienky na Gemer

 
Milí čitatelia, ako už nadpis hovorí, dnes sa pozrieme na východné Slovensko, konkrétne do okresu Rožňava. K tomuto kraju mám veľmi blízky vzťah vzhľadom na to, že od svojho útleho detstva som tam trávieval letné prázdniny a tiež som sa tam prvý krát dostal do kontaktu so železnicou. Napriek pribúdajúcim rokom toto miesto stále považujem za jedno z najkrajších na Slovensku. Fotografie v článku, ktoré uvidíte, budú prevažne z okolia Plešivca a Rožňavy, ale pozrieme sa aj do iných známych a neznámych miest. Na svoje by si mali prísť predovšetkým milovníci „Bardotiek“ či „Okuliarnikov“, avšak šťastie som mal aj na iné hnacie dráhové vozidlá. Dosť bolo rozprávania, poďme sa teda na ten Gemer spolu pozrieť.

 










Začíname na trati č. 167 Dobšiná – Rožňava. Ide o lokálnu trať, ktorej dátum narodenia je 20. júl 1874. Osobnú dopravu by sme na nej dnes hľadali márne. Ide o jednu z tratí, na ktorej bola osobná doprava zastavená 2. februára 2003, avšak ešte v rokoch 2005 až 2009 fungovala v skorých ranných hodinách osobná doprava v úseku Rožňava – Rožňava mesto. Dnes touto traťou prechádzajú manipulačné vlaky každý pracovný deň. Avšak 28. máj 2016 bola sobota, a to nie hocijaká. Klub historických koľajových vozidiel pri Rušňovom depe Haniska pri Košiciach pri príležitosti blížiaceho sa Medzinárodného dňa detí zorganizoval výlet vláčikom z Košíc do Rožňavy a Betliara. Na tento deň som sa veľmi tešil, keďže po šiestich rokoch čakania by som na tejto trati uvidel mimoriadny vlak.



Aj sa tak stalo. Mimoriadny vlak z Košíc do Betliara prechádza zastávkou Rožňava predmestie, ktorá v minulosti bola pôvodnou stanicou v Rožňave, tá súčasná sa nachádza pri obci Brzotín. Zloženie vlaku bolo zaujímavé - M 131.1125 (Magda) + M 131.1538 (Ľubka) + 810.450. Pozorné oko si určite všimne priecestník X-457, ktorý pribudol na jeseň roku 2015, pri rekonštrukcií priecestia v km 45,253. (28. máj 2016)




Táto fotka už síce bola na webe ako obrazová aktualita, ale pripojím ju ešte raz. Mimoriadny vlak sa na nej vracia z Betliara do stanice Rožňava. O štyri hodiny neskôr pôjde opäť do Betliara, vyzdvihne výletníkov a pôjde naspäť do Košíc. Na tomto mieste som stretol aj Petra z iného železničného webu, ktorého týmto zároveň pozdravujem. (28. máj 2016)




Stále to isté miesto, avšak iný dátum a vlak. Posledný májový deň šiel „manipulák“ z Dobšinej s obrovským náskokom. Na jeho čele bola „Bardotka“ 751.077. V ten deň som opäť nebol pri priecestí sám - odfotil si ju aj jeden Nemec. (31. máj 2016)



Prvého júna sa počasie vyvíjalo sľubne. Mal som plán ísť fotiť do Plešivca, na súbeh tratí č.160 a 165. Žiaľ, predpoveď počasia sklamala. Hoci po krátkej prietrži mračien vyšlo v Plešivci slniečko, pred príchodom manipulačného nákladného vlaku do Lubeníka sa schovalo pod oblaky. A po pár minútach začali opäť padať kvapky vody. Aspoň náklad šiel relatívne načas.



„Turnusovka“ 751.118 je na tejto trati už zrejme minulosťou. Na Mn 82252 sa predstavila 751.126 s päticou vozňov typu Faccs. Vlak začína stúpať na Koniarsku planinu. (1. jún 2016)



Nasledujúci týždeň sa malo počasie zlepšiť. A bolo to naozaj tak. V pondelok 6. júna som bol na návšteve v Ardove u starého otca. V Plešivci som vystúpil z autobusu a počkal hodinku aj pol, či budem mať šťastie na nejaký vlak. Musím podotknúť, že v kraji, v ktorom premávajú iba rýchliky treba mať na vlaky dostatok trpezlivosti a pre nákladné vlaky to platí dvojnásobne. Osud mi tentokrát neprial, okrem rýchlika 936 Kras a posunu „Bardotky“ 751.199 od Mn 82210, nešlo počas mojej prítomnosti nič.



Rýchlik č. 936 Kras na čele s „Okuliarnikom“ 754.033 opúšťa Plešivec. Na fotke vidno vchodové návestidlo HS od Muráňa a S od Zvolena. (6. jún 2016)



Na druhý deň som sa rozhodol ísť do Jovíc. Nachádza sa tam nadjazd nad dvojkoľajkou medzi Rožňavou a Lipovníkom. Počasie bolo na fotenie vlakov bolo priam stvorené. Po prechode rýchlikov Gemeran (R 933) a Domica (R 934) sa o slovo konečne prihlásili nákladné vlaky - a bolo sa na čo pozerať.



757.001 na R 934 Domica, na konci vlaku sa nachádza tzv. „detský vozeň“ z dielne Súkromnej školy úžitkového výtvarníctva v Kremnici. (7. jún 2016)




Po dvojhodinovom čakaní sa konečne ukázali nákladné vlaky. Pn 51300 Kapušany – Stožok s ucelenou súpravou cisterien na čele s modrou dvojicou 752.020+752.047. (7.jún 2016)




Neubehlo ani dvadsať minúť a z opačnej strany bolo počuť typický zvuk bublania „Bardotiek“. Na Pn 63111 boli 751.173+026. Ich zvuk bolo počuť ešte dlho vďaka stúpaniu na Jablonovské sedlo (známe aj ako Soroška). Na snímke prechádzajú už nevyužívanou zastávkou Jovice. (7. jún 2016)




Posledný vlak, ktorý som v ten deň zachytil bol Mn 82210 z Veľkej Idy do Plešivca, na ktorom sa objavila turnusová 751.199. (7. jún 2016)



Z Jovíc som odchádzal nanajvýš spokojný aj napriek tomu, že v ten deň som nemal šťastie na známy vlak Pn 51154 z Turne nad Bodvou do Slavca jaskyne. Nielenže som bol spokojný s fotením, ale tiež dostatočne opálený. Najbližšie som šiel na „domácu“ trať č.167 zachytiť manipulák z Dobšinej do Plešivca, pretože na štvrtok 9. júna hlásili ešte dobré počasie. Dopoludnia panovalo slnečné počasie, avšak postupne pribúdala oblačnosť. Tentokrát som si na „manipulák“ musel počkať dlhšie. Napokon po hodinke čakania naozaj šiel. Na jeho konci bol aj jeden vozeň z vlečky Kovostroj Dobšiná a.s.. Našťastie som domov prišiel včas, ešte pred silnou búrkou.



Dramatické nebo alebo pohľad na blížiacu sa búrku od Dobšinej. Mn 82230 sa blíži k priecestníku X-457 na čele so 751.126, 9. jún 2016



Od fotenia si dávam týždňovú pauzu. Spôsobené to bolo jednak počasím, ale aj Majstrovstvami Európy vo futbale 2016 vo Francúzsku. K trati sa najbližšie dostávam 16. júna, a to konkrétne do Hrhova na rozhraní Gemera a Abova. Toto miesto pozná každý milovník železníc. Už o štvrť na osem som mal šťastie na Mn 82211 do Veľkej Idy, avšak nenachádzali sa v ňom vozne typu Faccs, čo znamenalo, že Pn 51154 v ten deň nepôjde. To ráno boli oblaky veľmi nízko nad traťou, no neprekážalo mi to. Po raňajkách v tráve a vyjasnení som už netrpezlivo čakal na rýchlik Ipeľ, pretože násvit bol tip–top. Rýchlik mal drobné meškanie a začal som mať obavy, či sa tu nestretne s oproti idúcim Gemeranom do Zvolena. To sa však našťastie nestalo, aj slniečko to vydržalo. Ešte som mal šťastie na dve „MUVky“ a jeden nákladný vlak s „dvojičkou“ a spokojný som mohol ísť domov.



„Turnusovka“ 751.199 na Mn 82211 do Veľkej Idy v známom hrhovskom oblúku. (16. jún 2016)




Mn 82211 so 751.199 ešte raz. Ranný opar nad obcou Hrhov. (16. jún 2016)




Pre železničných nadšencov notoricky známe miesto. „Okuliarnik“ 754.003 na R 931 Ipeľ uháňa do Košíc. Ďakujem za krásny pozdrav od „fíru“. (16. jún 2016)




Hrhov naposledy, dvojica 751.173+751.026 minula predzvesť vchodového návestidla do stanice Hrhov. (16. jún 2016)



Neúspech z Plešivca ma veľmi motivoval. Bolo už potreba vybrať si dobrý dátum a čas. Voľba padla na 22. jún. Ešte deň predtým som šiel zdokumentovať manipulačný vlak z Dobšinej, tentoraz na zastávku Rožňava mesto. Vlak prešiel okolo mňa tak pomaly, že sa mi podarilo zachytiť vozňovú nálepku. Na nej stálo: Dobšiná – Ybbs an der Donnau, ktorý sa nachádza v Rakúsku.




Mn 82230 z Dobšinej do Plešivca na čele so 751.125 sa blíži k zastávke Rožňava mesto. Manipulačné vlaky tu v drvivej väčšine vezú drevo. (21. jún 2016)



Konečne nadišiel 22. jún. Predpoveď počasia nesklamala. Bolo také teplo, že som si pre istotu vzal aj ochranný faktor. Tradične som šiel na súbeh tratí 160 a 165. Mojim cieľom bol aj Mn 82251, ktorý podľa potreby ide z Muráňa do Plešivca, ale väčšinou je jeho východisková stanica Revúca alebo Lubeník. Po pol dvanástej som z diaľky zahliadol slavošovský „manipulák“ 82241 v čele so somárom 736.001, ale povedal som si, že na súbehu tratí zostanem stoj čo stoj. O trištvrte na dvanásť som si všimol zelenú na vchodovom návestidle S a urýchlene šiel na miesto. Dodám, že slnko na obed je už v inej polohe, ale mňa to od fotenia neodradilo. Na vlaku bola dvojica „Bardotiek“ 751.059 a 751.057, čo bolo pastvou pre uši. Ubehla trištvrte hodinka a po Mn 82251 niet stopy. Vtedy som už začal dedukovať, či náhodou nešiel v ten deň vlak až do Muráňa. Z omylu ma však vyviedol zvuk „klobúčika“ na mechanických závorách, ktoré sú jedinými „mechanikami“ na trati Plešivec – Muráň. Ovládané sú zo stavadla č. II. na zvolenskom zhlaví, nachádzajú sa v km 1,020. Konečne sa mi podarilo zachytiť vlak aj s nimi, ktovie, ako dlho tam ešte zostanú. Po pol druhej cvakám rýchlik 933 Gemeran v čele so 754.003 a opäť s krásnym pozdravom. Následne som sa presunul opäť k „mechanikám“, pretože medzi rýchlikmi Gemeran a Domica zvykne ísť „manipulák“ do Lubeníka. Spravil som však veľkú chybu, lebo v diaľke som započul bublanie. Boli to modré „Bardotky“, ktoré šli do Stožku. Nahnevaný som už radšej zostal pri tých mechanických závorách a tie sa o 14:15 znovu ozvali. Bol to neklamný znak toho, že Mn 82252 do Lubeníka pôjde čochvíľa. Po jeho prechode som si ešte odfotil Domicu so 754.004.



Dvojica 751.059+ 057 na Pn 63111. (Plešivec, 22. jún 2016)




Presne hodinu zmeškaný Mn 82251 z Revúcej v čele so 751.171, aj s mechanickými závorami. (Plešivec, 22. jún 2016)




Len štvorvozňový rýchlik 933 Gemeran na čele so 754.003. (Plešivec, 22. jún 2016)




Rámus, ako sa patrí. Dvojica modrých „Bardotiek“ 752.020 a 752.041 na čele Pn 51300 Kapušany pri Prešove – Stožok opustila Plešivec. (22. jún 2016)




751.171 na Mn 82252 do Lubeníka s trojicou vozňov typu Habbillns. (Plešivec, 22. jún 2016)




Kým na R 933 išla 754.003, na R 934 šla pre zmenu 754.004. Škoda tej nepokosenej trávy pri trati. Pohľad na Plešivskú planinu, ktorá sa nachádza v Národnom parku Slovenský kras. (Plešivec 22. jún 2016)



O týždeň neskôr som mal dohodnutú návštevu v Plešivci u mojej dobrej známej, ktorá robila na plešiveckej stanici. Cestou autobusom do Plešivca som na rožňavskej stanici zbadal súpravu rýchlika v nehybnom stave. Moja predtucha bola správna. Po príchode do Plešivca som šiel na železničnú stanicu a závory už boli dole. Bol to 120 minút zmeškaný rýchlik 932, ktorý som spozoroval v Rožňave. 754.034 to v teple zabalila a na pomoc jej prišla 757.009. Potom som sa stretol s kamarátkou a neskôr sme šli pozrieť dianie na stanici. U nej som rozprával svoje zážitky a čakania na rôzne vlaky, bola milo prekvapená, že viem aj čísla príslušných nákladných vlakov. Jej kolegyne ešte robia na stanici, tak sme sa tam šli po druhej pozrieť. Na stanici aktívne posunovala 751.125, ktorá zoraďovala záťaž na Mn 81300 do Lučenca. Pozerám, v akom stave je stanica. Kedysi významný železničný uzol je dnes v agónii. Dôvodom je aj to, že osobná doprava do Slavošoviec a Muráňa je zastavená, osobné vlaky v úseku Jesenské – Moldava nad Bodvou neexistujú a od 4. februára 2016 došlo aj k uzavretiu osobnej pokladne. Po prechode R 934 sme sa šli za jej kolegyňami informovať. Atmosféra tam bola vynikajúca už len preto, aký pohľad sa mi naskytol z okna kancelárie. Dokonca mi jedna milá pani zistila, že Pn 51300 sa nachádza ešte len v Lipovníku, a že na ňom sú „somáre“ s „mulicou“. Po jeho zdokumentovaní sa mi pri veľkej ochote naskytá možnosť vidieť „Bardotky“, ktoré už žiaľ nie sú a nebudú prevádzkyschopné. Po oblečení reflexnej vesty (pre istotu) som videl 751.023 na čele konvoja neprevádzkových rušňov radu 752, niektoré už však nemali viditeľné číslo, ak by ich niekto vedel, tak ich kľudne môže doplniť. Vedľa „Bardotiek“ už vykúkala dvojica „mulíc“, ktoré zapriahli „manipulák“ do Lučenca. Medzitým prišiel s obrovským náskokom Mn 82210 z Veľkej Idy do Plešivca. Mal len jeden vozeň naložený drevom. Po zhotovení fotiek som sa poďakoval sprievodkyni, pracovníčkam administratívy a najmä mojej priateľke za veľkú ochotu.



757.009 zachraňuje kritickú situáciu s rýchlikom 932 Gemeran. Rušeň 754.034 zostal neschopný v Rožňave. Na snímke je stavadlo č. II., odkiaľ sú ovládané mechanické závory na muránskej trati v km 1,020. (Plešivec, 30. jún 2016)




Xénia (754.085) na R 934 mala len zanedbateľné meškanie. (Plešivec, 30. jún 2016)




Pohľad na zoradené nákladné vozne v Plešivci, vzadu sa nachádzajú odstavené „Bardotky“. (Plešivec, 30. jún 2016)




Presne o tretej hodine popoludní prichádza Pn Kapušany – Stožok so 736.011+736.020 a prepravovanou 746.016. (Plešivec, 30. jún 2016)




Pohľad na neprevádzkované „Bardotky“. 751.023 v čele konvoja týchto strojov, úplne vzadu posunuje 751.206. (Plešivec, 30. jún 2016)




Ešte jeden pohľad na odstavené „Ceckane“. Vedľa nich sa objavila dvojica 746.007+010, ktorá pôjde na Mn 81300 do Lučenca. (Plešivec, 30. jún 2016)




O 15:10 prišiel s obrovským náskokom Mn 82210 z Veľkej Idy, no len s jedným vozňom dreva. (Plešivec, 30. jún 2016)




A Pn 51300 ešte raz, teraz aj so staničnou budovou, krátko pred odchodom z Plešivca. (30. jún 2016)
Pred odchodom do môjho bydliska som ešte so starou mamou navštívil jej sestru v Čoltove. Keďže sme sa tam nezdržali dlho, tak som odfotil aspoň R 934 Domica. Čakanie naň bolo napäté vzhľadom na to, že meškal a starosti mi zároveň robil „fotomrak“. Našťastie oblak, akoby mal pochopenie pre moju záľubu, mi prepustil slnko




R 934 Domica v čele s Charlym (754.070) sa blíži do výhybne Čoltovo. (4. júl 2016)



Najbližšie som sa na Gemer dostal prelome júla a augusta. Avšak tentokrát bolo fotenie o niečo skromnejšie. Spôsobené to bolo nielen počasím, ale aj Letnými olympijskými hrami v Riu de Janeiro. Napriek tomu sa mi vtedy podarilo niečo zachytiť. Napríklad 27. júla som bol na návšteve v Kunovej Teplici. Cez túto obec prechádza trať č. 166 Plešivec – Slavošovce a od 2. februára 2003 je teda bez osobnej železničnej dopravy. V pracovných dňoch tadiaľ našťastie chodí manipulačný vlak. Ten bol pre mňa veľkým lákadlom, pretože som ho už štyri roky neodfotil a práve ten deň bol na to vhodný. Ako povedala teta, vlak šiel ráno pred siedmou hodinou a ešte sa nevracal, tak som šiel na nakladaciu rampu v Kunovej Teplici. Kým som sa dostal na miesto, bolo z diaľky počuť húkačku rušňa. „Manipulák“ prefrčal Kunovou Teplicou s polhodinovým náskokom, ale to nevadilo. Neskôr som si pozrel okolie stanice, ktorá je dnes obývaná našimi spoluobčanmi. V čase fungovania osobnej dopravy sa tu križovali niektoré osobné vlaky. Všimol som si, že koľaj číslo 2 je vylúčená.



Aspoň dokumentačne zachytený Mn 82241 zo Slavošoviec do Plešivca v čele s “kocúrom“ 742.376 s náskokom prechádza Kunovou Teplicou. (27. júl 2016)




Pohľad na koľajisko stanice Kunova Teplica, kde sa nachádza aj „MUVka“, ktorá presne o dvanástej šla do Plešivca, vpravo vylúčená koľaj č.2. (27. júl 2016)



30. júla som bol tohto roku v Plešivci naposledy. Mal som tam istý program, ale poobede som šiel skúsiť šťastie ku trati. Aj keď bola sobota, dúfal som, že pôjde nejaký ten náklad. Bohužiaľ, nestalo sa tak, no v ten deň som vyfotil môj asi najfotografovanejší rýchlik leta - Domicu. V ten deň som ju zachytil aj s vozňom „STAR WARS“.




757.018 na R 934 v horúci júlový deň míňa Plešivec. (30. júl 2016)


Tak ako som svoje rozprávanie začal na trati č. 167, tak ho aj končím. Olympiáda v Riu sa podpísala aj na moje fotenie. Keď neboli poobede prenosy, tak som si šiel odfotiť manipulačný vlak z Dobšinej do Plešivca




Zo stromovej aleje sa vynára „Bardotka“ 751.126 na Mn 82230. (Rožňava predmestie, 12. august 2016)



Poslednou fotkou som ukončil svoj pobyt na Gemeri. Tohto roku to bolo s fotením veľmi pestré. Predovšetkým som sa zameriaval na úseky tratí, ktoré sú menej známe a neobjavujú sa tu na webe tak často. Dúfam, že Vás môj prvý článok zaujal a možno priniesol inšpiráciu na fotenie železnice v tomto nádhernom, ale aj osudom ťažko skúšanom kraji.


Text a foto: Leviathan (Bc. Ľubomír Markusek)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Richardino
Zaslaný: 19.10.2016 8:39  
Spolupracovník
Založený: 26.10.2009
Miesto: Bratislava, Dúbravka
Príspevkov: 2099
 Re: Spomienky na Gemer
Pekný článok a krásne fotky z nádherného kúta našej vlasti. Ďakujem :super1: :super1: :super1:
Luko3105
Zaslaný: 19.10.2016 9:01  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 16737
 Re: Spomienky na Gemer
Pekný článok doplnený množstvom pekných fotiek :number one:
kaoz
Zaslaný: 19.10.2016 16:07  
Založený: 12.10.2010
Miesto: ned'aleko štreky
Príspevkov: 13357
 Re: Spomienky na Gemer
Gemer je záruka kvality. Okolitá príroda, okuliarniky a hlavne "pýchy" plešiveckého depa ceckane sú pravým lákadlom sa sem vracať pravidelne.
Skvelý výber fotiek, či už z hlavnej trate alebo lokálnych, kde jazdia plešivcecky na manipulákoch :number one:
lajos
Zaslaný: 20.10.2016 15:23  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13401
 Re: Spomienky na Gemer
Díky za hezký příspěvek, čtivý text a postřehy.
S hodnocením stavu plešiveckého uzlu zcela souhlasím, ač s příslovečným knedlíkem v krku a pálivýma očima. Tady už líp bylo...
Fotoreport z toho regionu je vždy vítaný :emo30:
cas


Vavrinec
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 31 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 0
Anonymných: 31

Viac ...