Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Novomestské ''polomáčané''

Novomestské ''polomáčané''

 
V nasledujúcej reportáži sa budeme venovať neobľúbeným, nepohodlným a trochu aj škaredým motorovým vozňom radu 810. Preto radšej tento report ďalej nepozerajte. Ak sa Vám ale tieto jednoduché ''krabičky'' páčia, môžeme sa spolu pozrieť na malú vzorku z nich. Presunieme sa v čase 10 rokov späť, na atraktívnu trať Nové Mesto nad Váhom – Vrbovce. Pripomenieme si pár fešákov v tzv. polomáčanom kabáte, ktoré sa z našich tratí pomerne rýchlo vytratili.

 







Hlavnou hviezdou večera je nepochybne ''Tonča'', označená číslom 810.387, pomenovaná podľa turnusových majstrov Tónov, odlíšená od ostatných motorákov žltými panelmi svetiel.

Spomedzi miestnych stálic: 810.364, 810.407, 810.432, 810.499, 810.526, 810.574 a 810.602, vydržala na tejto trati jazdiť najdlhšie, až do konca roku 2010, kedy bola zrušená.



Na fotke z mája 2006 odchádza "Tonča" ako vlak Os 3111 z výhybne Paprad




Novembrové smrekovce na kopci Lipovec, podľa ktorého je pomenovaný Lipovecký viadukt pred výhybňou Paprad




Večerná chvíľka poézie v stanici Stará Turá




V apríli 2006 došlo k zosuvu pôdy na trať medzi stanicami Poriadie a Myjava, kedy zostala ''Tonča'' uviaznutá na Myjave spolu s rušňom 742.267 od Mn vlaku. Pár týždňov zabezpečovala dopravu v úseku Myjava - Vrbovce, až kým nezostala neschopná na roztrhnuté plynové lanko. Spolu s rušňom 742.267 bola potom prevezená cez Vrbovce a Vlárský průsmyk do domovského depa Trenčianska Teplá




Stanovište rušňovodiča v motorovom vozni 810.387






Sólo ''motor'' sa pomaly gúľa dole kopcom k stanici Vaďovce




V roku 2008 si novomestské motoráky predĺžili svoju trasu až do Velkej nad Veličkou, 29. 12. 2008 malá tu česť vydať sa za hranice exkluzívne aj "Tonča"




Ďalším zaujímavým objektom bol motorový vozeň 810.364 prezývaný ''Eliška'', ktorý začiatkom roka 2006 dostal po MH oprave v Žiline retro náter - so šedým spodkom skrine, ''hydraulické'' bočné dekle podľa vzoru mot. vozňa radu 811 a ďalšie vylepšenia




''Eliška'' si to ženie krásnou kopaničiarskou krajinou kúsok pred dopravňou Vaďovce, 6. 4. 2007




Na jeseň v roku 2007 sa na Myjave ''Eliška'' stretla s ''ceckaňou'' T 478.1002 v rámci osláv 80. výročia trate Veselí nad Moravou - Myjava. 27. júna 2008 sa Eliška nedobrovoľne porúčala na východ do depa Humenné, kde bola redislokovaná




Novým lakom sa mohla pýšiť aj ''Barborka'' 810.407, ktorý dostala počas MH opravy v depe Plešivec začiatkom roka 2006. Počas hlavnej opravy dostala aj luxusné látkové poťahy sedadiel vo farbe bordó. Na fotke je spolu s motorovým vozňom 811.014 ako vlak Os 3108 neďaleko Starej Turej




Teplota -8°C a pri Poriadskom tuneli všetko obalila inoväť, Vianoce 2006.
Na konci roka 2008 aj ''Barborka'' odchádza do Humenného




V októbri 2005 sa z MH opravy v Nových Zámkoch vrátil motorový vozeň 810.432.
Kvôli častým technickým problémom sa neustále vracal do dielne v Trenčianskej Teplej. Akonáhle ho strojmajster z Teplej poslal do Nového Mesta nad Váhom, hneď sa vrátil neschopný späť. Vyslúžil si preto prezývku ''Lassie''. Podľa filmu ''Lassie sa vracia''




V januári 2006 počas prevádzkovej údržby v Trenčianskej Teplej dostala ''Lassie'' farebný tuning - biele panely svetiel, olemované nárazníky, aj biely pluh




810.432 spolu s veľkým motorom 830.124 v Trenčianskej Teplej, dňa 4. 2. 2006




V októbri 2006 už ''Lassie'' spoľahlivo zarezáva na myjavskej štreke




Motorový vozeň 810.499 ešte v starom polomáčanom kabáte sa rozbieha v stanici Stará Turá ako vlak Os 3111 dňa 17. 7. 2005. Nový lak dostal v roku 2006, avšak už vo farebnej schéme Blonski




Stanovište rušňovodiča v motorovom vozni 810.499




Mrazivou krajinou kúsok od Poriadskeho tunela prechádza 810.499 na konci roka 2006 už v novom ''Blonskiho kabáte''




Vzácnym exponátom v depe Trenčianska Teplá bol nepochybne stroj 810.503 ešte v unifikovanom nátere z čias ČSD, ktorý sem prišiel z Nových Zámkov dňa 20. 12. 2005.
Prvý krát na teplanskej točni ho prebral a aj odfotil strojmajster Pipo




"Päťstotrojka" nebola v dobrej kondícii a preto bola u rušňovodičov neobľúbená a často stála v novomestskom depe ako záložná. Občas sa jej ale dáky výkon ušiel, napr. 8. apríla 2006 sa rozbieha zo stanice Stará Turá
ako vlak Os 3115




Na výkonoch ''okolo chalupy'' (do Horného Srnia) sa jej občas ušiel aj veľký prívešák radu 050.
810.503 v roku 2006 dojazdila a bola zrekonštruovaná na motorový vozeň 812.060. Foto: PIPO




Prvým motorovým vozňom v Trenčianskej Teplej, resp. v Novom Meste nad Váhom, ktorý dostal tzv. Blonski lak, bol 810.526 (máj 2006). Na fotke pózuje ešte v starom laku spolu s 810.499 v depe Trenčianska Teplá




''Polomáčaná'' súprava v čele s 810.526 sa prediera bujným porastom v stanici Stará Turá v júli 2005




Päťvozňový ''orchestrión'' v zložení 810.526 + 810.432 + 810.602 prechádza cez Devánsky viadukt na Myjave,
jún 2008




Spolu s 810.503 prišla z Nových Zámkov aj ''krabica'' 810.543. Na fotke prechádza Lipovecký viadukt s vlakom Os 3111 v lete 2006




Z Čachtického tunela sa práve vyrútila ''päťštyritrojka'' s vytrasenými cestujúcimi




V lete 2007 dostala aj 810.543 ''Blonski kabát''. Na fotke pri posune v pohraničnej stanici Vrbovce




Motorový vozeň 810.574 sa už nového Blonski laku nedočkal, v septembri 2008 bol zrekonštruovaný na motorovú časť ''bagety'' 813.025




810.574 počas opravy v Trenčianskej Teplej




Jedna z posledných jázd 810.574, spolu s 811.004 a 810.432 na Lipoveckom viadukte dňa 28. júla 2008




Posledným z novomestských stálic bol motorový vozeň 810.602, na fotke z apríla 2007 je kúsok za zastávkou Višňové. V auguste 2008 bol redislokovaný do depa Humenné




Kvôli častým stretom s divou zverou boli opravy a výmeny pluhov na dennom poriadku. ''Šestodvojka'' s novým pluhom vo večernom svetle opúšťa výhybňu Paprad smerom na Poriadie, 5. júl 2008




Ešte pred postupným odchodom domácich ''osemstodesín'' do Humenného v roku 2008 sa tu dočasne objavovali niektoré stroje z depa Nové Zámky, napr. 810.390 (zrušený v júni 2008)




... takisto aj 810.625, ktorý pod Čachtickým hradom jazdil aj v ''polomáčanom'' aj v Blonski kabáte. Motorový vozeň sa zachoval a dnes patrí PPS Prievidza. Na fotke je počas modernizácie stanice Nové Mesto nad Váhom v auguste 2007 Foto: MILO




Motorový vozeň 810.649 na fotke zo 6. 5. 2006 v depe Zvolen počas opravy po nehode na priecestí. K novomestským strojom sa pridal už s novým Blonski lakom a v júni 2008 bol redislokovaný do Humenného




V roku 2009 boli na výpomoc k poruchovým 811-kam redislokované z Nových Zámkov do Trenčianskej Teplej tri ešte ''polomáčané krabice'' radu 810 a to: 810.365, 810.450 a 810.554. Na fotke je 810.365 zachytený kúsok od stanice Vaďovce v júni 2009




''Štyristopäťdesiatka'' sa mohla pýšiť záclonkami v interiéri




''Päťkrabicový ansambel'' sa ťažkopádne rozbieha zo zastávky Brestovec v čele s 810.554 čerstvo po dažďovej prehánke v júni 2009

Motorové vozne 810.365, 810.450 a 810.554 skončili službu v Trenčianskej Teplej rovnako ako aj ''Tonča'' 810.387 - koncom roka 2010. Výkony prebrali naplno motorové vozne radu 811. V roku 2012 sa na Kopaniciach predsa na chvíľu ukázali ''osemstodesiatky'', posledný krát. Na výpomoc prišli 810.404, 810.624 a 810.661, všetky v Blonski nátere.

autor: Ceece

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
XxXcompany
Zaslaný: 23.11.2016 12:18  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13340
 Re: Novomestské ''polomáčané''
Tak tomuto sa hovorí perfektne spracovaný článok doplnený skutočne úžasnými fotografiami. V takejto podobe som túto trať nevidel a nepamätám si tieto časy. Škoda, že sú nenávratne preč.
denda60
Zaslaný: 23.11.2016 12:33  
Založený: 27.01.2013
Miesto:
Príspevkov: 291
 Re: Novomestské ''polomáčané''
"Osmsetdesítky" jsou pro mnohé, a přiznám se, že i pro mě, všedním, okrajovým námětem. O to víc hodnotím tento článek jako parádní, se skvělými fotografiemi s výborným záběrem a kompozicí, přesně takovými, jaké se mi líbí. I z "obyčejného" námětu jsi udělal parádní věc :klanacka:
Trakia
Zaslaný: 23.11.2016 12:48  
Založený: 24.11.2015
Miesto:
Príspevkov: 77
 Re: Novomestské ''polomáčané''
Pěkná reportáž - pěkné záběry.
:super1:

Jinak ty šukafóny pohodlné sice zrovna nejsou,ale vzhledově jsou docela hezké.
Oblíbené u obecenstva taky moc nejsou,ale svou ekonomičností třeba v Česku zachránily docela dost lokálek.
lajos
Zaslaný: 23.11.2016 16:54  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13110
 Re: Novomestské ''polomáčané''
Janko,
materiál jsem viděl už při redakčním zpracování, ale náležitě jsem si jej vychutnal až teď :emo03:
Je to hezky popsané, dobře nafocené a velmi poctivě vypsané z hlediska provozního nasazení.
Vystihl jsi tu (fotograficky) šťastnou dobu, kdy tam ještě sloužila řada 810, ale UŽ byla venku ze starého unifikovaného nátěru vzor 1988 a JEŠTĚ nebyla potřísněna korporátem. Já v tu dobu taky na Čachtickou trať občas vyrazil a fotil a v této podobě moc rád, i když ne v takovém množství.
:emo37:
742.286
Zaslaný: 23.11.2016 17:02  
Založený: 31.12.2011
Miesto: Zvolen
Príspevkov: 2094
 Re: Novomestské ''polomáčané''
Veľká paráda :super2: Niektoré fotky sú fakt famózne. Text pútavý, okorenený "pikoškami" z prevádzky. :bingo:
Teším sa na prípadné ďalšie články :)
kaoz
Zaslaný: 23.11.2016 17:23  
Založený: 12.10.2010
Miesto: ned'aleko štreky
Príspevkov: 13345
 Re: Novomestské ''polomáčané''
Slávno neslávne, či neslávno slávne "motorky" alias "orchestrión" či podľa čísla čísla, ktoré im bolo pridelené osemstodesiatky sa zapísali do železničných dejín u ČSD, neskôr ŽSR a ČD. Kto zažil ich veľkú slávu na lokálnych tratiach na nich spomína s úsmevom, na typickú roztrasenú jazdu a pri vystúpení sa triasli kolená ešte dobrú chvíľu :-D :-D :-D .
Osobne mám na "osemstodesiatky" pekné spomienky, ved' patrili k súčasti môjho detstva a v tých časoch na veľmi slušnú hustotu železničnej dopravy u nás.
Jurro754
Zaslaný: 23.11.2016 17:26  
Založený: 15.10.2009
Miesto:
Príspevkov: 1058
 Re: Novomestské ''polomáčané''
Naozaj nieje čo dodať :bingo: ...Snáď iba vysloviť vďaku a uznanie za kvalitný článok a akési obzretie späť za dobou, ktorá sa už nikdy nevráti :zlí20: . Boli to pekné stroje aj napriek nepohodlnému cestovaniu z pohľadu cestujúceho...Z Myjavskej štreky mám možno tri fotky, no 810nu žiadnu. Práve fotením týchto pre mnohých nenávidených strojov ( a tiež 811 ) som začínal s prvým foťákom a tiež sa niečo v šuplíku nájde čo pôjde časom von :papa: ...
PeTTo13
Zaslaný: 23.11.2016 17:36  
Založený: 22.02.2015
Miesto: zapadákov na Orave
Príspevkov: 4555
 Re: Novomestské ''polomáčané''
Jedným slovom PARÁDA!!!
Veľmi ma potešil tento článok, hlavne tá hodnota fotiek je neopísateľná...
Výborne, na jedničku!!
:klanacka: :super2: :super2:

:number one: :number one:
intelpetr
Zaslaný: 23.11.2016 22:50  
Založený: 11.06.2013
Miesto: Kyjov/F-M/Praha
Príspevkov: 632
 Re: Novomestské ''polomáčané''
Pěkné fotky, opravdu :number one: Připojil bych dotaz, kdy byly odstraněny krakorce z Papradu?

Řada 810 běhala na Myjavu ještě v listopadu 2015.
veselan22
Zaslaný: 24.11.2016 0:55  
Založený: 16.01.2015
Miesto: Nymburk/ Veselí nad Moravou
Príspevkov: 12
 Re: Novomestské ''polomáčané''
Opravdu velmi pěkná reportáž o železničním vozidle mnohdy proklínaném, avšak jak zde již někdo moudrý podotkl také o zachránci osobní dopravy na většině lokálkách na území České a Slovenské republiky ve své době.

"Myjavskú štreku" mám velmi rád a tyto stroje sem patřili. Jejich nástupci řady 811 jsou jízdně a komfortně přijatelnější,ale méně fotogeničtější.

Právě M152.0 mi ze všech motorů přirostly k srdci asi nejvíce i díky tomu, že jsem se o ně nějakou dobu staral. :bingo:

Fotky bomba!!! :kvetinka:
lofofor
Zaslaný: 24.11.2016 13:42  
Založený: 05.07.2010
Miesto: NM
Príspevkov: 3125
 Re: Novomestské ''polomáčané''
Tak to je niečo fenomenálne tento článok!! :ejha: Už nadpis ma riadne navnadil, ale ten obsah, tak to ma totálne odrovnalo. Janči zahrali si mi na citlivú nôtu :D 810tky sú moje obľúbené stroje a vždy si budem vyčítať, že fotografovať som začal až tak neskoro... V podstate som v prevádzke zachytil už len Tonču a potom zriedkavo nejaké blonski kusy. Preto neveriacky zíram na krásne stroje ako napr. 810.364. Úžasné a cenné zábery, vďaka ešte raz za tento článok.
augustus
Zaslaný: 24.11.2016 18:19  
Založený: 22.05.2011
Miesto:
Príspevkov: 7059
 Re: Novomestské ''polomáčané''
Skvelý článok, zaujímavé čítanie s výbornými, škoda že už historickými, fotkami :number one:
cas


Lucia
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 31 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 4

Registrovaných: 0
Anonymných: 31

Viac ...