Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria

Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Fotoprofil 2016

Fotoprofil 2016

Milý čitatelia. Opäť je tu ten čas, kedy sme vymenili kalendáre, kedy nám uplynul ďalší rok do histórie. Týmto článkom sa chcem s vami podeliť o moje zážitky, ale predovšetkým o výber fotografií, ktoré som v celkom plodnom roku 2016 vytvoril.

Za tento rok som odfotil niekoľko stoviek nasvietených fotiek a precestoval som tisíce kilometrov. Na fotenia „na jednom mieste“ som už nekládol taký dôraz, ale skôr som sa zameral na konkrétne vlaky, alebo lepšie povedané, rušne. Drvivá väčšina mi vyšla, ale sú také, ktoré dlho, dlho nie, ako napríklad 750.183-6 ktorú mi strojmajstri asi nechceli dopriať, pretože zo 6 prípadov čo som bol pripravený ju ísť fotiť, vždy vypadla z obehu a s druhou nešťastnou, 750.300-6 sme si nevedeli nájsť spoločnú cestu, no, teda až napokon... ...ale k tomu sa ešte dostaneme. Teraz sa však sa poďme pozrieť na tie fotografie.

Začneme až vo februári, dňa 14.2.2016 kedy som mal šťastie na „Valentínsku fotku“ 162.006-1 v čase keď ešte Žilinské rušne r.162 vozili vlak EC 242 Roháče (Košice – Ostrava-Svinov). Fotené na tradičných Krpeľanoch, ešte so zamrznutou vodnou plochou a môžem povedať že tento krát slnko stálo na mojej strane, pretože po prechode vlaku sa zatiahlo a už sa neukázalo.

Okolo Veľkej noci, keď sa už začali dni predlžovať, som fotiť chodil čoraz častejšie. V posledných lúčoch zapadajúceho slnka dňa 24.3.2016 sme odfotili z mosta v Drahovciach „Eso-dvojičku“ 363.104-1 + 363.103-3 a „kocúrom“ 742.125-8 v strede vlaku.

Na veľkonočný pondelok 28.3.2016 sme si s kamarátom XxXcompany urobili výlet na Milochov, kde sme v poobedňajších hodinách odfotili „eso“ 363.096-9 v čele ucelenky „kotlov“, smerujúce do Bratislavy.

V jasnú nedeľu, 3.4.2016 s TimomDK sme spravili fotodeň na Krpeľanoch, kde som mal tú príležitosť odfotiť si 362.002-8 prvý krát nasvietenú a zároveň aj posledný krát. O pár dní na to ju čakala EH oprava v ŽOS Vrútky, kde dostala aj nový lak blonski. Takto som ju zachytil v čele Os 3422 s postrkovou 362.007-7.

V stredu 13.4.2016 po škole mi bolo dlho sedieť doma. U výpravcu zisťujem, že dnes išiel manipulačný vlak „hore“ tak sa vyberám ho odfotiť po ceste naspäť. Pri čakaní naň mi dosť robila nervy oblačnosť, či sa to podarí alebo nie. Nakoniec, vďaka väčšej záťaži a dlhšiemu pobytu v staniciach sa z kríkov vynára 751.112-4 v lúčoch už zapadajúceho slnka s pätnásť vozňovou súpravou.

Poslednú aprílovú sobotu 30.4 .2016 zvoní budík 4:50 a s Richsonom sa vyberáme na vlak 3002 do Bratislavy. Pôvodný zámer bolo odfotiť si R 800 Poľana a R 614 Zemplín na Novom meste ale aj „eso“ 363.099-3 s parádnou patinou potešilo.

Riaditeľské voľno v škole, pondelok 9.5.2016 využívam na odfotenie si dlho plánovaného vlaku. Je to manipulačný vlak z Hornej Štubne do Zvolena nákl.st cez Kremnicu. Zachytený v Bartošovej Lehôtke, v čele s „mulicou“ 746.010-8 a prepravovanou „ceckatou“ 751.124-9, pre ktorú to bola na dlhý čas posledná cesta. Snáď sa ešte ukáže v čele vlaku.

Posledný Májový týždeň tradične chodím fotiť na trať 150. Bolo by tomu aj tento rok, nebyť rozsiahlych výluk. Preto som sa na pár dní vybral do Šale, za čo vďačím XxXcomapanymu, s ktorým sme podnikali výlety do okolia. Horúci deň 28.5.2016 sme si dopriali relax pri vode. Takto nám to spríjemnila naleštená 363.136-3 ešte s tabuľkami na čelách a natretými obručami, odfotená na najdlhšom moste na Slovensku.

Ako aj minulý rok, asi najväčšiu železničnú akciu u nás - Rendez som úspešne zdokumentoval, niekoľko fotografií sa aj objavilo v dvojdielnom článku o tejto akcií. Čo čert nechce - posledné 2 týždne školského roka som neplánovane ostal doma, z dôvodu choroby. Je to pre mňa aj celkom škoda, pretože to boli 2 týždne takmer bez oblačnosti, s teplotami vyše 30°C. Avšak po toľkom čase som sa 29.6.2016 dostal opäť „do prevádzky“, tridsiateho sa lúčim s triedou a od 1.7.2016 začínajú moje 2 najvyťaženejšie mesiace.

„Najlepšie akcie sú tie neplánované“ sa tak hovorí medzi ľuďmi. Pravdy na tom niečo bude. V stredu 6.7.2016 som sa vybral ku kamarátovi do Kľačov, ktorý mi väčšinou hlási, keď ide poobedný „manipulák“ do Rajca. Zhodou okolností svietilo a bolo tomu tak aj tohto dňa. Cestou domov som sa teda zastavil v Porúbke, kde okrem mňa bolo ešte asi 6 fotografov. Pôvodná predstava o fotke však bola dosť iná, lenže kým vlak prišiel na požadované miesto, zatiahlo sa. Tak vznikla táto „krajinovka“ čmeliaka 771.054-4 s vozňami „Eas“. No a vďaka meškaniu R 611 Intersport som doňho ešte stihol v Žiline nastúpiť.

Predstava o tomto výlete s kamarátom Braňom bola tiež iná. Predpoveď nevyšla ale fotka „Renátky“ 754.055-2 na Chramošskom viadukte dňa 21.7.2016 áno. Po vystúpení z vlaku REx 781 Geravy na zastávke Telgárt penzión sme rýchlo nasadli na bicykle a stihli ho odfotiť.

Keďže sa mi už dávnejšie dostala do uší informácia, že 362.009-3 príde pri EH oprave o svoj slivkový kabát, snažil som sa ju fotiť kedy a kde sa len dalo. Aj napriek tomu po toľkých fotkách volím ako víťaznú moju poslednú jej fotku v tomto nátere. 100 krát ofotené Krpeľany ale predsa. Otočená pekným čelom a „okienkami“ letí s rýchlikom 604 Dargov načas „medzi vodami“ 26.7.2016. V ten deň som urobil asi aj svoj rekord v behu popri trati (podobne ako pri fotení 363.002-8 v ČR) kde som zabehol cca kilometer za 4 minúty. Oplatilo sa.

Po toľkých chystaniach som sa konečne vydal do Českej Republiky s „jízdenkou na léto“ ktorú som si zakúpil na 2 týždne. Dňa 4.8.2016 som si urobil výlet na „železnicu Desná“ kde bol zámer odfotiť zaujímavosť v podobe „peršinga“ 162.114-3 a vozňa Bimdz pod hlavičkou dopravcu Arriva. Celkovo vznikli 2 traťovky na rôznych miestach. Na tejto fotke zachytený „peršan“ na vlaku Os 13771 pri obci Loučná nad Desnou – Filipová.

Prvý ale predsa posledný rušeň ČD v reklamnom nátere ČEZ. Po celodennej oblačnosti sa na podvečer oblaky rozostúpili a mohol som si v Brodku u Přerova odfotiť „ČEZovku“ 163.093-8 na Os 3834 v plnej kráse.

Zrejme len náhodou mi nasvietilo Brnenské „eso“ 362.168-7 s rýchlikom 978 Barbora, keďže väčšinu dňa bolo zamračené. Pravda je, že o hodinu na „poštovku“ 362.121-6 už slnko nevydalo. Či nasvietené „krémové eso“ alebo „poštovka“ to je prakticky jedno. Som rád za obe fotky pretože v roku 2017 ich obe privítame v korporátnom nátere „najbrt“. Viadukt Dolní Loučky, piatok 12.8.2016

Pre mňa je toto najkrajšia fotka čo som odfotil u „západných susedov“. Celkom náhodne nájdený fotostrom v Hradčanoch s rozvodňou Čebín v pozadí sa mi zapáčil. Po dvoch hodinách „tmy“ sa asi minútu pred prejazdom vlaku oblaky rozostúpili a „Brnenského plecháča“ 242.253-3 mi nasvietilo poobedňajšie slnko. Dažďové mraky v pozadí tomu dodávajú tú pravú atmosféru. Fotka fotená predovšetkým pre majstra, ktorého týmto pozdravujem. Nedeľa 14.8.2016

Opäť „doma“ na Slovensku sme s kamarátom Braňom dali repete neúspešného „Telgárt-výletu“ ktorý sa tento krát podaril. Pár dní na to, 28.8.2016 som si ja urobil výlet na Turiec kde som okrem 754.036-2 a vysnívaného „Charlyho“ 754.070-1 vychytal aj „Vaša“ 754.054-5 na vlaku REx 1851 Gader v Jazernici.

Posledný augustový deň, 31.8.2016 som bol s TimomDK po dlhej dobe na fotení. Zvolili sme Vydrník kde sme odfotili aj celkom čistú „Rakaňu“ 183.038-9 na postrku nákladného vlaku.

V deň ústavy SR 1.9.2016 som neočakával nejak extra veľa vlakov. Opak bol pravdou. Pôvodný zámer odfotiť si len 751.131-4 PPS v čele „Horňan expresu“ sa premenil na peknú fotoakciu s Rudynkom, kde sme okrem iného odfotili 2x aj „péénko“ Handlová-Horná Štubňa a späť, Vaša, Renátku ale predovšetkým „Ekocell“. V čele trio „ceckatých“ 751.204-9 + 751.035-7 + 751.047-2 so súpravou „cibúľ“ vyliezlo z Bralského tunela na Remate.
Od 5.9.2016 som začal študovať na SPŠ Dopravnej v Košiciach, takže verím že najbližšie 4 roky sa môj archív zaplní aj fotografiami z východného Slovenska. Prázdniny boli pre mňa úspešné a aj veľmi záživné a budem rád ak aj budúce roky budú minimálne také, ako boli tieto.

V pondelok 12.9.2016 sa po škole vyberám do Malej Lodiny si odfotiť umytú 350.001-4 s natretými obručami na R 612 OKAY Elektro. Fotka vyšla podľa predstáv, aj na pár nákladov bolo šťastie. Deň po tom, 13.9.2016 som však šťastie nemal. Na R 612 mala ísť 350.005-5 ale z kríkov sa vyrútila 363.107-4 ktorá nesmierne sklamala a na osobnom vlaku, kde sa bežne objavujú 361 bola „pastelka“ 163.109-2 ktorú som (vďaka očakávaniu 361) neodfotil. „Opicu“ N°5 som si však vynahradil o necelé 2 mesiace neskôr.

Pri čakaní na ŠRT a vyhrievaní sa na slnku v Nižnej Myšli okolo nás po „normálne rozchodnej“ trati išla „bobina“, „pastelka“ a pár „dvojičiek“ ale keď sa z poza kopca vynorili „široké dvojčatá“ mraky nám povedali nie. Dvojica „širokých dvojčat“ 125.815-1 + 125.816-9 a 125.831-8 + 125.832-6 na čele s ohrozenou „polomáčanou“ prechádzajú známym oblúkom na ŠRT dňa 21.9.2016.

O mesiac neskôr, 22.10.2016 som sa pôvodne vybral fotiť 750.300-6 s ktorou mi to trošku nevyšlo. Tak sme s Richsonom zmenili plány a vybrali sme sa do Trnovca nad Váhom, kde nás okrem „rumunskej kraksňe“ (ako som rušeň 241.005-8 nazval) milo potešil aj „plecháč“ 242.251-7 dopravcu Express group v čele ucelenky „kotlov“.

V Košiciach mi učarili aj električky, predsa len, je to koľajové vozidlo. Ďalšia zaujímavosť je tu aj „rýchlodráha“ do košických oceliarní U.S.Steel, kde sa naskytá možnosť odfotiť si električky v prírode. Ja som samozrejme nemohol odolať a tak, keď sa poobede roztiahli mraky a začalo svietiť slnko som sa tam vybral. Okrem mnohopočetných električiek Pragoimex typu „VarioLF2+“ ktoré ma príliš nezaujali som sa potešil aj dvojici starších z produkcie ČKD typu „T6A5“, konkrétne kusy #610 a #611, z ktorých #610 nesie reklamný polep na Košickú „čokolatériu“ DEVA. Odfotené na linke R2 pri mestskej časti Ludvíkov Dvor, 26.10.2016

Vozba obilia z Trebišova v réžií PSŽ v plnom prúde. Okrem bobiny sa na scéne objavili aj „vectrony“. Chladného rána 29.10.2016 sa nám s Richsonom pred objektív postavil „papagáj“ 193.820 s postrkovým 193.823 EP Cargo. Hoci to z fotky tak nevyzerá, so slnkom to nevyšlo len o pár minút.

O deň neskôr, 30.10.2016 som sa vybral do Kendíc odfotiť kamaráta na R 1602 Šarišan. Ako to už býva zvykom, na rýchlik slnko zašlo ale napriek tomu neľutujem že som išiel skorej. Najnovšie po-EH-čkový „pantograf“ SPD Košice ktorý bol ešte relatívne čistý, sa na Os 8743 predviedol vo svojej plnej kráse.

Po dvoch týždňoch, 18.11.2016 sme s XxXcompanym a TimomDK zorganizovali akciu po západnom Slovensku. Jediné na čo nám slnko nevyšlo bol osobný vlak z Holíča nad Moravou v elektrickej trakcii, ktorý sme fotili pretože od nového GVD už tam elektrické vlaky pravidelne nezahádzajú. Okrem iného sme mali šťastie na „prototypovú laminátku“ 230.001-0 na nákladnom vlaku ako vchádza do žst. Devínska Nová Ves.

Ešte v ten istý deň sme fotili aj druhú zaujímavosť. Kvôli ťažkým nehodám na priecestiach na trati 131 a poškodeným motorovým jednotkám, bol dopravca RegioJet nútený nahradiť ich v prevádzke. Z toho dôvodu sa na „cigánskej“ po dlhej dobe ukázala klasická súprava v podobe rušňa 749 prenajatého od IDS Cargo a 4 vozňov RJ. Fotka vlaku REx 771 rozbiehajúceho sa zo žst. Podunajské Biskupice vznikla s veľkou „tesnotkou“ so slnkom ale myslím že sa oplatilo si na to počkať.

Nadišiel December s ním aj nádielka nového snehu na Štrbe, čo som sa rozhodol využiť. Rozhodne neľutujem, pretože okrem iného som mal šťastie aj na umytú „Aristokratku“ 350.001-4 s posledným prevádzkovaným modrým vozňom WLAB v súprave. Štrba, 5.12.2016.

Dva dni pred Vianocami som sa rozhodol si odfotiť niečo na svojej „domovskej“ trati. V ten deň do Medzibrodia nad Oravou vozila rudu 751.037-3 ktorú som zachytil v posledných minútach násvitu za zastávkou Mokraď. V pozadí SKI Park Kubínska Hoľa a vrch Minčol.

Tradičná koncoročná fotoakcia na Štrbe nesmela chýbať ani tento rok. Avšak z dôvodu nepriaznivého počasia a zlého nasadenia rušňov sme ju odložili až na 30.12.2016. V ten deň sme však neboli jediný, čo sa rozhodli prísť. Lákadlom bol „Hugo“ 350.004-8 ktorého vidíte na fotke ako s vlakom R 606 Liptov prechádza popod naše zasnežené Tatry. Spolu sa ho okrem mňa na tomto mieste rozhodlo odfotiť ešte ďalších 19 fotografov. Po jeho prechode sa všetci rozpŕchli, ale my sme deň ukončili až za tmy a dokonca nás aj potešila 363.136-3 na R 605 Dargov.

Nadišiel posledný deň roka – Silvester. Ten som pre zmenu strávil fotením „okuliarnikov“ a áno, správne vidíte. Tri dni pred tým, sa mi po veľmi namáhavej ceste podarilo odfotiť Dášenku 750.183-6 (ktorej fotka si však miesto v tomto článku nenašla, ale môžete ju nájsť zverejnenú inde). Avšak v posledný deň roku 2016 moju zbierku rušňov r.750 ZSSK doplnil chýbajúci kus 750.300-6 na vlaku REx 1780 Kráľova Hoľa za obcou Medzibrod. Po ňom sme odfotili ešte „péenko desinku“ na Hornej Štubni s celkom slušným nákladom a rýchlik do Banskej Bystrice.

To je milí čitatelia všetko. Verím že sa vám výber páčil a dúfam že nový rok 2017 bude minimálne tak dobrý, ako bol tento. Veľa šťastia a hlavne dobré svetlo do nového roka Vám želá Peter Káčer!

autor: Petto13 (Peter Káčer)