Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > uniBezplatná preprava očami študenta

uniBezplatná preprava očami študenta

 
Bezplatné cestovanie pre vybrané skupiny obyvateľstva je tu s nami už vyše dvoch rokov a pre zvýhodnených sa stalo neodmysliteľnou súčasťou ich života. Za tú dobu sme počuli už mnoho názorov, či bol alebo nebol tento krok správny. Dovoľte mi teda, aby som aj ja vyjadril svoj názor. Ako prvé by som mal povedať, že som študent a bezplatnú prepravu aktívne využívam. Nakoľko v mojej obci nemáme železničné spojenie, cestujem autobusom do najbližšej železničnej stanice a odtiaľ pokračujem vlakom. Vo voľnom čase fotím a práve bezplatná preprava mi zjednodušila cestovanie po rôznych zákutiach Slovenska.

 













Bol to teda dobrý krok?

Bezplatná preprava pritiahla na železnicu množstvo nových cestujúcich. Zvýšil sa počet prepravených osôb, obsadenosť vlakov, pridávali sa posilové vozne a aj samotné vlaky. Ako si pamätáme ZSSK, v očakávaní veľkého náporu prenajala dokonca 5 dieselových rušňov a niekoľko vozňov od Českých dráh. Tie sa tu však dlho neohriali a o niekoľko mesiacov putovali naspäť domov. Po technickej stránke to teda bolo zvládnuté. Čo však s ľudmi, ktorí majú nárok na bezplatnú prepravu, ale nemajú v obci železničnú stanicu/zastávku? Jedným z riešení vlády boli “Prípojné autobusy k vlakom“. Avšak ako to už býva zvykom v našom štáte, tak sa o nich prestalo hovoriť tak rýchlo ako sa len dalo. Pri slovnom spojení “Prípojné autobusy k vlakom“ som sa musel zakaždým pousmiať. Spoločnosť, ktorá zabezpečuje autobusovú prepravu v našom okrese si totižto nevie zosúladiť prípoje vlastných autobusov, nie to ešte autobusov ku vlakom. Povedzme si na rovinu, koľko spoločností prevádzkujúcich autobusovú dopravu vo verejnom záujme reaguje na zmeny grafikonu, prípadne počká 2 minúty v stanici na zmeškaný rýchlik? Možno keby spolupracoval štát, ako objednávateľ železničnej prepravy, a VÚC, ako objednávateľ autobusovej dopravy, tak by sa podarilo nájsť riešenie tejto situácie (hodila by sa aj funkcia dispečera, ktorí by zavolal vodičovi, aby tie 2 minútky v stanici počkal).



Využívajú bezplatnú prepravu naozaj tí, ktorí to potrebujú?




Výprava vlaku Os 7852 v stanici Štrba (18.2.2015)


Pri pohľade na sociálnu situáciu v našom štáte je táto otázka naozaj na mieste. Mnohí dôchodcovia dnes poberajú dôchodok, ktorí prevyšuje minimálnu mzdu, nehovoriac, že na bezplatnú prepravu majú nárok aj poberatelia výsluhového dôchodku. Podľa môjho názoru je to absolútne nespravodlivé voči rodičom pracujúcim za minimálnu mzdu, ktorí musia živiť svoje deti, platiť inkaso a nedajbože ešte aj hypotéku. Čo sa týka študentov, bezplatnú prepravu vidím ako opodstatnenú v prípade prepravy z miesta bydliska do školy. Zámer, aby študenti cestovali vlakom a spoznávali krásy Slovenska veľmi nevyšiel a namiesto toho veľa a študentov spoznáva zákutia krčiem podľa možností čo najďalej od bydliska, aby vytriezveli už vo vlaku a nie doma pred rodičmi.



Poklesla kultúra cestovania vlakom s príchodom bezplatného cestovania?




Vlak 8306 čaká v stanici Kežmarok na svoj "druhý diel" zo Starej Ľubovne, aby spolu mohli pokračovať do stanice Poprad-Tatry (17.12.2016)


Nad odpoveďou na túto otázku sa netreba dlho zamýšľať. To, že sa nasadia staršie vozne, aby sa zvýšila kapacita mi nevadí. Podstatou prepravy je predsa dostať sa z miesta A na miesto B. Nikdy som sa nestretol s tým, že by bol vozeň špinavý, vyšiel by som celý od blata alebo zmoknutý. Keď bol ten vozeň pred niekoľkými rokmi úplne vyhovujúci, prečo by mne mal dnes vadiť? Možno je to len môj pocit, ale budem rád ak mi dáte za pravdu, že Slováci sú v oblasti cestovania strašne rozmaznaní a vadí im aj to, že na lokálke do Banskej Štiavnice nie je vo vlaku Wi-Fi. Ľudia s nárokom na bezplatnú prepravu si túto vymoženosť často nevážia. Miesto toho, aby si doma na internete (alebo z informácií poskytnutých v pokladni) naštudovali, aký lístok potrebujú, na čo majú nárok a na čo nie, tak sa budú radšej vo vlaku hádať s vlakvedúcim/sprievodcom a tváriť sa ako najmúdrejší na svete. Osobne takúto situáciu keď sa niekto takto tvári zažívam asi každý týždeň. Veľký rozruch vyvolalo obmedzenie bezplatných mesačných traťových lístok len na vlaky kategórie Os a Rex. S týmto úplne súhlasím, nakoľko som mal možnosť zviezť sa v "šesťtovkových" rýchlikoch v piatok a v nedeľu, no študentov s mesačným lístkom tam bolo neúrekom. Pre študenta, ktorý je „online“ takmer nonstop, predsa nemôže byť problém, aby si do pár minút nezabezpečil lístok s miestenkou. Ďalším faktorom, ktorý prispieva k “zvýšeniu“ kultúry cestovania je samotné správanie študentov. Kto z nás sa ešte nestretol s kupé, ktoré malo zatiahnuté závesy, zvnútra sa ozýval hlasný smiech študentov a vôňu destilátov bolo cítiť až na chodbičku? Niektorí dôchodcovia si to možno často neuvedomujú, ale počúvať ich príbehy, ktoré rozprávajú hlasno, aby každý vedel aké má problémy a u akého doktora dnes bol, nie je tiež dvakrát najpríjemnejšie. Všeobecným problémom sú samozrejme batohy vyložené na sedadlá a ľudia stojaci v uličke, i keď je polovica sedadiel prázdnych. Zmeniť tieto návyky je však boj na dlhé trate.




Mimoriadny vlak v Nitrianskom Pravne pri príležitosti 120. výročia trate Veľké Bielice - Prievidza (14.5.2016)


Samostatnú kapitolu tvoria školské výlety. Tí z nás, ktorí niekedy nahlasovali skupinu nad 20 ľudí zrejme vedia, že to nie je práve najjednoduchšie. To však v žiadnom prípade neospravedlňuje nezodpovedné konanie učiteľov, keď povedia skupine 90 žiakov, aby si zabezpečili lístok vo vlastnej réžií, pričom väčšina z nich si to nechá na poslednú chvíľu pred odchodom vlaku. Osobne by ma zajímalo ako by sa tlačili niekde v bagete alebo podobnej krabici. Z mnohých osobných skúseností by som spomenul 2 situácie. Niekoľko tried nemenovanej strednej školy išlo na výlet a na trati bola výluka s NAD. Samozrejme skupina nebola nahlásená. O pokoji vo vlaku sa rozhodne hovoriť nedalo a do autobusov NAD sme sa zmestili len tak tak. Druhá skúsenosť sa odohrala na hlavnej trati vo vlaku EN 443. Tentokrát celá stredná škola sa vlakom snaží presunúť z Popradu do Košíc. Lístky si samozrejme kupujú ráno a po príchode do Popradu vlakvedúci iba neveriacky krúti hlavou.




REx 723 čaká na svoj pravidelný odchod zo stanice Veľké Uherce (23.11.2016)

Pár slov na záver...

Na mieste teda vystáva otázka, či sú ľudia ochotný vyhovieť aj niekomu inému a umožniť mu v kľude sa vlakom niekam prepraviť, alebo myslia iba na seba a na to ako obísť pravidlá. Je to dosť vážna otázka, nad ktorou by sa mohol zamyslieť každý človek, ktorý chodí vlakom. Bude to v cestovaní prínosom pre okolie, ak si nastúpi človek, ktorého budú mať spolusediaci radi, alebo si prisadne človek, ktorý bude iným znepríjemňovať ich cestu?




R 949 (vľavo) a R 838 (vpravo) v stanici Banská Bystrica (3.2.2017)


Ak ste sa dočítali až sem, tak som rád, že vás môj názor zaujal. Ďakujem, že ste si to dočítali až do konca a prajem vám pekný zvyšok dňa.

autor: dunihlav11

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
kaoz
Zaslaný: 23.03.2017 13:25   Upravený: 23.03.2017 19:05  
Založený: 12.10.2010
Miesto: ned'aleko štreky
Príspevkov: 11117
 Re: uniBezplatná preprava očami študenta
Najskôr začnem prvou časťou: Výberom fotiek. Ten je na veľmi vysokej úrovni, najmä jednotka "Elefanta", ktorá tvojí súpravu Os vlaku 7852 je veľmi luxusná.
V druhej časti narčiem do vôd tzv. bezplatného cestovania: ako spomínaš, pre študentov dochádzajúcich do škôl je to veľká výhoda, predsa nie sú finančne samostatní, odkázaní sú na pomoc rodičov, čo vyplýva aj zo zákona. To, že sa tento systém výhod zneužíva žiakmi na "alko-výjazdy" je bohužiaľ nedoriešené.
Čo sa týka kultúry cestovania, tú väčšinou vytvárajú práve cestujúci, ktorí poškodzujú majetok železničného dopravcu. Druhá strana mince je však aj na pleciach štátneho dopravcu, ktorý veľmi pomaly obnovuje vozový park a ked' si k tomu prirátame predražené rekonštrukčné práce, tak bohužiaľ sa nestíha obnova parku.
Pred niekoľkými týždňami bola uvedená na nejakom českom webe správa, že ČD plánuje d'alšie nákupy "vyradených " vozňov od ÖBB. Prekvapila ma nákupná cena, tá vychádzala na ca 300.000€ za jeden vozeň rady Bmz.
Nemenovaná ŽOSka si účtuje za jeden vozeň Bmpeer 1,8 milióńa €, čo je teda poriadne vysoká cena.
Keby sme si zobrali vozeň Bmz za 300.000€ a investovali do neho napríklad d'alších 500.000€ na repas, tak máme krásnu náhradu starých vozňov rady B, Bee.
miskovl1
Zaslaný: 23.03.2017 16:39   Upravený: 23.03.2017 16:40  
Založený: 23.03.2017
Miesto:
Príspevkov: 1
 Re: uniBezplatná preprava očami študenta
Výborný námet na článok zo super fotkami ale len neviem či autorovi niekto zo ZSSK diktoval čo má napísať, lebo neviem v akých vlakoch on cestuje. Ja tiež ako študent VŠ využívam po svojich cestách po Slovensku bezplatnú prepravu ale radšej by som si zaplatil ako v minulosti počas letných prázdnin 35 euro za lístok Slovak Student a tým by som očakával určitú úroveň cestovania aspoň ako u ČD. Bezplatná preprava vôbec nepomohla, lebo teraz sa stáva, že študenti si musia kupovať lístky na vlak na cestu do školy, lebo bezplatné lísky si kúpia dopredu tí, ktorý tým vlakom nemusia ísť. Ono celé zavedenie malo dva dôvody: 1, príchod Regiojetu na trasu Bratislava hl.st. - Košice a katastrofálny stav u ŽSR a ZSSK a miesto toho aby prišla zmena o 180° tak mohli pokračovať v tom stave ďalej.
V súčasnosti je na Slovensku úplne bežné, že oficiálne meškanie na stránke ŽSR a na informačným paneloch vo vybraných staniciach je rozdielne aj o 15 minút alebo aj viac. V prípade meškania vlaku, nikdy nie je isté, či v ten deň počká prípoj o pár dní to aj pri vyššom meškaní nie je problém. R na trase Banská Bystrica - Bratislava hl.st. a späť postupne zvyšujú po ceste meškanie tak, že aj na začiatku mešká 5 minút a v konečnej stanici aj 60 minút. Ono nemusí mat každý vlak WiFi a zástrčky, ale hlavné je aby tam v zime bolo teplo a v lete nesie tam byt na odpadnutie. Hlavne rekonštrukcie 810 a ich prípojných vozňov sú v lete „peklo na koľajniciach“.
:zlí20: :zlí20: :zlí20:
lajos
Zaslaný: 23.03.2017 17:05  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 9867
 Re: uniBezplatná preprava očami študenta
Díky za zajímavý příspěvek s tématem, které se na našich stránkách rozhodně neobjevuje často.
Tak jako každá věc, má i (takzvaná) bezplatná přeprava pro studenty a důchodce minimálně dvě strany. Ovšem přijde mi, že je mediálně velmi vděčné vytahovat ty záporné body se zneužíváním, přeplňováním, o tom, že to není zadarmo (to se ví, že není, ale hradí se to jinak, než přímou platbou - zbytek k té slevě zase přispívá erární pokladna), mluví se o získávání politických bodů současnou politickou reprezentací a jistém populismu (a ono to není pro lidi ?), než samotný přínos o dalším zpřístupnění veřejné dopravy, o větším vytížení vlaků atd.
Tento materiál patří mezi ty minoritní, které se spíše snaží hledat a zdůraznit pozitiva toho kroku.
Ad nákup vozů Bmz k ČD od ÖBB - neznám cenové podmínky, ale i když se započítá následná vyvazovací oprava s úpravami pro další provoz, vychází to pořád zajímavě a výhodně. Nemluvě o tom, že i tato věc má svoji druhou stranu věci: čím víc jich ČD koupí, tím méně jich zbude na pro tuzemskou konkurenci.
kik
Zaslaný: 23.03.2017 18:22  
Založený: 06.01.2015
Miesto:
Príspevkov: 25
 Re: uniBezplatná preprava očami študenta
Dost zajímavý příspěvek - a celkem i objektivní - z pohledu "beplatného" cestujícího.
Mě ani nevadí, že ČD kupují ojeté vozy, protože jsou stále lepší než většina toho co dnes jezdí na normálních rychlících. Navíc jsou tyto vozy rekonstruovány tady v místních firmách (např. PARS) a tak podle mě není důvod ke smutku nad tím, že tuzemská konkurence má méně práce. Pokud se nepletu, tak v této kategorii snad ani žádná neexistuje, protože Bombardier se tuzemských soutěží nezúčastňuje a dceřinné firmy Škody Transportation podobné vozy snad ani nevyrábí.
lajos
Zaslaný: 23.03.2017 18:33  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 9867
 Re: uniBezplatná preprava očami študenta
Konkurencí nebyl myšlen jiný opravce, ale dopravce s perfektním a úderným "pablik relejšn" :emo03:
kik
Zaslaný: 23.03.2017 19:57  
Založený: 06.01.2015
Miesto:
Príspevkov: 25
 Re: uniBezplatná preprava očami študenta
Tak teď už tomu rozumím - ano, "žlutá konkurence" vyzobávající nejzajímavější relace....

Ještě se vrátím k tématu - vypadá to, že u našich východních sousedů neexistuje žádný intergrovaný dopravní systém podobný těm, které už celkem dost slušně fungují u nás. Škoda, hromadnou dopravu by pak asi využívalo ještě více lidí.
DedoMraz
Zaslaný: 24.03.2017 10:37  
Založený: 24.03.2017
Miesto:
Príspevkov: 1
 Re: uniBezplatná preprava očami študenta
Skvelý článok. Dobre si to napisal. Som sa naozaj pobavil. Ktosi tu v komentaroch písal pojem integrovaný dopravný systém. To na Slovensku tak skoro nebude, a ako by aj mohlo, keď ministrom dopravy je maďar 😁
intelpetr
Zaslaný: 25.03.2017 14:45   Upravený: 25.03.2017 14:48  
Založený: 11.06.2013
Miesto: Kyjov/F-M/Praha
Príspevkov: 557
 Re: uniBezplatná preprava očami študenta
Bezplatnou přepravu často využívám. Kdyby nebyla, na Slovensko bych nejspíš necestoval, jelikož neexistují žádné použitelné síťové jízdenky podobně jako u nás a všech dalších okolních zemích. Autor píše o špatném chování mnohých bezplatných cestujících, no já se při svých mnohých cestách již několikrát potkal i s arogantním chováním personálu, který bezplatné cestující nejspíš považuje za méněcenné. Ale tak jako na straně cestujících se jedná jen o jednotlivé případy, na které narážím výjimečně.

Bezplatná přeprava je čiště jen politická věc, ale to sem na upozornění zatahovat nebudu.
cas


Ľuboslav, Ľuboslava
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
sledovacka-hkv.webnode.sk

KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 9 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 9

Viac ...