Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Nový železničný most v Trenčíne v prevádzke

Nový železničný most v Trenčíne v prevádzke

 
Nový železničný most ponad rieku Váh bol uvedený do prevádzky dňa 23. mája 2017 krátko po 09:18 hod., kedy po ňom prešiel prvý vlak a to IC 520 ZSSK na trase Košice – Bratislava. Pod'me si teda priblížiť túto stavbu a zároveň sa pozrieme sa aj na prvé vlaky ktoré po ňom prešli.

 









V rámci modernizácie traťového úseku Nové Mesto nad Váhom – Púchov , v jej III. časti etapy Zlatovce – Trenčianska Teplá bolo zapotreby v rámci projektovej dokumentácie vybudovať nový železničný most ponad rieku Váh v Trenčíne. Tejto úlohy sa „zhostilo“ Združenie pod Brezinou , pod záštitou vedúceho člena TSS Grade, a.s. a členov druženia Bögl a Krýsl, k.s. a KONSTRUKTOR INŽENJERING, d.d.


Z dôvodu umiestnenia mosta v blízkosti centra mesta boli kladené zvýšené požiadavky na jeho estetické stvárnenie a realizáciu detailov mostného vybavenia – netradičné oblúkové brány ako nosiče trakčného vedenia a k tomu tvarovo prispôsobené protihlukové steny. Nový most nahrádza pôvodný železničný oceľový priehradový most, ktorý sa nachádza cca o 110 m nižšie po toku rieky. Navrhnutá nosná konštrukcia mosta z predpätého betónu bola uprednostnená pred oceľovým mostom z dôvodu nižších nákladov na údržbu mosta, možnosti lepšieho architektonického stvárnenia konštrukcie a možnosti bezproblémovej realizácie mosta metódou letmej betonáže. Trať je na obidvoch brehoch vedená na násypoch tak, aby nosná konštrukcia mosta bola vedená nad protipovodňovými hrádzami.

Ako prevencia proti hluku slúži odpruženie pevnej jazdnej dráhy od nosnej konštrukcie, zdrsnenie betónového povrchu pevnej jazdnej dráhy a umiestnenie tlmiacich líšt pod koľajnice. Po celej dĺžke mosta je na jeho vonkajších stranách umiestnená protihluková stena, ktorej nosné stĺpy sú kotvené do pozdĺžnej rímsovej časti mosta. Protihluková stena pozostáva z priehľadnej polykarbonátovej výplne v oceľovom ráme. Výška protihlukovej steny od ukotvenia je 4,189 m.



Technické parametre mosta podľa STN 73 6200



Nový železničný most v Trenčíne je v skutočnosti vytvorený z dvoch samostatných mostov, pričom pravý a ľavý most je uložený na spoločných podperách. Medzi nosnými konštrukciami je medzera so šírkou 0,6 m. Priestor medzi mostmi je prekrytý oceľovými podlahovými roštmi, ktoré tvoria revízny chodník. Je to jednopodlažný most so siedmimi poľami, s hornou mostovkou. Ide o nepohyblivý, trvalý a priamy most, ale vo výškovom oblúku. Šírka jedného mosta je 7,05 metra, výška 15,95 metrov. Celková plocha mosta zaberá 4779,9 m2.

Most bol budovaný metódou letmej betonáže a časť prvého a siedmeho poľa boli realizované na podpernej skruži. Pri návrhu bol použitý betónovací vozík s hmotnosťou 60 ton a nosnosťou 100 ton.Na moste je osadených 13 oblúkových trakčných brán, každá s hmotnosťou 11,2 ton, ktoré sú uchytené pomocou chemických kotiev zboku rímsy a súčasne sú ukotvené aj zvrchu na rímse.

Spodnú stavbu mosta tvoria dve krajné masívne železobetónové opory a šesť vnútorných medziľahlých podpier pôdorysného šošovkovitého tvaru zo železobetónu, ktoré sú spoločné pre obidva mosty.Odvodnenie mostovky je vyriešené pomocou 67 ks odvodňovačov, osadených vo vrchnej doske, cez ktoré je voda zvedená do zberného potrubia.Spolu sa na zhotovenie oboch opôr, všetkých pilierov a na nosnú konštrukciu použilo 17 300 m3 betónu. Na obloženie pilierov bol použitý masívny žulový obklad, spolu 8500 kusov rôznych rozmerov.

Po moste s dĺžkou 343 metrov prebieha betónová pevná jazdná dráha systému RHEDA 2000. Vlaky po ňom môžu jazdiť rýchlosťou do 140 km/hod. Celková hmotnosť mosta aj s pevnou jazdnou dráhou predstavuje 54 834 ton.

Významným faktorom pri výstavbe mosta bol prúd rieky Váh, ktorý po povodniach v roku 2014 poškodil vonkajšiu stenu ohrádzky piliera 5 a štetovnice. Tieto boli zapustené 6 metrov v dne toku a na niektorých miestach podmyté a deformované. Bola tiež odplavená dočasná prístupová cesta k pilieru 5.



V krátkosti sme Vám priblížili túto zaujímavú a jedinečnú stavbu, teraz sa pozrieme na posledné spoje na „starej“ trati číslo 120 a aj uvedenie nového železničného mosta do prevádzky. (fotky sú zoradené v časovom slede ako išli vlaky).


Posledným idúcim rýchlikom po starej trati v smere z Košíc do Bratislavy bol rýchlik R 600 Mila Sedita v čele s 362.010-2 (foto: kaoz)





Na hodinách je krátko po 09:18 hod. a na nový železničný most vchádza prvý vlak – IC 520 ZSSK z Košíc do Bratislavy,vedený „Gorilou“ 350.008-9 (foto: ŽSR)




Podľa pravidiel železničnej prevádzky po ukončení výluky išiel prvý vlak rýchlosťou 10 km/h. Most je však stavaný na rýchlosť vlakov do 140 km/hod. Na moste je zatiaľ v prevádzke len druhá traťová koľaj, dokončenie prvej a jej uvedenie do prevádzky predpokladajú ŽSR v polovici leta. Až do ukončenia prác budú všetky vlaky cez most jazdiť rýchlosťou 50 km/h.


Ícéčko „ukrajuje“ prvé metre na novom železničnom moste ponad rieku Váh. Dva svetelné stožiare tzv. „lízátká“ patria futbalovému štadiónu miestneho AS Trenčín (foto: ŽSR)





V „súbežnej“ jazde s Ícéčkom, no však po „starej“ trati ide vlak ZSSK Cargo vedený rušňom 363.103-3 (foto: kaoz)




Pri otvorení dopravy po novom železničnom moste sa stretli rôzny pozvaní hostia (foto: ŽSR)




… medzi nimi aj primátor mesta Trenčín Mgr. Richard Rybníček (tretí zľava) (foto: ŽSR)




Posledným vlakom idúcim po „starej“ trati bol rýchlik R 603 Manner Neapolitaner vedený rušňom 362.003-6 (foto: kaoz)




Po prechode posledného vlaku nastupujú pracovníci – trolejári, aby odstavili „starú“ trať. Najskôr od Trenčína MVTV 02-27 (foto: kaoz)




Od Zlatoviec spoločnosť ELTRA. Súprava vedená HDV 712.407-6 (foto: kaoz)




nasledovaná trakčným vlakom PS-00.M č.43 a d'alšou súpravou s 720.508-1 (foto: kaoz)




približne okolo 10:45 začína „dopravný život“ na novom železničnom moste. Pn 65800 vedené HDV 363.142-1 je v poradí

druhým vlakom idúcim po novom moste. (foto: ŽSR)



pohľad na oblúkové brány a Pn 65800 (foto: ŽSR)




R 602 Marlenka, v čele 363.107-4 smeruje Košíc do Bratislavy. Na fotke je viditeľné „stúpanie“ na nový most a napravo je patrne vidieť „staré“ teleso trate 120 (foto: kaoz)




IC 510 vedené „Gorilou“ 350.006 smeruje do svojej cieľovej stanice – Bratislava hl.st. Zdá sa, že nám v Trenčíne vzniklo zaujímavé „fotomiesto“ z trenčianskeho hradu a pohľad na nový železničný most (foto: ŽSR)




Os 3317 vedený EPJ rady 671+971.003 Nového Mesta nad Váhom smeruje do Žiliny (foto: ŽSR)





R 605 Dargov s 362.002-8 smeruje do Košíc (foto: ŽSR)




pohľad na mesto Trenčín. Na fotke je patrne vidieť „staré“ teleso trate 120 a nový železničný most ponad rieku Váh
(foto: ŽSR)




Autor textu: Kaoz, volod a tlačová správa ŽSR
Autor foto: Kaoz, ŽSR

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
ceece
Zaslaný: 24.05.2017 20:33  
Založený: 24.10.2012
Miesto: Pieščany
Príspevkov: 2394
 Re: Nový železničný most v Trenčíne v prevádzke
Super report! :emo37:
750.203
Zaslaný: 25.05.2017 12:25   Upravený: 25.05.2017 12:27  
Založený: 28.02.2012
Miesto:
Príspevkov: 308
 Re: Nový železničný most v Trenčíne v prevádzke
"...je patrne vidieť..." ste patrne odpísali od žsr, alebo je to zlepšovák vlastný ? radost2
lajos
Zaslaný: 26.05.2017 16:10  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 11680
 Re: Nový železničný most v Trenčíne v prevádzke
Ještě jednou - díky za pohotový reportík :flower: :kvetinka:
cas


Alžbeta
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 34 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 4

Registrovaných: 0
Anonymných: 34

Viac ...