Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > Na sklonku života.....

Na sklonku života.....

 
Začalo sa to 17. júna, keď sa v diskusnom fóre na vlaky.net objavila informácia o fyzickej likvidácii batériových vozňov v Galante. Niektorí už vtedy možno začali tušiť, že Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. sa chystá výrazne zredukovať svoj lokomotívny park. Neblahá predtucha sa potvrdila 21. júna 2017, kedy sa zo Zvolena nákladnej stanice do Galanty prepravili prvé dva rušne určené na likvidáciu - 210.018 a 751.174.

 












Krátko na to sa začali webovým priestorom šíriť tie najhrôzostrašnejšie správy o likvidácii 751.174. Napríklad informácia, ktorá odznela v diskusnom fóre na vlaky.net 25. júna, jasne hovorila o už ukončenej šrotácii tohto rušňa, ďalšia informácia z 27. júna v diskusnom fóre na k-report.net hovorila o tom, že mašina bola urýchlene zošrotovaná 26. júna od obedňajších hodín a 27. júna už z nej nezostalo nič. Našťastie sa tieto tvrdenia vyvrátili na k-reporte už 2. júla fotografiou vyhotovenou 1. júla, na ktorej bola mašina viac-menej neporušená. Táto správa ma veľmi potešila a tak som začal pozorne sledovať dianie okolo likvidácií. V prvej polovici júna sa v RD Trenčianska Teplá vykonala bezpečnostná prehliadka na niekoľkých dlhodobo odstavených rušňoch. Koncom júna sa v RD Zvolen začali vyberať z rušňov 751.025 a 751.043 všetky použiteľné a potrebné náhradné diely. 28. júna Maroš pohotovo zachytil v RD Žilina konvoj rušňov 751.202, 110.031, 742.042, 742.286, 710.005, 011.872, 770.080, 771.094, 110.021 a 110.049. Dali sa teda očakávať prvé prepravy. V noci z 28. na 29. júna boli v Trenčianskej Teplej do Pn 65810 zaradené rušne 751.058, 721.124, 721.042, 721.220, 721.047. 30. júna prišli tieto rušne vlakom Mn 87701 do Galanty a tu boli odstavené na manipulačnú koľaj blízko miestneho kovošrotu. Bohužiaľ rušne sa už nestihli „pozdraviť“ so žehličkou 210.018, ktorá bola do konca júna zlikvidovaná. V tejto dobe som Maroša oboznámil o realizovaných prepravách a dohodli sme sa, že v dohľadnej dobe vyrazíme do Galanty s cieľom naposledy zvečniť na pamäťové karty rušne štátneho dopravcu ZSSKC na sklonku svojho života. Ďalšou prepravenou sa stala plešivecká 721.028, ktorá do Galanty prišla 19. júla. Z 24. na 25. júla boli z RD Trenčianska Teplá do Galanty odoslané v relačnom Pn vlaku ďalšie dva rušne určené na likvidáciu – 721.126 a 721.119. Naše rozhodovanie o „výprave“ do Galanty definitívne urýchlila najprv preprava z 26. júla, kedy som v neskorých večerných hodinách stretol v Leopoldove „raketu“ Pn 65800, v ktorej boli radené rušne 751.202, 110.031, 110.021 a 110.049 z RD Žilina a o deň na to nás posúrila fotoaktualita od Luka3105, ktorá hovorila o preprave 751.025, 751.043 a 210.034 v Pn 63710 zo Zvolena nákladnej stanice do Galanty. A aby bola „skladačka“ kompletná, 28. júla bola z VP Leopoldov odoslaná na likvidáciu žehlička 210.042. Maroš urýchlene kontaktoval kompetentných ľudí z miestneho kovošrotu. Tí mu povedali, že 3. augusta sa začína s fyzickou likvidáciou pristavených rušňov. Fotografovanie sa teda dohodlo na 2. augusta 2017. Po príchode do Galanty v doobedňajších hodinách sme sa najprv vzorne ohlásili u kompetentnej osoby a následne sme začali s fotodokumentáciou konvoja. Ako prvý sa nám ponúkol celkový pohľad na všetky rušne.








Následne sme pristúpili k fotodokumentácii každého rušňa osobitne. Poďme si ich teda predstaviť v poradí, v akom boli zoradené 2. augusta. Ako prvá nás vítala svojím ošumelým výrazom žehlička 210.042. Ako uvádza táto fotoaktualita železničný.net, mašina bola 26. augusta ešte „živá“





Druhou v poradí bola „ceckaňa“ 751.025. Faktom je, že 025-ka bola z konvoja rušňov začiatkom augusta vyradená a bola presunutá do areálu inej spoločnosti v Galante. O jej ďalšom osude sa teda ešte dúfam dozvieme, i keď o odpredaji osobne pochybujem, nakoľko bola v RD Zvolen značne „vybrakovaná“






Ako tretia stála v konvoji „ceckaňa“ 751.043. Aj tento stroj bol 26. augusta medzi „živými“ a ešte nejakú krátku dobu „žiť“ bude, nakoľko podľa informácie zo sociálnej siete Facebook.com sa rušne radu 751 budú v Galante likvidovať ako posledné






Štvrtou v poradí bola žehlička 210.034. Túto fotografiu si dobre prezrite – zachytáva ako jedna z posledných fotografií 034-ku medzi „živými“. Mašina sa totiž 23. augusta začala v galantskom kovošrote likvidovať







Poradové číslo päť prischlo žehličke 110.031. Aj táto mašina bola 26. augusta bez náznakov rozpaľovania







Ako šiesta nás privítala „ceckaňa“ 751.202. Táto mašina sa kovošrotu pravdepodobne vyhne a bude odpredaná do súkromného vlastníctva. Záujem o ňu javil slovenský súkromný dopravca







Na siedmom mieste sa nám predstavila 721.126. 16. augusta na nej pozvoľna, ale isto začali likvidačné práce. O pár dní už bola likvidácia v plnom prúde







721.119 – 26. augusta ešte kompletná







110.049. Tento rušeň bol podľa príspevku na webe k-report zlikvidovaný 25. augusta







110.021 – 26. augusta kompletná. Začiatkom augusta bola presunutá do areálu inej spoločnosti v Galante a ešte pred 24. augustom už bola vrátená späť na manipulačnú koľaj pred kovošrotom







Za touto žehličkou sme fotografovanie pestrofarebného konvoja ukončili a rozlúčili sme sa s ním týmto pohľadom







Následne sme sa presunuli do kovošrotu, kde na nás čakali ďalšie štyri rušne. Prešli sme až do zadnej časti areálu k zarážadlu. Tu smutne stál pre mňa „hlavný bod programu“ – legendárna 751.174, známa svojím nádherným zvukom netlmeného šesťvalca. Stačil však jeden pohľad na ňu a uvedomil som si, že svoju bývalú formu už vôbec nepripomínala. Na jej vzhľade sa podpísal najmä požiar, ktorý mašinu zachvátil 10. apríla 2015 pred Varínom, kedy v dvojici so 751.192 viezla ucelenku EkoCell. Tento požiar sa mašine stal osudným. V RD Zvolen z nej ešte vybrali niekoľko náhradných dielov a 3. augusta bola v kovošrote začatá jej fyzická likvidácia, ktorá prebiehala minimálne do 16. augusta, avšak to už z mašiny ostávala len polovica hlavného rámu







Druhým rušňom bol 721.124. Ani táto mašina, rovnako ako 751.174, už neunikla likvidácii. Tá bola začatá 3. augusta. O deň na to už z mašiny ostal viac-menej len hlavný rám, hlavný generátor a podvozky. Tie sa však podarilo zachrániť, ako sa uvádza v tejto fotoaktualite Railtrains.sk






Ako tretia v poradí tu stála 751.058. Osud k nej bol milosrdný a mašinu sa podarilo zachrániť. Odpredaná bola zrejme do Českej republiky






Na konci krátkeho radu rušňov stála 721.028, ktorá bola zlikvidovaná v priebehu augusta






Bomby s plynom pristavené pred 751.174 dávajú na známosť, čo sa bude diať nasledujúci deň






S galantským kovošrotom sme sa rozlúčili okolo 14:00 posledným pohľadom na štvoricu bývalých rušňov Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s.. Dopravná značka Výstražný kríž pre železničné priecestie jednokoľajové už len dotvárala ponurú miestnu atmosféru a svojím tvarom do písmena X naznačovala, že tri rušne sa behom nasledujúcich týždňov premenia na hromady železného šrotu a neskôr v U. S. Steel Košice len na žeravú hmotu vo vysokej peci







Po odchode z kovošrotu a zosumarizovaní získaných informácií a fotografií nám vyvstávala jedna záhada: kam zmizli rušne 721.042, 721.047 a 721.220? Fakt, že nám tieto tri rušne na fotografiách chýbajú, nám nedovolil z Galanty odísť. Prechádzali sme ulicami mesta a špekulovali, kde by sa mašiny mohli ukrývať. Nakoniec vďaka mojej všímavosti sme tieto mašiny spozorovali v areáli inej spoločnosti. Po riadnom ohlásení a zaevidovaní sa na vrátnici danej spoločnosti sme sa vybrali priamo k mašinám. Tu nadišiel „hlavný bod programu“ pre Maroša - unifikovaná 721.220. Najprv sme sa teda cez naše hľadáčiky pozreli na všetky tri rušne








A následne sme si zdokumentovali každý rušeň zvlášť. 721.220 likvidácii unikla a mala by byť odpredaná do Českej republiky






721.042 bude možno tiež zachránená







721.047 bola z areálu danej spoločnosti presunutá späť na manipulačnú koľaj pred kovošrot, čo pravdepodobne znamená, že bude zlikvidovaná. Informuje o tom táto fotoaktualita Railtrains.sk




Až po poslednej fotografii sme sa mohli s Galantou spokojne rozlúčiť a vybrať sa na cestu domov. Cieľ našej výpravy sme do bodky splnili – okrem 210.018 sme kvalitne zdokumentovali všetky rušne, ktoré boli v priebehu mesiacov jún a júl 2017 prepravené do Galanty na likvidáciu.



Na záver by som sa chcel srdečne poďakovať Marošovi za jeho trpezlivosť a ochotu pri vybavovaní všetkých náležitostí. Ak som náhodou v článku niečo uviedol nesprávne, ospravedlňujem sa za to a v komentároch si rád prečítam správnu informáciu. Informácie v článku som čerpal od kompetentných osôb a z diskusných príspevkov a fotografií na weboch vlaky.net, k-report.net, Železničný.net, Railpage.net, samozrejme Railtrains.sk a zo sociálnej siete - zo skupiny Železnice a vlaky. Poďakovanie teda patrí aj všetkým autorom príspevkov, ktorí uverejňovali súvisiace informácie.



Text: Patrik Blšťák (M286.018)

Fotografie: Maroš Bobák (MAJO771)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
MAJO771
Zaslaný: 06.09.2017 11:58  
Založený: 23.07.2009
Miesto: HLOHOVEC
Príspevkov: 15872
 Re: Na sklonku života.....
Video z posunu rušňov ZSSK CARGO určených na zrušenie v Galante pri kovošrote:

>>odkaz (https)<<

Autor videa: Maroš Možucha :papa:
Luko3105
Zaslaný: 06.09.2017 17:36  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 13734
 Re: Na sklonku života.....
Pekne zdokumentované, super text s kopou informáciami :number one: Rád som si prečítal :kvetinka: Len škoda mašiniek :blomcka:
MAJO771
Zaslaný: 06.09.2017 17:43  
Založený: 23.07.2009
Miesto: HLOHOVEC
Príspevkov: 15872
 Re: Na sklonku života.....
ĎAKUJEME Lukáš za pochvalu a za príjemný komentár! :kvetinka:
Každý komentár či pochvala je pre nás odmenou a dáva zmysel, že sa Vám článok páčil a oplatilo sa ho vytvoriť! :papa:
ceece
Zaslaný: 10.09.2017 19:19  
Založený: 24.10.2012
Miesto: Pieščany
Príspevkov: 1454
 Re: Na sklonku života.....
Super spracované :emo30: :number one:
lajos
Zaslaný: 11.09.2017 17:05  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 10217
 Re: Na sklonku života.....
Díky za tento hodnotný příspěvek !
Nejde sice o nic příjemného, ale i toto už nějak patří k lokomotivnímu "životu". Stejně je to příjemné zjištění, že k vyřazování těchto vozidel (zejména ř. 751/752 ZSSKC) dochází až v posledních letech a to jen u vybraných kusů, zatímco ta zbylá většina ještě bude dobře a určitě dlouho sloužit :papa:
cas


Cecília
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
sledovacka-hkv.webnode.sk

KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 11 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 1

Registrovaných: 0
Anonymných: 11

Viac ...