Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > Na návšteve v RD Trenčianska Teplá

Na návšteve v RD Trenčianska Teplá

 
Tí železniční fanúšikovia, ktorí poznajú tvorbu autorského dua „M286.018 & MAJO771“, isto vedia, že obaja máme slabosť pre RD Trenčianska Teplá. Začína byť dobrou tradíciou navštevovať toto rušňové depo každé 3 roky. Keďže od poslednej návštevy 3. marca 2014 už 3 roky prešli, 5. septembra 2017 naše kroky smerovali na stredné Považie s cieľom fotograficky zdokumentovať všetky železničné vozidlá, ktoré na sebe nosia logo spoločnosti ZSSK Cargo, a.s.

 









Naša návšteva RD Trenčianska Teplá bola plne legitímna a povolená GR Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ďalej len ZSSK Cargo alebo ZSSKC). Preto sme sa ihneď po príchode do depa najprv ohlásili u prednostu RD Trenčianska Teplá pána Lumíra Kunca a následne sme mohli začať s fotografovaním.



Ešte pred samotnou návštevou depa nás v železničnej stanici Trenčianska Teplá prekvapil rušeň 751.037 RD Žilina, pristavený na súprave Mn 85631 do Ladiec. Rušeň tu bol zapožičaný za účelom zácviku nových rušňovodičov na rušňovú radu 751.





Pri vstupe do priestorov ZSSK Cargo, a. s. sa nám dostali pred objektívy služobné vozne radu Daa-k odstavené v priestoroch bývalej Opravovne vozňov (OV). Tieto vozne sú odstavené z prevádzky od rokov 2012 – 2013 a za ten čas sa na ich vonkajšom vzhľade značne podpísali atmosférické vplyvy.





Prvým v poradí je vozeň Daa-k 60 56 9304 055-8 z Nového Mesta nad Váhom.





Druhým je Daa-k 60 56 9304 087-1.





Nasleduje Daa-k 60 56 9304 101-0 z Nového Mesta nad Váhom.





Pomaly sa presúvame k zaujímavejším vozidlám. Ešte predtým však „služobák“ 60 56 9304 099-6.




Poslednými štyrmi mohykánmi radu 110 v majetku ZSSK Cargo, a. s., sú rušne 110.015, 110.014, 110.050 a 110.041. Dôvodom ich odstavenia je ukončenie prevádzkovania radu 110 ZSSKC. V priestoroch bývalej OV v tichosti čakajú na svoj zatiaľ neznámy osud. Poďme si ich jednotlivo predstaviť...





110.015 prišiel do Trenčianskej Teplej z RD Žilina. Rušeň bol odstavený z prevádzky ku dňu 1. september 2015.





Nasleduje 110.014 z RD Žilina. Aj táto žehlička je odstavená od 1. septembra 2015.





Pokračujeme rušňom 110.050 z RD Spišská Nová Ves. Odstavený je od septembra 2015.





Zoskupenie uzatvára 110.041 z RD Spišská Nová Ves. Rovnako je odstavený od septembra 2015.





Prejdime však bližšie k priestorom rušňového depa. Za malou halou na nás totiž čaká štvorica poriadnych cargáckych strojov. „Štelujeme“ aparáty na čo najlepšie parametre, ale oblačné počasie hrá proti nám. Ako prvú snímame 742.006 z RD Žilina. Pôvodným dôvodom odstavenia tohto rušňa v roku 2014 bola nadbytočnosť. Stroj je odstavený ako prípadná prevádzková záloha.





Konečne sa dostávame k čmeliakovi 771.001 z RD Bratislava východ. Tento rušeň je častým predmetom laických diskusií najmä na sociálnej sieti Facebook. Mnohí fanúšikovia smútia, že nejazdí a uverejňujú rôzne konšpiračné teórie o jeho sprevádzkovaní. Fakt je však len jeden - „čmeľo“ 771.001 je odstavený pre rozsiahle poškodenie strojovne spôsobené požiarom a náklady na jeho sprevádzkovanie sú vysoké.




Krásne spomienky sa mi viažu na beztlmičovú 751.027. Dlhé roky som ju pravidelne stretával na výkonoch VP Prievidza. Najmä nočné výkony na vozbe lignitu Kúty – Zemianske Kostoľany v rokoch 2011 a 2012 mali svoje veľké čaro. Ku dňu 1. januára 2013 však bola 751.027 redislokovaná do RD Nové Zámky. Nasadzovaná tu bola najmä na ramenách v pôsobnosti NM Zlaté Moravce. Rušeň 2. mája 2016 absolvoval svoj posledný výkon na ramene Zlaté Moravce – Nové Zámky, a to v čele vlaku Mn 83710. Zrejme išlo aj o posledný výkon 027-čky celkovo. Onedlho na to bol rušeň odstavený z prevádzky pre nadbytočnosť a prepravený do RD Trenčianska Teplá. V súčasnosti je stroj odstavený ako prípadná prevádzková záloha.





Štvoricu strojov uzatvára 742.256 z RD Žilina. Pôvodným dôvodom odstavenia tohto rušňa v roku 2014 bola nadbytočnosť. Stroj je odstavený ako prípadná prevádzková záloha.





S mašinami sa lúčime skupinovým záberom a prianím, že ich ešte v prevádzke niekedy uvidíme.





Blížiac sa k suchému odporu našej pozornosti neunikne odstavený železničný koľajový žeriav EDK 10/2 č. 253 z produkcie vtedajšej VEB Schwermaschinenbau S.M. Kirow Leipzig. Žeriav má evidenčné číslo 01-723 a výrobné číslo 144.





Za suchým odporom už sa našich zvedavých očí nevedia dočkať ďalší traja členovia lokomotívnej flotily ZSSK Cargo, konkrétne jeden „zástupca čeľade včelovité“ a dve „ceckane“. Poďme sa na nich pozrieť zblízka.





„Čmeliak“ 770.059 patrí pod RD Žilina. Stroj zahorel počas jazdy Mn vlaku v Lietavskej Lúčke v roku 2015. Oprava bola prerušená a v súčasnosti je „čmeľo“ odstavený ako prípadná prevádzková záloha.





751.132 prišla z RD Nové Zámky. Pôvodným dôvodom odstavenia bola nadbytočnosť, stroj je aktuálne odstavený ako prípadná prevádzková záloha.





751.197 tiež pôsobila pod RD Nové Zámky. Pôvodným dôvodom odstavenia bola nadbytočnosť, stroj je aktuálne odstavený ako prípadná prevádzková záloha.





Pár krokov od točne zaznamenávame ďalší Daa-k 60 56 9304 048-3 z Humenného.





Hneď za ním je odstavený Daa-k 60 56 9304 092-1 z Medzilaboriec.





Treticu vozňov uzatvára bývalý ubytovací vozeň 80 56 098 0802-9 zo Spišskej Novej Vsi.





Na paprskoch okolo točne ako prvý fotografujeme domáci stroj 742.388. Mašina bola v čase našej návštevy prevádzkyschopná. Mala len MM prehliadku spojenú s opravou kompresora + bežné opravy.





Na vedľajšej koľaji stála 710.016, už v majetku spoločnosti LOKO TRANS Slovakia, s.r.o. Rušeň bol 4. októbra 2017 v Trenčianskej Teplej zaradený do Mn 85631 a prepravený do Dubnice nad Váhom, kde bol o 11:20 pristavený na vlečku uvedenej spoločnosti. Rušeň bol následne vlečkovou mašinkou premiestnený do areálu ZŤS, kde bude pravdepodobne fyzicky zlikvidovaný. Aj zvyšné dve „rosničky“ ZSSK Cargo - 710.005 a 710.075 už sú, resp. boli v majetku spoločnosti LOKO TRANS Slovakia. 710.005 bola 16. októbra prepravená vo vlaku Mn 85631 do Dubnice nad Váhom na vlečku vyššie uvedenej spoločnosti a 710.075 už bola fyzicky zlikvidovaná v 37. týždni roku 2017 v obvode ŽST Spišská Nová Ves.





Pred „rosničkou“ stála domáca 751.207. Mašina nás veľmi zaujala svojou patinou. Na fotografii to možno nie je až tak dobre vidieť, ale zblízka to je pôžitok – zmes hrdze, oleja, prachu, sadzí, olupujúcej sa starej farby... Pôvodným dôvodom odstavenia tohto krásneho stroja bola nadbytočnosť a aktuálne je odstavený ako prípadná prevádzková záloha.





Tretím rušňom odstaveným na tejto koľaji bol 742.041 z VP Leopoldov. Dňa 23. 7. 2017 okolo 16:20 došlo pri jazde v čele vlaku Rv 65730 ZSSK Cargo, a.s. (Trenčianska Teplá – Leopoldov, 742.041 + 742.246 + 742.266) pred Novým Mestom nad Váhom k požiaru tohto HKV, ktorý značne poškodil strojovňu. Rušeň bol v septembri odoslaný na opravu do RD Plešivec, kde bola na rušni vykonaná komisionálna prehliadka. Výsledkom prehliadky je rozhodnutie, že sa rušeň nebude opravovať a bude odstavený „k plotu“.





Veľkým prekvapením pre mňa bolo, keď som tu uvidel stáť turnusovku 742.246 z VP Leopoldov. Je pravdou, že mašinu som už dlhšiu dobu nevidel jazdiť na domácej trati, ale keďže v zime 2016/2017 absolvovala MV prehliadku v RD Zvolen, predpokladal som len dočasné nasadenie na iné vozebné rameno v pôsobnosti SRT Bratislava. Bohužiaľ, mýlil som sa. Na rušni totiž došlo pri preprave v Rv vlaku k pretočeniu obručí. Dobrou správou je, že oprava už prebieha v RD Trenčianska Teplá.





Ďalším domácim strojom je 742.339. Odstavený je pre závadu spaľovacieho motora – vysoké náklady na sprevádzkovanie.





RD Trenčianska Teplá by sa dalo nazvať menším rajom rušňov radu 742. V poslednej dobe som si „bangle“ dosť obľúbil. Učarovali mi najmä charakteristickým bublavým zvukom motora. Tento zvuk však už zrejme nikdy nezaznie z útrob rušňa 742.051 z RD Bratislava východ, ktorý je odstavený pre závadu spaľovacieho motora – vysoké náklady na sprevádzkovanie.





Pozorné oko si na tejto fotografii všimne až päť zachytených „banglí“. Ktovie, o čom sa tak rozprávajú… vzhľadom na dôvody ich odstavenia to určite žiadne príjemné debaty nie sú.




Pred 051-kou tu 5. septembra stála 742.364 z RD Bratislava východ, ktorá si užívala posledné chvíľky svojho pobytu medzi svojimi kolegyňami. Rušeň už totiž patrí spoločnosti LOKO TRANS Slovakia. Pobyt 364-ky v RD Trenčianska Teplá sa skončil 20. septembra, kedy bola z depa presunutá do obvodu ŽST Trenčianska Teplá. Tu bola 21. septembra v skorých ranných hodinách zaradená do vlaku Pn 65800 a postupne v ďalších septembrových dňoch cez Kúty prepravená do LOKO TRANS Brno.





Skupinový pohľad na „čumáky“ rušňov 742 len zdôrazňuje, že sme si fotografovanie v RD Trenčianska Teplá skutočne vychutnávali.





Ďalším „ležiakom“ je rušeň 742.052 z VP Leopoldov, ktorý je odstavený pre závadu spaľovacieho motora – vysoké náklady na sprevádzkovanie. Vrstva machu na hlavnom ráme prezrádza, že rušeň už nezasiahol do prevádzky dlhú dobu.





Pred 052-kou stojí žilinská 742.299. Osud tohto stroja je priaznivejší, nakoľko pôvodným dôvodom odstavenia bola nadbytočnosť a v súčasnosti je odstavený ako prípadná prevádzková záloha.





Posledným vonku stojacim rušňom radu 742 je nápaditý 742.373 z RD Bratislava východ. V poslednej dobe sa mi čoraz viac páčia práve takéto stroje, s vyblednutým lakom a s patinou. Rušeň je odstavený pre závadu trakčných motorov – vysoké náklady na sprevádzkovanie.





Nakoľko sme už preskúmali všetky vonkajšie priestory rušňového depa, nadišiel čas na vrchol našej návštevy – vstup do rotundy depa a teda návštevu dielne. Uvítala nás typická dielenská vôňa a 5 „banglí“ v rôznom stave prebiehajúcich opráv. Zastúpené boli domáce aj „cezpoľné“ stroje. V depe panoval čulý ruch, tvorený zvukom nástrojov a vravou zručných opravárov.





Fotodokumentáciu sme začali domácim 742.389. Odstránenie vody vyskytujúcej sa v oleji SM je riešené opravou spaľovacieho motora, pretesnením valcov a opravou bloku motora.





Na návšteve tu bola 742.023 z RD Nové Zámky, ktorá v rušňovom depe absolvovala opravu všetkých hláv SM. V súčasnosti už je v prevádzke.





Opravu si vyžiadala aj teplanská 742.387, na ktorej došlo pri jazde Mn vlaku k havárii pohonu a čerpadla veľkého vodného okruhu. Rušeň v súčasnosti stojí a čaká na náhradné diely.





Do tretice tu mal v rámci domácich strojov zastúpenie 742.268, ktorý v čase našej návštevy podstúpil M0 plus neplánované opravy v rámci periodickej údržby.





Posledným zástupcom rady 742, na ktorý sme zamierili naše objektívy, bol stroj 742.054 z RD Nové Zámky, ktorému zruční teplanskí chlapi opravili SM, náhon a spojku prevodovky pomocných pohonov a AKB. V súčasnosti už je v prevádzke.





Na úplný záver našej návštevy sme ešte zdokumentovali hosťujúceho „Samka“ 199.416 z RD Žilina. Po oprave točne v RD Žilina sa na depoposun vráti domáci 199.401.



Aby bol výpis rušňov kompletný, v čase našej návštevy v rušňovom depe chýbala 742.340, ktorá bola nasadená na posun v ŽST Trenčianska Teplá, 742.401, ktorá absolvovala MV prehliadku v RD Žilina, 742.001 nasadená na výkone v Púchove a 751.109, ktorá približne v čase nášho pobytu v rotunde schádzala prudkým klesaním z Mníchovej Lehoty pomedzi hlboké bukové lesy na rozmedzí pohorí Považský Inovec a Strážovské vrchy v čele Mn 86671.


Touto cestou by sme sa chceli veľmi pekne poďakovať Manažérke propagácie pani Mgr. Alexandre Hrubej z Kancelárie GR Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s., Oddelenie vnútorných vzťahov za promptné, ochotné a dobrosrdečné jednanie pri vybavovaní našej žiadosti a Prednostovi Rušňového Depa Trenčianska Teplá, Stredisko ÚaO ŽKV Bratislava pánovi Lumírovi Kuncovi za jeho ochotu, trpezlivosť a priateľský prístup.
Dovidenia o 3 roky!


Autor textu: Patrik Blšťák (M286.018)
Autor fotografií: Maroš Bobák (MAJO771)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
thomas16x07
Zaslaný: 02.11.2017 7:58  
Založený: 11.10.2009
Miesto:
Príspevkov: 277
 Re: Na návšteve v RD Trenčianska Teplá
Nerozumiem prečo stroje, ktoré tvoria prípadnú prevádzkovú zálohu sú deponované pod holým nebom a nie sú využité rôzne kryté priestory ZSSK Cargo ako je napríklad hala v Leopoldove.
kaoz
Zaslaný: 02.11.2017 10:35  
Založený: 12.10.2010
Miesto: ned'aleko štreky
Príspevkov: 11676
 Re: Na návšteve v RD Trenčianska Teplá
Skvelá práca páni. Skvelo ste sa popasovali zdokumentovaním aktuálneho pohľadu do depa Trenčianska Teplá a na vysokej úrovni sú aj popisky k jednotlivým fotografiám. Už teraz sa teším čo nám prinesiete nabudúce.
hubic
Zaslaný: 02.11.2017 12:02  
Založený: 21.06.2010
Miesto:
Príspevkov: 6
 Re: Na návšteve v RD Trenčianska Teplá
Jak tak na to koukám, tak ZSCS má asi všechny 742 v RD TT. :-)
Myslel jsem, že řada 742 nahradí dosluhující řadu 721 a bangle budou udržovány v dobré kondici jako perspektivní vozidla. Ale jak koukám, tak správkový stav asi silně převažuje nad stavem provozním, stejně jak u nás v Čechách. Dokonce došlo i k prodeji do Lokotransu do Čech.

Ti naši Páni, ti to vedou. Všude pomalu už od 5 k 0. :emo40:
lajos
Zaslaný: 04.11.2017 10:09  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 10225
 Re: Na návšteve v RD Trenčianska Teplá
Hezky a důkladně zdokumentované :number one:
Ten výraz "provozní záloha" je spíše eufemismus vůči stavu i potřebě těch vozidel. Ta už se do provozu sotva vrátí, ale nějak se to ve smyslu platných předpisů nazvat musí.
V tomto smyslu jim už zastřešení moc nechybí...
Pozdravujem pána prednostu :papa:
MAJO771
Zaslaný: 05.11.2017 8:42  
Založený: 23.07.2009
Miesto: HLOHOVEC
Príspevkov: 15893
 Re: Na návšteve v RD Trenčianska Teplá
lajos ĎAKUJEME za povšimnutie aj za komentár! Cieľom fotoreportáže bolo poukázať na aktuálny stav opráv a dianie v RD Trenčianska Teplá. Nie každý má nato taký pohľad ako si napísal ty v komentári :kvetinka:

Každý vie dneska iba na všetko nadávať a nikto nepochváli tú robotu, úsilie dať dokopy takýto fotočlánok!!! :ruky:
E499.001
Zaslaný: 04.11.2017 18:43  
Založený: 25.06.2010
Miesto: Považská Bystrica
Príspevkov: 48
 Re: Na návšteve v RD Trenčianska Teplá
Přednosta opětuje Lajošův pozdrav. :papa:
Že se občas stávají i věci zdánlivě nemožné je případ právě probíhajícího zprovoznění jednoho z těchto strojů - 742.256. Rozkaz přišel jako blesk z čistého nebe a zněl jasně. Buď bude mašina do 25.11. jezdit nebo :zlí12:
eminem
Zaslaný: 05.11.2017 8:31  
Založený: 02.07.2009
Miesto: Trnava
Príspevkov: 10279
 Re: Na návšteve v RD Trenčianska Teplá
A pozerám že som dávnejšie nevidel na trnafských manipulákoch domáce najstaršie číselká 742.041 a 742.051 a aha tu sú v zeline. No škoda že takto dopadli ako aj spústa iných pekných mašiniek, a hala Leopoldovského a Trnafského depa zíva prázdnotou. Ale tak keď nieto vozby, netreba ani mašiny. Škoda že sa hospodárenie krajiny uberá týmto SMER-om.
vladdo
Zaslaný: 07.11.2017 20:55  
Založený: 17.04.2013
Miesto:
Príspevkov: 10
 Re: Na návšteve v RD Trenčianska Teplá
to je pekne ze mas slabost pre toto depo,ale vacsina je uz v srote. Kde su tie hektory,cmeliaky a davnejsie 850,830...
:-o
cas


Katarína
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
sledovacka-hkv.webnode.sk

KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 7 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 1

Registrovaných: 0
Anonymných: 7

Viac ...