Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Ručne - stručne > Nové ''zubačky'' budú jazdiť až do Popradu!

Nové ''zubačky'' budú jazdiť až do Popradu!

 
Nahradia a doplnia 18 dnešných vlakov

- Reakcia ZSSK na vyjadrenia KDH

 





















Na základe tvrdenia KDH, ktoré hovorí, že ZSSK ide kupovať nové zubačky len na trať Štrba – Štrbské pleso, musí Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uviesť, že je jasné, že si členovia strany nepozreli súťažné podklady ani nedávno medializované informácie k plánovanému nákupu nových vlakov pre Tatry.

Je všeobecne známym faktom, že doprava v Tatrách dlhodobo trpí nedostatkom kapacít a prestarnutým vozňovým parkom, pričom ZSSK jazdí v sezóne bez záloh. Toto je neakceptovateľné operatívne a dopravné riziko a neprimerané riešenie, keďže oproti roku 2014 je na tatranských tratiach ročne prepravených až o 35 percent viac cestujúcich.

Strategickým zámerom ZSSK je doplniť tatranskú flotilu o päť nových hybridných vlakov a jeden multifunkčný rušeň, ktoré nahradia súčasné zubačky. Tie sú už roky za horizontom životnosti (jedna je už dnes rozobratá na náhradné súčiastky pre ostatné dve). Nové vlaky zároveň doplnia našu dnešnú flotilu 18 vlakov (3 zubačky – Ozubnicová železnica a 15 vlakov – Tatranské elektrické železnice) v Tatrách na finálny počet 20 kusov, ktorý musí ustáť kapacitné potreby na ďalšie roky. Podotýkame, že terajšie zubačky majú 48 rokov, do prevádzky boli dané v roku 1970. Dnešná flotila je zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nedostatočná. Nové vlaky budú musieť jazdiť častejšie a tam, kde to je možné, rýchlosťou až 80 km/h. Narastie aj kapacita, keďže by v nich malo byť 90 miest na sedenie a 70 na státie, čo je dohromady minimálne 160 miest. Tie súčasné majú kapacitu 124 miest.

Najdôležitejší parameter budúcej efektívnosti prevádzky je, že nové „zubačky“ budú mať hybridný pohon, teda budú môcť jazdiť ako na ozubnicovej (Štrba – Štrbské Pleso), tak aj na klasickej trati (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica). Nové vozidlá budú zodpovedať požiadavkám na prepravu na úzkorozchodných horských tratiach a budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami. Vozne by mali mať bezbariérový vstup pre invalidov a vyčlenený priestor aj v interiéri. Chýbať nebude informačný systém pre cestujúcich (trasa a aktuálna poloha vlaku, označenie a smerovanie jednotlivých vozidiel), a to rovnako v interiéri ako v exteriéri vozidla. Dianie vo vozňoch i okolo nich budú zaznamenávať kamery. ZSSK bude tiež mať detailné informácie o počtoch cestujúcich vďaka systému na anonymné počítanie osôb, ktoré prejdú nástupnými dverami. Samozrejmosťou bude klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet. Chýbať nebude priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snoubordov a kočíkov. Prevádzku s vyššou kapacitou zabezpečia nové vlaky na minimálne 30 rokov.



Technicky porovnávať budúce elektrické hybridné zubačky s bežne vyrábanými motorovými jednotkami je zavádzajúce a neobhájiteľné.

Nákup bude financovaný z vlastných zdrojov ZSSK. Tá stanovila uvedenú predpokladanú hodnotu zákazky na základe podkladov od výrobcov koľajových vozidiel, prieskumu trhu (oslovili sme desať spoločností) v segmente koľajových výrobcov. V rámci ZSSK sme posudzovali viaceré varianty modernizácie prepravy cestujúcich na TEŽ a OŽ, pričom vybraný bol ekonomicky najvýhodnejší variant. Podmienky súťaže sú férové, no až do ukončenia celého procesu obstarávania sa k nej ďalej vyjadrovať nebudeme. (Po odoslaní oznámenia o výsledku uchádzačom, ZSSK súčasne podľa § 55 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní zverejní na profile >>odkaz (www)<<"" vyhladavaniezakaziek="" detail="" dokumenty="" 415211"="">Úrad_pre_verejné_obstarávanie.sk informáciu o výsledku vyhodnotenia ponúk a poradie uchádzačov.)


Zaujímavosti o nových zubačkách:
- do vozňa sa zmestí 160 osôb;
- jazdiť budú rýchlosťou až 80 km/h;
- vozeň bude mať odkladací priestor na 8 ks bicyklov, 2 ks kočíkov, v zime sa tento priestor využije na prepravu minimálne 30 ks lyží, 10 ks snoubordov, 2 ks sánok a 2 ks kočíkov;
- použité materiály budú „vandalizmuvzdorné“;
- podlaha bude protišmyková;
- čítačky označia lístky a taktiež prečítajú SMS lístok, QR či čiarový kód;
- pri prechode cez dvere sa do štatistík zapíše každý jeden cestujúci;
- súčasťou bude wi-fi pripojenie na internet.


zdroj: tlačová správa ZSSK, a. s.
foto: ilustračné (Luko3105)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
volod
Zaslaný: 24.07.2018 20:21  
Spolupracovník
Založený: 16.02.2010
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 21443
 Re: Nové ''zubačky'' budú jazdiť až d...
Jazdiť budú až rýchlosťou 80 km/h, dobre som sa pobavil..... :super2: na trati Starý Smokovec - Poprad hlavne, kde je pod Smokovcom niekoľko oblúkov ktorými sa prekonáva prevýšenie, tú 80 možno tak využijú tesne pred Popradom tam je rovina a klesanie od Smokovca, inde určite nie.....zase niekto zavádza ľudí.....ani smerom do Lomnice sa nedá využiť pre prudké oblúky a v stúpaní od Štrby, no tak to už je na dopravnú nehodu s ľudskými obeťami, taká rýchlosť bude nevyužitá....Na druhej strane, samozrejme po rokoch treba obnoviť vozový park to áno, to je všetko fajn, ale treba napísať aj zmysluplné údaje....Po posledných skúsenostiach cestovania v električke zo Smokovca do Popradu do Tatier radšej autom alebo busom.....stáť vo dverách a na cestovnej batožine mi niekto stojí, lebo sa už dnu proste nezmestí, ledva sa dvere zavreli doslova, ja som stál na jednej nohe, čo takto radšej posilniť interval spojov, nie každú hodinu ale trebárs každú 0,5 h. Toľko môj postreh a môžte písať svoje názory.....
pantograf
Zaslaný: 25.07.2018 21:21  
Založený: 20.06.2012
Miesto: Banská Bystrica
Príspevkov: 1081
 Re: Nové ''zubačky'' budú jazdiť až d...
Ja osobne sa čudujem, že si ich odniekiaľ iba neprenajmú, tak ako všetko. Na jednej strane je veľmi dobre, že ich kúpia, na druhej strane vzhľadom na parametre trate je využitie 80 kilometrovej rýchlosti skutočne takmer bezpredmetné. Ale obnova vozového parku je skutočne potrebná ako soľ.
eminem
Zaslaný: 27.07.2018 20:23  
Založený: 02.07.2009
Miesto: Trnava
Príspevkov: 11267
 Re: Nové ''zubačky'' budú jazdiť až d...
Hlavne aby to malo hajzle. Hodina a pol je dosť dlhý čas. V Rakúsku podobné električky majú dokonca aj invalidné WC.
cas


Lucia
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 40 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 0
Anonymných: 40

Viac ...