Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Most – Litvínov, 1435 mm a fenomén T3

Most – Litvínov, 1435 mm a fenomén T3

 
Hoci je táto stránka zameraná skôr na železnicu a tematické články z prostredia MHD sa tu vyskytujú skôr sporadicky, rozhodol som sa, že napíšem zopár riadkov o mojom letnom výlete, ktorého cieľom bolo zdokumentovať koľajovú dopravu v mestách Most a Litvínov na severozápade Českej republiky.

 























Most je centrom baníckej oblasti a prvá trať pre parnú električku s rozchodom 1000 mm bola otvorená v roku 1901. Po vybudovaní petrochemických závodov bola trať v roku 1938 predĺžená a koncom vojny z veľkej časti zničená po bombardovaní závodov. Po vojne bola trať opravená a prevádzka dvojkoľajnej trate s normálnym rozchodom bola zahájená v roku 1957. Vo vozovom parku sa vystriedali električky typu 6MT, Tatra T1, T2, T3, osem kusov KT8D5 a dva kusy T5B6. Medzi najnovšie vozidlá patria dva kusy električiek Škoda 03T, dva kusy Varilo LF+ a VarioLFR.





Dosť bolo dejepisu, prejdem rovno k veci, ale opäť sa trošku rozpíšem. Jedno z prvých koľajových vozidiel, ktoré sa mi vrylo do pamäti a ostalo tam vytetované doteraz je električka T3, fenomén, ktorý asi netreba nejako zvlášť predstavovať. Odmalička som ich obdivoval hlavne v Bratislave. Špecifický svet MHD a teda aj Té-trojky som ale začal dokumentovať neskôr ako samotnú železnicu. Prvýkrát som foťák namieril na električku v roku 2009, intenzívnejšie od roku 2013. Bolo mi jasné že Té-trojky tu nebudú večne a tak som začal vyhľadávať hlavne tie. Pekne po poradí, a ak sa dobre pamätám, tak najskôr v Prahe, Bratislave, Brne, Olomouci, Košiciach a Ostrave. Po roku plánovania mi nakoniec v polovici júla minulého roku skrížil cestu nočný vlak EN 476 Metropol a následne ranný osobný vlak do Mostu. Krátko pred siedmou rannou hodinou som už vyťahoval foťák z brašne aby som vyhotovil prvú fotografiu...



Prvá fotografia po vystúpení z vlaku v Moste. Tatra ČKD T3M.3 # 305 vchádza na konečnú zastávku Most nádraží, v pozadí hrad Hněvín. 19. júl 2017





Pracovné vozidlo T3.SUCS #263II na rannej služobnej jazde z Mostu do Litvínova neďaleko zastávky Most – Zimní stadion. Jediná zrýchľovačová Té-trojka, na ktorú som mal v ten deň šťastie.





Třídu budovatelú v Mostě prechádza sólo T3.M.3 #305 na linke číslo 2 a smeruje nádraží.





Presuňme sa s objektívom na rýchlodráhu, kde do zastávky Záluží dúl Julius IV prichádza T3.M.3 # 254 na linke číslo 4.





T3.M.3 # 300 na linke číslo 4 odchádza zo zastávky Záluží - zdravotní středisko smerom do Mostu.





Prichádzame do Litvínova, kde pri miestnom nádraží stretávame opäť T3.M.3 #254





A znovu 254-ka, tentokrát odchádza z konečnej – Litvínov Citadela prekonáva klesanie k zastávke U dílen.





T3.M.3 # 300 prichádza do zastávky Litvínov - Poliklinika.





Zo zastávky Most-zimní stadion odchádza T3.M.3 #307. V pozadí Kostel Nanebevzetí Panny Marie. Zaujímavosťou je, že v roku 1975 bol Kostol presunutý po koľajniciach aby bol zachránený z miesta, ktoré bolo kvôli ťažbe uhlia zrovnané so zemou. V Guinessovej knihe rekordov je zapísaný ako preprava najťažšieho predmetu po koľajniciach.





V poobedňajšej špičke sú opäť vypravené súpravy 2xT3. Dvojica T3.M.3 # 244 + 245 prechádza rýchlodráhou medzi Mostom a Litvínovom v mieste, kde súbežne vedľa rýchlodráhy vedie železničná trať číslo 130 - Ústí nad Labem - Chomutov.

Dopravný podnik miest Mostu a Litvínova v súčasnosti vypravuje na svoje linky Té-trojky prevedenia T3.SU a T3.SUCS vyrobené v rokoch 1982 až 1987, ktoré boli v rokoch 1997 až 2001 modernizované na typ T3.M.3. Táto rekonštrukcia zahŕňa výmenu pôvodnej nehospodárnej odporovej výzbroje TR37 tyristorovou výzbrojou ČKD TV14. Interiér rekonštruovaný nebol, dosadené boli iba polstrované poťahy na laminátové sedačky, u niektorých vozov boli sedačky vymenené za sedadlá Vögel. Medzi ďalšie úpravy týchto vozidiel patrí dosadenie automatov na výdaj cestovných lístkov, u niektorých vozov dosadenie elektronických transparentov z vyradených autobusov a výmena zásuviek mnohočlenného riadenia. Z pôvodnou výzbrojou ostali 3 kusy T3.SU, 6 kusov T3.SUCS a 2 pracovné vozidlá T3.SUCS.



Nazrime aj do interiéru týchto legendárnych električiek. Usporiadanie sedadiel v kombinácii 2 + 1 bolo typické pre exportné prevedenie T3.SU pre Sovietsky zväz, vyrábané v rokoch 1963 až 1988. Po 5-ročnej prestávke bola v roku 1982 obnovená výroba Té-trojok aj pre československé dopravné podniky a prvá séria bola zhodná s exportnou modifikáciou pre ZSSR. Do Mostu ich bolo dodaných 25 kusov.





Interiér prevedenia T3.SU, pohľad zo zadnej plošiny. Na podlahe sa nachádza ešte pôvodný ryhovaný koberec z pryžovej gumy a pod-okenné obklady bočníc v imitácii dreva.





Trojica sedadiel sa nachádza aj na zadnej plošine. Ostatné československé dopravné podniky tieto sedadlá demontovali ešte pred zaradením do premávky. Výnimkou boli dopravné podniky Košice a Most, kde bola trojica sedadiel ponechaná.





Interiér prevedenia T3.SUCS v klasickom usporiadaní sedadiel 1 + 1 pre českoslovanské dopravné podniky.





Súprava T3.M.3 # 243 + 283 odchádza zo zastávky Most – Sídliště ČD.





Súprava T3.M.3 # 244 + 245 prichádza do zastávky Záluží dúl Julius IV.





Súprava T3.M.3 # 222 + 246 medzi zastávkami Chemopetrol a Zálúži - zdravotní středisko. V pozadí gigantický závod CHEMOPETROL Litvínov.





T3.M.3 # 282 + 247 prechádza centrom Litvínova neďaleko zastávky Obchodní dúm. Dobre viditeľné je rozdielne prevedenie veľkosti strešných vetrákov – vpredu T3.SUCS s menšími vetrákmi, ktoré vďaka väčšiemu vyklopeniu umožňujú lepšie vetranie, vzadu staršie prevedenie T3.SU s veľkými vetrákmi.





Súprava T3.M.3 # 243 + 283 odchádza zo zastávky Litvínov – stadion.





Náročným stúpaním na konečnú Litvínov – Citadela prichádza súprava T3.M.3 # 222 + 246





V obratisku Litvínov – Citadela pózuje sólo T3.M.3 # 307





Na poslednej fotografií z tohto podareného výletu odchádza zo zastávky Most – 1. náměstí sólo T3.M.3 # 254





Pri spiatočnej ceste som na pražskom hlaváku zachytil poslednú „pomalú“ 150.2 v klasickom banánovom nátere. V tom čase ešte mala odlievané tabule s číslom rušňa. 150 209-5, Praha hlavní nádraží, 19. júl 2017


Toľko teda z tohto jedno-dňového výletu za Té-trojkami na severozápad Čiech, kde sa za nimi ešte určite vypravím. Možno už tento rok na jeseň, možno až keď už budú končiť, uvidíme... Ak sa Vám článok páčil a bude mať pozitívny ohlas, tak mám v pláne pokračovať napríklad pohľadom na Budapešť, Lisabon alebo iné „električkové“ mesto...


Text a foto: Juraj Ševčík - Jurro754

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Luko3105
Zaslaný: 27.08.2018 18:58  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 15371
 Re: Most – Litvínov, 1435 mm a fenomén T3
pekný článok, dobre si to pofotil :emo37:
Trakia
Zaslaný: 29.08.2018 21:23  
Založený: 24.11.2015
Miesto:
Príspevkov: 59
 Re: Most – Litvínov, 1435 mm a fenomén T3
T 3 je opravdu fenomenální tramvaj. Taky se mi hodně líbí. Bohužel,i když mám v severozápadních Čechách projety všechny tratě provozované ČSD - ČD,tak tramvajovou Most - Litvínov zatím ne a taky obě města jsem mimo nádraží ještě nenavštívil.

Za článek dávám: :super1:
RohacPraha
Zaslaný: 08.09.2018 20:30  
Založený: 24.07.2017
Miesto:
Príspevkov: 157
 Re: Most – Litvínov, 1435 mm a fenomén T3
Velice podařená reportáž
Jarda
Zaslaný: 10.09.2018 18:36  
Založený: 09.06.2014
Miesto: Most
Príspevkov: 581
 Re: Most – Litvínov, 1435 mm a fenomén T3
Zdravím zpracovatele reportu. :papa: Tady v Mostě v poslední době probíhá výměna tramvají.. Jezdí tu mimo těch Té trojek i typy novější..z nichž nejstarší je T5B6. To je jediný dochovaný prototyp. Původně tu byly oba, ale jeden byl sešrotován. Druhý se provozuje při různých oslavách nebo při fotojízdách. Oba se od sebe lišili na první pohled i vzhledově. Vyšly také postavené vedle sebe u zastávky Most nádraží na barevné pohlednici. V pracovní den zde můžete zahlédnout a nebo okusit jízdu i jinými tramvajemi než pohodlnými, ale zastaralými té trojkami.
Jinak dík za hezký fotoreport.. :emo03: :number one:
cas


Agnesa
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 20 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 1

Registrovaných: 0
Anonymných: 20

Viac ...