Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Ručne - stručne > V Tatrách na TEŽ a OŽ rastie počet cestujúcich

V Tatrách na TEŽ a OŽ rastie počet cestujúcich

 
ZSSK na tejto trati do roku 2022 obmení zastaraný vozňový park. Nové vozidlá dodá švajčiarsky Stadler


- V stredu 17. októbra podpísala ZSSK zmluvu na nové tatranské vozidlá
- Päť ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň bude jazdiť na tratiach OŽ aj TEŽ

 



































Nové jednotky budú môcť jazdiť na tratiach TEŽ aj OŽ (vizualizácia)


Víťazom verejnej súťaže Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) na dodávku nových tatranských „zubačiek“ sa stala švajčiarska spoločnosť Stadler, ktorá do roku 2022 dodá päť ozubnicovoadhéznych elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň s metrovým rozchodom pre trate Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ). Zmluvu medzi ZSSK a spoločnosťou Stadler podpísali zástupcovia oboch spoločností v stredu 17. októbra 2018.



Nové vozidlá potešia Tatrancov i turistov (vizualizácia)


Nárast počtu turistov v Tatrách aj vplyv zavedenia bezplatnej prepravy pre vybrané skupiny cestujúcich priniesli na tratiach Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ, tzv. električky) výrazný nárast počtu prepravených cestujúcich. V porovnaní s rokom 2014 je na tratiach TEŽ a Ozubnicovej železnice (OŽ, tzv. zubačky) ročne prepravených o 35 % viac cestujúcich. Súčasné kapacity nasadzovaných vozidiel sú nedostatočné pre zabezpečenie požiadaviek zákazníkov na dopravný systém. V súčasnosti je aktuálna kapacita na trati OŽ dve jednotky vo viacčlennom radení. Druhým dôvodom je technická i morálna zastaranosť dnes využívaných vozidiel (pozn. súčasné zubačky teda dosahujú vek 48 rokov). Najdôležitejším parametrom nových jednotiek je hybridný pohon (ozubnicový aj adhézny pohon), ktorý umožní novým vozidlám jazdiť na OŽ (Štrba – Štrbské Pleso) i na „normálnych“ koľajniciach, teda na tratiach TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica).



Nový multifunkčný rušeň (vizualizácia)


„Jednou z úloh vedenia ZSSK je hľadanie všetkých možných ciest modernizácie našich vlakov. Okrem investovania do železničnej dopravy okolo preťažených uzlov, ako sú Bratislava, Prešov, Košice či Žilina, máme veľký investičný dlh aj v Tatrách. Na 40 kilometroch Tatranskej elektrickej železnice a Ozubnicovej železnice najazdíme ročne 565-tisíc vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov. V špičke sa tu ľudia často nezmestia do vlakov a v zimnej sezóne, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snowboard, o kultúre cestovania ťažko hovoriť. Dnešné, pre niekoho ikonické zubačky majú problém. Sú zastarané, hlučné a nerekonštruovateľné,“ uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Toto sa do roku 2022 výrazne zmení. Nové vlaky budú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac. Navyše sa v Tatrách už pomaly stráca rozdiel medzi sezónou a mimosezónnym obdobím. Len výkonové a kilometrické posilnenie dokáže pomôcť uspokojiť vysoký dopyt po doprave,“ dodal.



Súčasná električková zubačka


Celková cena za dodávku celého predmetu zmluvy je 38 801 691 eur (5 jednotiek a 1 hnacie koľajové vozidlo vrátane významných náhradných dielov). ZSSK pred súťažou oslovila desať potenciálnych dodávateľov, prihlásil sa iba Stadler Bussnang AG, námietky voči súťaži nepodal nik.

„Sme veľmi radi, že sme v tejto súťaži uspeli, a tak môžeme dodať novú generáciu spoľahlivých, bezpečných a pohodlných vozidiel typu GTW pre TEŽ a OŽ. Prevádzkovateľ vozidiel a cestujúci budú určite profitovať z nových vozidiel. Sme hrdí predovšetkým na to, že touto zákazkou sa nám podarilo nadviazať na úspešnú predchádzajúcu históriu s vozidlami vo Vysokých Tatrách,“ vyjadril sa v tlačovej správe spoločnosti Stadler Peter Jenelten, výkonný viceprezident Stadler Rail Group, pri príležitosti podpisu zmluvy v Štrbe na Slovensku.



Súčasná električková zubačka v zime


U objednaných vozidiel pre cestujúcich ide o modernú generáciu nízkopodlažnej jednotky typu GTW, špeciálne upravenej pre kombinovanú ozubnicovo-adhéznu prevádzku. Tieto univerzálne vozidlá sa už úspešne používajú vo Francúzsku a vo Švajčiarsku. Každá z nových jednotiek ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vozidlá sú vybavené wi-fi systémom pre cestujúcich, klimatizáciou, majú moderný informačný systém a videosystém, ako i zariadenie na počítanie cestujúcich. Vďaka nízkopodlažnému vyhotoveniu umožňujú pohodlný nástup a výstup cestujúcich.



Súčasné vlaky TEŽ


Multifunkčný rušeň má elektrický aj dieselový pohon a spĺňa najnovšie ekologické normy EURO-IIIB. Môže sa použiť kdekoľvek na adhéznych aj ozubnicových tratiach. V zime môže poháňať snehovú frézu a odhrnúť sneh z trate. Stanovištia rušňovodiča sú klimatizované. Rušeň je možné i diaľkovo ovládať cez rádiový prenos. Podobné pracovné vozidlá sa úspešne používajú na horských tratiach vo Švajčiarsku a v Španielsku.

Na nové „zubačky“ sa teší aj primátor Popradu Jozef Švagerko: „K národnému parku patrí aj čo najekologickejšia doprava. Rýchlejšie zubačky s väčším komfortom a kapacitou určite pomôžu našej snahe znižovať objem individuálnej automobilovej dopravy v Tatrách. Dnešné tatranské vlaky sú v sezóne často preplnené a nezodpovedajú nárokom 21. storočia.“



TEŽ letná sezóna


Počet prepravených cestujúcich (TEŽ + OŽ):
- rok 2016: 2 542 000 prepravených cestujúcich
- rok 2017: 2 587 000 prepravených cestujúcich
- január – september 2017: 2 179 446 prepravených cestujúcich
- január – september 2018: 2 327 274 prepravených cestujúcich


zdroj: tlačová správa ZSSK, a. s.

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
ali.t
Zaslaný: 04.11.2018 20:25  
Založený: 30.05.2010
Miesto:
Príspevkov: 67
 Re: V Tatrách na TEŽ a OŽ rastie počet cestujúcich
že by švajčiarsky Stadler made in Poland???
>>odkaz (https)<<
cas


Elvíra
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 43 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 1

Registrovaných: 0
Anonymných: 43

Viac ...