Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Fotoprofil 2018

Fotoprofil 2018

 
Milí čitatelia. Opäť je tu ten čas, kedy sme vymenili kalendáre, kedy nám uplynul ďalší rok do histórie. Týmto článkom sa chcem s vami podeliť o moje zážitky, ale predovšetkým o výber fotografií, ktoré som za tento rok vytvoril. Bol to rok určite bohatý na zábery a snažil som sa navštíviť ešte viac miest ako doposiaľ.

 




























Začiatkom roka som stále spoznával svoj "nový" fotoaparát, ktorý napriek tomu, že je len o niekoľko rád vyšší oproti starému, tak pôsobil na mňa inak, ako aj fotky z neho. Zima 2017/2018 veľa snehovej nádielky neposkytla, no nadpriemerne veľa slnečných dní po "svetlejšiu" časť roka (mimo mesiaca jún) priniesli dostatok záberov s rozkvitnutou faunou.



Na náš sviatok troch kráľov som sa vybral na otočku k západným susedom. Môj cieľ bol jasný – posledný „chebský“ plecháč 242.239-2, ktorý sme (okrem iného) s kamarátom odfotili 2x blízko Jihlavy. Na tejto snímke, napriek dátumu, je v popredí zelená tráva, ktorá dopĺňa, pre toto obdobie, typicky hnedé prostredie. No pole pokryté snehom by som uprednostnil viac.






Mrazivé ráno na Orave. Dostávam informáciu o odchode manipulačného vlaku z Medzibrodia n.O a okamžite sa vydávam aj s rebríkom k dlho vyhliadnutému miestu. Žilinský kocúr zaskakujúci zazimované turnusové rušne r.751 prechádza popri píle medzi stanicou a zastávkou Oravský Podzámok.






Začiatkom jari bol na Slovensko vypravený mimoriadny vlak z Česka, pri príležitosti akcie s názvom "Anděl na horách". Tak sa do Popradu na víkend pozrela Bohumínska historická "bobina" E499.004, ktorú som zachytil pri ceste naspäť s panorámou zasnežených Tatier.






V tom istom období sa veľkej pozornosti dočkala "Dášenka" 750.183-6, ktorá sa po MH oprave ukázala niekoľko mesiacov vo zvolenskej výpomoci. V tom čase žiarila novotou, no dnes by ste ju našli v Nových Zámkoch v zúboženom stave, ako poslednú funkčnú 750 u ZSSK. Na fotke vychádza z lesov a mieri do Turčianskej kotliny na vlaku R 342.






Niekoľko dní na to došlo k opätovnej (úplne bežnej) výmene dopravcov rudy do závodu OFZ Široká (vlečka z Medzibrodia nad Oravou). Súkromný dopravca CarboRail mal dňa 9.4.2018 derniéru a posledný vlak prázdnych vozňov vyrazil niečo po pol piatej poobede v ústrety zapadajúcemu slnku v čele s ex-ČD 742.213-2






No a na nasledujúcej snímke už vidíme nového dopravcu. Presne netuším ako to je, no jazdí sa na licenciu OFZ Široká s rušňami dopravcu JUSO. Stálicou pre Oravskú vozbu je nie príliš zaujímavá, s poľskými vagónmi splývajúca modrá 740.430-4, no tohto dňa sa tu objavila krásna červená 740.572-3, ktorú poznáme prevažne z pracovných vlakov ŽSR. Zachytená ako klesá so súpravou prázdnych vozňov v doline, kde rieka, cesta a železnica kopíruje približne jednu trajektóriu.





V roku 2018 sa skupinka "fake kakadu" goríl rozmohla na (zatiaľ) počet 6 kusov a pomaly dobieha a predbieha klasické blonski kolegyne. Opica s číslom 007 sa na tratiach objavila začiatkom apríla a na jednom z prvých výkonov som ju po škole odchytil v známom oblúku s rýchlikom 612 do Bratislavy.






Po odfotení "hrabovca" som od kamaráta dostal echo, že solídne ložený vlak s 3 rušňami v čele smeruje zo Žiliny do Zvolena a mne bolo hneď jasné že ide o "jedenástku". Nie, nejedná sa o žiadne pivo ale poobedná zmeska, tradične vedená v réžií 2x756, bola tento krát pre väčšiu záťaž obohatená o jednu navyše. Trio 756.006-3 + 756.003-0 + 756.004-8 zachytené s poriadne loženým Pn 65311 v Turčianskej kotline.






Po prestávke z dôvodu choroby som sa konečne dostal ku trati v prvej polovici mája. Túžil som po pekných fotkách s repkou a keďže na nižšie položených miestach už odkvitala, tak som si ju užil aspoň u nás na severe. A veru že v okolí Bešeňovej jej bolo dosť. Na prvej fotke vidíme ČDC 363.514-1 + 363.521-6 s "kontajnerákom" NEx 41700 (Metrans) do Českej Třebovej. A keďže v tomto roku sa na plno rozbehli kolá Evy opráv rušňov r.363.5, kde im je mierne pozmenená farebná schéma, som rád že sa mi pred objektív dostalo práve dvojica ešte v starom nátere.






Druhá snímka z okolia Bešeňovej zachytáva po zime dosť zašpinenú dvojičku 131.028-3 + 131.027-5 so zmeskou Pn 61510. Jarné kolo umývania rušňov vtedy práve len začínalo. Zaujímavosťou je jazda po "nesprávnej" koľaji. Vlak smerujúci do žst. Lisková musí z Liptovskej Teplej ísť po nesprávnej koľaji pre odbočenie do spomínanej stanice.






Do tretice opäť niečo nákladné a tretie pole repky pri trati na Liptove. Opäť sa dostáva pred objektív rušeň českého Carga, tentokrát 363.036-5 v prenájme dopravcu CarboRail ako vlak Pn 51014 s lozenými vozňami na obilie z Bánoviec nad Ondavou do Leopoldova. Po nejakom čase túto vozbu prebral dopravca Lokorail.






Miesto Brekov – kto by ho nepoznal. Tento pohľad však niekoľko rokov nebolo možné odfotiť z dôvodu vysokej a hustej vegetácie. S kamarátom sme si však povedali, že by bolo dobré ho opäť pripomenúť, a tak sme začali s kompletnou očistou. Po vyše polovici prác bolo možné tam odfotiť aj tohtoročnú novinku dopravcu RegioJet a to priame vozne z Prahy do Humenného a naspäť. Na vozbe sa takmer od začiatku podieľal okuliarnik KDS 750.096-0, posledné roky typický pre výkony pre RegioJet. Okrem neho tu pravidelne jazdili aj rušne 749.181-4 (prvé dni prevádzky), 753.197-3, ako aj 750.202-4 pred a po oprave. Avšak väčšina neschopností bola riešená NAD. Celá táto prevádzka je na samostatný článok, no pri tejto fotke musím povedať, že som dúfal v odfotenie rušňa 202 ktorý mal prísť na výkony omnoho skôr ako reálne prišiel, no nakoniec sa objavoval skôr len sporadicky. V čase, keď 202 jazdila za priaznivého počasia som fotiť nemohol, a tak mi ostáva len dúfať, že v r.2019 sa ukáže viac aj v "letnej" sezóne, aby mi námaha do vysekania tohto miesta bola vrátená v podobe vysnívanej fotky.






Letné rána v Kostoľanoch n.H – aj tak by sa dalo nazvať väčšina dní počas odbornej praxe či školy v mesiacoch máj a jún. Cieľom bolo odfotiť najmä R 615 s rušňom iným ako vectron či Os 8703 obsahujúci zahraničné vozne. No krátkodobý nedostatok prevádzkyschopných rušňov u dopravcu RegioJet bol vyriešený aj prenájom rušňov Vectron od iných dopravcov. Tak sa ukázal aj 193.221 LokoTrain na "nočáku" 1021 z Prahy do Košíc (s priamymi vozňami do Humenného).






Pravidelná, no aj v najdlhších dňoch zväčša nočná preprava ucelenky 16 žltých "cibúľ" z Hranic na Moravě do Košíc je veľmi atraktívna. Chce to však veľkú dávku šťastia, aby bolo možné ich zvečniť za svetla. Tento deň však niekoľko hodín stáli v Spišskej Novej Vsi a po výmene rušňovodiča ich do cieľa doviezla dvojička 131.049-9 + 131.050-7 po EH oprave.






Známy rušeň hlavne na východe Slovenska – 750.164-6, si zjavne tento rok odjazdil posledné kilometre. Aktuálne stojí na vážnu poruchu motora a jeho osud je nejasný. Posledné mesiace jazdil za depo Košice, kde sa poobede viackrát ukázal v čele REx 1914, ktorý som zvečnil na tom známejšom poobednom pohľade v Brekove. Ako bonus je na konci vlaku zaradená správka v podobe lôžka ČD.






Opäť po praxi som sa vydal východnejšie na dlhšie vyhliadnutý vlak jazdiaci prevažne v stredu. Reč je o vlaku NEx 45748 z Vojan do Lhotky nad Bečvou, prepravujúci "kotle". Tie sa prečerpávajú v areáli elektrárne Vojany (z Ukrajinských / Ruských ŠRT vozňov). Taktiež som ho chcel odfotiť na mieste, kde veľa vlakov nejazdí. Našiel som naň vhodné miesto, 5 kilometrov od Bánoviec nad Ondavou, na trati do Maťoviec, kde okrem manipulačného vlaku časovo pravidelné vlaky nejazdia. Pol hodinu pred, na fotke zobrazenou dvojičkou 131.005-1 + 131.006-9, išiel aj Mn vlak s pár vozňami. Najviac prekvapený mojou návštevou bol však výpravca príslušnej stanice, ktorý keď ma zbadal sedieť na lavičke pred dopravou, ostal zaskočený a opýtal sa ma, či tu snáď nečakám na vlak. Po odpovedi „áno, na nákladný“, však pochopil dôvod mojej návštevy a ochotne mi poskytol informáciu, keď sa náklad pohol z východzej stanice.






Ako som už v úvode spomenul, po veľmi slnečnej jari nadišiel upršaný a zamračený jún, kde som sa však na konci tohto mesiaca vybral na západ Slovenska. Medzi slnečnicovými poľami na trati do Štúrova som ráno zachytil Expressgroup 242.251-7 s kontajnerovým vlakom.






Život v prevádzke je veľmi rýchly a nepredvídateľný. V septembri tohto roka došlo k závažnému požiaru rušňa 240.037-2, po ktorom bola nariadená kontrola všetkých ďalších rušňov tejto rady. Cez tieto kontroly neprešlo 13 rušňov tejto dizajnovo nádhernej, no posledné roky údržbou výrazne zanedbávanej rady, ktoré v prevádzke ZSSK definitívne dopísali svoju kapitolu a ku koncu roka boli zrušené. Medzi ne patrí aj na obrázku uvedená, požiarom zničená laminátka, ktorej ako poslednej po EH oprave v r.2014 bol ponechaný žltý kabátik. Na fotke po krátkej letnej búrke, kedy opäť vykuklo slnko, smeruje s osobným vlakom (už po niekoľký krát v ten deň) do prihraničného Komárna.






Začiatkom letných prázdnin som a vydal na ranné fotenie do Žiliny. Tesne pred mojím odchodom som mal šťastie na ucelenku "Fallsiek" s rakaňou 183.013-2. V pozadí okrem mostov pred žst. Žilina môžeme vidieť aj komíny žilinskej teplárne a papierní.






Deň na to som sa vydal na krátky výlet na východné Slovensko (ako keby som tam dlho nebol), kde okrem iného som podľa plánu zachytil na Zemplíne aj nočný rýchlik 615 Zemplín v čele s dvojicou okuliarnikov 757.023-7 + 757.024-5 spojených v dvojčlennom riadení.






V polovici siedmeho mesiaca som sa na podnet kamaráta vydal smerom do samého stredu Slovenska s vyhliadkou na (žltú) 240.142-0. Tá bola však vymenená za 240.076-0, ktorá tiež nebola na škodu. Na fotke prechádza popri areáli plnom letných rekreantov smerom do Banskej Bystrice. Tam však na naše nešťastie ostala neschopná a na ceste späť sme sa jej v čele už nedočkali. Vtedy by mi ani vo sne nenapadlo, aké ťažké už bude odfotiť žltú laminátku na rýchliku do Banskej Bystrice (Zvolena). Dodávka vectronov do plného počtu 10 kusov a okrem iného neskoršia kríza s touto radou (z dôvodu vyššie uvedeného) spôsobila to, že po tomto raze som už nedostal príležitosť na ďalšiu fotku tejto rady na tomto vozebnom ramene.






Výlet s jízdenkou na léto nemohol chýbať. Tento krát som sa vydal už v polovici júla, okrem iného aj kvôli tejto fotografií. Rozsiahle výluky v Česku nie sú ničím novým a pri výlukách občas vznikajú zaujímavé nasadenia. Bolo tomu tak aj v tomto prípade, kedy Děčínsky "brejlovec" 754.061-0 jazdil denne (až do neschopnosti pár dní po fotke) na vlakoch R 1103 / 1108 / 1107 / 1104. Na poslednom vymenovanom prechádza známym miestom pred Jedlovou.






O dva dni neskôr pršalo na väčšine územia Česka ako aj na celom Slovensku. Ja som sa však vybral na úplný západ, na trať z Plzne do Chebu. V tom čase ešte jazdili odklony vlakov z dôvodu prepadnutej trate pri Karlových Varoch a tak bol potrebný aj väčší počet rušňov. Mal som v tomto prípade veľké šťastie na ČDC žehličku 210.054-3 s ucelenkou prázdnych vozňov Falls, ktorá smeruje do Chebu (cestou do Plzne som ju nestihol odfotiť – prekvapila ma). Zo všetkých výletov za striedavými strojmi ako ČD 242 a ČDC 230,240 toto jednoznačne považujem za najväčší úspech. Keďže však na tejto trati osobné vlaky príliš nejazdia a posledný v ten deň prešiel okolo mňa pár minút po žehličke, použil som prvý krát v živote taxík do neďalekého Stříbra k expresu naspäť do Prahy.






Sláva prevádzky (pre mňa) fotograficky najkrajších dieslov v Česku už dávno pominula. Reč je o okuliarnikoch na všemožných výkonoch. Časť kusov rád 750 a 753 ktoré v časoch nedávno minulých prestali jazdiť a neboli rekonštruované na r.753.7 stála niekoľko rokov v depe Ústí nad Labem. Tento rok bol však pre ne definitívne konečný a rámy z nich našli využitie ako rekonštrukcia na r.753.6, ktorá však dizajnovo s nimi nemá nič spoločné. Fotka zachytáva prepravu 753.006-6 + 753.073-6 z Ústí, ktoré pred začiatkom rekonštrukcie poslúžili ako zdroj náhradných dielov v depe Turnov, kde „býva“ aj vedúca 750.308-9. Blesk 308 je jeden z mála okuliarnikov, ktorý sa dočkal múzejného života.






Po čase opäť na východe, kde začalo druhé kolo letnej nepretržitej výluky medzi žst. Trebišov a Bánovce nad Ondavou, z dôvodu dokončenia rekonštrukcie mosta ponad rieku Ondava. Všetky vlaky osobnej dopravy boli na 2 týždne nahradené NAD a náklad bol odkláňaný po alternatívnych trasách. Kým cez trať Prešov – Strážske jazdili odklonové vlaky prevažne v noci, po opustenej trati Vranov nad Topľou – Trebišov sa smelo jazdiť iba cez deň. Pravidlá sú jednoduché – max 30km/h, priecestia 10km/h, niektoré výmeny mali rýchlosť len 5km/h a rušne na oboch stranách z dôvodu úvrate vo Vranove (vlaky končili v Strážskom). Tak sa za deň prebehla vždy dlhá zmeska vozňov (do počtu cca 40) s rušňami 751 alebo 752 na čelách. Na fotke zachytená beztlmičová 752.030-7 ktorá išla okolo rýchlosťou, pri ktorej by ste v kľude na vlak aj naskočili. Postupne sa rozbieha z 10 na 30km/h (kvôli priecestiu) a na postrku jej mierne pomáha 751.072-0. Čoskoro prejdú cez bývalú stanicu, kde v 90.tych rokoch prebiehala skúšobná prevádzka samovratných výmen a smerujú do Trebišova. Za rušňom radené previazané široké vozne spojené spojovacími vozňami "U-x" smerujú od Maťoviec na vykládku posypovej soli do Dvorianok, ktoré sa nachádzajú na tejto trati.






Po niekoľkých neúspešných pokusoch v r.2018 odfotiť niečo v okolí Zvolena som sa v polovici augusta dočkal dvojice 756.004-8 + 756.007-1 s vyrovnávkou štiepky, kde ako NEx 48243 klesajú popri obci Podkriváň. Skutočná náhoda spočíva najmä v tom, že som si hľadal vhodnú uhol pre fotenie R 811, kedy som zrazu započul klepotanie kolies. Najprv som očakával nejaké Rvčko, no nakoniec som bol zaskočený týmto zaujímavým vlakom.






Druhú jízenku na léto som si kúpil koncom augusta. V prvý deň využívania som pofotil veľké množstvo nákladov v okolí Ústí nad Labem. Okrem iného aj "retro hrbatú" 130.027-6 na známom mieste pod hradom Střekov.






Slovenské cargo popri uvedení modrého náteru na r.131, prenajatí vectronov a čoraz väčšom počte rušňov r.240 v upravenom nátere celkom milo prekvapilo retro laminátkou 240.001-8, dokonca so starým označením a hviezdou na čele. V prvé dni ostrej prevádzky sa zabehávala na "tour de spojky" a zobrala vlak ložený autami z Devínskej Novej Vsi do Petržalky.






Koncom septembra som sa po škole vybral do Cestíc, keďže som dostal echo o stojacích cibuliach v žst. Barca. Počas cesty bola žst. Veľká Ida prázdna, no niekoľko minút po príchode na most som v diaľke uvidel žlté čelo rušňa a bolo mi hneď jasné, že mám veľké šťastie. Rušne košických železiarní (U.S.Steel) sa na trati vyskytujú pravidelne, aj keď väčšinou v nevhodnej časovej polohe. Nielen že to bola príležitosť odfotiť si tento vlak na tomto mieste, tak aj v čele bol reko čmeliak 774.507-8, ktorý zaskakoval turnusový stroj s číslom 503. "Cecky" s "cibuľami" prešli približne pol hodinu po tomto vlaku, na odhlášku za rýchlikom 816.






Začiatkom jesene a sfarbovania stromov som sa vybral najprv na Harmanec. Tam sa okrem iných predstavila aj jedna z posledných "štvoriek" s klasickými žiarovkovými svetlami – 754.053-7 na poobednom R951 do Banskej Bystrice.






Nádherná jeseň je v každej doline, kde sú okolité stromy listnaté. Medzi takéto krásne údolie patrí aj tok rieky Hron. Tam sme si s kamarátom počkali na žltú cargo laminátku 240.042-2 v čele pravidelnej "zmesky" Pn 63710 zo Zvolena do Bratislavy ktorá krásne ladí s okolitým prostredím listnatých stromov.






Za mostom cez rieku Orava zachytená čistá dvojička 131.091-1 + 131.092-9 s loženým vlakom na východ Slovenska, kde jej na postrku (mimo záber) pomáha 131.014-3 + 131.013-5






Po zmene letného času na zimný nastala možnosť fotiť s plným násvitom Mn 83710 zo Zlatých Moraviec do Nových Zámkov. Do čela sa postavila zámocká modrotabuľková 751.046-4 so záveskami, ktorú sme zachytili pri vchodovej mechanike do žst. Maňa.






No a na záver jedna mimoriadnosť. Z dôvodu technickej závady na 162.120-0 musela byť odstavená a miesto nej povolaná záchrana. Ňou sa po vyše 3 hodinách čakania stala čierna rakaňa 182.096-8 CarboRail. Tak som využil príležitosť a tento vlak RJ 1012 do Prahy som zachytil na tradičnom fotomieste s panorámou Tatier.

Dostali sme sa na záver. Prečo záver však už na začiatku novembra? Počasie je nevyspytateľné a do konca roka s výnimkou pár dní na istých miestach krajiny bolo väčšinou pod mrakom a tak som až do konca roka foťák "zavesil na kliniec". Po dlhšej prestávke som sa k trati vybral až na deň presne 2 mesiace po odfotení vyššie uvedenej rakane.

Ako minulý rok, aj tento dám na záver pár čísel. Za rok 2018 som odfotil celkovo 1028 fotiek (z toho 661 "nasvietených", 148 "nenasvietených" a 219 "stanicoviek"). To je presne o 10 viac ako v minulom roku, aj napriek pauze od fotenia na konci roka. Za to však vďačím predovšetkým priaznivému počasiu v "svetlejších" mesiacoch roka.

To je, milí čitatelia, nateraz všetko. Zostaviť tento výber bolo ešte ťažšie ako minulý rok, nakoľko podarených záberov bolo hojne. Však verím, že sa vám výber páčil a dúfam že nový rok 2019 bude minimálne tak dobrý, ako bol tento. Veľa zdravia, šťastia a hlavne dobré svetlo do nového roka Vám želá Peter Káčer !


Autor foto a text: Peter Káčer (PeTTo13)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
hubic
Zaslaný: 21.01.2019 0:42  
Založený: 21.06.2010
Miesto: Nymburk, CZ
Príspevkov: 69
 Re: Fotoprofil 2018
Dobrá sbírka železničních pokladů ! Gratuluji !

:emo37: :emo37: :emo37:
ceece
Zaslaný: 21.01.2019 7:25  
Založený: 24.10.2012
Miesto: Pieščany
Príspevkov: 3066
 Re: Fotoprofil 2018
Krásne zábery, každý jeden stojí za to. Veľmi pekné čítanie a kochanie sa.
:klanacka: :number one:
Luko3105
Zaslaný: 21.01.2019 8:27  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 16296
 Re: Fotoprofil 2018
veľmi pekný článok a kopou parádnych fotiek :emo37:
lajos
Zaslaný: 21.01.2019 9:31  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12770
 Re: Fotoprofil 2018
Nádherné snímky, klobouk dolů ! :emo37:
A díky za příspěvek :kvetinka:
Dodes
Zaslaný: 21.01.2019 10:08  
Založený: 04.10.2010
Miesto: Nitra
Príspevkov: 9765
 Re: Fotoprofil 2018
Tak tomuto vravím vychytaný rok. Parádne snímky parádne zvládnuté. :emo37:
Nikis182
Zaslaný: 21.01.2019 19:43  
Založený: 03.11.2011
Miesto: Holíč
Príspevkov: 4537
 Re: Fotoprofil 2018
Myslím, že toto bude patriť jednoznačne medzi najlepšie fotosúhrny za rok 2018. Rôznorodé miesta od západu ČR k východu SVK, kvalitná kompozícia + edit, proste paráda. :number one:
lofofor
Zaslaný: 21.01.2019 23:54  
Založený: 05.07.2010
Miesto: NM
Príspevkov: 3125
 Re: Fotoprofil 2018
Bravóó, dokonalé! A čo je hlavné, množstvo nových a neokukaných miest. Tlieskam :kvetinka:
eminem
Zaslaný: 22.01.2019 5:47  
Spolupracovník
Založený: 02.07.2009
Miesto: Trnava
Príspevkov: 11762
 Re: Fotoprofil 2018
To teda pozerám, čo všetko sa v Československu udialo. Krásne horolezecké zábery máš. SUPER!
PeTTo13
Zaslaný: 23.01.2019 22:20   Upravený: 23.01.2019 22:23  
Založený: 22.02.2015
Miesto: zapadákov na Orave
Príspevkov: 4552
 Re: Fotoprofil 2018
Ďakujem veľmi pekne všetkým za pozitívne reakcie, teší ma, že sa fotky páčili :emo03:

Rôznorodosť miest (a aj rušňov) na tom si dávam záležať a väčšinou sa snažím poslednú dobu o vymselenie nových, pokiaľ to ide. Čo sa týka rušňov, niektoré typy sa tu opakujú viac krát ale tak je snáď z toho jasné čo mám rád
cas


Vendelín
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 30 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 30

Viac ...