Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Časté brnenské návštevy na Považí

Časté brnenské návštevy na Považí

 
Vážení a milí čitatelia, týmto krátkym fotočlánkom by som vám rád priniesol zopár pohľadov na prevádzku známych expresných vlakov na Považí, na ktorých sa mi podarilo zachytiť pár mimoriadnych nasadení rušňov. Ľudí, ktorí majú radi dokonale nasvietené fotografie, v správnom uhle a v správnej výške možno trochu sklamem ale tých, ktorí sa radi pozrú na neopakovateľné a zaujímavé zábery, pozývam o pár riadkov nižšie. Nech sa páči ...

 





























Medzištátne vlaky medzi Prahou a Žilinou, ktoré prechádzajú cez pohraničnú prechodovú stanicu (PPS) Horní Lideč, majú svoju dlhoročnú tradíciu. Odkedy som troška podrástol a začal vnímať železnicu silnejšie, tieto vlaky boli pre mňa vždy akýmsi lákadlom a niečím výnimočným. V ich čele som si všímal krásne české rušne - zelenožlté peršingy či krémové pražské dvojky, ktoré dokonale spestrovali prevádzku slovenských rušňov. Pokrok sa však zastaviť nedá a na prelome rokov 2012/2013 sa začali v čele týchto vlakov objavovať nové rušne českých dráh - r.380. Ako fotografa ma táto zmena veľmi nenadchla, hoci v rámci zdokonaľovania sa som si ich vždy odfotil. Nové rušne však od začiatku nevynikali veľkou spoľahlivosťou a ich značný správkový stav spôsobil, že sa na Slovensku objavovali zriedkavejšie, ako bolo plánované. Keďže celý úsek z Prahy do Žiliny bol napájaný jednosmerným napätím 3kV, riešenie sa našlo veľmi rýchlo a v čele týchto expresných vlakov sa postupne začali opäť objavovať elegantné pražské dvojky. Aby to nebolo len o odporovkách, neskôr sa k nim pridali aj rýchle peršingy r.162. Tento stav sa pomerne rýchlo udomácnil, až kým 1.8.2015 neprišiel od správcu infraštruktúry ŽSR zdrvujúci úder a napájanie železničnej stanice Púchov sa preplo na striedavé napätie 25kV/50 Hz, čím sa navždy znemožnilo pravidelné zachádzanie "jednosmeriek" cez Púchov na Slovensko. Princíp sa však veľmi nezmenil a namiesto nich sa v čele expresov začali objavovať dvojsystémové brnenské rušne r.362, ktoré priniesli zase nové pohľady. Keďže postupne začala prebiehať aj modernizácia traťového úseku Považská Bystrica - Považská Teplá, vo fotografiách som sa snažil zachytiť aj rôzne pohľady na starú trať, ktoré sa postupne stávali minulosťou. Poďme sa teda pozrieť na zopár z nich.



Ako som už spomínal, v roku 2014 sa v čele "lidečských" expresov úplne bežne objavovali pražské dvojky, mnohé z nich ešte v klasickom zeleno - krémovom nátere. V jedno jesenné ráno sa v "sledovačke" ukázalo číslo 150 215 a tak som sadol na bicykel a zdolal krátky úsek do Považskej Teplej, kde bolo doobeda veľmi pekné miesto na fotenie. Zakrátko sa od Žiliny prihnala zelená krásavica a s ukážkovým klopkaním kolies prefrčala stanicou v čele vlaku Ex124 Bečva, ktorý smeroval do Prahy. Toto krásne miesto s panorámou považského hradu dnes zatemňuje protihluková stena a trať vedie troška inými miestami.






O nejaké dva mesiace neskôr som si počkal ďalšiu farebnú náhradu, ktorá sa zatúlala do obehu - rušeň 150 225, ktorý sa u nás objavoval veľmi často. V ten deň sa postavila do čela vlaku so zvučným menom - Ex122 Košičan, ktorý smeroval z metropoly východného slovenska do Prahy. Fotografia vlak zachytáva pod dominantou Považskej Bystrice - Veľkým Manínom, ako sa blíži k samotnej stanici. Tento úsek trate v súčasnosti vyzerá už úplne inak - návestidlá automatického bloku zmizli a pribudla protihluková stena.






Pomerne farebnú prevádzku dopĺňali aj tyristorky, ktoré boli na Považí troška vzácnejším hosťom. Spomedzi rôznych čísel sa u nás najčastejšie ukazovala 162 035, ktorú som si počkal v centre mesta pri stanici. Zelený peršing v ten deň viezol zaujímavý vlak Ex220 Fatra, ktorý smeroval zo Zvolena do Prahy - toto priame spojenie dnes už neexistuje a protihluková stena prekryla aj toto miesto, na ktorom sa nachádza žilinské zhlavie stanice.






Deň D - prepnutie stanice Púchov na striedavé napätie sa nezadržateľne blížil a keďže 380tky začali jazdiť intenzívnejšie, než mi bolo milé, tajne som dúfal, že sa ešte u nás naposledy ukáže nejaká česká jednosmerka. Na moje obrovské prekvapenie sa mi prianie vyplnilo a na obrate vlakov 125/120 sa objavil najbrt peršing 162 046. Aj mesiac po letnom slnovrate boli večery stále veľmi dlhé a tak som si spiatočný vlak Ex120 Hradčany smerujúci do stovežatej počkal pri obci Plevník - Drienové, kde akurát prebiehala výstavba novej výhybne a cestného nadjazdu, ktorý nahradil priecestie na rovnomennej zastávke. Touto fotkou som sa symbolicky rozlúčil s jednosmernou trakciou na Považí, ale v skutočnosti ju až na druhý deň zakončil žilinský peršing 162 004, ktorý sa vrátil z Čiech na vlaku Ex221 Súľov z Prahy do Žiliny, čo už som kvôli služobným povinnostiam nemohol zdokumentovať.






Neprešiel ani týždeň od osudného dňa, kedy sa v Púchove začalo červenať striedavé napätie, keď absencia 380tky a nemožnosť nasadiť jednosmerku spôsobili, že do Žiliny sa prvý krát vybrala česká 362jka. A ešte aká ! Gýčovo krásna, modrobiela, s tabuľkou - sen pre fotografa. V ten deň potiahla medzištátny Ex221 Fatra, ktorý spájal Prahu s mestom Zvolen a k fotografii som prišiel úplnou náhodou, keďže som mal zrovna cestu a okolo a skúsil som si tento vlak odfotiť...:)






Zo dva kilometre striedavého napätia v púchovskej stanici začali prekážať viac, než by kto bol čakal a na Považí sa postupne začali objavovať zaujímavé brnenské kúsky. Jednou z nich bola 362 158, ktorá v sychravý novembrový deň potiahla Ex122 Radhošť zo Žiliny do Prahy. Vlak som si počkal na vcelku známom mieste pred stanicou Považská Bystrica . Hmly sa nakoniec dvihli a na krátku chvíľku potešilo aj nízke jesenné slnko.






V GVD 2015/2016 už opraty týchto expresov z veľkej časti prevzali slovenské rušne r.350 a 361.1 a českým dráham ostali len dva obraty, na ktorých tradične zachádzali do Žiliny rušne r.380. V krásny septembrový deň však na Považie opäť zablúdilo eso s veľkým E - krásna modrá 362 172. Takú príležitosť som si nemohol nechať ujsť ani keby traktory padali a v podvečer som netrpezlivo očakával posledný vlak do Prahy - Ex120 Hradčany. Hoci mierne meškanie a zapadajúce slnko šponovali moje nervy na prasknutie, napokon bolo moje čakanie korunované úspechom a podaril sa mi neopakovateľný záber z miesta, kde je dnes len zatrávnená oblasť a nový úsek trate leží vľavo, dokonale chránený stenou.






Záver roka 2017 bol pre slovenskú železničnú dopravu prelomový. Prvýkrát v histórii sa do pravidelnej prevádzky dostali moderné rušne Siemens Vectron, ktoré si ZSSK prenajala a v začiatok GVD 2017/2018 sa s veľkým očakávaním vydal do Košíc prvý z nich. Vectron sa mi podarilo zachytiť podľa očakávania, ale so zvedavosti som si počkal nasledujúci vlak Ex121 Hradčany - jeden nikdy nevie. Táto taktika sa oplatila, pretože namiesto očakávanej 380tky sa do Žiliny vybrala 362 118 s kompletne modrou súpravou ČD. Pod panorámou estakády diaľnice D1 sa už pomaly vykonávali modernizačné práce, o ktorých svedčia nové pätky stĺpov TV či novovybudovaný podchod v pozadí.






Začiatkom roku 2018 som si ráno len tak sledoval známu sociálnu sieť, keď som zrazu našiel informáciu, že Ex121 Hradčany (Praha hl.n. - Žilina) mešká asi 60 minút z dôvodu poruchy rušňa. Tak som si povedal, že by to mohla byť ideálna šanca na nejakú príprahovú českú tyristorku a keďže čas už súril, narýchlo som vybehol do snehu k trati. Netrpezlivo som sledoval hodinky, meškanie vlaku a hľadáčik fotoaparátu. To, čo sa udialo vzápätí, som dlhú chvíľu nemohol stráviť. Zo stanice sa totiž vynorila 151tka ! Najskôr som si myslel, že je to len nejaká optická ilúzia a odniekiaľ vzali gorilu, ale zdanie neklamalo a o pár sekúnd ma ofúkla 151 019 so zaujímavou súpravou. V šoku som ešte dlhú chvíľu stál pri trati a nemohol uveriť, čo som práve odfotil - 151tky sa z týchto miest stratili takmer 7 rokov dozadu. Až doma som sa dozvedel, že mašinke z Púchova pomohla staničná záloha ZSSK Cargo, ktorá ju vytlačila pod jednosmernú sústavu.






Po tejto zaujímavej udalosti bol niekto ku mne štedrý a na obrate vlakov 121/124 sa objavil ďalší vzácny hosť - modrobiele eso 362 171. Hoci zrána sa ukazoval krásny deň, poobede počasie už príliš neprialo, ale takáto príležitosť sa nezahadzuje a tak som sa vybral k trati. Vzorne čisté eso s vlakom Ex124 Radhošť (Žilina - Praha hl.n.) sa ukázalo presne načas a zachytil som ho pred Považskou Bystricou pri prechode krátkym úsekom, na ktorom bola prechodne obmedzená rýchlosť na 30 km/h. V pozadí už vidno prebiehajúce modernizačné práce.






Začiatok marca 2018 sa prihodila nehoda, kedy sa na železničnú trať medzi Považskou Bystricou a Púchovom zrútilo nákladné auto, ktoré smerovalo na stavbu západného portálu nového tunela Milochov. Plne naložené auto ostalo ležať na oboch traťových koľajach a len zázrakom v tomto neprehľadnom traťovom úseku, kde je rýchlosť 100 km/h, neprechádzal žiadny vlak. Doprava bola úplne zastavená a nahradená autobusmi. Súpravy vlakov sa teda otáčali v Púchove a v Považskej Bystrici a tak som sa vybral k trati pozrieť sa na nejaké mimoriadnosti. Dočkal som sa náhradnej súpravy vlaku Ex121 Hradčany do Žiliny, ktorú tvoril rušeň aj súprava od vlaku Ex220 Súľov - na ňom sa v ten deň objavila brnenská 362 160. Na fotografii je zachytená pri vychádzaní zo stanice Považská Bystrica na priecestí k firme Huma. Dnes je toto priecestie zrušené a nahradené novým podchodom pre peších.






Minulý rok bol na návštevy z Brna pomerne bohatý a tak ďalšia krásavica, ktorá obohatila moju zbierku, bola 362 161. Hoci je rušeň v korporátnom nátere ČD, lákadlom bola najmä tabuľka s evidenčným číslom rušňa, ktorá podľa mňa rušňu dodáva typický vzhľad a bez nej to akosi nie je ono. Dlho som rozmýšľal, kde by som vlak odfotil a keďže plánované výlukové práce sa rozbehli naplno, voľba padla na starý úsek trate pri Považskej Teplej. Esíčko v čele vlaku Ex124 Radhošť ( Žilina - Praha hl.n.) som si počkal pri vchodovom návestidle od Považskej Bystrice, kde už je vidieť postup výlukových prác - trolejové vedenie nad prvou koľajou už bolo demontované a stroje, ktoré trhali koľaj, boli len pár metrov za mnou...v ten deň koľaj zmizla zo sveta.






Okrem obratu vlakov 121/124 ešte České Dráhy v roku 2018 zabezpečovali vozbu posledného večerného expresu z Prahy do Žiliny a prvého ranného do Prahy - vlaky 129/220. Na týchto vlakoch jedného dňa ukázala 362 171, ktorá si v tomto obehu urobila na dva týždne prechodný pobyt. Hoci ranného vstávania mám vďaka práci rušňovodiča celkom dosť, v jedno ráno som sa prekonal a vybehol na zastávku Dolný Milochov, kde som rátal s krásnym ranným násvitom. Bohužiaľ, akonáhle sa vlak zjavil v oblúku, slnko zašlo za oblak a mne neostalo nič iné, len sa s tým zmieriť. Na fotografii tak vidno Ex220 Súľov, ktorý uteká pred rýchlikom R600 do Púchova, kde vyčká na prestup cestujúcich.






Zhruba o mesiac neskôr som pri pohľade do tabuliek skoro odpadol, keď som uvidel číslo 362 169. Toto eso nosilo veľmi peknú reklamu na známy automobil Škoda Karoq, ktorá bola pekne zladená s podkladovou oranžovou a bielou farbou. Na stanicu som doslova doletel a ostal som troška sklamaný, keď som v diaľke zbadal spomínaný rušeň otočený nevýraznejšou bielou stranou. Podarilo sa mi však vytvoriť neopakovateľnú spomienku (v pozadí vidno prebiehajúcu výstavbu párnej skupiny koľají ) a tak som bol relatívne spokojný, aj keď povestný červík nespokojnosti nedal pokoj...






Nakoniec som sa v jeden krásny deň dočkal. V predošlý deň ostala bratislavská 361 110 na vlaku Ex127 neschopná a na pomoc jej prišla oranžová reklamná krásavica, ktorá ju doviezla až do Žiliny. Mašinka bez ujmy na zdraví a tabuľkách prenocovala v depe a ráno sa postavila do čela vlak Ex128 Vsacan (Žilina - Praha hl.n.), vezúc za sebou nečinnú 361 127. Hoci som bol po nočnej unavený, táto informácia spolu s tou, že ide "správnou stranou" ma nemohla nechať chladnou a ozlomkrky som utekal do neďalekej obce Dolný Milochov, kde som si vlak počkal, odriekajúc všetky modlitby, aby mi do záberu nevletel protiidúci vlak. Tie boli vyslyšané a fotografia zo vzácneho úseku konečne na svete.






Aké by to bolo, keby v zbierke modrých 362jok chýbala ešte jedna, ktorá sa u nás ukázala len veľmi výnimočne a jej návštevy by sme zrátali na prstoch jednej ruky. Reč je o rušni 362 170 a naozaj som naň nemal ani trocha šťastia, čo ma privádzalo do zúfalstva. Ale keď sa šťastie unaví, tak dopraje aj mne. V chladný februárový deň modrá tyristorka pomohla vlaku Ex125 (Praha hl.n. - Žilina), na ktorom to vzdala naša 361. Nevídanú návštevu som objavil pri nástupe do služby v depe, kam odtiahla neschopný stroj a nakoniec som ju zastihol v stanici. Mašinka sa mala do ČR vrátiť ako príprahová na vlaku EN444 a tak som si vyhotovil aspoň "núdzovú" fotografiu, kým odpočívala na piatej koľaji.






Jar 2018 prebiehala v plnom prúde, výluky na Považí s ňou spojené takisto a pri pohľade na miznúce stromy, koľaje a priecestia, ktoré poznám takpovediac od narodenia, mi až tisli slzy do očí. Dôvod na úsmev sa dostavil v jedno pekné ráno, kedy som objavil informáciu, že v čele Ex121 Hradčany (Praha hl.n. - Žilina) sa ku mne blíži eso 362 039, ktoré je známe reklamným polepom "šachový vlak". Vybral som sa teda k žilinskému zhlaviu stanice Považská Bystrica a ignorujúc geodetov a iných robotníkov, som si počkal na šachovnicu, ktorá vychádzala zo stanice. Za vlakom je krásne vidno chýbajúcu druhú koľaj, kde už prebiehala výstavba nového zhlavia.






Ako to už býva, aj v prípade šachového esa som túžil po druhej strane, kde je reklamný polep troška výraznejší. Zhruba o 2 týždne sa mi takáto šanca naskytla opäť v čele vlaku Ex121 a keďže robotníci mi zabrali moje obľúbené miesto, musel som troška improvizovať a použiť stavebný materiál ako rebrík. Výsledkom je takáto fotografia, na ktorej šachovka rozbieha svoj expres smerom do Žiliny. Za súpravou vytŕča staré stavadlo, ktoré išlo o pár dní k zemi a ustúpilo budúcim výhybkám párnej skupiny koľají.






Zo všetkých miest, ktoré zanikli kvôli modernizácii trate a jej následným prekrytím nevzhľadnou protihlukovou stenou, mi bolo dosť ľúto najmä jedného. Je ním tzv. orlovský most, ktorý spája centrum mesta z cestami do Bytče a Púchova a vedie pod ním trať č.120, Váh a aj jeho kanál. Zo schodiska sa dali vytvárať krásne fotografie s panorámou Malého a Veľkého Manína. Na jeseň sa však osádzanie protihlukových stien odrazu zaseklo na jednom bode a hoci oporné stĺpiky už boli pripravené, platne stien nie. Návšteva brnenského esa 362 118 mi dokonale padla vhod a tak som ho odfotil na starom známom mieste s troška inou tvárou. O dva dni toto miesto navždy prekryla stena.






Medzitým s české esá dali troška prestávku, ale v novembri k nám opäť zablúdila 362 158. Tá je fotogenická najmä tým, že nemá LED návestné svetlá, ale klasické - žiarovkové. Hoci návšteva zubára mi dala statočne zabrať, navštívil som stanicu Považská Teplá a v nízkom poobednom slnku som si mašinku odfotil na spiatočnom vlaku Ex124 Radhošť. Na fotografii vidno ešte staré stavadlo, zriaďovacie i odchodové návestidlá a cez stĺpiky budúcej protihlukovej steny presvitá aj výstražník priecestia. To bolo nedávno zrušené a o chvíľu sa pridajú aj návestidlá a výhybky a premena stanice na zastávku bude tak nezvratná..


Verím, že sa vám moje fotografie páčili a priniesli zopár neopozeraných pohľadov v tomto okolí, z ktorých väčšina sa už nedá zopakovať a o to sú vzácnejšie. Dovidenia pri trati priatelia !

Autor textu i fotografií - © Martin Janíček

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Fajkus
Zaslaný: 04.02.2019 4:39  
Založený: 21.10.2009
Miesto:
Príspevkov: 68
 Re: Časté brnenské návštevy na Považí
... pěkný souhrn :number one:

... ještě doplním brněnská ESa s "povolením" na železniční síť ŽSR:

362.039-0
362.118-2
362.158-8
362.160-4
362.161-2
362.169-5
362.170-3
362.171-1
362.172-9
PeTTo13
Zaslaný: 04.02.2019 7:04   Upravený: 04.02.2019 7:07  
Založený: 22.02.2015
Miesto: zapadákov na Orave
Príspevkov: 4555
 Re: Časté brnenské návštevy na Považí
Veľmi pekný súhrnný článok :number one: taká 362.170 je už po Evy, kde bohužiaľ dostala nový lak a tak isto to čoskoro čaká aj 171 a 172 :čo už:
Tak snáď sa na dispečerkach ešte dakedy objavia
lajos
Zaslaný: 04.02.2019 17:27  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13097
 Re: Časté brnenské návštevy na Považí
Martine, tak toto byla radost dívat se, stejně jako číst ! :klanacka:
Parádně zachycené okamžiky proměn "povážského koridoru". Škoda těch přemnožených protihlukových zábran. Zdaleka nejen fotograficky. Z vlaku nic pořádně nevidět, hluk se vrací zpět do soupravy...
Parádní souhrn, podařené fotečky :number one:
Luko3105
Zaslaný: 04.02.2019 18:45  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 16374
 Re: Časté brnenské návštevy na Považí
veľmi parádne a príjemné čítanie s bonusom krásnych fotiek :emo37: klobúk dole :kvetinka:
cermip
Zaslaný: 05.02.2019 2:10  
Založený: 14.12.2011
Miesto:
Príspevkov: 245
 Re: Časté brnenské návštevy na Považí
Tiez sa pripajam :number one:
Martin99
Zaslaný: 05.02.2019 16:36  
Založený: 20.09.2009
Miesto: Považská Bystrica
Príspevkov: 832
 Re: Časté brnenské návštevy na Považí
Ďakujem vám veľmi pekne ! Nečakal som takú odozvu...o to viac potešila a nakopla do budúcnosti :kvetinka:
Stokr
Zaslaný: 09.02.2019 20:04  
Založený: 05.01.2011
Miesto:
Príspevkov: 4
 Re: Časté brnenské návštevy na Považí
Dokonale spracované, výborná kvalita záberov, pekná práca s fotoaparátom :number one:
cas


Izabela
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 67 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 6

Registrovaných: 0
Anonymných: 67

Viac ...