Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Pozemná lanovka Starý Smokovec – Hrebienok

Pozemná lanovka Starý Smokovec – Hrebienok

 
Motto:
Príďte sa s ňou navždy rozlúčiť na jej poslednej ceste, ktorá sa uskutoční v nedeľu 16. septembra 2007 z údolnej stanice lanovky v Starom Smokovci

 


























Vážení čitatelie, predkladáme vám príspevok, venovaný dnes už historickej podobe pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok. Sám príspevok je už historická záležitosť, lebo jeho autor Pavol Kukučík ho písal v čase jeho ťažkej choroby a zostal už nedokončený a nezverejnený. Keďže si pripomíname Paliho predčasný odchod, zverejňujeme príspevok vďaka jeho manželke toto nedokončené dielko.

Vzhľadom na stúpajúci počet návštevníkov a blížiace sa Majstrovstvá sveta v klasickom lyžovaní, ktoré sa uskutočnili začiatkom roka 1970, sa rozhodlo o nahradení zastaralej pozemnej lanovky na Hrebienok novou. V roku 1967 sa v rámci rekonštrukcie zrušili pôvodné stanice a postavili nové v Starom Smokovci aj na Hrebienku. Zároveň sa vymenilo zariadenie, ktoré dodala talianska firma Ceretti-Tanfani z Milána. Jediná pozemná lanovka na Slovensku meria 1937 metrov a prekonáva výškový rozdiel 255 metrov.

Správa z dobovej tlače: 16. 9. 2007 zažili Vysoké Tatry mimoriadne smutnú nedeľu. Za sprievodu popradskej dychovky sme sa slávnostne rozlúčili s pozemnou lanovkou. Ako sme Vás už prednedávnom informovali, 37-ročné vozne, ktoré sa už zaiste stali symbolom našich veľhôr, čoskoro nahradí moderná technika. Okrem nových vozňov sa celá dráha podrobí rozsiahlej rekonštrukcií. Tatry dostanú novú lanovku ako darček v predvečer Štedrého dňa, teda 23. decembra 2007.


Slávnostným krstom dňa 22. decembra 2007 uvedú Tatranské lanové dráhy, a.s., do prevádzky novú pozemnú lanovku na Hrebienok vo Vysokých Tatrách.



Vozeň lanovky č. 1 do dolnej stanici Starý Smokovec výstup v lete 2007






Pohľad na vozeň č. 2 z horného konca stanice Starý Smokovec výstup v lete 2007






Obľúbená snímka - fotografovanie obidvoch vozňov pri križovaní uprostred pozemnej lanovky, takto v roku 1994






Iný pohľad na križovanie v roku 1994






Vozne lanovky z ľahkých zlitín a plastov, nasadené od roku 1970, vyrobila firma Carozzeria Varesina zo severotalianského mesta Vasere. Každý z vozňov mal kapacitu 125 cestujúcich a bol rozdelený do 9 oddielov. Tiež sa uvádzala kapacita 100 - 120 cestujúcich. Na obidvoch koncoch boli oddelené stanoviska sprievodcu. Vozne mali osvetlenie aj kúrenie zpočiatku len z vrchného vedenia, ktoré bolo v druhej polovici 80. rokov znesené a vozně boli napájané len z klasického akumulátora, dobíjaného vo stanici. Bezpečnostná brzda vozňov bola schoplá reagovať na prudké zmeny v napätí ťažného laná, alebo pri prekročení najvyššej dovolenej rýchlosti o 30 %. V septembri 2007 bola prevádzka červených vozňov z roku 1970 ukončená. Vyradené vozne boli ešte niekoľko týždňov odstavené mimo kolajiska v Starom Smokovci - a ak by o nich nikto neprejavil záujem, mali byť zošrotované. Nakoniec ich odkúpila skupina nadšencov, ktorú organizoval pán Petr Brňák, prevádzkovatel webu Lanovky.sk. Zo sbierky 72.446 Sk bola uhradená preprava obidvoch vozňov do bývalého parného depa v Poprade. Jeden vozeň má byť vystavený v Múzeu tatranskej dopravy a druhý rozobraný na súčiastky.



Nezvyčajný pohľad "dlhým sklom" v júli 2007






Zatiaľ, čo vozeň č. 1 ide dole do Starého Smokovca, vozeň č. 2 sa uberá hore na Hrebienok.
Písalo sa 24. 7. 2007 a do konca prevádzky lanovky v tejto podobe nezbývali ani dva mesiace






Pohľad z "jednotky" na "dvojku" na výhybni v lete 2007
Pozemná lanovka na Hrebienok má dve stanice. Dolná je Smokovecký výstup a horná Hrebienok, medzi nimi premávajú dve samostatné kabíny pohybujúce sa po koľaji každá opačným smerom. Trať pozemnej lanovej dráhy je jednokoľajná, len v strede lanovej dráhy sa nachádza dvojkoľajná výhybňa s dvomi Abtovými výhybkami, ktorá slúži na „križovanie“ proti sebe idúcich kabín. Kabíny lanovky sú spojené cez hornú stanicu ťažným lanom, ktoré je vedené po celej dĺžke dráhy. Zo železničnej stanice Starý Smokovec (TEŽ) je potrebné k údolnej stanici prejsť niekoľko sto metrov.



Dvojzáber cesty vozňa č. 2 dňa 29. 7. 2007 dole do Smokovca






Teraz je "dvojka" trocha bližšie

Keď sa vtedajšie Československo stalo usporiadateľom majstrovstiev sveta v klasickom lyžovaní pre rok 1970, vyvstala potreba zmodernizovať dopravný systém vo Vysokých Tatrách. V tejto súvislosti došlo aj na rekonštrukciu pozemnej lanovej dráhy zo Starého Smokovca na Hrebienok. Pôvodná lanovka bola do prevádzky uvedená 21. 12. 1908 a skončila 15. 4. 1969. Vybudované boli obe nové stanice a vymenené bolo tiež strojné zariadenie, dodávateľom ktorého bola talianska firma Ceretti-Tanfani. Došlo aj k výmene kabín pozemnej lanovky, ktoré boli nahradené novými kabínami, tiež od talianskeho výrobcu Carozzeria Varesina. Prevádzka lanovky bola zahájená 12. 2. 1970.



Na tomto zábere pekne vyniká "zošikmená" konštrukcia vozňa pozemnej lanovky






Škoda len, že číselný údaj o sklone vybledol a nie je vyditeľný

Abtova výhybňa spočíva na jednoduchom princípe. Jedna kabína má na oboch podvozkoch na jednej strane koleso s obojstranným okolesníkom, na druhej strane podvozkov sú kolesá bez okolesníka. Koleso s obojstranným okolesníkom je vodiacim. Samozrejme, že druhá kabína má vodiace koleso s obojstranným okolesníkom na opačnej strane podvozkov. Tak je zabezpečené bezproblémové križovanie vo výhybni. Koleso s obojstranným okolesníkom vedie jednu kabínu po vždy pravej a druhú kabínu vždy po ľavej strane výhybky v oboch smeroch jazdy a vnútorné kolesá bez okolesníkov výhybkou iba prebehnú



Technické údaje pozemnej lanovej dráhy 1970 – 2007

Údolná stanica Smokovecký výstup sa nachádza v nadmorskej výške 1025 metrov. Do hornej stanice Hrebienok lanovka prekonáva výškový rozdiel 247 metrov. Dĺžka lanovej dráhy je 1937 metrov, kabíny sa pohybovali rýchlosťou 5 metrov za sekundu a dráhu prekonali za 7 minút. Rozchod koľajovej dráhy je 1000 milimetrov a jej maximálne stúpanie dosahuje hodnotu 154,5 promile. Hodinová kapacita pozemnej lanovky bola 900 cestujúcich.



Snímka pre fajnšmekrov - strojovňa pozemnej lanovky na stanici Hrebienok v lete 2007
Text a foto: Palo


Odkazy:
1) pôvodná lanovka z roku 1908 - webová stránka (KLIK)
2) lanovky.sk

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
hubic
Zaslaný: 18.03.2019 0:18  
Založený: 21.06.2010
Miesto: Nymburk, CZ
Príspevkov: 66
 Re: Pozemná lanovka Starý Smokovec – Hrebienok
Nemáte tušení, jak je to s vozy 1 a 2 dnes ? Jsou opravdu v depu v Poprad ? V jakém stavu jsou, co se s nimi zamýšlí ? ...

Díky místním za informaci. :-)
HasaJa
Zaslaný: 18.03.2019 9:09  
Založený: 18.11.2014
Miesto:
Príspevkov: 227
 Re: Pozemná lanovka Starý Smokovec – Hrebienok
Vozy 1 a 2 stojí vedle přístupové cesty k popradskému pracovišti ZSSK Cargo. Jsou patrné i na fotomapách cca zde:49.0611394N, 20.2879894E.
TimoDK
Zaslaný: 18.03.2019 14:47  
Založený: 21.07.2015
Miesto: .
Príspevkov: 961
 Re: Pozemná lanovka Starý Smokovec – Hrebienok
Vozy stoja pri popradskom depe, ako už písal kolega, no vplyvom počasia a bezdomovcov sú na tom horšie a horšie. Stále však čakajú na predaj pozemku zo strany ŽSR, klubu VKŽ Poprad, ktorý má dlhodobo záujem o pozemok, kde by vzniklo múzeum tatranskej dopravy a lanovky by boli zrekonštruované.

>>odkaz (https)<<
hubic
Zaslaný: 18.03.2019 14:58  
Založený: 21.06.2010
Miesto: Nymburk, CZ
Príspevkov: 66
 Re: Pozemná lanovka Starý Smokovec – Hrebienok
Ty chuděry vypadají ...

Díky vám za informaci. :-)
lajos
Zaslaný: 18.03.2019 17:48  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12589
 Re: Pozemná lanovka Starý Smokovec – Hrebienok
Díky za vaše ohlasy, komentáře a upřesnění aktuální situace "taliánských" vozů.
Autorovi tam někam nahoru poděkování a tichou vzpomínku :flower:
Jarda
Zaslaný: 27.03.2019 7:45  
Založený: 09.06.2014
Miesto: Most
Príspevkov: 585
 Re: Pozemná lanovka Starý Smokovec – Hrebienok
Děkuji autorovi reportíku za moc hezké zavzpomínání na doby mládí. :emo30: Doby, kdy jsem se s těmito vozy měl možnost také svézt a to díky rodičům. :klanacka: Muzeum dopravy v Tatrách si jistě zaslouží vybudování. :number one: Nápad je to skutečně dobrý.. a muzeum by jistě bylo vhodnou zajímavostí. :super2: Držím palce, aby se vše povedlo co nejdříve zrealizovat. :emo37:
cas


Anabela
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 28 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 28

Viac ...