Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria

Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Fotovýber za prvý polrok 2019

Fotovýber za prvý polrok 2019

Milí čitatelia, opäť som si pre Vás pripravil reportáž po dlhšej dobe. V tejto reportáži sa zameriame na súhrn môjho foto-archívu za prvý polrok. Počas tohto polroka som síce vyhotovil značne menej záberov ako predošlé roky môjho pôsobenia na tomto webe, no okrem toho, že som sa na niektoré miesta opätovne vrátil, som využil aj iné možnosti fotografovania na celkom ''nových'' miestach, ktoré som nikdy predtým nenavštívil. Taktiež sa mi podarilo vyfotografovať aj také rušne, aké som doposiaľ nikdy nefotil, ale k tomu sa hlbšie dostaneme až v reportáži. Toľko k môjmu predslovu na začiatok, poďme si to teraz chronologicky zosumarizovať.

2.4.2019 - Ako prvú fotografiu v reportáži dávam do pozornosti 263.006-9 v čele osobného vlaku č. 4622 z Nových Zámkov do Bratislavy hl.st. Ak by niekoho zaujímalo miesto fotenia, jedná sa o priecestie neďaleko obce "Nový Svet". Začiatkom jari 2019 som toto miesto pravidelne navštevoval. Okrem toho, že mi vyhovovali možnosti fotenia na tomto mieste, je predsa len trať č. 130 (Bratislava hl.st - Štúrovo) pre objektívy železničného fotografa celkom lukratívna, narozdiel od trati č. 120 (Bratislava hl.st - Žilina).

2.4.2019 - V ten istý deň, na tom istom mieste, no o 20 minút neskôr som odfotografoval rušeň 240.020-8 s touto skromnou súpravou.

13.4.2019 - V tento deň zorganizoval Albatros Klub v spolupráci so ZSSK a MDC Bratislava jazdu mimoriadneho vlaku z Bratislavy do Čachtíc. S radosťou dávam do pozornosti snímku nádhernej hradnej zrúcaniny Čachtice. Určite odporúčam navštíviť.

13.4.2019 - Povinnosti zariadili, že sme fotografovali iba spiatočnú jazdu mimoriadneho vlaku. Na stanicu do Čachtíc sme prišli s predstihom a mali sme veľa času. Veľké časové okno sme využili tak, že sme sa odviezli s autom do Višňového. Kamarát Tomáš si chcel natočiť raritné priecestie no a ja som túto možnosť využil k tomu, aby som si odfotografoval prichádzajúci vlak. Žiaľ nebolo možné zakomponovať do fotky aj hradnú zrúcaninu. Inak sa jedná o motorovú jednotku 813.033-2, na vlaku č. 2774 Trenčín - Myjava.

13.4.2019 - Konečne prikladám fotografiu mimoriadneho vlaku na spiatočnej ceste z Čachtíc do Bratislavy hl.st. Fotografia vznikla v stanici Čachtice na novomestskom zhlaví. Týmto pozdravujem Tomáša, Miša a Mareka z Albatros Klubu, ktorého som v ten deň stretol po veľmi dlhej dobe.

13.4.2019 - Prakticky od Nového Mesta nad Váhom sme mimoriadny vlak už nenaháňali, keďže nikoho z nás nebaví fotiť diesle pod "špagátom". Takže pokojnou jazdou sme sa uberali smer Trnava, popritom som pozeral na internete, že či nejde nejaký pravidelný vlak na trati č. 141 (Leopoldov - Kozárovce). Vyhľadávač mi našiel zopár vlakov, Leopoldov sme mali po ceste, vlak išiel v prijateľnom čase, tak sme na chvíľu odparkovali a počkali si naň. Napokon to bol síce obyčajný "Dunihlav", no lepšie "Dunihlav" na neelektrifikovanej trati ako "Cecaňa" pod drôtmi. Jedná sa o 861.009-3 s vlakom č. 5030 Leopoldov - Nové Zámky (ak ma pamäť neklame s tým číslom vlaku).

18.4.2019 - Vo štvrtok ráno som sa s kamarátom Mišom vybral ku trati, konkrétne na jeden známy fotoflek za Trnavou - nadjazd pri betonárni. Ja osobne toto miesto veľmi rád navštevujem, nakoľko je tu možnosť dobrej kompozície a dá sa tu fotiť skoro celý deň. Z tohto miesta dávam do pozornosti 350.018-8 s vlakom č. 703 "Hričov" idúcim z Bratislavy hl.st do Žiliny.

19.4.2019 - Na druhý deň som si s kamarátom Tomášom spravil výlet do Nitry. Hoci zámerom nášho výletu nebola železnica, i tak sme sa nachvíľu zastavili pri trati a niečo odfotili. Jeden z tých vlakov bol aj tento "Dunihlav" 861.032-5 idúci ako osobný vlak č. 5124 z Nitry do Leopoldova.

25.4.2019 - Opäť som sa "zamotal" na Prílohách, pri betonárni za Trnavou. Mal som dostatok času pred poobedňajšou zmenou v práci a pekné počasie ma lákalo von. Vybral som sa teda ku trati. Keďže som nemal práve chuť ísť niekam ďaleko, tak som sa vybral sem. Prvý vlak, ktorý som tu v ten deň odfotografoval, bol RR č. 712 "Limbach" idúci zo Žiliny do Bratislavy hl.st, v čele s rušňom 350.011-3

25.4.2019 - Dlhé chvíle medzi vlakmi som si vypĺňal čítaním knihy. Z ničoho nič, z čítania ma zrazu "vyruší" PushPull súprava 951.006-6 + 263.xxx-x idúca ako osobný vlak č. 3022 z Leopoldova do Bratislavy hl.st

4.5.2019 - Pri príležitosti stého výročia od úmrtia generála Milana Rastislava Štefánika boli usporiadané slávnosti v obci Brezová pod Bradlom. Vrámci týchto slávností vypravila ZSSK mimoriadne osobné vlaky z Bratislavy hl.st cez Trnavu do Brezovej pod Bradlom. Návštevníci si taktiež okrem slávností a výstupu na mohylu mohli prehliadnuť expozíciu "legiovlaku" vojenskej histórie, ktorý bol počas "dní Štefánika" vystavený a verejnosti prístupný na železničnej stanici v Brezovej pod Bradlom. Táto fotografia zachytáva mimoriadny osobný vlak s cestujúcimi pri návrate z Brezovej pod Bradlom do Bratislavy hl.st. V čele vlaku bola 754.069-3, fotografia vznikla pri pružinárni v Brezovej pod Bradlom. V pozadí taktiež vidno kamarátov Miša a Tomáša, ktorí zvolili trochu netradičnú kompozíciu. Hneď ako dobehli, nasadli sme do auta a naháňali sme vlak ďalej.

5.5.2019 - Nasledujúci deň sme sa opäť vybrali na túto trať. Avšak nefotili sme tentokrát žiaden mimoriadny osobný vlak, ale niečo omnoho zaujímavejšie. Konvoj "légiovlaku" na ceste z Brezovej pod Bradlom do Českej republiky. V čele vlaku bola nádherná 753.109-8, snímka vznikla v Hradišti pod Vrátnom.

5.5.2019 - Cestou z Hradišťa pod Vrátnom sme sa zastavili ešte na trati č. 116 Trnava - Kúty. V tento deň som mal príležitosť prvýkrát fotografovať na tzv. Dúbrave. Výhybňa Dúbrava leží medzi zastávkami Buková a Cerová Lieskové. Inak ako autom sa sem dostať nedá. Historicky prvý vlak, ktorý som si tu odfotil, bol osobný vlak č. 2630 v čele s 240.030-7. Krátko po vyhotovení tejto snímky mieria naše kroky k autu a uberáme sa domov.

8.5.2019 - Vzhľadom na to, že ôsmeho mája máme na Slovensku sviatok, tak som mal automaticky voľno aj v práci. Ten deň som chcel využiť na celodenné fotenie vlakov, spolu aj s mojim dlhoročným kamarátom Samom. Večer predtým sme sa dohadovali, že kam asi by sme si spravili výlet. Fotenie na Slovensku neprichádzalo do úvahy, keďže u nás je vlaková doprava počas sviatkov značne oslabená, preto rozhodnutie padlo na Rakúsko, kde jednak jazdí toho viacej a hlavne raz za čas treba "zmenu". Veď koho baví stále dookola fotiť len blonski rušne? V ten večer, ako sme sa dohadovali, som šiel aj skôr spať, pretože som vedel, že budem celý deň šoférovať, tak aby som si poriadne odpočinul. Svieži a odpočinutý v skorých ranných hodinách, kedy ešte "spalo" takmer celé mesto, sadám do auta a idem pre Sama do Brodského. Do Rakúska sme sa dostali cez automobilový hraničný priechod Moravský Sväty Ján - Hohenau an der March. Náš prvý "fotohalt" bol nedaleko obce Stillfreid. Určite odporúčam navštíviť toto miesto, autom je tu prístup dokonalý (len netreba prešvihnúť odbočku po ľavej strane, ak idete v smere od Hohenau  ) no a možnosti fotenia tu nevyžadujú brodiť sa húštinami. Vrámci vyhotovených fotografií na tomto mieste dávam do pozornosti regionálny vlak pravdepodobne z Hohenau an der March do Wien hbf., v čele ktorého bol rušeň 1116.193

8.5.2019 - Pohľad na odpočívajúci "tank" bavorského pôvodu, ktorý nám zabezpečoval náš presun medzi miestami. Vďaka nemu sa dalo stihnúť všetko, čo sme chceli

8.5.2019 - Cestou medzi miestami bola možnosť si vyfotografovať "lokálku", preto sme narýchlo našli vhodné miesto na státie. Vybehli z auta k "rampám" a čakali na "plaziaci" sa motorák, ktorý šiel
"krokom" v dôsledku osadenej pomalej jazdy na trati. Jedná sa o motorovú jednotku 5047.039-2 idúcu ako regionálny vlak zo stanice Ganserndorf, do akej stanice mi žiaľ už nieje známe. Nepamätám sa presne a ani z fotky to neviem nijako zistiť.

8.5.2019 - Potom neskôr sme sa presunuli na známy "fotoflek" v Angern an der March. Na tomto mieste sme fotili až do večera. Jedným z vlakov, ktoré sme tu vyfotografovali, bol aj tento pravidelný regionálny vlak v čele s 1144.224.

11.5.2019 - Jedenásteho Mája bola usporiadaná narodeninová jazda portálu Vlaky.net. Narodeninovú jazdu mimoriadneho vlaku zabezpečovala súprava motorových jednotiek M262.007 + M262.004. Hoci som vyššie spomenul, že diesle pod trolejom niesu pre mňa až tak fotogenické, no týmito historickými motorovými jednotkami nepohrdnem ani za takýchto okolností. Fotografia vznikla zo zastávky Madunice.

5.7.2019 - Počas tohto dňa som sa nijako nezameriaval na železnicu, avšak keď mi prišla od kamaráta SMS, v ktorej sa zmieňoval o mimoriadnom vlaku idúcom z Maďarska cez Sereď a Leopoldov do Poľska, neváhal som ani minútu a autom sa odviezol z Trnavy, na mnou využívané foto miesto v Siladiciach pri priecestí. Fotografia hoci nieje až tak dokonalá, no pre mňa má celkom veľkú fotografickú hodnotu. Nakoľko v úseku Sereď - Leopoldov je zastavená pravideľná osobná doprava, poteším sa naozaj hociakému vlaku na tejto trati. Na fotografií je, ako vidíte, 362.001-0 s vyššie spomínaným mimoriadnym vlakom.

20.6.2019 - "Laminátka" 240.119-8 v čele osobného vlaku č. 2613 odpočítava posledné kilometre do stanice Trnava.

21.7.2019 - Na železnicu som nezabudol ani počas mojej dvojtýždennej dovolenky na Ukrajine a Balkáne  . Dvadsiatyprvý júl bol deň, kedy sa uskutočnila moja cesta z ukrajinského Kyjeva do srbského Belehradu. Pred odchodom nášho vlaku som sa ešte motal po stanici a spravil zopár záberov. Jedným z nich je aj táto parná lokomotíva radu L-3191. Jedná sa o železničné múzeum, ktoré sa nachádza priamo na hlavnej stanici v Kyjevi (Kyiv Pasažirskij).

21.7.2019 - Stojaca lokomotíva ČS4-192 so súpravou nejakého rýchlika.

22.7.2019 - Ráno po príchode do Čopu fotím stojacu dvojičku "Sergeja" 2M62-0909, ktorá bola nasadená na rýchliku do stanice Solotvino.

23.7.2019 - Počas spoznávania Belehradu, večer už neboli žiadne konkrétne plány a všetky rozhodnutia boli spontánne. Belehrad má "metro", ktoré vlastne ani tak celkom nie je metro. Jedná sa iba o železnicu, ktorá miestami vedie popod mestom. Regionálnu prímestskú dopravu tu zabezpečujú aj tieto "pantografy" lotyšskej výroby. Závod, ktorý sa špecializoval na výrobu týchto elektrických jednotiek, sídli v lotyšskej Rige. Snímka vznikla na Belehradskej hlavnej stanici, ktorá bola kedysi takmer priamo v centre, ale došlo k jej preloženiu o asi 3 kilometre smerom od centra, vďaka čomu je úplne od ruky. Absolútne nechápem toto rozhodnutie spoločnosti
Infrastruktura železnice Srbije, ktorá je správcom infraštruktúry v krajine
. O pôvodnej (zrušenej) stanici si povieme neskôr.

23.7.2019 - Značne "vyzdobený" sprejerskými ornamentami stojaci "pantograf"  . Paradox je, že na stanici sa nachádzajú piktogramy so zákazom fotenia, ale nik to tu nerieši.

24.7.2019 - Počas tohto dňa sme si spravili menší výlet do mestečka Smederevo, ktoré je asi 60 kilometrov vzdialené od Belehradu. Toto mestečko sa pýši pekným centrom a veľkou pevnosťou, ktorá je turistickou atrakciou. Po vystúpení z autobusu na autobusovej stanici sme išli ako prvú preskúmať pevnosť, no po ceste sme mali akurát aj železničnú stanicu, ktorá leží oproti vyššie spomínanej pevnosti. Na stanici boli dokopy asi 2 rušne, jedným z nich bola aj táto "Asea" 441-039 spoločnosti Srbija Kargo. Ak ste videli film Denník rušňovodiča (Dnevnik masinovodje), mohli ste tam vidieť najmä tieto rušne.

24.7.2019 - Po prezretí si pevnosti a mestečka samotného sme opäť "natrafili" na železnicu. Z diaľky som zbadal niečo, čo sa mi pozdávalo povedomé. Idem bližšie a zrazu zistím, že sa jedná o "našu" 742-ku, konkrétne firmy LOKO TRANS Slovakia, s.r.o. Pravdepodobne tu vykonávala posun v blízkom prístave. Zvlášťnosťou je, že tento rušeň bol len nedávno vo Zvolene a teda má ešte na sebe aj nápisy v slovenčine. Žiaľ, rušňovodič nebol prítomný, tak som nemal ako zistiť bližšie informácie. Pripojím ešte jednu detailnú fotografiu.

24.7.2019 - Z nápisov vieme že, rušeň má prechod na ŽSR povolený a vážený bol vo Zvolene dňa 22.5.2019.

24.7.2019 - Po návrate zo Smedereva sme sa opäť vrátili do Belehradu. Z autobusovej stanice sme sa vybrali opäť do centra. Predtým som sa ešte vybral vyhotoviť niekoľko dokumentačných záberov bývalej hlavnej železničnej stanice, ktorá sa nachádza práve neďaleko autobusovej stanice, kde sme vystupovali. Táto stanica ešte rok dozadu bežne fungovala, posledný vlak bol vypravený 30. júna 2018. Je to fakt škoda, pretože táto stanica sa nachádza skoro v centre. Ak Vás priviezol vlak
na túto stanicu, vystúpili ste na "Savskom Trgu", odkiaľ nebol problém dostať sa pešo priamo do centra alebo sa pešo prejsť na Sávsku promenádu, či sadnúť na električku a ísť sa okúpať na belehradskú "Adu Ciganliju".

27.7.2019 - Dvojica lokomotív 444.001 a 444.017 v stanici Novi Sad. Obe patria spoločnosti Srbija Kargo.

27.7.2019 - Detailnejší pohľad na odstavenú "17-ku"

28.7.2019 - Pohľad na stojacu motorovú jednotku 711.034-7. Tieto motorové jednotky obsluhujú trasu Novi Sad - Subotica. Tento deň bol zároveň posledný deň mojej dovolenky a teda krátko po odfotení tejto snímky som sa usadil do vlaku. Pobyt na Balkáne hodnotím veľmi kladne, bola to premňa veľmi zaujímavá skúsenosť, opäť som spoznal nové miesta a nových ľudí. Ak niekto zvažuje návštevu Srbska, vrelo odporúčam. V Novi Sade určite treba navštíviť okrem centra aj Petrovaradínsku pevnosť, ktorá je pýchou tohto mesta. Taktiež v Belehrade by bol hriech nenavštíviť Adu Ciganliju, Kalemegdan, Sávsku Promenádu, a Knez Mihailovu ulicu. Môžem skonštatovať, že tak vynikajúce čevapi a pljeskavicu, ako robia v Srbsku, som nikde inde nejedol. Krajina sama o sebe nie je až tak pozadu, ako si niektorí myslia. Cesty a diaľnice sú výrazne v lepšom stave ako u nás a Belehrad je zhruba na úrovni Bratislavy. Avšak o železnici sa to tu až tak povedať nedá - v Srbsku železničná doprava nie je prioritná a viacej sa orientujú na tú cestnú dopravu. No i tak si myslím, že tu je aj kopec iných zaujímavých vecí, než len železnica. Samozrejme, že sa plánujem do tejto krajiny opäť vrátiť :)

Na záver by som sa rád poďakoval všetkým čitateľom, ktorí túto reportáž dočítali až do konca. Verím, že je stále čo zlepšovať, preto ma poteší akákoľvek spätná väzba. V neprvom rade by som sa chcel veľmi poďakovať môjmu kamarátovi Martinovi G., ktorý bol ochotný so mnou cestovať po Balkáne a ukázal mi mnoho nových miest.

autor: Dominik Krupan (Kruppo362)