Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Ohliadnutie za júnovým zrazom prototypov mot. trakcie v Lužnej u Rakovníka
Ohliadnutie za júnovým zrazom prototypov mot. trakcie v Lužnej u Rakovníka

Lužná u Rakovníka je obec v Stredočeskom kraji v okrese Rakovník, ktorá je zaujímavá nielen pre turistov (hrad Hlaváčov, prírodný park Džbán), ale hlavne pre milovníkov železničnej nostalgie. Nachádza sa tu totiž najväčšie tuzemské železničné múzeum - Muzeum ČD Lužná u Rakovníka. Toto múzeum sa už od roku 1999 zaoberá údržbou a prevádzkou historických koľajových vozidiel. V zbierkach múzea ale nájdeme aj rôzne železničné technické zariadenia. Areál je umiestnený blízko rovnomennej železničnej stanice. Pravidelne sa tu konajú rôzne nostalgické akcie. Jednou z tohtoročných akcií múzea bol aj zraz prototypov motorových lokomotív, ktorý sa konal koncom júna a to v dňoch 29-30.6.2019.
O akciu bol mimoriadny záujem, či už zo strany fanúšikov, alebo širšej verejnosti. Návštevníkov neodradilo ani veľmi horúce počasie. To neodradilo od návštevy akcie ani mňa. Ja som sa na tento zraz aj s kamarátmi vydal v sobotu 29.6.2019.
O akciu bol mimoriadny záujem, či už zo strany fanúšikov, alebo širšej verejnosti. Návštevníkov neodradilo ani veľmi horúce počasie. To neodradilo od návštevy akcie ani mňa. Ja som sa na tento zraz aj s kamarátmi vydal v sobotu 29.6.2019.

Prvým z rady mimoriadnych vlakov počas tejto víkendovej akcie bol vlak z Prahy do Lužnej u Rakovníka a späť vedený najrýchlejším bývalým československým motorovým rušnom, ktorým je "Kyklop" T499.0002. Počas jazdy do Lužnej u Rakovníka sa na závese viezol "Okuliarnik" T478.3101, čo je možné vidieť v pozadí fotografie. Po príchode do stanice Lužná u Rakovníka sa oba rušne pobrali do depa, kde sa následne predviedli v plnej paráde na točni. Foto: Adam Prokop

V sobotu bol pri tejto príležitosti vypravený aj mimoriadny nákladný fotovlak z Vápenky Nučice do Března u Chomutova, ktorého sa ujali "Bardotky" T478.1001 a T478.1002. Počas cesty nečakane došlo k poruche na rušni T478.1001, u ktorého došlo k prasknutiu bloku motora a tak sa na časť cesty do čela vlaku postavila "Bardotka" T478.1002. Foto: Adam Prokop

Na tomto zábere sa nachádza už druhá "Bardotka" T478.1002 v čele nákladného fotovlaku. Foto: Papagaj477

Ani dve "Bardotky" v čele vlaku nedokázali zdolať prevýšenie trati. Bol potrebný aj postrk, ktorého sa ujal "Bizón" 753.602-2 spoločnosti SD - Kolejová doprava. Foto: Papagaj477

"Bardotky" T478.1002 a T478.1001 po príchode s nákladným fotovlakom do stanice Lužná u Rakovníka. Na fotografií sú zachytené počas odstupovania od vlaku v stanici. V pozadí je už vidieť nedočkavých "Okuliarnikov", ktorí sa následne postavili do čela vlaku. Foto: Bardotkac749

Po príchode "Bardotiek" do stanice Lužná u Rakovníka prišli na rad "Okuliarnici", ktorí nákladný vlak doviezli až do cieľovej stanice, ktorou bolo Březno u Chomutova. Fotografia zachytáva rušne práve počas posunu v stanici Lužná u Rakovníka. Foto: Bardotkac749

Prototypové "Okuliarniky" T478.3001 a T478.3101 už vo svojom živle vyrážajú zo stanice Lužná u Rakovníka. Foto: Bardotkac749

Oba dni bol vypravený aj mimoriadny parný vlak z Lužnej u Rakovníka do Rakovníka a späť. Tohto vlaku sa ujal parný rušeň prezývaný "Všudybylka" 354.195. Na fotografií vyráža zo stanice Lužná u Rakovníka. Foto: Papagaj477

"Všudybylka" 354.195 si svižne uháňa po trati do Rakovníka. Foto: Bardotkac749

"Všudybylka" 354.195 zachytená na svojej spiatočnej ceste z Rakovníka do Lužnej u Rakovníka. Autor: Papagaj477

Lolinka M286.001 hviezdila na akcií niekoľkokrát. Najskôr sa v plnej paráde predstavila v depe a potom sa oba dni ukázala aj na pravidelných vlakoch Sp 1678/1679 z Lužnej u Rakovníka do Jirkova a späť, ktoré sú bežne vedené motorovou jednotkou ČD rady 814. Foto: Papagaj477

V reportáži nesmie chýbať ani pohľad na vystavené prototypové rušne motorovej trakcie v Železničnom múzeu. Autor: Bardotkac479

Najväčší elegáni spomedzi prototypov na jednom mieste. Pred rotundou sa prezentovali: (zľava) "Čmeliak" T669.001, "Bardotky" T478.1001 a T478.1002 a "Okuliarnik" T478.3001. Foto: Papagaj477

"Okuliarnik" T478.3001 sa fotografom a ďalším návštevníkom predviedol aj na točni po návrate z jazdy nákladného fotovlaku. Foto: Papagaj477

Na tejto akcií nechýbali ani zástupcovia flotily mot. rušňov ČD Cargo. Vystavené boli, samozrejme, prototypy, medzi ktorými boli (zľava) 742.701-6 (modernizovaný rušeň z produkcie CZ Loko), "Veselá kráva" 731.001-4 a "Elektronik" 743.001-0. Foto: Papagaj477

Spomedzi prototypov z aktuálnej prevádzky sa na tejto akcií neprezentovali iba stroje štátneho nákladného dopravcu, ale aj stroje štátneho osobného dopravcu a to konkrétne "Hydra" 854.001-5 a "Kvatro" 843.001-9. Foto: Papagaj477

Na slnku sa vyhrieval aj "Stříbrný Šíp" M260.001. Na fotografií pózuje vedľa rotundy v Železničnom múzeu Lužná u Rakovníka. Foto: Papagaj477

Na zraze nesmeli chýbať ani najznámejší zástupcovia spomedzi motorových vozov, ktorými sú "Hurvínek" a "Orchestrión". Foto: Papagaj477

Deň ukončil mimoriadny vlak s Kyklopom T499.0002, ktorý sa vracal späť do Prahy. Na fotografií je zachytený počas odchodu zo stanice Lužná u Rakovníka. Foto: Papagaj477
Keďže som sa počas akcie okrem fotografovania venoval aj natáčaniu videí, prikladám aj krátky zostrih:
Akcia bola veľmi vydarená. Určite odporúčam aj ostatným čitateľom nabudúce navštíviť toto múzeum. Každý rok je tu čo obdivovať a koná sa tu viacero výborných akcií.
Dúfame, že sa Vám tento kratší report páčil. Určite si pozrite aj moje video, ktoré som priložil vyššie
Dúfame, že sa Vám tento kratší report páčil. Určite si pozrite aj moje video, ktoré som priložil vyššie

Autor textu: Papagaj477
Autori fotografií: Papagaj477, Bardotkac749, Adam Prokop
Komentáre
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Fajkus | Zaslaný: 26.09.2019 4:43
|
![]() ![]() Založený: 21.10.2009 Miesto: Príspevkov: 68 |
![]() ... pěkný fotoreport - pěkné fotoobrázky!
![]() |
|
lajos | Zaslaný: 27.09.2019 16:18
|
Administrátor ![]() ![]() Založený: 01.07.2009 Miesto: Príspevkov: 13095 Online! |
![]() Hezké ohlédnutí, ale chlapci, taková aktualita čtvrt roku po akci
![]() Moc povedené snímky, i přes to vedro a tetelivý vzduch ![]() Dovolím si menší upřesnění - na lokomotivě T 478.1001 došlo k destrukci tlumiče torzních kmitů, který se pak "podepsal" na příslušenství u předního víka motoru a na něm samotném. Řešení se snad ještě stále hledá (buď oprava, nebo výměna za jiný agregát). Trošku jste šetřili na nulách v označení, "čmelák" byl snad už od vyrobení, nebo těsně po něm označen jako T 669.0001 a "Lorinka" M 286.0001 má taky o nulu víc. Zajímavostí je, že na všechna vozidla na výstavě jsou skutečně prototypy - třeba vůz 854.001 je "pouze" prvním vyrobeným původní řady M 296.1 a podobně "elektronik" 743.001 je stejně jen prvním vyrobeným zástupcem svojí desetikusové řady. Na akci byl plánován i vůz 842.001, který je prototypem už na první pohled - ale z provozních důvodů nemohl být uvolněn. Mladší kolega 843.001 měl jít původně do vyvazovací opravy, ale kvůli účasti v Lužné se pozměnil plán přístavby do dílen a podrobil se jí později (přesněji - dokončuje se). Díky za příspěvek ![]() |
|
|
|
|