Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria

Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom

Na chvíľu do raja

Počas júla som sa s rodinou vybral na kratšiu dovolenku na pomedzie Stredného a Východného Slovenska. Miesto pobytu bol železničným fanúšikom dobre známy Telgárt. Hoci cieľ dovolenky rozhodne neboli iba vlaky, niečo málo sa mi odfotiť podarilo.

Hoci prvé do rany mi prišli náhodou bardotky v Handlovej, zistil som, že akosi som si zabudol pribaliť k foťáku aj pamäťovú kartu, takže z nich nakoniec nič nebolo. Klasický ja. Podobne to teda dopadlo aj s obrázkami z Čierohronskej železnice, ktorú sme tiež navštívili. Kartu som si následne zaobstaral v Brezne a pokračovali sme smerom k už spomenutému Telgártu.

Po príchode som tu odfotil 757.011 prechádzajúc stanicou, napriek značnej oblačnosti dokonca vyšlo aj slnko.

Na druhý deň predpoveď počasia hlásila pekne iba ráno, tak som vybehol na oba rýchliky. Najskôr RR 821 Horehronec prichádzajúci na zastávku Telgárt penzión.

Po chvíli, po rýchlom presune rovnaký vlak zachytený aj nad prameňom Hrona.

Na opačnom Rexe 754.082. Človek iba počúva a dúfa, že mu pri čakaní na vlak nevybehne na chrbát medveď, vlk alebo nejaké iné roztomilé zvieratko. Potom už nasledoval len program s rodinou obsahujúci vodný bicykel na Palcmanskej Maši či zoologickú v Spišskej Novej Vsi.

Ďalší deň, v sobotu, mal cez besnícke sedlo premávať aj Horehronský expres -> vlak vedený Singrovkou 820.039. My sme si naplánovali výlet do Dobšinskej ľadovej jaskyne. Pôvodný zámer bol využiť RR 825 Hnilec a naspäť práve Horehronský expres, ale keď sme zistili, že lístok naň sa predáva iba obojsmerný a stál by pre nás všetkých 17€, tak sme zvolili klasicky auto. Podľa môjho názoru trošku nešťastne zvolená tarifa.

Po návšteve jaskyne som sa rozhodol aspoň pre fotodokumentáciu spomínaného expresu. Prvá jazda bola z Brezna do Mlynkov, druhá (na obrázku) z Mlynkov do Červenej Skaly ako osobitý osobný vlak 30158. Zachytený pri výjazde z tunela na zastávke Telgárt penzión.

Ten istý vlak odzadu pri odjazde zo zastávky. Iba dym z výfuku naznačuje, že vlak sa odo mňa vzďaluje.

To už bol čas obeda a tak sme sa šli naobedovať do "Koliby pod Kráľovou hoľou". Honosný názov by mohol napovedať, že je to niekde na úpätí Kráľovej hole, no pravda je, že je to kúsok od zastávky Telgárt penzión smerom k vleku. Počas čakania na obed už nastal čas návratu Singrovky z Červenej Skaly do Mlyniek. Keďže mi jedlo nejako nenosili, tak som si povedal, že nejaká fotodokumentácia predsa nemôže uškodiť. Preskočil som potok pri reštaurácii, vybehol do kopca a chvíľu počkal.

Singrovka medzi stanicou a zastávkou Telgárt...

... následne na telgártskom viadukte...

... a nakoniec na viadukte Chmaroška. Následne som si šiel zjesť spomínaný obed, ktorý sa mi medzitým objavil na stole. Začalo pršať a tak sme sa šli schovať do našeho ubytovania. Počas toho Singrovka v daždi otočila ďalší pár vlakov z Mlynkov do Skaly a späť. SHMÚ hlásil, že by sa okolo štvrtej mohlo počasie ešte trochu umúdriť a hoci na "Dolehronec" ešte smoklilo, na Singrovku idúcu za ním to už bolo iné kafe.

Šiestykrát v ten deň sa motorový vozeň 820.039 vyšplhal do Besníckeho sedla - do najvyššie položeného miesta na 1435mm na Slovensku. Už ho čaká iba klesanie pozdĺž Hrona do Brezna.

V nedeľu bola ohlásená jazda trojčaťa po TEŽke. Touto električkou som sa viezol naposledy niekedy ako malý a tak som si chcel spraviť výlet do Vysokých Tatier. Počasie bolo zrána opäť veľmi mokré, pôvodný plán fotiť v Novej Lesnej uskutočnený nebol, kvôli silnému lejaku.

Vyššie v Starom Smokovci, o niečo neskôr, to už vyzeralo trochu solídnejšie - hoci oceľová obloha na fotke nevyzerá najlepšie, aspoň silný dážď ustal.

Trojča sa následne malo vybrať späť do Popradu a odtiaľ ísť na Štrbské Pleso. My sme sa s rodinkou na Pleso vybrali popredu klasickým Tetrapakom a strávili sme tam čas prechádzaním sa.

O 12:05 sme už boli na stanici a ja som si vyfotil trojča prichádzajúce do stanice. Dokonca vykuklo aj mierne slniečko. Trojča nás vzalo späť do Smokovca, autom sme zbehli do Popradu, kde sme mali ešte nevláčikovský program.

Pondelok bol pre nás posledný deň. Zobudili sme sa do krásneho slnečného rána. Môj plán bol jasný, vyfotiť Horehronca, Kráľovú hoľu a pomaly sa pobrať domov.

Ráno bolo ešte krajšie, keď som sa dozvedel, že do Mlynkov mieri 754.054, v dobách nie až tak dávno minulých jedna z troch na tejto trati turnusovaných lokomotív. Prvý obrázok je z prechodu stanicou Telgárt.

Druhý je z prechodu po viadukte Chmaroška. Hoci Kráľova hoľa na obrázku nie je, aspoň vysielač, ktorý je na nej, si svoje miesto na fotke našiel.

Ako som pod prvým obrázkom Vaša načrtol, RR 821 bol vedený klasickou súpravou iba po stanicu Mlynky, kde sa pravidelne križuje s RR 820 a občas tam dôjde aj k výmene súprav medzi týmito vlakmi. Retro "brejle" sa teda vracali späť a ja som čakal pripravený na portáli slučkového tunela.

Potom už naozaj nasledovala cesta domov, akurát nie najkratšou možnou trasou, ale obkľukou cez Krupinu, kde sme absolvovali ešte jednu rodinnú návštevu. Samozrejme, vŕtalo mi hlavou, ako si odfotiť vlak aj na tejto trati po nedávnom obnovení osobnej dopravy. Odpoveď na túto otázku bola jasná, keď sme zastavili na obed v obci Podzámčok.

Tentokrát doslova od obeda som vybehol odfotiť si žltú nízkopodlažnú bagetu brzdiacu do zastávky Podzámčok.

Po návšteve v Krupine sme zamierili smer Holíč. Pri Leviach som si povedal, že by predsalen aj nejaké foto zo 150tky nebolo na škodu, obzvlášť, keď v tom čase sa tam bežne pohybuje certifikovaný Cargo vlak 46600 zo Žiaru nad Hronom do Nemecka.

Prvá prišla do rany laminátka 240.005 s osobákom medzi hlásnicou Hronské Kľačany a stanicou Levice

Následne išiel práve Nex 46600, ale žiaľ práve v čase, keď som sa presúval na mierne iný flek. Nuž, čo, aj tak zrovna prišiel mrak a vlak prechádzal okolo mňa bez slnka.

Posledným vlakom odofteným na dovolenke sa stal 2 hodiny zmeškaný R812 Gemeran pri zastávke/hlásnici Hronské Kľačany. V jeho čele ešte stále po hlavnej elektrickej oprave vcelku čistá 362.002. Mimochodom, v Kľačanoch sa ešte normálne slúžilo, následne tam ale bolo aktivované automatické hradlo, ktoré zrejme tieto služby skončilo.

Ďalšia cesta prebehla iba s malým zastavením v Nitre, ale bez fotenia. Dovolenka sa vydarila a keď som zistil, že som nafotil vcelku dosť záberov, tak som sa ich rozhodal spracovať do tohto článočku. Kto ho dočítal až sem, tomu ďakujem. Stretneme sa pri trati, priatelia.