Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Na chvíľu do Jeseníkov

Na chvíľu do Jeseníkov

 
Koniec roka sa pomaly blíži a tak je treba čerpať zbytkovú dovolenku. Ja som si vybral polovicu októbra, keď som dúfal, že by mohla vrcholiť jeseň v tých najkrajších farbách a snáď by mohlo byť aspoň pár dní pekne.

 










S rodinou sme sa rozhodli navštíviť podhorie Jeseníkov, ubytovanie sme mali vybavené vo Velkých Losinách. Rozhodli o tom termály losiny (aquapark), prečerpávacia elektráreň Dlouhé Stráne či fakt, že sme v tejto častiČeskej republiky nikdy neboli. A samozrejme pre mňa aj tunajšia železnica, relatívne nedávno zadrátovaná trať Šumperk - Kouty nad Desnou, kde sa vyskytujú peršingy či hlavná trať pri Hoštejne.

Presný dátum padol na rozmedzie 14. až 18. októbra. Skoro celá cesta prebehla bez väčších zastavení, stáli sme až v Šumperku na obed. Druhá zastávka bola už medzi Šumperkom a Losinami.




Do záberu mi tu vbehla jednotka 640.003 na Os 3731, konkrétne v úseku Rapotín zastávka - Petrov nad Desnou.



Následne sme pokračovali ubytovať sa a neskôr na ľahkú obhliadku obce. Nakoniec som ešte objavil miesto neďaleko velkolosinskej zastávky, kde sme počkali ďalší osobák (ostatne, nič iné tu nejazdí).





Do záberu sa privtrel ešte zelený bohumínsky peršing 163.083 v čele Os 3737. Paráda, zelenina a bez toho, aby som si kukol sledovačku. Vzhľadom k pokročilej ročnej dobe a času po 17. hodine to je posledný fotiteľný vlak na tejto trati.



Ďalší deň malo byť krásne a podľa predpovedí možno aj naposledy na tejto dovolenke. Tak som navrhol zájsť do Lupeného. Je tu železničný skanzen s parnou mašinkou, vozňom a nejakými mechanikami. A tunel.





Ako prvé vybehlo toto čudo - meracia drezína (MD) na meranie geometrických parametrov koľají...





...ďalší bol modrý ex-nemecký bastard 371.201 na Slováckom exprese 887...





...a sériu fotiek z tohto miesta môžme zakončiť 123.007 s kontajnerákom 43206 z Mladej Boleslavi do ďalekého Ruska.



Násvit sa otočil, pri skanzene sme sa vyfotili tak som sa rozhodol presunúť niekam ďalej-vybral som lúku neďaleko Hoštejnu, stále ale v rovnakom úseku. Objavila aj retro Hrbatá 130.027, žiaľ v zlom smere.





V dobrom smere šiel Leo expres so 480.002 v novom dizajne.





Za ním najbrtí banán 151.014.





Po ďalšom presune mi behol pred objektív opäť Bastard, tentokrát 371 004 so Slováckym expresom 888 do Práglu.





Nad portálom tunela som vyfotil aj R 10004 alias "Šachový vlak" z Trenčína, zatiaľ so stále činou 362.118. Tá umrela v Nymburku.



Nakoniec, tu ma už počasie dožralo a povedal som si, že tu s fotením končím, aj keby čo bolo.

Podvečer som to šiel skúsiť ešte raz na železnicu Desná, konkrétne k zastávke Loučná nad Desnou-Filipová.





Prekvapením na Os 3733 je pantografová jednotka 460.059/060. Paráda, ani som nevedel, že tu jazdia. Doma som zistil, že je to záskok za jednu zo 640-tok. Turnusová potreba 3, k dispozícii 3.





Nie som fanúšikom robenia niekoľkých fotiek z jedného miesta so zmenšujúcim sa zoomom, no v tomto príde spravím výnimku - fotky sa mi javia dostatočne odlišné, aby mohli ísť obe verejne.





Rovnaký vlak, tentokrát zachytený priamo na stanici Velké Losiny.



Následne idem trošku vyššie do Loučnej nad Desnou odfotiť aj peršingový osobák 3737. Akosi som nedomyslel fakt, že kopce sú tu bližšie k trati, čo samozrejme znamená, že trať je v tieni. Núdzové riešenie je opäť miesto pred zastávkou Filipová.





Na vlaku sa objavuje peršing v schéme najbrt 2.



Ďalší deň malo byť najhoršie zo všetkých dní dovolenky. A naozaj aj bolo, voľba bola teda jasná - spomínaný aquapark. Večer sa však predsa len začína ukazovať slnko a nám treba behnúť do Šumperku kúpiť nejaký proviant. Náhodou sa nám teda cesta skríži so známym peršingovým osobákom. Žial, pri velkolosinkej zástavke mi akosi zašlo. Cestou do Šumperku skúšam nejak osobák nadbehnúť a keďže zastávok po trati je veľa, tak sa mi to aj darí. Druhá vec je, že chýba poznanie miestnych komunikácii a tak nakoniec zastavujem už v Šumperku pri nejakom priecestí a fotím rovno z auta.




Nazvime to snímok dokumentačného charakteru s 163.095.



Ďalší deň ráno sme sa zobudili do slnečného rána.





Slnečného, ale mokrého, pár krokov po tráve pri fotení 163.075 idúcehou s Os 3710 do Kout nad Desnou a už mám mokré aj ponožky...



Tento deň som chcel využiť na navštívenie Dlohých Strání. Sklamaný som ostal, keď som deň predtým zistil, že už je mimosezónne obdobie a lanovka, ktorá tam vedie premáva iba cez víkendy. Fasa zistenie, keď ste na dovolenke od pondelka do piatku.

Plány sa nám teda zmenili, snúbenicu som poslal na masáž a ja som sa s dcérkou vybral do susednej doliny, pozrieť sa na nejaké dízle.





Rovno na vrchole trate, v Ramzovej, stretávame 750.717 s Sp 1710.





Na ďalšom zábere už vidieť trošku viac z okolitej prírody, Regiomouse sa škriabe do 30 promilového stúpania medzi Brannou a Ostružnou.



Malej sa začalo cnieť za maminkou a tak sme sa teda vydali na cestu späť do Losín. Lenže kým sme sa vracali, malá zaspala. A spala aj po vypnutí motora - to znamená, že spí naozaj tvrdo. Mám ju teda zobudiť? Miesto toho nastupuje do auta aj snúbenka a ideme niekam na výlet po okolí. Mne nedala pokoja myšlienka odfotiť si niečo aj pod veternými vrtuľami v Ostružnej. Podľa času to vyzerá, že keď si švihnem, stihnem ďalší Sp z Jeseníku do Zábřehu. Stihnúť som stihol. Ale ani v najdivokejších snoch by ma nenapadlo, že čo na ňom pôjde.





Bardota! Jediná, bežne jazdiaca v týchto končinách, ale iba v roli záskoku za niektorý z kundálov. Také šťastie ja bežne nemávam. A tak sa mi medzi obrázkami objavila 749.265 s SP 1708 pod piatimi zo šiestich vrtúľ na Ostružnej.



Pokračujeme do Jeseníku na obed a následne na parkovisko pod elektráňou Dlouhé Stráne. Tu sa pre istotu idem opýtať či sa naozaj nedá nejako dostať hore. Dá. Peši. Tak táto šanca zostane nevyužitá...





Keďže spomínané parkovisko je neďaleko stanice Kouty nad Desnou, dávam tu odchádzajúci osobák.





Neďaleko velkolosinského zámku zachytená opäť jednotka 460.059.





Posledné poobede a tak opäť dávam aj peršingový osobák a opäť pri zastávke Velké Losiny. Znova zelená mašina vpredu, 4 z 5 odfotených peršingov sú zelené, vcelku priazdnivé skóre.


Pôvodne som si myslel, že to je posledný vlak, čo fotím. Nakoniec som sa ale rozhodol, že behnem niekde k trati (Šumperk) - Petrov nad Desnou - Sobotín. Jedná sa o moje najneskorejšie fotenie v prirodzenom svetle v roku 2019. Doslova každú desiatku sekúnd bolo cítiť ako je slnko slabšie a slabšie.


Na tejto trati sú vedené "strategické" 2 páry osobných vlakov denne (jeden pár ráno, jeden poobede) a 1 pár manipulačných vlakov. Samotná stanica Sobotín dokonca neleží v jeho katastri, ale tiež na území Petrova nad Desnou, vlak 13055 je odfotený v úseku Petrov nad Desnou zastávka - Petrov nad Desnou.



Ďalší deň nastal čas ísť domov. Počasie bolo škaredé, ale aj tak sme sa rozhodli urobiť medzizastávku v Olomouci a následne pokračovať cez Přerov domov. Krátku fotozastávku som sa rozhodol spraviť pri zastávke Břest. Prvý osobák so syslom vpredu slúži ako skúšobná fotka.




Slovácky expres 891 v čele s 371.002 medzi Tlumačovom a Břestom.






Po ňom nasledoval 1216.240 v službách RCCCZ, zhruba 2 mesiace jazdiaci v Railjet schéme.



To bola už naozaj posledná fotka z dovolenky. Nasledoval už iba neprerušený presun domov, deň doma na zotavenie a potom už iba pracovná realita. :-) Stretneme sa pri trati, priatelia.


Autor: Peter "Nikis182" Nikmon

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
lajos
Zaslaný: 18.11.2019 7:18  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13119
 Re: Na chvíľu do Jeseníkov
Peťo, krásný barevný podzim - hezky zpracovaný přehled a velmi čtivé popisky ! :super2:
To žluté divné u tunelu je opravdu měřicí drezína, snad typ MD 1, určená především pro regionální tratě a za přední novostavbou cca z r. 2000 je skříň prvního prototypu M 151.0001/M 152.0001/892.601/FS-něco. Už bez bez hnacího agregátu, jen aparatura a ubytování.
augustus
Zaslaný: 18.11.2019 16:24  
Založený: 22.05.2011
Miesto:
Príspevkov: 7059
 Re: Na chvíľu do Jeseníkov
Velmi slušný výber, kvalitka :number one:
Maarek
Zaslaný: 19.11.2019 0:15  
Spolupracovník
Založený: 25.06.2010
Miesto: České Budějovice
Príspevkov: 4325
 Re: Na chvíľu do Jeseníkov
Takto má vypadať článok, smekám :number one:
Luko3105
Zaslaný: 20.11.2019 21:24  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 16383
 Re: Na chvíľu do Jeseníkov
klobúk dole :emo37: naozaj je to paráda, krásne jesenné fotky a pekne popísané radost2
Nikis182
Zaslaný: 21.11.2019 21:32  
Založený: 03.11.2011
Miesto: Holíč
Príspevkov: 4612
 Re: Na chvíľu do Jeseníkov
Ďakujem za ponechané komentáre. :emo30:
lajos: Pravda, aj som si myslel, že za drezínou je pôvodný M151.0001, niekde som to pred časom čítal, ale pri písaní tohto článku som už ten text nevedel nájsť.
cas


Branislava, Bronislava
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 50 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 50

Viac ...