Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Ďalšia z lokálok utíchla: trať Zohor - Záhorská Ves už bez pravidelnej dopravy

Ďalšia z lokálok utíchla: trať Zohor - Záhorská Ves už bez pravidelnej dopravy

 
Príchod nového grafikonu neznamená len pozitívne zmeny. Vždy je nutné robiť aj nejaké "škrty". S novým grafikonom vlakovej dopravy 2019/2020 padla za obeť aj pravidelná osobná vlaková doprava na trati ŽSR 113 Zohor - Záhorská Ves.

 










S príchodmi nových grafikonov vlakovej dopravy sme neraz svedkami zastavenia pravidelnej osobnej vlakovej dopravy na rôznych lokálnych tratiach po celom Slovensku. Občas bývame aj svedkami obnovenia dopravy, ako tomu bolo napríklad aj začiatkom tohto roka, kedy ZSSK v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby SR (MDV SR) vrátilo po 16 rokoch osobné vlaky na 74-kilometrovú trať Zvolen – Dudince – Šahy. S príchodom nového GVD 2019/2020 však k žiadnemu obnoveniu nedošlo, za to došlo k zrušeniu pravidelnej dopravy na trati ŽSR 113 Zohor - Záhorská Ves.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV SR) a Bratislavský samosprávny kraj (BSK) sa dohodli na ukončení objednávania a spolufinancovania vlakovej dopravy na tejto trati z viacerých dôvodov. Ako uviedla vedúca tlačového oddelenia BSK Veronika Beňadiková pre Bratislavské noviny, „dôvodom sú vysoké náklady na prevádzku, nízka frekvencia cestujúcich a nespoľahlivosť zabezpečovania služby zo strany dopravcu – časté radenie iných ako dohodnutých vozidiel, ako aj prípady nahradenia železničnej dopravy náhradnou autobusovou dopravou.“

Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá na tejto trati prevádzkovala dopravu, sem posledné roky pravidelne vypravovala motorové jednotky radu 813/913, tzv. „Bagety“. Neraz však dochádzalo k situáciám, že sa pokazili obidve motorové jednotky deponované v OSD Bratislava a tie boli nahradzované motorovými vozňami radu 812 taktiež z OSD Bratislava, poprípade aj z OSD Nové Zámky, alebo "veľkou súpravou", ktorú tvoril jeden vozeň druhej triedy a motorový rušeň radu 721 alebo 736. V horšom prípade, čo bolo však neraz, museli byť vlaky nahradené autobusmi.

Vedúca tlačového oddelenia BSK tiež ozrejmila, že náklady na prevádzku jedného kilometra vlakovej dopravy sú približne osemnásobne vyššie ako pri príspevku na prevádzku autobusu. Navyše, podľa dennej frekvencie cestujúcich na trati Zohor - Záhorská Ves, ktorá je v priemere 180 cestujúcich jedným smerom počas pracovného dňa, zodpovedá počet prepravených cestujúcich aj v najviac obsadených vlakoch kapacite autobusu.

Starostovia dotknutých obcí sa však obávajú o rýchlosť cestovania do/z Bratislavy. Autobus môže byť síce pre obyvateľov dostupnejší, ale nemusí byť nutne lepší, keďže môže narozdiel od vlaku uviaznuť v zápche.

Bratislavský samosprávny kraj však ušetrené financie použije nielen na financovanie náhradných autobusových spojov linky 225. Ministerstvo dopravy sa zároveň s BSK dohodlo, že svoju časť objednávaných kilometrov presunie na iné trate, ale tieto kilometre ostanú na území BSK. Na základe tejto dohody bol pridaný cez víkendy a voľné dni jeden pár vlakov medzi Bratislavou a Leopoldovom.

Nákladná doprava na tejto trati taktiež nie je prevádzkovaná a obnovenie pravidelnej osobnej dopravy je taktiež nepravdepodobné. Aj keď v grafikone nenájdeme ani sezónny cyklovlak „Záhoráčik“, neznamená to, že sa trať nedočká ani takéhoto krátkeho sezónneho obnovenia osobnej dopravy. Ukázalo sa, že zavedenie tohto rekreačného spojenia bol dobrý nápad, tak sa snáď dočkáme na jar dobrých správ. Či bude „Záhoráčik“ premávať aj budúci rok je však nateraz otázne.


Železničná trať ŽSR 113 Zohor - Záhorská Ves je 14,5 km dlhá lokálna trať na Západnom Slovensku s maximálnou rýchlosťou 60 km/h a maximálnym sklonom trate 5‰. V prevádzke je od 15. novembra 1911. O výstavbu trate do Záhorskej Vsi sa zaslúžil najmä miestny cukrovar, ktorý potreboval vhodné dopravné spojenie. Nákladná doprava však časom ustala a na trati už ostala len tá osobná. Trať si však za svoju 108-ročnú históriu zažíva už 3. zastavenie pravidelnej osobnej dopravy. K jej zastaveniu došlo prvýkrát v roku 2003, nie však nadlho. Trať sa po päťmesačnej prestávke od 3.2. do 6.7.2003 dočkala opätovného zavedenia osobnej dopravy, nie však v réžií štátneho dopravcu, ale v réžií Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti (BRKS), ktorá vznikla ako reakcia na ukončenie prevádzkovania osobnej dopravy na tratiach Zohor - Plavecký Mikuláš a Zohor - Záhorská Ves vo februári 2003 (v spoločnosti mal kraj 51% vlastnícky podiel, 4% tvorili obce Záhorská Ves, Vysoká pri Morave, Rohožník a Lozorno a zvyšných 45% ďalší partneri). Od decembra 2005 však opätovne došlo k zastaveniu dopravy a to z dôvodu nedostatku financií a pojazdných vozidiel BRKS. V roku 2006 však prevádzku prevzala Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá zostala jej prevádzkovateľom až do ukončenia objednávania dopravy dňom 15. decembra 2019.





Dvojice motorových vozů ze stavu RD Bratislava, sloužících v RS Zohor, čeká pravděpodobně v roce 1984 na pokyn k odjezdu na záhorské lokálky. M 152.0119 se vydá do 35 km vzdáleného Plaveckého Mikuláše a M 152.0066 naopak zamíří do 14 km vzdálené Záhorskej Vsi. Foto Palo





Klasicky vybarvená lokomotiva 350.018 ŽSR projížděla navečer 29. 4. 1997 Zohorem okolo motorových vozů 810.066 a 810.119 ŽSR, rovněž z domovského RD Bratislava. Zcela vlevo postavený vůz 810.066 rozsvícenými koncovými světly napovídá, že pojede do Záhorské Vsi. Foto Lajos





Motorový vůz 830.180 byl u obnovy přechodně zastavené osobní dopravy na trati Zohor - Záhorská Ves v létě 2003. Odpoledne 30. 7. 2003 zastavil u tehdy pěkně opravené, třebaže již opuštěné výpravní budovy tohoto příhraničního městečka. Foto Lajos





Motorák 830.180 s emblémy BRKS čeká 30. 7. 2003 na odjezd z koncové dopravny Záhorská Ves zpět do Zohoru. Foto Lajos





Lokomotiva 740.658 společnosti TIMOS sloužila nějaký čas u BRKS. Takto dojela 15. 5. 2004 na přípřeži motorového osobního vlaku . 2312 z Bratislavy do Zohoru. Souprava dál pokračovala směr Záhorská Ves. Byly v ní řazeny vozy 830.193 + 020.186 + 830.180 ve službách firmy BRKS. Všechna vozidla dosud existují, dokonce i přípojný vůz, který ve spojení s historickým vozem M 262.007 slouží nynějšímu ŽMSR v Bratislavě. Foto Palo





Dvojice motorových vozů 830.193 + 830.180 ve službách dopravce BRKS opouští 4. 8. 2004 odbočnou stanici Zohor jako MOs 2312 Bratislava - Zohor - Záhorská Ves. V pozadí jsou lokomotivy 770.527 + 740.658, které tehdy sloužily také této tehdy se velmi dynamicky rozvíjející a dnes už prakticky zapomenuté firmě. Foto Palo





Motorová jednotka 813.041 ZSSK projížděla časně ráno, na sv. Jakuba 25. 7. 2019, otevřenou krajinou mezi Záhorskou Vsí a Vysokou pri Morave. Pohraniční řeka je odsud opravdu jen kousek vzdálena. Foto Lajos





Ranní klid na nádraží v Záhorskej Vsi, odkud se chystá k odjezdu do Zohoru motorová jednotka 813.041 ZSSK. Foto Lajos



Vrámci záskokov za turnusované „Bagety“ sa bolo možné ešte v roku 2016 stretnúť aj s dvojicou bratislavských „osemstodesiatok“. Tie dokončili svoju dlhoročnú službu na vozbe služobných vlakov pre zamestnancov medzi hlavným depom a hlavnou stanicou a tiež práve na vozbe osobných vlakov na tejto trati v prípade nedostatku „Bagiet“.





810.159 ako Os 2306 zachytená za stanicou Zohor. Foto: Augustus





17. decembra 2016 bol zachytený motorový vozeň 812.030 v Záhorskej Vsi. (foto: Luko3105)





Turnusované na tejto trati boli motorové jednotky 813/913, tzv. ''Bagety''. Na fotke dňa 11.6.2018 je od západnej strany odfotená motorová jednotka 813.040 s osobným vlakom 2308. (foto: Luko3105)





''Zoomovka'' dňa 16.8.2018 na motorový vozeň 812.040 v železničnej stanici Zohor počas státia na siedmej koľaji pri peróne určenom smerom na Záhorskú Ves. (foto: Luko3105)





Dlhší pobyt na zastávke Vysoká pri Morave bol väčšinou z dôvodu neobslúženia zastávky Lábske Jazero, ktorá bola na znamenie. 26. februára bolo pekné počasie, tak sa to dalo využiť na nejaké to zdokumentovanie ''Bagety'' 813.038 s osobným vlakom 2324 po výstupe cestujúcich. Od tejto zmeny GVD 2019/2020 patrí táto jednotka pod OSD Žilina. (foto: Luko3105)





Návoz na prvé ranné vlaky sa mi podaril odfotiť 1. apríla na osvetlenom zhlaví železničnej stanice Vysoká pri Morave. V ten deň tam obluhovala ''Bageta'' 813.042 a na fotke je zachytená ako súpravový vlak 2390. (foto: Luko3105)





Po odvezení poobedných vlakov sa motor musí dostať do Bratislavy na zbrojenie. Jazdilo sa denne ako súpravový vlak 2393 už zo Záhorskej Vsi až do BA do rušňového depa. Na fotke je dňa 12.4.2019 zachytený v žst. Zohor počas dávania prednosti rýchlejšiemu vlaku, a to tiež súpravovému vlaku 2097 z Malaciek do BA. (foto: Luko3105)





Aprílové dni boli nádherné a tak vznikla aj táto fotka dňa 19.4.2019 na konečnej v Záhorskej Vsi medzi obratmi. (foto: Luko3105)





23. mája stihol motorček od Záhorskej utiecť po trase ďalej a tak je zachytený až v žst. Bratislava-Lamač pri predchodení zmeškaným osobným vlakom a následne súpravovým vlakom 2097 vedľa rušňa 242.287. (foto: Luko3105)





Zastavovanie na Vysokej pri Morave zastávke bolo dávno zrušené a vlaky tadiaľ len prechádzali. Nachádza sa tam autobusová zastávka, ktorá obsluhuje neďalekú, asi chatovú oblasť. Na fotke je motorový vozeň 812.040 s osobným vlakom 2305 dňa 29.5.2019. (foto: Luko3105)





Východy Slnka boli neskutočne krásne aj z pohľadu rušňovodiča. (foto: Luko3105)





813.038 dňa 2.8.2019 po odvesení sa v Zohori od súpravového vlaku 2090, ktorý ide z Bratislavy hlavnej stanice až do Kútov a po trase necháva jednotlivé súpravy... Prvé zastavenie bolo v žst. Zohor práve kvôli vyvesovaniu motora na Záhorskú Ves... Ten išiel potom ako súpravový vlak 2390 do Záhorskej Vsi a odtiaľ následne vozil prvé ranné vlaky. (foto: Luko3105)







Ukončenie pravidelných jázd v pracovných dňoch bolo 13.12.2019 a pri tejto príležitosti bolo možné použiť aj nejaké transparenty na smutné ''vyzdobenie'' okien rušňa. Veľa ľuďom, najmä domácim to bude chýbať, lebo vlak/vlak mal vždy garantovaný prípoj do Bratislavy aj pri menšom meškaní. To isté platilo aj pri jazdách zo Zohoru a vždy sa čakalo do 20 minút na zmeškaný vlak od hlavného mesta. (foto: Luko3105)





Posledná fotka zachytáva motorovú jednotku 813.038 na zastávke Vysoká pri Morave už pred zotmením dňa 13.12.2019. (foto: Luko3105)





11. decembra 2019 je zachytený odchod prvého poobedného vlaku 2322 tvoreného ''Bagetou'' 813/913.042 pri prvom priecestí ešte v obvode železničnej stanice Zohor. (foto: KORA2)





Zo Záhorskej Vsi je pri dobrej viditeľnosti možné vidieť aj rakúské veterné elektrárne. Kúsok za obcou bola kompa cez rieku Morava, ktorá bola hranicou medzi Slovenskom a Rakúskom. (foto: DanLednarian)





9.8.2018 bol pred Vysokou pri Morave zachytený motorový vozeň 812.030 s osobným vlakom. (foto: Nikis182)





V ten istý deň, 9. augusta 2018 zastavuje osobný vlak 2314 do zastávky Vysoká pri Morave. (foto: Nikis182)





Cez leto roku 2018 bolo veľa pekných dní, a tak jedného vznikla fotka pri Zohore, ktorá ukazuje nasvietenú motorovú jednotku 813.042. (foto: Nikis182)







Z dôvodu nedostatku prevádzkyschopných motorových vozňov a jednotiek sa na tejto trati viackrát ukázal aj veľký rušeň s osobným vozňom normálnej stavby. 20. augusta 2018 sa tam ukázal rušeň 721.073, o pár dní neskôr aj rušeň radu 736... (foto: Paľo Hrušovský)



Táto krátka trať si za roky získala obľubu nielen medzi mnoho cestujúcimi, ale získala si aj srdcia viacerých rušňovodičov, ktorý si sem vždy radi prišli poobzerať prírodu a oddýchnuť si tak od koridoru. Nesmieme však zabudnúť ani na fotografov, ktorí vedeli doceniť krásu dopravy na tejto lokálke. Všetkým nám však zostáva už len jediné - veriť v to, že sa sem niekedy vráti aj niečo iné, ako MUV-ka alebo mimoriadny nostalgický vlak.


Autor textu: Redakcia Railtrains a autori fotografií
Autori fotografií: Luko3105, Lajos, Palo, Nikis182, Augustus, DanLednarian, Paľo Hrušovský

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
juro2
Zaslaný: 16.12.2019 8:56  
Založený: 12.05.2016
Miesto:
Príspevkov: 61
 Re: Ďalšia z lokálok utíchla: trať Zohor - Záhorská Ves u...
Pekné zhrnutie, len si opravte:
- percentá vo vlastníckych podieloch BRKS,
- zastávka Vysoká pri Morave zastávka nebola zrušená, len tam vlaky nezastavujú.
Kubo57
Zaslaný: 16.12.2019 11:18  
Založený: 01.01.2018
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 2095
 Re: Ďalšia z lokálok utíchla: trať Zohor - Záhorská Ves u...
Ďakujeme za upozornenie :kvetinka:
lajos
Zaslaný: 18.12.2019 20:13  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13269
 Re: Ďalšia z lokálok utíchla: trať Zohor - Záhorská Ves u...
Hezké a milé ohlédnutí :kvetinka:
Jsem rád, že jsem mohl přispět :emo03:
gvd
Zaslaný: 07.01.2020 8:31  
Založený: 12.10.2019
Miesto:
Príspevkov: 2
 Re: Ďalšia z lokálok utíchla: trať Zohor - Záhorská Ves u...
Aj tak sa mi nechce veriť, že v čase obrovských problémov s dopravou v Bratislave, je táto trať neperspektívna. Skôr si myslím, že je problém s polohou stanice, chýbajúcim priamym spojením do Bratislavy a infraštruktúrou...
cas


Alfonz
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 29 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 1

Registrovaných: 0
Anonymných: 29

Viac ...