Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Ručne - stručne > Na východnom Slovensku pribudne 52 moderných vozňov za 65 mil. eur

Na východnom Slovensku pribudne 52 moderných vozňov za 65 mil. eur

 
- Oprávnená kritika niektorých vlakových súprav na tratiach východného Slovenska neostala nevypočutá
- V rokoch 2021 – 2023 pribudne na tratiach východného Slovenska 17 úplne nových a 35 rekonštruovaných vozňov

 




















Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) minulý týždeň vypísala dve súťaže na nové a modernizované vozne určené prioritne pre východné Slovensko. Investičné akcie sú plánované na financovanie z prostriedkov Európskej únie prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 a národný dopravca bude musieť realizovať vozbu týchto súprav minimálne prvých päť rokov na určených regionálnych tratiach Slovenska.

Košicky a Prešovský samosprávny kraj ročne obslúžia v regionálnej doprave cca 10,4 mil. cestujúcich (údaj za rok 2019), jeho najvyťaženejšími traťami sú traťové úseky Poprad – Košice, Lipany – Prešov – Košice a Košice – Humenné, ktoré ZSSK obsluhuje v systémovom taktovom režime. Dôležitou informáciou je rovnako fakt, že v Prešovskom a Košickom samosprávnom kraji sa aktuálne pripravuje spustenie integrovaného dopravného systému (IDS).




Dodávky nových vozňov sa plánujú v rokoch 2021 – 2023 a ich nasadenie do prevádzky bude prioritne v Košickom a Prešovskom kraji.



Moderných 52 vozňov zo súťaže nahradí v prevádzke najstaršie neklimatizované osobné vozne, ktoré sú na hranici životnosti a nespĺňajú štandardy cestovania v 21. storočí. Obstaraním týchto vozidiel sa zníži priemerný vek vozidlového parku v regióne Košíc a zvýši sa kvalita poskytovaných služieb.

Nové (17 ks) a modernizované (35 ks) vozne budú:
- môcť jazdiť rýchlosťou 160 km/h
- klimatizované,
- disponovať vákuovými toaletami,
- vybavené vizuálnym a akustickým informačným systémom,
- vybavené kamerovým systémom,
- obsahovať systém sčítavania cestujúcich,
- vybavené wi-fi pripojením na internet,
- obsahovať miesta pre pripojenie 230V s USB portom,
- v rámci interiéru realizované v modernom dizajne v zmysle „regio“ dizajnu ZSSK,
- vybavené držiakmi bicyklov.

V porovnaní so súčasnými vozidlami budú nové vozne omnoho komfortnejšie. Samozrejmosťou je konštrukcia vozidiel v súlade s platnými vyhláškami a technickými normami.

„Po žilinskom a zvolenskom regióne na rad opäť prichádza východ,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Posledné nové vozidlá sem prišli v roku 2015, ale ich počet nároky všetkých nami obsluhovaných tratí nenaplnil. Ak všetko pôjde ako má, prvé vozne zo súťaže budú na tratiach východného Slovenska premávať v roku 2021,“ dodáva Hlubocký.

Nové súťaže boli do vestníka Úradu pre verejné obstarávanie odoslané vo štvrtok 6. 2. 2020, pričom dodávky nových vozňov sa plánujú v rokoch 2021 – 2023 a ich nasadenie do prevádzky bude prioritne v Košickom a Prešovskom kraji.




Nové vozne nahradia v prevádzke najstaršie neklimatizované osobné vozne, ktoré nespĺňajú štandardy cestovania v 21. storočí.


Pri obnove vozidlového parku postupujeme v zmysle stratégie do roku 2030, pričom tieto dva projekty sú jej súčasťou. Priblížiť problematiku Vám pomôžu aj nasledovné otázky a odpovede:

Na základe čoho sme určili, aký bude počet obstarávaných vozidiel?

Národný dopravca sa pri príprave týchto projektov zameral na zabezpečenie financovania prostredníctvom fondov EÚ a možnosti prípadných voľných alokácií v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Kombináciou týchto faktorov došlo k stanoveniu počtu jednotlivých kusov osobných vozňov.


Na základe čoho bola stanovená predpokladaná cena zákaziek?

ZSSK zrealizovala štandardný prieskum trhu, na základe ktorého boli následne stanovené jednotlivé predpokladané hodnoty oboch zákaziek.


Prečo nakupujeme nové vozne a financie radšej nepoužijeme na rekonštrukciu starších vozňov, keď rekonštrukcia je lacnejšia ako nákup?

ZSSK má ešte stále pomerne veľkú časť vozňov staršej konštrukcie (konštrukčne nevhodných na rekonštrukciu), ktoré nezodpovedajú súčasným štandardom a ktoré je potrebné postupne vyradiť a nahradiť novými, resp. modernizovanými vozňami.


Prečo majú nové a rekonštruované vozne rovnaké parametre?

Parametre novovyrobených vozňov sú v niektorých prípadoch zhodné s modernizovanými, keďže vozne radené vo vlaku musia byť kompatibilné a spĺňajúce štandardy, aj súčasné požiadavky kladené na vozne.

ZSSK pri obnove vozidlového parku zohľadňuje z konštrukčného a technického pohľadu vhodnosť jednotlivých radov vozňov na modernizáciu. Nakoľko vozne Bdt majú konštrukciu a podvozky vhodné pre ďalšiu modernizáciu, je možné požadovať modernizáciu rovnakých parametrov s novovyrobenými vozňami.




V porovnaní so súčasnými vozidlami budú nové vozne omnoho komfortnejšie.


Koľko stojí nový vozeň, koľko rekonštruovaný vozeň a koľko napr. elektrická jednotka?

- cena rekonštruovaných vozňov (predpokladaná hodnota zákazky za 35 ks = 32 200 000 €): 1 ks = 920 000 €  výpočet: 32 200 000/35 = 920 000 €/1 ks,
- cena nových vozňov (predpokladaná hodnota zákazky za 17 ks = 33 093 333 €): 1 ks = 1,9 mil. €  výpočet: 33 093 333/17 = 1 946 666 €/1 ks,

- cena elektrických jednotiek – ucelený vlak s rušňom (vysúťažená hodnota zákazky za 25 ks = 159 999 500 €):
- trojčlánková s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie (13 ks): 1 ks = 5 670 500 €,
- štvorčlánková s dĺžkou 106 m a s kapacitou 343 miest na sedenie (12 ks): 1 ks = 7 190 250 €.

Elektrické jednotky premávajú len na elektrifikovaných tratiach, osobné vozne na všetkých.





Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 384 mil. eur:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) - projekt EÚ
- celkový objem: 160 miliónov eur
- predpokladané dodanie: 2020 – 2022
- nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) - projekt EÚ
- celkový objem: 77 miliónov eur
- predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (6 ks DMJ je už v prevádzke)
- nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň - projekt EÚ
-celkový objem: 38,8 milióna eur
-predpokladané dodanie: 2021 – 2022
- nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) - vlastné zdroje
- celkový objem: 66,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (22 ks nových vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz - vlastné zdroje
- celkový objem: 37,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (24 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) - vlastné zdroje
- celkový objem: 3,9 milióna eur
- predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (35 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)


zdroj: tlačová správa ZSSK, a. s.

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
puuupava1
Zaslaný: 20.02.2020 19:07  
Založený: 04.10.2017
Miesto:
Príspevkov: 25
 Re: Na východnom Slovensku pribudne 52 moderných vozňov z...
Ved som cital ze by mali ist do Presova dalsie regiopantery. A nakoniec toto. Dalsie predrazene crepy z Vrutok a Trnavy
Moravcan
Zaslaný: 21.02.2020 16:29  
Založený: 14.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 610
 Re: Na východnom Slovensku pribudne 52 moderných vozňov z...
Čo som ja čítal,na inom webe, tak sa tam píše zrejme to isté čo tu že v KE a PO kraji majú zastaraný vozový park v podobe vozňov,či sú to B-čka alebo Bt,no i ďalšie okolo 54ks s prepadovými WC.A práve tieto sa budú nahradzovať, niektoré modernizáciou,iné novými vozňami.Aj dôvod tam píšu prečo vozne a nie celé jednotky.Majú tam ešte dosť tratí bez trakčného vedenia v oblasti Prešova ale aj Košíc sa jazdí z HKV 757 v preprahoch 163/362/350,no vozne sa dajú pripojiť hocikde,no ucelená jednotka by potrebovala príprah iného HKV.No ja skôr čakám a či sa vôbec dočkám,kedy sa konečne nájde náhrada za 812,813-913.Tieto vozidla tiež nespĺňajú normy 21.storočia,majú prepadové wc.
cas


Margita
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 39 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 6

Registrovaných: 0
Anonymných: 39

Viac ...