Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom

Železnica na Orave

 
Ahojte priatelia. Už dlhšiu dobu som mal v hlave myšlienku vytvoriť článok o svojej rodnej trati z Trstenej do Kraľovian. Iniciatíva od kamaráta Jakuba (Kubo57) a viac voľného času počas pandémie mi napomohli tento článok zrealizovať. Pre množstvo a rozmanitosť fotografii som najskôr plánoval vytvoriť 2 články, no nakoniec som sa priklonil k verzii jednoho. Na úvod vám napoviem niečo o histórii trate a následne sa spolu presunieme k fotografiám.

 










O vlakovom napojení Oravy na Košicko-bohumínsku železnicu (KBŽ) sa uvažovalo už v roku 1880. Plánovaná trať mala údolím rieky Orava prepojiť Dolný Kubín, Tvrdošín, Trstenú a cez Suchú Horu pokračovať do Poľska. Otázne bolo miesto napojenia na KBŽ, o ktoré súperili Kraľovany s Ružomberkom. Rozhodnutie padlo na trasu údolím Oravy a 70,4 km dlhú trať sa podarilo sprevádzkovať v posledných rokoch 19.storočia.
Po druhej svetovej vojne sa prerušila premávka hraničným úsekom a konečnou stanicou sa stala Suchá Hora. Od roku 1970 bola prerušená premávka i medzi Suchou Horou a Trstenou, kde dodnes končia osobné vlaky. O 10 rokov neskôr bola trať v pohraničnom úseku demontovaná a prevádzkovaný úsek sa tak skrátil na 56,45 km.
Zaujímavosťou je, že pôvodne sa uvažovalo postaviť trať smerom na Nowy Targ – Zakopane – Suchá Hora. Trasa nakoniec bola skrátená a vybralo sa jednoduchšie riešenie cez Czarny Dunajec do Noweho Targu. Dlhodobo to však neobstálo a dnes Orava nie je napojená železnicou na hlavné stredisko turistického ruchu v Poľsku - Zakopane.
Neefektívne sa ukázalo aj napojenie na KBŽ v Kraľovanoch namiesto Ružomberka, kde obyvatelia Oravy používajú dve železničné stanice – rýchlikovú stanicu smerom na západ v Kraľovanoch a v smere na východ cestujú autobusmi do Ružomberka.





Prvá fotografia zachytáva „dominantu“ oravskej železnice. V čele manipulačných vlakov je načastejšie vidieť burácajúce šesťvalcové rušne radu 751 patriace štátnemu nákladnemu dopravcovi ZSSK Cargo. V súčasnosti manipulačné vlaky obsluhujú oravské stanice najmä na nakládku dreva a železného šrotu. Raz za čas sa však objaví aj kremenný vlak z Kraľovian do Medzibrodia nad Oravou pre Oravské ferozliatinárske závody. Kedysi to bola bežná vec, no dnes je to jedinný vlak v réžii štátneho dopravcu ZSSKC. Jeden taký som zachytil aj 22. apríla tohto roku vo Veličnej - zamračená 751.191 v čele Mn 86551 sa pasuje s vyše 1000 tonovou súpravou Easov.





Spomínany závod vlastní vlečku ústiacu zo stanice Medzibrodie nad Oravou. Meria 1,5 kilometra a prevoz súprav zabezpečuje miestne lego T 238.0027. Momentálne je to jediná fungujúca vlečka na Orave z približne ôsmych.





V zimných mesiacoch a v čase neschopnosti či nedostupnosti rušňov radu 751 je možné zhliadnuť aj kocúre. Na fotografií prechádza 742.368 s ucelenkou prázdnych klaničákov obcou Veličná.





V čase, keď Cargo vozilo rudné a uhoľné vlaky do Medzibrodia nad Oravou, sa tu objavili aj posily z Prievidze. Na fotografií je prievidzská 751.047 v čele Mn 86561 loženého rudou.





V tých časoch sa tu občas objavili aj somáre rady 736 z vrútockej zálohy, ktorú by sme tam dnes už hľadali márne. Na fotografii prechádza obcou Bziny po odvezení uhlia späť do Vrútok.





Na malú chvíľu sa presunieme k osobnej doprave. Tú u nás zabezpečujú motorové vozne rady 811 a motorové jednotky 813.0 (v čase písania tohto článku až 2 kusy :-) ). Na fotografii sa blíži 811.004 s ranným osobným vlakom 7982 k jeho cieľovej stanici Kraľovany- od ktorej ho delí už len krátky tunel, ktorý je zároveň jediným na tejto trati.





Bagetka 813.013 prechádza Dolným Kubínom naproti vychádzajúcemu slnku s osobným vlakom 7903 do Trstenej.





„Ropovod“ - tak sme nazývali prvý sobotný vlak z Trstenej do Kraľovian. Bol tvorený tromi bagetami a dvomi 811-tkami s prívesnými vozňami z piatkových posilových vlakov.






Neskôr, aj keď v mierne skrátenej verzii, bolo možné vidieť podobnú súpravu aj vo fotiteľnejšom čase na osobnom vlaku 7910.





Osobný vlak 7909 vedený motorovým vozňom 811.027 prechádza mestskou časťou Dolného Kubína – Mokraď.





Koncom roka 2017 bol z Trenčianskej Teplej na Oravu preradený motorový vozeň 811.008. Prezývka Mandarinka mu prischla vďaka poslednému zachovanému oranžovému náteru, ktoré kedysi tieto motoráky bežne nosili. Dnes je už však odpredaný súkromnej spoločnosti v Českej republike. Na fotografii sa blíži s osobným vlakom k Párnici.





Mandarinka s osobným vlakom prechádza Dolným Kubínom. V kalendári sa píše dátum 7.7.2018.





O niečo neskôr bol z Trenčianskej Teplej do Kraľovian presunutý aj motorák s číslom 811.001. Na fotografii za rozbieha zo stanice Podbiel s osobným vlakom 7920 do Kraľovian.





Vozbu surovín do spomínaných železiarní namiesto Carga začali voziť rôzni súkromní dopravcovia ( PSŽ, SŽDS, LTE, CRR, atď.). Na fotografii prechádza Dolným Kubínom kocúr 740.641 s vlakom Pn 56500 SŽDS. Súpravu tvorí 40 prázdnych uhlákov.





V roku 2016 Oravu navštívil Herkules 761.101 spoločnosti ExpressGroup. Zachytil som ho s nákladným vlakom v obci Bziny.





V roku 2017 sa tu objavila príjemná návšteva v podobe hektora 721.113 od firmy JUMA. V prenájme ho mala spoločnosť LTE pre vozbu uhlia. Na fotografii vezie Pn 4. nsl. 56011.





Hektora som zachytil aj o niekoľko dní neskôr s prázdnou súpravou do Kraľovian.





Neskôr sa dopravca LTE predviedol aj s modernou. „Ingrid“ 2016.921 prichádza s 40 prázdnymi vozňami do Párnice. „Vlak zde jízdu končí“ :)





Deň na to som tento vlak zachytil pri ceste z Párnice do Kraľovian. Ingrid sa so 40 vozňami vlnila oravským údolím ako had.





Vlaku sa z Kraľovian uchopila rakaňa 182.053. Zachytil som ich počas prejazdu pozdĺž vodnej nádrže Krpeľany.





V apríli 2017 si LTE na vozbu rudy zapožičalo historický rušeň Spolku Výhrevne Vrútky. 749.246 s retrospektívnym označením T478.2011 som zachytil s prázdnou súpravou na Mokradi.





Ten istý vlak som na bicykli dohnal aj v Párnici, kde čakal na vykrižovanie s osobným vlakom.





V roku 2018 prebral štafetu CarboRail. V čele vlakov sa predviedli krásne čiernobiele kocúre tohto dopravcu a v tretí aprílový deň sa v čele prázdnej súpravy z Medzibrodia dokonca objavili 2 - 742.213 v tandeme so 742.112. Na fotografii prechádzajú Bzinami s vlakom Pn 56010.





V apríli 2018 samotný závod získal licenciu dopravcu s názvom „OFZ, a.s.“ a vlaky začal voziť vo vlastnej réžií s rušňami spoločnosti JUSO. Od začiatku bol v čele týchto vlakov kocúr 740.430. Na fotografii míňa obec Bziny a vezie prázdnu ucelenku 40-tich uhlákov do Kraľovian.





Tento rok došlo k poruche spomínaneho kocúra 740.430 a ako jeho náhrada prišiel o niečo bledší kolega s číslom 821. Po dlhšej snahe sa mi konečne podarilo zachytiť 28-vozňovú súpravu poľských wapiek o hmotnosti 2100 ton. Na miestne pomery exotická súprava je ložená takzvanou struskou z pecí. Na fotografii sa vlak Pn 56010 blíži k Dolnému Kubínu.





Týždeň na to sa porúčal aj tento kocúr a bolo ho potrebné previezť na opravu do „JUSO základne“ v Pezinku. Tejto prepravy, aj keď nie v celej trase, sa zhostilo lego T238.0010. Bližšie informácie o jeho výskyte na vlečke OFZ nemám, každopádne túto zaujímavu súpravu som zachytil na zast. Kraľovany zastávka ako Pn 56010.





Namiesto „osem-dva-jedničky“ dorazil veľmi sympatický kocúr 740.572. Najskôr sa mi ho podarilo zachytiť v čele prázdnej súpravy pred Kraľovanmi. V pozadí sa týči majestátny Veľký Rozsutec.





Deň na to som si s kamarátom vyhliadol nové miesto. Podarilo sa mi ho zachytiť v čele druhej 10-vozňovej súpravy s rudou ako Pn 1. nsl. 56011 neďaleko Párnice.





O pár hodín neskôr som ho odchytil pri návrate z cyklotúry neďaleko Dolného Kubína. Na moje prekvapenie viezol prázdnu súpravu poľských wapiek na nakládku strusky, o ktorej som sa už zmieňoval vyššie. Vlak Pn 4. nsl. 56011 prechádza úsekom Mokraď – Bziny a od cieľovej stanice ho delí už len pár kilometrov.





Teraz sa na chvíľu spolu pozrieme na pravidelnú nákladnú dopravu štátneho dopravcu ZSSKC. V čase, keď som začínal fotiť, jazdili manipulačné vlaky do Trstenej a späť v pondelky, stredy a piatky. Dnes jazdia každý pracovný deň, občas aj v sobotu a výnimočne sú zavedené dva súčasne. Striedali sa tu 3 zamračené: 751.191 – najtypyckejšia pre oravské Mn, 751.112 – znovuzrodená po zadretí spaľovacieho motora a 751.037 – výnimočná pekným sýtym lakom. Rušne po výkone oddychujú v ŽST Ružomberok a v prípade nízkeho stavu paliva alebo poruchy sa menia na nočnom Pn Lisková - Žilina. Na fotografii je zachytená 751.191 v čele Mn 86550 z Trstenej do Liskovej. Po prejdení najdlhšej rovinky oravskej trate sa kľukatí oblúkmi k Dlhej nad Oravou a v pozadí dominuje Biela skala. Za rušňom môžeme vidieť tzv. „rumuny“. V nich putuje drevo z oravských lesov do rumunských staníc Stupini a Vintu De Joya, kde sídlia nemecké firmy Kronospan. Drevo v klanicových vozňoch ZSSKC putuje do rakúskeho mestečka YBBS A.D.DONAU (nad Dunajom).





Na tejto fotografii je zachytený skromnejší Mn 86550 neďaleko Veličnej, tentokrát z Tvrdošína do Liskovej. Na háku má zavesené 3 Easy ložené železným šrotom do Podbrezovej. V čele vlaku stanula zamračená 751.037, ktorá sa u nás v súčasnosti vyskytuje len veľmi zriedka, keďže je vybavená Mirelom s návestným opakovačom a vďaka tomu sa prednostne využíva na vozbu kysuckých manipulačných vlakov.





Zamračená 751.112, ktorá sa od ostatných odlišuje záveskami a tým, že nemá žltý výstražný pruh, dostala v roku 2017 druhú šancu na život po zadretí spaľovacieho motora a jej následnom odstavení. Po oprave v ŽOS Zvolen sa vrátila na oravské koľaje. Po roku a pol prevádzky znova zaparkovala do buriny neďaleko žilinského depa s novou poruchou a jej ďalší osud je v tejto chvíli otázny. Na fotografií prechádza v čele Mn 86551 Veličnou.





742.325 sa hadí krivanskými oblúkmi s 15-timi rumunskými vozňami na nakládku dreva.





Tento rok prišla do Žiliny nová posila - krásna zamračená 751.109. Netrvalo dlho a už brázdila oravské koľaje s manipulačnými vlakmi do Trstenej. Na fotografii vchádza so spiatočným Mn 86550 do stanice Medzibrodie nad Oravou.





Kocúr 742.325 opúšťa s Mn 86550 východziu stanicu - Trstená.





751.191 prechádza Veličnou so zaujímavou súpravou čerstvo nalakovaných poľských uhlákov.





Občas sa stane, že niektorý z páru manipulačných vlakov je kratší než obvykle. Tak tomu bolo aj v tomto prípade, kedy Veličnou presvišťala zamračená 751.109 s jedným uhlákom.





751.112 krátko po znovuzrodení v roku 2017 vezie Mn 86550 z Trstenej do Liskovej. Na fotografii prechádza Dolným Kubínom.





24. aprílový deň tohto roku boli zavedené 2 manipulačné vlaky. V čele druhého stanula 751.109 a odviezla 12 rumunov na nakládku dreva do Tvrdošína. Na fotografii vlak prechádza okolo obce Horná Lehota.





Časť o pravidelných nákladných vlakoch na Orave ukončím fotografiou z najznámejšieho úseku trate, kde vlak prechádza po zaujímavom skalnom násype pozdĺž rieky Oravy. Fotografia pochádza z roku 2017 a je na nej 751.037 v čele ranného Mn 86551. Zaujímavosťou v súprave sú prázdne malé kontajnerové vozne do závodu OFZ Široká, v ktorých sa nazad prepravuje Ferrosilicium a Ferrosilikomangán.





Záver môjho obsiahlejšieho článku zavŕšim fotografiami rôznych mimoriadnych jázd. Motorák 850.018 iste všetci poznáte pod názvom Túlavá. Brázdila koľaje celého Slovenska s meracím vozňom geometrickej polohy koľaje. Na fotografii je zachytený jej posledný merací výkon na Orave pod majestátnym Oravským hradom ako Služobný vlak 96585. Po dokončení meracieho kola na Východnom Slovensku sa z nej stalo muzeálne vozidlo, ktoré je dnes v starostlivosti klubu VLAKY.NET a už v auguste ju budeme môcť vidieť na Horehronskom exprese.





Najbližšie 2 roky jazdil ako náhrada za Túlavu okuliarnik 753.197 firmy KDS, avšak v službách TSS. Na fotografii prechádza so služobným vlakom 86585 obcou Veličná.





Neskôr sa meracích vlakov ujalo opäť Cargo. Na fotografii prechádza 751.195 ako lužobný vlak 96584 obcou Krivá.





V roku 2017 navštívil mesto Dolný Kubín Legiovlak z Českej republiky. Po víkendovej výstave sa jeho prepravy chopila vrútocká zamračená 749.246.





Klubisti zo Spolku Výhrevne Vrútky každoročne organizujú predsilvestrovskú rozlúčku s rokom na Orave. V roku 2016 som tento vlak zachytil na čele so 749.246 v Krivej pod Bielou skalou ako mimoriadny osobný vlak 31052.





V roku 2016 sa na Oravu pozrela aj bratislavská zamračená z Albatrosklubu s číslom 751.201. Do Trstenej priviezla zahraničných turistov. Zachytil som ju počas pobytu v stanici Oravský Podzámok.





O rok neskôr sa v čele mimoriadneho vlaku vrámci akcie „Rozlúčka s rokom 2017“ ukázala 749.248. Na fotografii odchádza 30.12. 2017 z Trstenej ako Zrýchlený vlak 31014.





V roku 2017 sa konala ešte jedna, avšak súkromná jazda. Šlachtičná 475.196 sa chopila mimoriadneho vlaku z Trstenej do Čadce. Na fotografii sa hadí skalným násypom v kraľovanskom údolí.





V 2018-tom roku navšívila našu trať „exotická“ návšteva – Nohabka. V rámci súkromnej akcie priviezla do Trstenej maďarských turistov, ktorí následne pokračovali autobusmi do Poľska. Vytrhaná trať cez Suchú Horu by určite našla svoje využitie aj dnes. Na fotografii je zachytená M61.017 s mimoriadnym expresom 31053 neďaleko Krivej.




Začiatkom roka 2018 usporiadal český Klub železničných cestovateľov mimoriadnu jazdu pre anglických priaznivcov rušňov 751 a 771 na trase Praha - Žilina - Rajec - Ružomberok - Trstená. V čele sa ukázala 751.191 a na postrku pomáhala 749.259 spomínaneho spolku.





Pohľad na postrkovú 749.259 na Bzinách.





Koncom roka 2018 navštívil Oravu aj nádherný Zelený Anton. Jednalo sa o „papalášsku“ akciu zo Žiliny do Oravského Podzámku. Zachytil som ho kúsok za Dolným Kubínom v mestskej časti Mokraď.





Zelený Anton po príchode do cieľa, ktorým bol Oravský Podzámok.





Pohľad zboku s dominantou regiónu Orava.





A na záver nemôžem zabudnúť spomenúť ani Oravskú lesnú železnicu. Krásna párkilometrová úzkorozchodná trať začína v stanici Tanečník neďaleko obce Oravská Lesná a končí v úvraťovej stanici Sedlo Beskyd. Odtiaľ je možné pokračovať lesnou železničkou na Kysuce. Oravská Lesná sa v zimných mesiacoch netají obrovským množstvom snehu. Fotografia zachytáva návrat troch rušňov DH100, keď sme boli s priateľmi pluhovať meter snehom zasypanú trať.





Mašinky mali čo robiť, aby v strmom stúpaní odhrnuli ťažký masívny sneh.





V roku 2018 som pomáhal organizovať fotojazdu pre zahraničných priaznivcov s parným rušňom, ktorý nesie názov „Gontkulák“. Na fotografii stúpa k staničke Sedlo Beskyd.





A na záver ešte jeden pohľad na parný rušeň „Gontkulák“ tesne pred cieľom. Všetkým, ktorí došli až sem, ďakujem za pristavenie a prečítanie môjho článku.



Text a foto: Timotej Gruchalák

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Papagaj477
Zaslaný: 22.06.2020 0:14  
Založený: 05.01.2018
Miesto:
Príspevkov: 2311
 Re: Železnica na Orave
Super report, parádne fotky Timo, radosť dívať sa :emo37: :super2:
tiger
Zaslaný: 22.06.2020 8:30  
Založený: 29.09.2009
Miesto:
Príspevkov: 371
 Re: Železnica na Orave
:number one: :number one: :number one:
Kubo57
Zaslaný: 22.06.2020 8:52  
Založený: 01.01.2018
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 2629
 Re: Železnica na Orave
Timo, paráda, nesklamal si, perfektné fotky s perfektným textom. Som rád, že niekto priniesol parádny prehľad z tejto fotogenickej trate s pestrou prevádzkou a že sme sa aj niečo dozvedeli o jej histórií, podľa mňa skvelá robota. Vidno, že si sa za tie roky dobre vypracoval a že je tvoje meno v súčasnosti už zárukou kvality. Teším sa na tvoju ďalšiu tvorbu.
:number one: :number one:
Nikis182
Zaslaný: 22.06.2020 9:53  
Založený: 03.11.2011
Miesto: Holíč
Príspevkov: 4850
 Re: Železnica na Orave
Výborné. Niektoré fotky som poznal z facebooku, ale takýto súhrn je na nezaplatenie. Jeden z najhodnotnejších článkov tento rok, hlavne, čo sa obrazovej kvality týka. :number one:
hubic
Zaslaný: 22.06.2020 16:57  
Založený: 21.06.2010
Miesto: Nymburk, CZ
Príspevkov: 88
 Re: Železnica na Orave
Parádní příspěvek, nádherné záběry. :number one:
Díky !

:emo37:
eminem
Zaslaný: 22.06.2020 20:26  
Spolupracovník
Založený: 02.07.2009
Miesto: Trnava
Príspevkov: 12515
 Re: Železnica na Orave
úúúúú......krásne vyzreté fotky.....čo fotky-krásne panorámy, kde vidno nielen vlak ale aj krajinu.....paráda
Luko3105
Zaslaný: 22.06.2020 20:34  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 16706
 Re: Železnica na Orave
toto je obrovská paráda :emo37: ako bolo spomenuté, u teba je kvalita zaručená, ale toto je asi TOPka od teba :super1: či už po fotografickej stránke, alebo textovej :kvetinka:
DoSeBa1
Zaslaný: 22.06.2020 20:45  
Založený: 20.06.2020
Miesto:
Príspevkov: 1
 Re: Železnica na Orave
Nádhera !!! :number one: :number one: :number one:
_Stowaway
Zaslaný: 22.06.2020 21:05  
Založený: 16.06.2020
Miesto:
Príspevkov: 3
 Re: Železnica na Orave
Uf trvalo mi snáď 40 minút, než som cez to celé prešiel až do konca... foto "Zeleného Antona po príchode do cieľa, ktorým bol Oravský Podzámok" je snáď najkrajšia zo všetkých.. perfektné foto :number one:
TimoDK
Zaslaný: 23.06.2020 9:10  
Založený: 21.07.2015
Miesto: .
Príspevkov: 1012
 Re: Železnica na Orave
Ďakujem všetkým za pekné slová! :kvetinka:
mathew
Zaslaný: 23.06.2020 20:17  
Založený: 10.07.2012
Miesto:
Príspevkov: 5128
 Re: Železnica na Orave
Mimoriadne podarená prezentácia "orávky".. :super2: Snáď len ujasniť si použitie slov "fotografii" a "fotografií" :emo03:
lajos
Zaslaný: 06.07.2020 21:16  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13394
 Re: Železnica na Orave
Budu jen jedním z mnoha.
Trať je sama o sobě krásná, oproti jiným lokálkám oplývá čilým nákladním provozem. Neskutečná devíza.
Moc hezky nafocené, zpracované a sepsané :emo37: :flower: :papa:
cas


Amália
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 50 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 0
Anonymných: 50

Viac ...