Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Rada 2143 „Vrtuľníky“ II. diel

Rada 2143 „Vrtuľníky“ II. diel

 
Fotografická spomienka na radu 2143 v Bratislave.
V minulom diely sme si predstavili rakúske dieselhydraulické štvornápravové rušne radu 2143, s ktorými sme sa mohli pravidelne stretať aj na Slovensku, konkrétne medzi Devínskou Novou Vsou a Bratislavou, kade pravidelne prechádzali s vlakmi osobnej dopravy zo smeru Viedeň. Na popisovanom 13 kilometrovom úseku patril ich charakteristický dunivý zvuk naftového motora viac ako 15 rokov k samozrejmostiam a ich postupný odchod sme si možno ani neuvedomovali.

 







Až teraz, keď stojíme na Železnej studienke či na hlavnej stanici nám ich prejazd či posun nejako chýba a až tu si uvedomujeme, ako ten čas rýchlo letí a ako ticho a možno povedať – nenápadne, bola vykonaná výmena generácií v pomere Vrtuľník 2143 – Herkules 2016...
Áno, priznajme si to otvorene, jazdy rady 2143 sme najviac fotograficky zobrazovali na hlavnej stanici, kde sme s napätím a trpezlivo striehli na momenty, kedy sa bude dať spraviť spoločné foto s niektorým našim či aj maďarským rušňom. Išlo hlavne o dokumentačné foto na najznámejších a nezameniteľných miestach v Bratislave a jej blízkom okolí, aby sa dalo po rokoch s kľudným svedomím bez hádania povedať : “Tak toto je medzi Bratislavou a Devínskou...“. Nebudem klamať, patrím aj ja do tejto skupiny fanúšikov a tak spomienkové fotografie, ktoré prinášam, sa ani náznakom nedajú porovnávať s krásnymi, traťovými fotografiami, ktoré priniesol v minulom diely kolega Lukas 1010, ktorý zaiste nasadil výšku atraktívnosti záberov veľmi vysoko!



V nasledujúcej reportáži teda nečakajte žiadne panoramatické či super traťové fotografie, ale len obyčajné, čisto dokumentačné fotografie, ktoré vznikli na slovenskom území od štátnej hranice Marchegg - Devínska Nová Ves po Bratislavu. Takže nech sa páči, čo bola včera samozrejmosť, dnes je všetko už len história, na ktorú môžeme začať spoločne spomínať...



Malú fotografickú prehliadku začíname pri dátume 20.12.1991, kedy bol na hlavnej stanici v Bratislave zachytený v starom nátere stroj 2143.071 na R 405 do Viedne.



2143.070, zhodne v starom nátere, zachytený dňa 20.5.1992 v Bratislave na hlavnom.



Prichádza jar, Železnou studienkou prechádza s R 402 na čele s 2143.071 dňa 23.3.1993.



Podvečernou stanicou Lamač prechádza 16.5.1993 rýchlik R 407 do Viedne, vezený dvojicou 2143.059 + 063, vedľa zastavuje nákladný vlak s laminátkou 230.006.



Z bratislavského tunela vychádza dňa 18.4.1997 R 400 s 2143.070.



A sme opäť v Lamači, kde R 407 vezený 2143.031 prechádza okolo tunelárskej 725.609, píše sa dátum 2.5.1997...



Aj takéto stretnutia sa odohrávali v Bratislave, maďarská V 43.1271 zastavuje s Os 12386 na piatom nástupišti, vedľa, na štvrtom nástupišti stojí R 405 do Viedne, na ktorého čele je rakúska 2143.038 (3.7.1997).



V mrazivom dvanástom januárovom dni roku 2003 je zachytené stretnutie 350.014 na R 943, ktorý viezla do Rajky a 2143.008 pri posune zo Zr 2508. V pozadí je vidieť aj 363.018 na R 609 do Košíc.









Rakúske „vrtuľníky“ boli určitý čas prevádzkované aj spoločnosťou BRKS. Išlo o osobné vlaky Bratislava – Zohor – Záhorská Ves, na ktorých sa striedali 2143.017 a 020. V úseku Bratislava – Zohor bol na konci vlaku pripojený motorový vozeň 830, ktorý pokračoval zo Zohoru ako osobný vlak do Rohožníka. Na snímke zo dňa 19.12.2003 je 2143.017 na Os 2308 v žst.Lamač (v závese 830.180) a zhodný rušeň v Záhorskej Vsi na Os 2310/2311.



Na hraničnom moste cez rieku Morava, v úseku Marchegg – Devínska Nová Ves, je zobrazený ER 2514 na čele s 2143.023 dňa 21.1.2004.



S rakúskymi 2143 sme sa mohli stretnúť aj v žst.Bratislava Nové Mesto, kde je pri vjazde do nej 21.12.2004 zachytená 2143.038.



Preteky vlakov pri odstavnom. V pochmúrnom dni 28.12.2004 sa pretekajú Os 3031 vezený laminátkou 240.129 a Rv vlaku na Nové Mesto s 2143.037.



Blíži sa koniec roku 2004. Na hlavnej stanici sa 30.decembra stretli 2143.056 a 5047.049.



2143.056 vchádza s ER 2514 na bratislavskú hlavnú stanicu dňa 16.2.2005.



2143.071 + 754.085 odchádzajú so súpravou ER 2522 na bratislavské odstavné (15.7.2005).



Stretnutie 2143.35 a zálohy 210.064 na odstavnom dňa 4.12.2005



2143.073 + 754.085 na čele ER 2511 „Theben“ pred odchodom zo žst.Devínska Nová Ves. Za rušňami je zaradený priamy lôžkový vozeň Kijev – Viedeň.



Nočný záber z hlavnej stanice zobrazuje vlak REX 2549 v zložení 2143.037 + 5047.053 dňa 2.2.2007.



2143.071 sa 14.4.2007 blíži s ER 2510 „Roland“ k Devínskej Novej Vsi



2143.056 prechádza 8.5.2007 s vlakom 2523 „Roland“ zastávku Bratislava Železná studienka.



Stretnutie čmeliaka 771.001, zabezpečujúceho prieťahy nákladných vlakov do Marcheggu s 2143.037 na vlaku 2515 „Asparakus“ dňa 21.5.2007 v Devínskej Novej Vsi.






2143.053 vchádza na príprahu neschopnej 754.004 s 90 minút zmeškaným vlakom 2510 „Roland“ dňa 9.6.2007 na bratislavskú hlavnú stanicu a následne je zachytený pri posune na bratislavské „odstavné“.



O dva dni neskôr, ako predchádzajúce snímky, je zobrazené stretnutie generácií rakúskych rušňov v podaní 2016.008 na REX 2525 a 2143.037, ktorý doviezol vlak ER 2520 „Grassalkovich“ z Viedne.



Ďalšie stretnutie na hlavnej stanici, tento krát 2143.071 na ER 2520 a laminátky 240.097. Možno stojí za zmienku podobnosť náterov...(29.6.2007)



Dňa 24.9.2007 prechádza stúpaním smerom na Železnú studienku vlak ER 2533 s rušňom 2143.056 pri Brnianskej ulici v Bratislave.



V žst.Bratislava Lamač došlo 28.9.2007 k stretnutiu čmeliaka 770.515, ktorý prepúšťa 2143.071 na vlaku ER 2516 „Carpatia“.



A máme tu poslednú fotografiu, ktorú som s radou 2143 urobil. Pochádza zo dňa 30.11.2007, keď na hlavnej stanici zastavoval nákladný vlak s rušňom ER 20-014 v tom čase v službách BRKS, spoza ktorého vychádzal ER 2523 „Roland“ vezený 2143.037.




Text a foto : Palo
Spracoval :

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
montoya
Zaslaný: 16.06.2010 4:37  
Založený: 31.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 554
 Re: Rada 2143 „Vrtuľníky“ II. diel
som v príjemnom šoku :-D
lajos
Zaslaný: 16.06.2010 21:37  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12391
 Re: Rada 2143 „Vrtuľníky“ II. diel
Já tedy ne :-)
Vídeňské hydry u pána autora rozhodně nehrály druhé housle na jinými řadami. Z pěkných vzpomínkových obrázků to jde znát ! :flower:
volod
Zaslaný: 16.06.2010 23:19  
Spolupracovník
Založený: 16.02.2010
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 22695
 Re: Rada 2143 „Vrtuľníky“ II. diel
Neviem čo povedať, či vlastne napísať. Vynikajúci fotoreport. Moje 3 naj fotky - nostalgická 2143.35 Ba hlavné, stretnutie hydry a herkulesa na hlavnej stanici, a fotka v Lamači z čmelom 770 515. :ejha: Inak tá tunelárska karkulka z Lamača - tak pekný stroj :ee: škoda ho.
cas


Adolf
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 48 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 0
Anonymných: 48

Viac ...