Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom

Na skok do Kodane

 
1 hodina 25 minút. Toľko trvá 135 km dlhá cesta vlakom z Bratislavy do Trenčína alebo 1150 kilometrová cesta lietadlom z Viedne do Kodane. Do hlavného mesta Dánska ma začiatkom tohto týždňa zaviali pracovné povinnosti. Napriek pracovnej zaneprázdnenosti sa mi podarilo utrhnúť na pár minút a tak sa môžem s vami podeliť o pár fotografických postrehov.

 










Kodaň, po dánsky København, je s 500 tisíc obyvateľmi najväčším mestom Dánskeho kráľovstva. Leží na dvoch ostrovoch - Sjælland a Amager - vo východnej časti Dánska. Pamätník i miesto posledného odpočinku tu má svetoznámy spisovateľ Hans Christian Andersen a nachádza sa tu aj bronzová socha malej morskej panny z jeho rozprávok, ktorá sa stala symbolom Kodane. Jej socha sa však toho času nachádza na svetovej výstave Expo v Šanghaii, takže ju na jej obvyklom mieste nenájdeme.


Medzi najväčšie atrakcie mesta patrí zábavný park Tivoli a zámky Amalienborg, Charlottenborg, Christiansborg (bývalý kráľovský palác, dnes sídlo parlamentu), Rosenborg a Frederiksborg. Za pozornosť tiež stojí pevnosť zo 17. storočia Kastelet a architektúra starého mesta. V centre mesta je veľké množstvo parkov, ktoré boli vytvorené po zániku mestských hradieb v roku 1894. Medzi najznámejšie patria Rosenborg have, Botanisk have (s botanickou záhradou) či Orsteds parken a mnoho ďalších.





Kodaň – vkusný mix historickej a modernej architektúry

Ako správny fanúšik železníc som však nemohol vynechať ani miestne železnice. Vďaka letnému počasiu nad Kodaňou a ešte skoršiemu východu Slnka ako u nás, som sa skoro ráno vybral do hlavnej kodanskej stanice Vesterbrogade, ktorá sa nachádzala hneď vedľa môjho hotela.


Ešte pred odletom som si zbežne pozrel čo tu môžem očakávať a okrem všadeprítomných prímestských „prísaviek“ tu možno pri troche šťastia stretnúť aj známe švédske rýchlovlaky X2000. To že to bolo pol šiestej ráno som neoľutoval v momente, keď som zbadal X2000 nachystanú ako IC 484 do švédskeho Göteborgu.


Dánska železničná sieť má približne 2 600 km železníc, elektrifikované sú však len prímestské trate v okolí Kodane a hlavná tranzitná trať do Nemecka (Helsingør – Kodaň - Padborg) a Švédska (Malmö – Goterborg – Stockholm). Preto pre mňa nebolo prekvapením, že všadeprítomné boli aj novšie dieselové lokomotívy rady GM-16.635E3B, nasadzované v regionálnej osobnej doprave. Tie museli ustúpiť predovšetkým známym Nohab-kám, s ktorými sa môžeme ešte sporadicky stretnúť v dánskom vnútrozemí.






1500vky v čele push-pull súprav kodanskej regionálnej dopravy

Kostrou prímestskej dopravy Kodane sú neodmysliteľne elektrické jednotky IR/4 vyzerajúce ako prísavky a novšie širšie súpravy S-Bane (prímestské esko). S IR/4 sa môžeme stretnúť najmä v 15-minútovom takte na kodanské letisko s pokračovaním do švédskeho Malmö.


Prísavka smerujúca zo švédskeho Malmö do Kodane zastavila pod kodaňským letiskom Kastrup

Červené S-kové súpravy obsluhujú zase bezprostredné okolie Kodane. Zatiaľ čo na Slovensku je železničná prímestská doprava v podobe moderných jednotiek ešte len v plienkach, wifi internet v tých dánskych je už bežnou záležitosťou (s tým sa u nás nestretneme ani vo vlakoch InterCity).




Cestou na letisko sa mi podarilo „vymáknuť“ ešte dve X2000. Prvá práve odchádzala z Vesternbrogade ako IC 546 do švédskeho Štokholmu, druhá s IC 550 taktiež do hlavného mesta Švédska ale z kodanského letiska Kastrup.




Ako je možné z predchádzajúcich riadkov vyčítať, spojenie so Švédskom hrá v dánskom dopravnom systéme dôležitú úlohu. Do roku 2000 bolo doménou lodných trajektov, no na prelome tisícročí sa sen stal skutočnosťou – Dánsko so Švédskom spojil cestno-železničný most. Zložité technické dielo s názvom Oresund Fixed Link, voľne preložené ako Oresundská pevná linka, meria spolu 16 kilometrov a tvorí ho 4 kilometre dlhý podmorský tunel, ktorý z dánskeho letiska Kastrup ústi na 4 kilometre dlhý, umelo vytvorený ostrov Pepparholmen, z ktorého pokračuje 8 kilometrov dlhým mostom vysoko nad morom. V strede sú dva 204 metrov vysoké piliere, ktoré držia konštrukciu vysutej časti, pod ktorou prejdú plavidlá až do výšky 57 metrov od morskej hladiny. Most má dve úrovne – cestnú s 2 pruhmi v každom smere, a dvojkoľajnú vlakovú v spodnej časti. Most Oresund je zároveň najdlhším železničným mostom v Európe a niekoľkohodinovú cestu trajektom skrátil na neuveriteľných 10 minút.
V prípade krásneho počasia aké panovalo počas môjho odletu domov, sa cestujúcim naskytne dych vyrážajúci pohľad na novodobú dominantu mesta Kodaň.



Autor: Juraj Streber

Sprc :

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
volod
Zaslaný: 25.06.2010 8:37  
Spolupracovník
Založený: 16.02.2010
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 23019
 Re: Na skok do Kodane
Fajn report. Posledná fotka nemá chybu Juraj :papa: Jeden odkaz na most Oresund alebo Veľký Belt....>>odkaz (http)<<
Palo
Zaslaný: 25.06.2010 11:27  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5042
 Re: Na skok do Kodane
Napíšem len jedno, ten skok sa vydaril !
tiger
Zaslaný: 25.06.2010 12:25  
Založený: 29.09.2009
Miesto:
Príspevkov: 370
 Re: Na skok do Kodane
super
som si zaspomínal...
morskú pannu odviezli do Šanghaja a miesto nej tam dali veľkú obrazovku kde ju "premietajú"
hold nová doba
cas


Samuel
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 20 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 1

Registrovaných: 0
Anonymných: 20

Viac ...