Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > „ZDAR BOH, tunel TURECKÝ VRCH !“

„ZDAR BOH, tunel TURECKÝ VRCH !“

 
Je všedný pracovný deň. Práce na modernizácií železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce sú v plnom prúde. Pohľady na rozostavané miesta sa menia každý deň, odovzdávajú sa jednotlivé stavebné objekty, ľudovo povedané, stavba napreduje nezadržateľným tempom vpred. Takto sa naskytla možnosť, opäť si obliecť reflexnú vestu, ochrannú prilbu a opatrným krokom sa vybrať na stavbu. Pýtate sa kam? Čo sa tak na chvíľku skryť pred slnkom do tieňa najväčšieho stavebného objektu – tunela Turecký Vrch ?

 










ZDAR BOH ! Pozdrav, ktorý je alfou a omegou nielen baníkov, ale aj tunelárov. Počuť ho na stavbe tunela je preto samozrejmé tak, ako zabudované sošky svätej Barbory, patrónky baníkov, tunelárov (ľudí pracujúcich pod zemou) a ďalších profesií, ktoré znášajú riziko náhlej či násilnej smrti. Barboru nájdete na južnom portály nad vchodom do tunela, na severnom je zabudovaná v tunelovej stene po pravej strane, len pár metrov po vchode do neho.








Výstavba železničného tunela Turecký Vrch je vykonávaná rakúskou tunelovou metódou, ktorá vznikla v roku 1837, pri stavbe 512 metrov dlhého železničného tunela Oberau, postaveného v Nemecku pri Drážďanoch. Metóda bola o dva roky neskôr zdokonalená pri stavbe prvého rakúskeho tunela v Gumpoldkirchene, pričom na základe jej používania v Rakúsku, dostala prívlastok „rakúska metóda“. V stručnom princípe sa jedná o razenie spodnej smerovej štôlne, z ktorej sa prechádza tzv. zálomom do hornej časti (stropu), odkiaľ sa razí horná smerová štôlňa. Táto sa postupne rozširuje po stupňoch až na dno kaloty.

Vráťme sa však k nášmu tunelu. Jeho stavba pozostáva z razenia vjazdového južného portálu, pred ktorým bude vybudovaná veľká zárubná stena (oporný múr), vjazdového severného portálu, pred ktorým je vybudovaný nový železničný most nad Bošáckym potokom, za ktorým bude nový cestný nadjazd do obce Trenčianske Bohuslavice. Z bočnej strany je razená úniková štôlňa. Plocha výrubu je 137,2 štvorcových metrov a razenie je v súčasnosti vykonávané pomocou trhavín. Tunel bude mať pevnú jazdnú dráhu, pričom sa predpokladá, že prerazenie, teda spojenie južnej a severnej strany bude ešte v tomto roku.

Toľko teda stručne slovom a poďme si niekoľkými fotografiami priblížiť súčasný stav výstavby železničného dvojkoľajného tunela, z ktorého v čase našej návštevy bolo z južnej strany vyrúbaných cca 300 a zo severnej strany cca 230 metrov.

Severný portál









Južný portál


















Text a foto : Palo
Spracoval :

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
montoya
Zaslaný: 13.08.2010 5:47  
Založený: 31.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 554
 Re: „ZDAR BOH, tunel TURECKÝ VRCH !“
Parádička, Pali koľko vám ešte ostáva aby ste sa stretli?
Palo
Zaslaný: 13.08.2010 6:17   Upravený: 13.08.2010 6:18  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5046
 Re: „ZDAR BOH, tunel TURECKÝ VRCH !“
Ako je napísané, predpoklad stretnutia je ešte v tomto roku, ak nenastanú komplikácie, malo by to byť už do konca novembra. Práce pokračujú plynulo 24 hodín denne a vrátane únikovej štôlne je už polovica hotová, vlastne smerovo vyrazená.
420.962
Zaslaný: 13.08.2010 10:11  
Založený: 01.09.2009
Miesto: Bratislava, Poprad
Príspevkov: 268
 Re: „ZDAR BOH, tunel TURECKÝ VRCH !“
perfektné... pred pár dňami som si pomyslel, že už dávno nebol žiadny report o tejto stavbe a hľa... dakujem, len technická otázka: po prerazení tunela a jeho uvedení do prevádzky ostane v starej trase trate aspoň jedna koľaj pre prípady, že by došlo k uzavretiu tunela (z akýchkoľvek dôvodov) aby bol úsek prejazdný?
Palo
Zaslaný: 13.08.2010 11:38  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5046
 Re: „ZDAR BOH, tunel TURECKÝ VRCH !“
Po presmerovaní železničnej dopravy cez tunel sa bude môcť dobudovať cestný nadjazd v Trenčianskych Bohuslaviciach, ktorému vo výstavbe(resp. jej časti od štátnej sesty 1/61 Nové Mesto - Trenčín) bráni práve stará trať. Takže aj z tejto vety je jasné, že so starou traťou sa vôbec nepočíta a táto bude kompletne zrušená.
cas


Matej
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 46 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 9

Registrovaných: 1
Anonymných: 45

mathew, Viac ...