Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom

Spomienka na leto

 
Aj keď podľa kalendára tohtoročné leto ešte trvá, najdlhšie a najhorúcejšie dni tohto roka sú už nenávratne preč. Napriek množstvu pracovných povinností sa mi podarilo nájsť chvíľu voľného času a s fotoaparátom zrelaxovať pri trati.

 









Ohliadnutie za letom začneme v bratislavskej Petržalke, kde od zrušenia našich InterCity vlakov do Viedne ako aj odlepenia početných reklamných taurusov je priam vzácne naraziť na niektorých z nich. Pravidelný výkon patriaci spoločnosti GySEV je väčšinou doménou červených taurusov ÖBB, no tento rok sa tu okrem Haydna objavil aj ďalší reklamný taurus GySEV 1047.505 „Széchenyi“. Fotografia zachytáva tento reklamný rušeň pri čakaní na náklad z bratislavského Rendezu do viedenskej zriaďovačky Kledering.


Zatiaľ čo ÖBB počet reklamných rušňov zredukovala, na Slovensku sa ich počet rozrástol. K populárnej Coca Cole a poisťovni pribudla prvá reklamná 363, nesúca reklamu na Operačný program doprava (OPD), vládny program vybudovania dopravnej infraštruktúry z prostriedkov EÚ v rokoch 2007 - 2013. Atraktívne sfarbenie 363.133 OPD v kombinácii so zlatistým svetlom vychádzajúceho Slnka na IC 501 Zelmer spúšťajúceho sa na Šenkvickú estakádu poteší oko nejedného železničného fanúšika.


Keď bratislavské depo sužuje nedostatok schopných rušňov, tak je možné stretnúť viacsystémové rušne na výkonoch a tratiach patriacich zvyčajne laminátkam, plecháčom alebo princeznám. Niekoľko dní po sebe tak bolo možné stretnúť Coca Colu na večernom Os 2024 na Červenom moste na bratislavskej Železnej studničke.


Stretnúť dva naše reklamné rušne na jednom vlaku je snom každého slovenského železničného fotografa. Tento sen si mohli splniť všetci, ktorí sa 12. júla 2010 vybrali k trati odfotografovať vlak R 708 Dubeň, na ktorom sa stretli 362.002 VšZP a 363.133 OPD.


Začiatkom júna postihli východnú časť Slovenska zničujúce povodne. Rozbesnený Hornád vtedy strhol 1. traťovú koľaj pred Kostoľanmi nad Hornádom, čo si vyžiadalo rozsiahle obmedzenia v doprave v inkriminovanom úseku. Každá minca má však 2 strany a tou príjemnejšou bolo možnosť urobiť zábery, ktoré dovtedy kompozične neboli možné. Pracovný vlak v čele s 730.617 ŽSR prechádza traťovým úsekom Kysak – Trebejov.


Dunenie dieselových motorov sa častejšie ozýva aj zo západného Slovenska, kde depo na Východnom posilnili rekonštruované okuliarniky 756 z ŽOS Zvolen. Najčastejšie sa s „Plachetnicami“ môžeme stretnúť v čele nákladných expresov na trati č. 131, tak ako na nasledujúcej fotografii s Nex smerujúcim do dunajskostredského kontajnerového terminálu Metrans.


K jedným z najočakávanejších udalostí roka bol rollout tretieho retro rušňa ZSSK, ktorým sa stala 363.136. Aj keď sa okolo rušňa v modro žltom kabáte nestrhol taký ošiaľ ako okolo legendárneho Huga, jeho prítomnosť v čele z niektorých vlakov je príjemným spestrením, rovnako ako tu na R 608 Kúpele Lúčky.


Rušne maľovala však aj blonskeho udierka. Poslednou bratislavskou červenou sa stala 362.012, ktorá absolvovala rozsiahlu opravu po zrážke s posunujúcou zálohou 742.233 v stanici Žilina dňa 12.2.2010. Od svojho prvého výkonu na R 708 Dubeň v prvý augustový deň sa však pre technické problémy na trati už neukázala.


Príjemným spestrením dlhých slnečných rán boli aj pravidelné manipuláky vyrážajúce z Rendezu na trať č. 130 v čele so zamračenou, tentokrát s 751.195. Ich zvuk sa nezameniteľne ozýval ospalou letnou zastávkou Ivanka pri Dunaji.


Na rovnakom mieste je zachytený aj R 811 Horehronec s 242.278 v novom korporátnom nátere Českých dráh. Aj keď ma môj prvý odfotený „najbrt“ potešil, pôvodný oranžovo-hnedo-krémový náter tohto plecháča by ma potešil určite viac.


Zahanbiť sa však nedali ani súkromníci. O niečo častejšie ich bolo možné stretnúť na trati č. 110 do Kútov, keďže ich výluka na trati Bratislava Petržalka – Brück an der Leitha na niekoľko týždňov pri ceste do Viedne presmerovala cez Devínsku Novú Ves a Marchegg. Tejto udalosti sa budeme bližšie venovať v samostatnej reportáži, zatiaľ však aspoň pohľad na rušne Lokotrans zdolávajúce stúpanie do bratislavského Lamača.


Výrazné posily pribudli do parku HDV súkromnej spoločnosti Express Rail. Najviac pozornosti pútal nový dieselový Traxx 285.107, ktorý absolvoval skúšobné jazdy s elektrickým Traxxom 186 pri Štúrove ako aj ostrý výkon s nákladným vlakom na trati z Banskej Bystrice do Vrútok. Začiatkom augusta sa však tento biely skvost so Slovenskom rozlúčil na poslednom výkone do Kútov, pri ktorom mu sekundoval čierny herkules ER20.009.


Ten sa tiež mimoriadne prezentoval počas výkonov v čele nákladných vlakov, najskôr do Turne nad Bodvou a následne do Vrútok. Zatiaľ čo 285 bol prevezený z Bratislavy do Banskej Bystrice na závese R 811, tak ER20.009 putoval na stredné Slovensko na závese R 837 Levičan. Neobvyklá kombinácia v spojení s osobnou súpravou ZSSK patrila nepochybne k jedným zo zaujímavostí tohto leta.


Expressáci si na svoje ďalšie výkony prenajali aj dve laminátky patriace českému Cargu – 230.025 a 230.031. Zaujímavosťou je, že laminátky disponujú už novým korporátnym náterom ČDC.


Pre mňa bolo však udalosťou leta nasadenie 350.004 v čele Venice Simplon Orient Express. Prebdená noc a cesta za jediným záberom Huga na tomto legendárnom vlaku patrí k záberom, ktoré boli len jedným z môjho tohtoročného letného šialenstva. Ale o tom niekedy nabudúce...




Autor foto a text: Juraj Streber
Zdroj: >>odkaz (www)<<
Sprc :

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Palo
Zaslaný: 01.09.2010 6:36  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5046
 Re: Spomienka na leto
Tak v dnešnom chladnom ráne, v ktorom teplomer ukazoval len 10 stupňov, je tento článok aspoň u mňa tým správnym zahriatím, super !
Richardino
Zaslaný: 01.09.2010 8:34  
Spolupracovník
Založený: 26.10.2009
Miesto: Bratislava, Dúbravka
Príspevkov: 2099
 Re: Spomienka na leto
Mne sa reklamné nátery na rušňoch nepáčia. Oveľa krajší je pohľad na 363.136, ako na 363.133. Mašiny by mali jazdiť v náteroch, v akých opúšťali brány výrobných závodov. A vozne tiež. Osobné. Nieje krajší pohľad, ako keď napríklad modro-žlté Eso ťahá súpravu dvanástich tmavozelených kočárov so sivou strechou, čiernym spodkom a žltými popismi. Uprostred súpravy modrý jedálny vozeň, na začiatku súpravy prípadne nejaký ten modrý pošťák. To boli časy... To sa dnes odfotiť už proste nedá.
Martin99
Zaslaný: 02.09.2010 13:02  
Založený: 20.09.2009
Miesto: Považská Bystrica
Príspevkov: 832
 Re: Spomienka na leto
Richardino : úplne súhlasím. Modrožlté eso so zelenými vozňami, to je proste klasika, a veľká krása.

Nevadia mi reklamné mašinky, určite sú spestrením, ale viac by som privítal klasické nátery ako reklamu :papa:
cas


Urban, Vanesa
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 32 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 4

Registrovaných: 0
Anonymných: 32

Viac ...