Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Hugo – Slovenská Superstár!

Hugo – Slovenská Superstár!

 
Azda žiadna slovenská lokomotíva nepúta toľko pozornosti ako v poradí štvrtá gorila 350 prezývaná aj „Hugo“. Svojej popularite vďačí najmä svojmu krémovo modrému retronáteru, do ktorého sa obliekla pred Vianocami roku 2009. Starším pripomína časy minulé a nám mladším, prečo sa tým starším tieto nátery tak páčili. Či už od Prahy až po Budapešť, alebo medzi Bratislavou a Košicami, všade kde sa objaví Hugo, vypukne pravá Hugománia.

 










Aj keď som pôvodne informáciu o chystanom retro Hugovi ignoroval, keď som ho prvýkrát uvidel pri rolloute v ŽOS Vrútky, v momente som zabudol na všetky nablýskané 350 kakadu a blonski v čerstvom EH nátere. Od tohto dňa sledujem jeho pohyb takmer každý deň a s prichádzajúcim letom ma napadlo zdokumentovať ho na vlakoch, ktoré je v okolí Bratislavy možné fotografovať len v čase dlhých letných dní.

Z turnusovej skupiny č. 301 prichádzali do úvahy 4 vlaky, a to EC 278 Slovenská strela, EN 477 Metropol a pár vlakov EC 174/175 Jan Jesenius. „Slovenská strela“ spájajúca Bratislavu a Prahu bude od zmeny GVD 2010/2011 opäť patriť českým rýchlovlakom 680 „Pendolino“, a tak zachytenie Huga na tomto vlaku bolo toto leto povinnosťou. Krátka súprava „Strely“ zložená len zo 4 vozňov (Aeer, Bmpeer ZSSK a 2x Bmz ČD) pôsobí najlepšie asi pri kostolíku malebnej záhorskej dedinky Zohor.


O niečo zaujímavejšie pôsobí súprava jediného nočného vlaku prechádzajúceho hlavným mestom Slovenska, EuroNight 477 Metropol. Tá pozostáva z množstva nočných vozňov smerujúcich z Varšavy, Katovíc, Moskvy, Petrohradu, Prahy do Budapešti a Bukurešti, ktorých neustále pripájanie a odpájanie po celej dĺžke trasy spôsobuje nemalé meškania vlaku. Aj vďaka tomu bolo možné odfotiť Huga na EN 477 Metropol ako prechádza zastávkou Ivanka pri Dunaji a smeruje do Budapešti.


Vlaky EuroCity EC 174 a EC 175 Jan Jesenius sú pre svoju časovú polohu v kontraste ako deň a noc. Zatiaľ čo EC 174 je možné fotiť v Bratislave v najdlhšie zimné dni, tak EC 175 sa dá len počas dlhých letných večerov. Súprava zložená z bielych EC vozňov nemeckých dráh DB na mňa vždy pôsobila ako magnet, a tak som neodolal pokusu o núdzový „panning“ Huga na EC 174 a na obratovom EC 175 utekajúceho pred blížiacou sa letnou búrkou. Obe fotografie vznikli v traťovom úseku Devínske Jazero – Zohor.





Postupne sa dostávame do čisto slovenskej turnusovej skupiny č. 303, kde sa Hugo okrem TS 301 vyskytoval najčastejšie. V tejto skupine sú zaradené 2 páry InterCity vlakov spájajúcich Bratislavu s metropolou východu, Košicami. My sa bližšie pozrieme na pár vlakov IC 501 Zelmer a IC 504 Tatran.Keďže odchod IC 501 z Bratislavy hlavnej stanice je už o 5.40 hod., na fotografovanie tohto vlaku treba využiť tie naozaj najdlhšie dni na prelome mesiacov jún a júl. Sériu fotografií 501 otvára záber z Pezinku Grinavy, ktorá je súčasťou Malokarpatskej vínnej cesty a v týchto dňoch s okolitými obcami mekkou malokarpatského vinobrania a husacích hodov.


Mojim najobľúbenejším spotom na fotografovanie letnej 501 je však lesík Malé tŕnie, podľa ktorého nesie meno aj bývalé hradlo starej trate medzi Pezinkom a Šenkvicami. Ešte nie je ani polovica mesiaca júl, a tieň sa už začína opäť dotýkať temena koľaje, takže záber Huga spúšťajúceho sa s icéčkom na Šenkvickú estakádu je ako sa hovorí na poslednú minútu.


O týždeň neskôr ma Hugo s 501 vyhnal až k Trenčínu, kde trať vďaka rýchlo napredujúcej koridorovej modernizácii mení svoju tvár na nepoznanie. Jedným z miest, ktorých sa modernizácia v blízkej budúcnosti dotkne budú aj Melčice. Pôvodné plány strašili fotografov vedením trate poza Ivanovské skaly alebo dokonca čiastočne cez ne. Nájdenie 3700 rokov starých hrobov z doby bronzovej a hniezd zákonom chránených vtákov však melčické skaly uchránili a nová trať tak povedie len bližšie k štátnej ceste prebiehajúcej popri pôvodnej trati. Vďaka tomu vznikla aj fotografia Huga prebiehajúceho s 501 popod Ivanovské skaly, odfoteného z betónového telesa mosta novej trate.


Obratom IC 501 je už spomínaný IC 504 Tatran. Nasledujúce 4 zábery zachytávajú Huga na tomto vlaku v mäkkom večernom svetle postupne v prudkom stúpaní zo Šenkvickej estakády, vychádzajúceho z lesíka Malé trnie, pred a za mestom Pezinok pri návrate do Bratislavy.











Do tretice sa pozrieme do poslednej turnusovej skupiny určenej gorilám, do TS č. 302, na vlaky EC 272 Jaroslav Hašek a EC 344 Avala. Pri vlaku Jaroslav Hašek napadne nejednému fotografovi kultový fotospot na Železnej studienke, kde je možné zhliadnuť Huga na ďalších dvoch fotografiách.





Posledným pravidelným vlakom, na ktorý sa zameriame je EC 344 Avala. Tento vlak z Belehradu, ktorý ešte pred dvoma rokmi namiesto Prahy končil vo Viedni a Slovensko obchádzal, je v lete príjemným spestrením, pokiaľ nemá veľké meškanie kvôli zmeškaným lehátkam z gréckych Thessaloník. Výnimku potvrdzuje nasledujúca fotografia Huga v čele súpravy EC 344 zaujímavej predovšetkým striebornými vozňami srbských železníc.



Najzaujímavejším nasadením bolo bezpochýb nasadenie retro Huga na najznámejší retrovlak sveta – na legendárny Venice Simplon Orient Express. Žiaľ nevýhodná časová poloha vlaku smerujúceho z Benátok do Krakowa spôsobila, že vlak bol fotiteľný až od Považskej Bystrice. Aspoň počasie bolo k fotografom zhovievavé a tak krátko po šiestej hodine ráno vznikol záber Huga v čele V.S.O.E. kúsok za Považskou Teplou.


Nemenej zaujímavý bol aj návrat Huga z výkonu na Orient Expresse, keď sa spolu s 350.007 objavil na R 606 Liptov. Dve výkonu schopné gorily na jednom vlaku, to sa predsa len tak často nevidí.


Na druhý deň nasledoval ďalší mimoriadny výkon, tentokrát na sezónnom R 477 Amicus, kde sa mi podarilo Huga zachytiť ako vchádza do pohraničnej maďarskej stanice Rajka. Po ňom sa Hugo vrátil do svojej turnusovej skupiny a postavil sa do čela IC 505 Tatran.





A kde je Hugo dnes? S najväčšou pravdepodobnosťou brázdi niekde šíre trate medzi Bratislavou, Prahou, Budapešťou a Košicami. Presnejšie by sa však mal dnes prehnať popod naše Tatry na IC 502 Šariš...


Autor : Juraj Streber

Sprc :

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Andrej
Zaslaný: 15.09.2010 0:42  
Založený: 04.08.2010
Miesto:
Príspevkov: 670
 Re: Hugo – Slovenská Superstár!
Montojáš, ktorý si akože fotograf, posväť sa foto Huga tvojho, príď link fotky tvojej, buď fotka Huga tvoja ako na webe, tak aj v galérii, fotku Huga každodenného urob dnes, ako v depe tak i na trati a odpusť nám naše nefotenie, ako aj my odpúšťame tvoje nepodarené Hugove fotky, a neuveď nás do svojich fotoflekov, ale zbav nás od zlodejov označenia Huga. Amen
montoya
Zaslaný: 15.09.2010 7:09   Upravený: 15.09.2010 8:56  
Založený: 31.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 554
 Re: Hugo – Slovenská Superstár!
Andy Ivanič alias 350.005 ďakujem za požehnanie článku a želám Ti pekný deň :papa:
trainfoto
Zaslaný: 16.09.2010 13:05  
Založený: 01.02.2010
Miesto: Hodonín
Príspevkov: 1096
 Re: Hugo – Slovenská Superstár!
Juraj sice repo dobre.ale diky tobe je nas uz hodne na Huga alergickych.Existuje spousta jinych a mnohem zajimavejsich lokomotiv a mist,ktere se daji fotit.Nemyslis?? :-x Nic se nema prehanet,ale tobe to asik nic nerika. :blomcka:
montoya
Zaslaný: 16.09.2010 14:57   Upravený: 16.09.2010 18:32  
Založený: 31.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 554
 Re: Hugo – Slovenská Superstár!
trainfoto ďakujem za Tvoj názor, no každý fotí to čo sa mu páči a na čo má chuť. V mojich nedávnych spomienkach na leto, si určite mohol nájsť iné veci ako je Hugo. Ale poteším sa, ak obohatíš našu stránku nejakým zaujímavým reportom Ty, chodí Ti tam toho rozhodne viac ako u nás. No a tvrdiť, že si na Huga alergický vďaka mne, je trochu pritiahnuté za vlasy. Buď sa Ti niečo páči alebo nie :papa:
rodney001
Zaslaný: 18.09.2010 15:12  
Založený: 22.03.2010
Miesto:
Príspevkov: 112
 Re: Hugo – Slovenská Superstár!
Je to podobny tvoj clanok o jednom rusni, ako ked si pisal na vlaky.net o "Povazskej perle" 363 137-1. Fotky sa mi celkom pacia,len skoda ze na niektorych ti z masiny "rastu" trakcne stlpy.
Palo
Zaslaný: 22.09.2010 20:36  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5046
 Re: Hugo – Slovenská Superstár!
Všetko je vec názoru, osobne sa mi mozaika poskladaná s 350.004 veľmi páči, ako aj trpezlivosť či ranné vstávanie autora, aby vznikli tieto pekné, slnečné fotografie!
cas


Petronela
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 48 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 48

Viac ...