Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Čo bolo, to bolo... Okuliarniky z Nových Zámkov.

Čo bolo, to bolo... Okuliarniky z Nových Zámkov.

 
Poviete si, aké čo bolo – to bolo, veď okuliarniky v Nových Zámkoch jazdia stále ! Je to pravda, jazdia, no v náteroch či číslach, ktoré som v časoch vianočných sviatkov našiel vo svojich fotoalbumoch, majú už poväčšine historický nádych. Na internetových stránkach sa často píše hlavne o okuliarnikoch depa Zvolen a tak som sa rozhodol, že niekoľko riadkov, vlastne fotografií, venujem aj strojom radu 750, ktoré na svojich kabínach nosili, či nosia nápis : DEPO NOVÉ ZÁMKY.

 











Stručným pohľadom do histórie slovenských okuliarnikov zisťujeme, že do Nových Zámkov nebol dodaný priamo z výroby žiadny takýto stroj. Samotná história trojkových okuliarnikov v popisovanom depe sa začala odvíjať v roku 1980, kedy sem boli dodané prvé „trojky“, vyzískané vplyvom dodávok nových rušňov T 478.4 do depa Bratislava hlavné. Išlo o stroje T 478.3131,3147,3164,3165,3184,3238 a 3365, ktoré sem boli presunuté k zmene grafikonu. Ich prevádzkové nasadenie bolo popri rade T 478.1 hlavne na výkonoch do Zvolena či Prievidze, pričom prievidzské rýchliky v tom čase ešte pokrývalo depo Bratislava. Osobné vlaky Komárno – Dunajská Streda – Bratislava boli zasa v plnej réžií komárňanských „pištov“ T 466.0. V nasledujúcom roku prichádzajú aj tri rušne zo Zvolena, ktoré tu pokrývali s rušňovými čatami depa Nové Zámky vozbu rýchlikov „Tekov“, „Ďumbier“, „Horehronec“ či „Poľana“, konkrétne T 478.3031,3111 a 3199 a ďalší stroj z Bratislavy v podobe T 478.3129. Pre zaujímavosť uvádzam, že stroj T 478.3031, dnes jazdiaci pod označením 750.031 je v súčasnosti najstarším prevádzkovým slovenským okuliarnikom. História chcela, aby sa tu v zaujímavej prevádzkovej histórií, ku ktorej sa určite raz vrátime, vystriedalo, ak správne počítam, celkom 38 rôznych trojkových okuliarnikov, z ktorých časť bola už zrušená, časť pod označením 750 tu pôsobí dodnes a ako to už býva v histórií zvykom, niektoré jazdia už aj v iných depách či dopravcov. Číselne sa jednalo o tieto rušne :

T 478.3017,3018,3019,3020,3031,3037,3054,3055,3056,3057,3058,3059,3092,3094,3096,
3107, 3110,3111,3128,3129,3131,3147,3148,3150,3151,3164,3165,3166,3183,3184,3199,3201,3219,
3220,3238, 3239,3365 a 3366.














Moje spomienky sa hlavne viažu na ich prevádzku v okolí Nitry a Hlohovca, kde som vo voľných chvíľach rád na ne čakal a kam so sa vždy rád vracal. Nedá sa nespomenúť, možno povedané „elitnú rýchlikovú skupinu“ v ktorej jazdili vždy naleštené, pestrofarebné stroje T 478.3031,3096,3129 a 3366, jazdiace vo dvojiciach na ťažkých rýchlikoch do Zvolena, jednočlenne cez Zlaté Moravce na „Tekove“, či na „Vtáčniku“ do Prievidze. Neraz som sa s nimi zviezol do Zvolena či Prievidze a sú to spomienky, na ktoré nikdy nezabudnem ! Ani na stroje T 478.3020,3107 a 3164 nedokážem zabudnúť, veď aj ich rýchliková vozba na „Devíne“ z Nového Mesta nad Váhom do Veselí nad Moravou a rýchliku „Bojnice“ z Leopoldova do Prievidze je natrvalo zapísaná v ich histórií...



Je ôsmy októbrový deň roku 1991. V Prievidzi sa stretli stroje T 478.3054, T 478.1197 a T 478.3059. Najčistejší stroj s číslom 059 povezie R 880 „Bojnice“ do Leopoldova.



T 478.3096 prichádza s R 581 „Tekov“ k Hlohovcu, na ktorého čele pôjde až do Zvolena (22.4.1991)



Je 24.4.1991, posledné metre medzi Zvolenom a Leopoldovom prechádza T 478.3031 s R 580 „Tekov“. V Leopoldove nastáva preprah a do Bratislavy povezie rýchlik už elektrický rušeň – princezná „štvorka“.


Nechajme spomienky spomienkami a vráťme sa k očakávaným fotografiám. Prinášam teda niekoľko pohľadov minulých i súčasných tak, aby som podľa možnosti aspoň trošku potešil oči rušňovodičov, ktorí sedeli za ich kontrolérom a na pozdrav mi zapískali, či len zdvihnutou rukou zamávali a aby súčasne videli, ako práve ten ich rušeň či vlak vidíme my, fanúšikovia. Prinášam fotografie, ktorými chcem potešiť aj každého fanúšika železníc a vlastne každého, komu sa okuliarnik jednoducho trochu páči...




Rýchlik R 881 „Bojnice“ v železničnej zastávke Partizánske. Na čele rýchlika je stroj T 478.3018, ktorý svoju prevádzku ukončil v depe Zvolen. (30.5.1991)



Je ráno 23.4.1991, v stanici Nové Zámky ukončil svoju jazdu osobný vlak Os 2002 zo Zvolena, ktorý priviezla T 478.3020.



T 478.3020 posunuje v Prievidzi, kam priviezla R 881 „Bojnice“ z Leopoldova, do domovského depa. V popredí je stroj 721.053 na osobnom vlaku do Handlovej. (23.8.1991)



A ešte jeden záber z Prievidze, tento krát na T 478.3220 na čele osobného vlaku do Nových Zámkov. Uvedený rušeň bol jeden z posledných, ktorý ukončil slávnu éru zvolenských „trojek“ na horehronskej trati...



Naleštená T 478.3096 stojí pripravená na odchod s R 581 „Tekov“ do 148 kilometrov vzdialeného Zvolena. Z Bratislavy ho v posledný horúci augustový deň roku 1990 priviezla 362.001. Je to pohľad, ktorý sa nikdy nezopakuje...



Jarné stretnutie v Zbehoch. Je deviaty májový deň 1991 a vzorne udržovaná T 478.3164 zastavila v popisovanej stanici s R 881. Cestujúci do Nitry môžu využiť osobný vlak s 850.023 a do Radošiny s 810.568, ktorá zrovna vchádza do stanice zo smeru Nitra.



Os 2202 vchádza do žst.Nitra. Je 25.8.1995 a na jeho čele je 750.183.



Stretnutie T 478.3057 na čele manipulačného nákladného vlaku so 750.183 v žst.Nitra (25.8.1995)



750.365 prechádza s R 722 „Vtáčnik“ plnou rýchlosťou cez stanicu Rišňovce, aby skrátil malé meškanie, ktoré cestou z Prievidze nabral. Na jeho prejazd súčasne čaká protiidúci Os 2155 so 750.199 na čele. (21.7.1996)



750.365 odchádza zo žst.Leopoldov ako Rv vlak do Nitry, stavadlo, ktoré je za ním už neexistuje. (21.7.1996)



R 653 „Horehronec“ na čele so 750.129 + 263.012 zastavil na treťom nástupišti stanice Zvolen osobná stanica. (29.4.1993)



Je siedmy marec 1995, podvečerný osobný vlak Os 2205 na čele so 750.201 zastavuje v zastávke Čakajovce.



Leopoldov 18.8.1990 – stretnutie rušňa T 478.3366 od R 882 „Vtáčnik“ s parnou legendou 556.036 pri posune pred miestnym depom.



Rozlúčka s unifikovanými červeno-žltým nátermi alebo – takto bývala Nitra plná vlakov... Takže zľava doprava : 810.497 (MOs 2154 do Leopoldova), 750.184 (Os 2233 z Nových Zámkov), 751.082 Mn, 751.175 posun, 810.525 Sv a nakoniec 810.496 (MOs 2181). Dátum 25.8.1995...



A prechádzame od červených na modré nátery, samozrejme ešte so 600 mm pozdĺžnymi bezpečnostnými pruhmi. Ako prvý tu máme rušeň 750.271 na Os 2155 v žst. Rišňovce dňa 21.7.1996.



V zhodnej stanici na zhodnom vlaku, ako na predchádzajúcom obrázku, je zachytená 750.199. Dátum je 19.7.1996.



Stroj 750.150 bol zaiste zaujímavý vďaka svojim pásikavým pluhom. Na snímke prechádza úsekom Nitra zastávka - Nitra s Os 2202. (18.7.1996)



V modrej farebnej kombinácií ostávame, len žltý pruh sa zmenil...750.201 vchádza s R 721 „Bojnice“ do Chynorian, vedľa stojí teplanská 850.038 na MOs 5407 do Trenčína. (14.3.2002)



Ranný Os 5001 opúšťa 16.9.1999 Ludanice v smere do Topoľčian. Na jeho čele je 750.058.



Typický záber z Nitry – 750.107 míňa s Os 5003 vchodové návestidlo žst. Nitra, zo smeru Lužianky. (16.9.1999)



Os 5065 do Topoľčian na čele so 750.092 opúšťa Nitru... ( 29.4.2005)



Malý pozdrav zo žst.Topoľčany – 750.107 Os 5032 / 750.166 Os 5030 a teplanský motorový vozeň 850.022 na MOs 5404 dňa 19.3.2002.



750.056 opúšťa s Os 5032 žst. Jelšovce v smere do Nitry. Trať vľavo je spojka Jelšovce – Zbehy v smere do Leopoldova. (16.9.1999)



23.3.2000 je zachytená „Vierka“ 750.219 po zastavení s nákladným vlakom v žst.Leopoldov.



750.219 pomaly posunuje na čele vlaku Zr 1733 „Zobor“, vedľa stojí 750.031, ktorá prišla na Os 5110 z Nitry. (Leopoldov 15.8.2003)



Tak to by bolo na dnes naozaj všetko, priatelia. Sme radi, že ste s nami vydržali do konca a súčasne dúfame, že Vás aspoň jedna fotografia potešila. Seriál „Čo bolo, to bolo...“ pokračuje samozrejme ďalej. Pýtate sa, čo bude nabudúce ? Nechajte sa prekvapiť, možno práve to, na čo dlho čakáte, zatiaľ však ostávame s pozdravom „Dovidenia !“



Text a foto : Palo
Spracoval :

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Palo
Zaslaný: 25.03.2011 6:23  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5046
 Re: Čo bolo, to bolo... Okuliarniky z Nových Zámkov.
Pre upresnenie by som u komárňanskej vozby chcel ešte poznamenať, že tu pôsobili aj bratislavské M 286.0 (posledné boli odsunuté do Leopoldova v roku 1981) i T 478.3 zhodného depa, jazdiace v pracovných dňoch do Dunajskej Stredy.
pomaranc
Zaslaný: 25.03.2011 10:45  
Založený: 25.03.2011
Miesto:
Príspevkov: 1
 Re: Čo bolo, to bolo... Okuliarniky z Nových Zámkov.
Palo, si malý železničný boh! :apl: Skláňam poklonu a som pripravený zložiť obetu. :flower:
Palo
Zaslaný: 25.03.2011 13:28  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5046
 Re: Čo bolo, to bolo... Okuliarniky z Nových Zámkov.
Fúúú, to hádam nie...napíšem stručne len to, že som úprimne rád, ak príspevky, ktoré sa tu snažíme spoločne pripravovať pre fanúšikov, dokážu občas zaujať či potešiť !
thomas16x07
Zaslaný: 25.03.2011 13:54  
Založený: 11.10.2009
Miesto:
Príspevkov: 283
 Re: Čo bolo, to bolo... Okuliarniky z Nových Zámkov.
Bohoské fotky ... fakt nádhera. Hlavne foto z Leopoldova ma tešia. :-)

Btw. boli niekedy nejaké okuliarniky dislokované v RD Leopoldov?
Palo
Zaslaný: 25.03.2011 14:25  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5046
 Re: Čo bolo, to bolo... Okuliarniky z Nových Zámkov.
V depe Leopoldov boli krátku dobu dislokované stroje T 478.3055,57,58,59,150,151,183 a 366, aspoň na tieto si spomínam. Jazdili na Prievidzu a Púchov, obdobie to bolo cca od polovice roku 1986 - začiatok roku 1988, súviselo to s elektrifikáciou Považskej železnice. A veru, taká T 478.3151, to bola veru radosť na ňu pozerať !
Taurus
Zaslaný: 25.03.2011 18:33   Upravený: 26.03.2011 7:23  
Založený: 03.12.2007
Miesto: Bratislava
Príspevkov: 1885
 Re: Čo bolo, to bolo... Okuliarniky z Nových Zámkov.
Pomaranč: Palo nie je malý železničný boh , on je veľký!
A ešte naviac je aj chodiaca encyklopédia!
:kvetinka:
Všetky fotografie majú neoceniteľnú hodnotu , ale tá z Nitry ma dostala...
festo
Zaslaný: 25.03.2011 20:11  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 751
 Re: Čo bolo, to bolo... Okuliarniky z Nových Zámkov.
Naozaj krásne spomienky. Keď boli červené so žltým pruhom boli asi najkrajšie. Tá plná Nitra dostala aj mňa, takto si ju pamätám. Čo už, každá doba má niečo doseba a to čo bolo sa už nikdy nevráti :ee:
Moravcan
Zaslaný: 26.03.2011 9:16   Upravený: 26.03.2011 9:17  
Založený: 14.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 609
 Re: Čo bolo, to bolo... Okuliarniky z Nových Zámkov.
Tak pekné Pali :papa: ,si my znova pripomenul aj niektorým znalým od Turnusu R 581/652/583/582/653/580/657/656,samozrejme že majstra na mašine T 478 3096 si pamätám.
Všetko pozítívne čo sme mali možno zazrieť na 096 prešlo po rekonštrukcii na rad 750 hybrid na 750 183-6 kryty pozičních svetiel mosadzné húkačky,komíny(už bez PG 500)nárazniky trojuholníky v proti stranných rohoch olemovaných na okrajoch náraznika bielou linkou,akurát dvakrát tu bola zmena.
Raz ked dostala lak šedo-modrý mala namiesto trojuholníkov malované kocky bielou,po daľšej MH oprave do stavu z bleskami už nosila trojuholníky v opačných rohoch.
Ešte spomeniem že v Takomto laku višňovo červená a z rovnakým dizajnom bola aj T 478 3131,3096 mala tabuľky modré čo ich odlišovalo.
Taká T 478 3031 mala zase ako jediná posunutý žltý pruh pod oknami kde napr.podobná T 478 3129 ich mala par cm.dole ako mali ostatné unifikované mašiny.
Som rád že zase sa začína prebúdzať nálada majstrov o skrášlovanie svojích strojov,také roletky proti slnečnému oslňovaniu je pokrok vpred :kvetinka: :kvetinka: :kvetinka:
Maarek
Zaslaný: 27.03.2011 8:05  
Spolupracovník
Založený: 25.06.2010
Miesto: České Budějovice
Príspevkov: 4328
 Re: Čo bolo, to bolo... Okuliarniky z Nových Zámkov.
Neskutočná nádhera :ejha: :apl: :apl: :apl:
cas


Karolína
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 47 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 7

Registrovaných: 0
Anonymných: 47

Viac ...