Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria

Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Trať č. 180, Kilometer 249,9 alebo Veľkonočná dovolenka a fotovačka v Podturni

Trať č. 180, Kilometer 249,9 alebo Veľkonočná dovolenka a fotovačka v Podturni

Tohtoročná Veľká noc v kalendári pripadla na dosť neskorý dátum – až koniec apríla 2011. Už začiatkom tohto roka som plánoval rodinnú dovolenku po dobrých odporúčaniach od známych a rodičov niekde na Liptove. Tento kút Slovenska mám ešte celkom neprebádaný. Voľba preto padla na obec Liptovský Ján, ktorý je v tesnej blízkosti metropoly Liptova – Liptovského Mikuláša a v tesnej blízkosti ďalších dvoch obcí – Podtureň a Uhorská Ves. Ubytovaní sme boli v jednom z mnohých rekreačných hotelových zariadení istej slovenskej hotelovej siete (nechcem robiť reklamu aj keď som mal dobré skúsenosti).

Pri ceste autobusom z Liptovského Mikuláša som si všimol na odbočke smerom do Liptovského Jána mohutný diaľničný viadukt popod ktorý prechádza trať č. 180 Bratislava – Košice. Ako som už spomenul, tento kút Slovenska poznám viac menej len z vlaku pri ceste za zimnou dovolenkou do Popradu. No jedno som si z tejto cesty vlakom pamätal vcelku presne – niekde pod diaľničným viaduktom smerom na Poprad sa nachádza železničná zastávka Podtureň. To bola jednoznačne výzva na fotografovanie, ktorá sa nedala len tak odmietnuť. Veď z tejto podtatranskej oblasti doteraz chýbali v mojom fotoalbume akékoľvek železničné fotografie. V deň príchodu na Veľký piatok vlakom R 603 OC Mirage z Bratislavy do Liptovského Mikuláša a potom autobusom do Liptovského Jána sme si najprv dopriali prechádzku jarnou prírodou Nízkych Tatier a vychutnali dobrú večeru, ktorá padla po namáhavom dni vhod. Na druhý deň som sa hneď doobeda vybral po svojich do sveta hľadať cestu k trati. Počasie vcelku prialo turistike a vychádzkam do prebúdzajúcej sa jarnej prírody. Ja som sa rozhodol pre fotografovanie pri trati. No najprv som musel sám prebádať nepoznanú cestu ku trati č. 180 od hotela. Po prejdení od hotela naprieč celou obcou Liptovský Ján som prišiel až na jej samý koniec takmer k diaľnici. To som ešte stále nepoznal cestu. Hneď vpravo som zhliadol mohutný viadukt, ktorý bolo vidno už z obce. Takže ďalší smer „jazdy“ bol tým pádom jednoznačne určený – dostať sa poľnou cestou k mostu a pokračovať popri ňom až do susednej obce Podtureň. Tam už niekde musí byť predsa železnica. Krátko nato som hneď započul medzi domami dunivý zvuk motorového rušňa, z ktorého sa v diaľke vykľuli dva kocúre radu 740 dopravcu PSŽ s ucelenkou zelených wapiek smerom do Popradu. To ma hneď ukľudnilo, že idem správnym smerom ku trati ale zároveň aj nahnevalo, že som pri trati nebol o tých 10 minút skôr a už by som mal jeden „súkromný“ úlovok. Ale nič to, povedal som si po chvíli a pokračoval som ďalej až k hlavnej ceste Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok za ktorou je hneď železničná zastávka Podtureň. Prechod krížom cez cestu ale nebol veľmi bezpečný. Pre ľudí, ktorí idú na vlak na zastávku smerom z obce tam chýba vodorovné značenie v podobe „zebry“ pre chodcov.
Cesta po vlastných od hotela k trati trvala slušných 45 až 50 minút, takže fotky sú mi z tohto kraja vzácne. Takto fotiť som sa vybral aj na Veľkonočnú nedeľu a pondelok vždy doobeda a krátko poobede. Chcel som si vychutnať okrem fotografovania predsa aj kus okolitej prírody... Aj keď to nebolo až také jednoduché dostať sa z hotela k trati, vždy keď som sa vracal späť, bol som spokojný zo svojich každodenných „úlovkov“ a zážitkov pri trati. Prenesme sa teda spoločne nakrátko do jarnej Podturne prostredníctvom mojich záberov.

Budova železničnej zastávky Podtureň

Diaľničný viadukt Podtureň, ktorý je dlhý 1035 metrov, týčiaci sa do výšky 12 m nad okolitý terén. Prechádza ponad obec Podtureň a rieku Váh. Bol postavený v rokoch 1977 až 1983 Inžinierskymi stavbami n.p. Košice. Až do otvorenia estakády v Považskej Bystrici to bol najdlhší diaľničný cestný most na Slovensku (v súčasnosti patrí ešte ale stále k najdlhším cestným mostom na Slovensku). V čase jeho výstavby patril dokonca k jedným z najväčších v Európe. Dnes je súčasťou diaľnice D1 v úseku Liptovský Ján – Liptovský Hrádok v km 459,611. (zdroj: >>odkaz (www)<<). Na pozadí za viaduktom je vrch Kriváň.

Os vlak 7844 s rušňom 162 006 smer Vrútky v žst. Liptovský Mikuláš

183 019 Cargo v čele nákladu v smere do Popradu

162 003 s Os vlakom 7804 z Košíc smer Vrútky

Dvojička Cargo 131 067 068 so súpravou uhlákov s rudou smerom do Žiliny

Bobiny 140 067 a 140 058 jazdiace momentálne pre dopravcu Regiorail s ucelenkou do Čadce

362 015 v čele vlaku R 603 OC Mirage smerom do Košíc

„Šesťkolák“ alebo „Rakaňa“ 183 020 Cargo smerom do Popradu v čele vyrovnávkového nákladu

131 071 072 Cargo s prázdnymi uhlákmi smerom do Popradu

162 040 ČD v čele vlaku EC 120 Košičan z Košíc do Prahy

„Gorila“ 350 006 Thales v čele IC 505 Tatran smerom do Košíc

163 116 v čele Os 7845 do Spišskej Novej Vsi

Dvojička 131 089 090 Cargo s ucelenkou smerom do Popradu

Peršing 363 094 Cargo v čele R 608 Kúpele Lúčky z Košíc do Bratislavy

Pražský „banán“ 151 014 „Poštovní Spořitelna“ ČD v čele Ex 128 Hradčany z Košíc do Prahy

Dvojička 131 073 074 Cargo v protisvetle zo smeru Poprad

Zelený „peršing“ 163 106 a blonský „peršing“ 163 115 v čele Os 7804 z Košíc do Vrútok

Len nachvíľu sa mi naskytol takýto pohľad pri fotografovaní vlakov na srnčiu zver zo zvernice Paliesky, ktorá je hneď oproti železničnej zastávke. Chvíľu to vyzeralo akoby aj srnky sledovali dianie na železnici...a šup ich zachvíľu do lesa. Príroda sa pomaly ale iste prebúdza aj pod Tatrami.