Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Železničný Plešivec obrazom i slovom... (dokončenie)

Železničný Plešivec obrazom i slovom... (dokončenie)

 
Týždeň prešiel a my sa môžeme opäť vybrať do malého železničného uzla, ktorý nesie meno PLEŠIVEC. Pokračujeme v malej prehliadke fotografií, ktoré sa mi tu podarilo spraviť, i údajmi, ktoré ich približujú z historického hľadiska miestneho rušňového depa.

 










T 458.1 / 721 „Hektor“


Prvý rušeň popisovaného radu sa tu objavil 22.3.1967, kedy sem z prehliadky R 4, vykonanej v ZSSR prichádza T 458.1097, následne aj T 458.1132. Tieto boli nasadené na staničný posun v Plešivci, v poradí tretí „hektor“, ktorý sem prichádza 16.12.1968 bol T 458.1024. Tento bol na svoj prvý výkon nasadený 17.12.1968 na vlaky Mn 8125/8124 za parný rušeň 534.0501, ale inak slúžil ako záložný za prvé dva uvedené, dňom 1.6.1969 je nasadený na staničnú zálohu v Rožňave.









721.226 jazdila dlho v Plešivci pod pôvodným označením T 458.006, preznačenie na T 458.1226 bolo vykonané 1.mája 1977. Na snímke je zachytená v sychravom jesennom ráne na posune v žst. Plešivec. Zhodne aj T 458.1024 a 1132 patrili ku každodennému staničnému posunu.


T 478.2 / 752

V histórií plešiveckého depa bol zaznamenaný po prvý krát príchod radu T 478.2 dňa 13.3.1976. V tento deň sem prichádza vlakom 81602 z Košíc stroj T 478.2021, ktorý bol okamžite zaradený na vozbu manipulačných nákladných vlakov za parný rušeň 556.0100. V poradí ako druhý sem prichádza z Košíc T 478.2041 v prvý júnový deň 1978, zaradený zhodne na Mn vlaky. „Dvadsaťjednotka“ odišla späť do Košíc 1.7.1978 a ďalšia dvojka sem prichádza v posledný októbrový deň 1979 vlakom 81604, jej číslo bolo T 478.2045. Pre úplnosť dodávam, že tretia „dvojka“, ktorá je známa vďaka najvyššiemu inventárnemu číslu tohto radu na Slovensku – T 478.2070, bola do Plešivca dodaná 16.10.1984 o 17.50h z depa Prešov.






Dokumentačne zachytené T 478.2045 a 2070 v domovskom depe. (18.12.1992, 8.2.1993)



Z Jablonovského tunela vychádza 752.070 s „ucelenkou“ do Košíc.



T 679.1 / 781 „Sergej“

Pre depo Plešivec sa z hľadiska dodávok a samotnej histórie týchto sovietskych šesťnápravových rušňov stal pamätným dátumom 26.november 1969. V tento deň sem prichádza vlakom 3909n z Michalian stroj T 679.5011, ktorý bol okamžite nasadený do turnusu za štoker 556.0496 v TS 54, kde jazdil naozaj veľmi spoľahlivo. Určite bol zaujímavý pohľad na neho, keď ojedinele vykonával staničný posun v stanici...Za zmienku stojí ešte údaj, že v máji 1970 sem prichádzajú z Čiernej nad Tisou ďalšie, už novotou voňajúce, priamo z výrobného závodu dodané „Sergeje“ T 679.1281 –1284, nasadené do turnusu za 556.0119,0190 a 0276. Dodávky priamo od výrobcu pokračovali na prelome máj/jún 1971, kedy prišli T 679.1314 – 1318, pričom sem počas dlhoročnej prevádzky prichádzali aj stroje z iných rušňových dep. Posledným zrušeným „Sergejom“ v depe Plešivec bol 781.537, zrušený 1.6.2000.







V Plešiveckom depe zachytené T 679.1314, 781.317 a 781.282.



„Sergej“ inventárneho čísla 318 vchádza do Plešivca. (18.12.1992)



Každodenný život v železničnej stanici Plešivec – 781.157 čaká na vypravenie smerom do Košíc. (24.9.1993)



A máme tu aj zvolenského „petrolína“ 781.525, ktorý tu svoju cestu zo Zvolena ukončí...
(18.12.1992)



Motorové vozne M 286.1 / 851 a M 286.0 / 850


Postup motorizácie tratí na Slovensku postihla v roku 1968 aj depo Plešivec. Zatiaľ boli na osobných vlakoch prevádzkované len legendárne motorové vozne M 131.1101,1138,1371-1374,1415 a 1548, samozrejme za asistencie parných rušňov radu 423.0. V popisovanom roku prichádzajú 18.12.1968 vlakom 10142 o 7.30h priamo od výrobcu z TATRY Studénka novo vyrobené motorové vozne M 286.1036 a 1037, ktoré o dva dni neskôr vykonali úspešnú TBS na trati Košice – Michaľany a už 21.12.1968 nastupujú na osobné vlaky za parné rušne 423.0126 a 038. Nasledujúci deň sem z Košíc prišiel tretí „krokodíl“ M 286.1024 a ten nahradil v osobnej doprave „paru“ 423.0126. Vedené boli síce ešte letmo, ale od marca 1969 už v turnusovej skupine M-52. Počas plánovaných, či neplánovaných opráv sa pristupovalo k náhrade motorových vozňov M 286.1 / 851 košickým „krokodílom“ M 286.1025, častejšie však s niektorým „nulkovým“ M 286.0 / 850 zhodného depa. Prvý takýto „záskok“ bol zaznamenaný 20.9.1970, kedy sem za M 286.1036 ( t.č. na dielenskej oprave v ŽOS Šumperk) prišla M 286.0026. Na záskokoch sa tu striedali stroje M 286.0026, 0027, 0033, 0035, 0039 a 0044. K zmene prevádzkovej pôsobnosti dochádza začiatkom roka 1981, kedy sú M 286.1024,1036 a 1037 presunuté do depa Zvolen a M 286.1025 do depa Poprad. V čase týchto presunov, v Plešivci pôsobili M 286.1024, nahradená 19.2.1981 vozňom M 286.0026, M 286.1036 nahradená 20.2.1981 „nulkou“ M 286.0027 a za v tom čase neprevádzkovú M 286.1024 jazdila M 286.0039. Treba poznamenať, že „nulky“ sa tu číselne menili a definitívnu bodku za ich históriou prevádzky v depe Plešivec, nie teda zachádzania z Košíc, dala M 286.0041, ktorá 14.5.1986 odviezla posledný turnusový výkon Os 18905 a nasledujúci deň prešla do depa Margecany. Do turnusu na neho bola nasadená M 152.0474 a tým tu z motorových vozňov ostal len rad M 152.0 / 810.






Dokumentačne zachytené košické 850.026 a 850.044, keď jazdili okrem iného aj po trati Plešivec – Slavošovce. (18.12.1992, 25.9.1990)



Motorové vozne M 152.0 / 810


Históriu motorových vozňov M 152.0 / 810 v Plešivci zahájil vozeň M 152.0355, dodaný od výrobcu TATRA Studénka 6.3.1981 o 13.20h. Tento bol zaradený dňom 8.3.1981 do TS 83M za motorový vozeň M 131.1372. Dodávky novo vyrobených M 152.0 pokračovali až na jeseň, keď 30.10.1981 prichádzajú M 152.0451 + 452, 5.11. to bola M 152.0453. Dodávky v popisovanom roku neboli ešte ukončené, nakoľko 5.12. prišli vo dvojici M 152.0462 + 463, o týždeň neskôr to bola M 152.0464 a na „Štedrý deň“ 24.12.1981 prišla M 152.0465. V roku 1982 boli dodané dva vozne a to 7.2.1982 M 152.0474 a 29.9. „štokrová“ M 152.0556. Je zrejmé, že ich dodávky znamenali postupné odstavovanie a zánik radu M 131.1. Takto za zmienku stojí údaj o poslednom nasadení motorového vozňa M 131.1 na výkonoch osobných vlakov v Plešivci. To sa udialo 9.12.1982, kedy M 131.1369 odviezol MOs 28960 / 28963 a v tichosti uzatvoril históriu prevádzky týchto populárnych motorových vozňov v depe Plešivec. Dodávky nových M 152.0 od výrobcu do Plešivca boli ukončené v prvých marcových dňoch 1983, kedy sem prichádzajú M 152.0603 – 0605.







Prvá 810, ktorá bola do Plešivca dodaná bola 810.355. Táto je zachytená v pohraničnej stanici Bánréve MÁV. Vezie osobný vlak do Ózdu, pričom zaujímavú kulisu tu dotvára nielen lučenecká 752.047, ale aj „Sergej“ M 62.244.






V Plešivci zachytené 810.605 a 452 v časoch pravidelnej osobnej dopravy na trati Plešivec – Muráň.



810.453 pri posune do depa v Plešivci.



Nuž a ešte niečo na záver...


Blížime sa k definitívnemu koncu dnešného návratu do Plešivca. Že Vám tu ešte stále niečo chýba ? Je mi to jasné, tak ešte niekoľko obrázkov na vozidlá, ktoré síce v depe Plešivec nepôsobili, ale k železničnému uzlu neodmysliteľne patrili !



Zvolenský čmeliak 771.126 si zoraďuje nákladný vlak, ktorý povezie do Fiľakova. (24.9.1993)


Pri pohľade na okuliarniky je na mieste uviesť jednu príhodu, ktorá sa stala v piaty májový deň 1989. V nočných hodinách viezol zvolenský stroj T 478.3255 rýchlik R 582 „Poľana“, na ktorom pri vjazde do stanice Plešivec svojvoľne zhasol diaľkový reflektor. Nakoľko bolo v stanici depo s točňou, rušeň sa urýchlene z čela rýchlika vypriahol, na točni otočil a vrátil späť na čelo vlaku...



Na osobných vlakoch Košice – Plešivec boli košické 751 vystriedané prešovskými 750. Na snímke je pri posune z Os 6400 jeden z nich - 750.128. (23.3.2002)



A ešte zvolenská 754.017, ktorá už neexistuje. Na snímke opúšťa Plešivec s rýchlikom R 804 „Sitno“. (23.3.2002)



Ranný osobný vlak z Fiľakova na čele so 750.377 zastavil v stanici Plešivec, vedľa stojí prípojný osobný vlak do Muráňa, písal sa dátum 18.12.1992...


Pomaranče na nákladných vlakoch svoju cestu v Plešivci ukončovali. V histórií plešiveckého depa bol však zaznamenaný aj prípad, keď stroj T 679.0017 jazdil v dňoch 19.-20.10.1974 za „Sergeja“ T 679.1282 na vozebnom ramene do Košíc.











Nuž a máme tu zvolenskú legendu T 679.0015 / 776.015-0 v časoch, keď ešte s nákladným vlakom zavítal aj do Plešivca. Na poslednej je zobrazený na konci Rv vlaku do Fiľakova, zloženého so zástupcov „šesťkolákov“ T 669.0021 + 781.059 + 776.015, pre ktorých v Plešivci nebola záťaž. ( 24.9.1993, 18.12.1992)


To by bolo z Plešivca snáď všetko. Vo výletoch budeme v každom prípade spoločne pokračovať. Kam to bude nabudúce ? No, nebude to ďaleko, ani blízko, bude to...ale nie, nebudeme dopredu prezrádzať, myslíme si, že prekvapenie bude určite najlepšie !


Autor textu a foto : Palo

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
771_068
Zaslaný: 10.06.2011 15:04  
Založený: 18.01.2011
Miesto:
Príspevkov: 64
 Re: Železničný Plešivec obrazom i slovom... (dokončenie)
Po přečtení první části jsem se těšil na druhou jak duchodce do Lidlu :-D a měl jsem se na co! Opravdu nádherný článek. Vzpomínám si, že článek a poslední fotka byla v Železniční magazínu, někdy v tom období se díky takovým článkům ve mě vzbudila obliba k pomerančům... V Plešivci jsem byl asi 2x a vždy to stálo za to, snad se tam letos znovu podívám.
lajos
Zaslaný: 10.06.2011 21:26  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12553
 Re: Železničný Plešivec obrazom i slovom... (dokončenie)
Nehodí se příliš, aby se redakční team veřejně plácal po ramenech, ale v případě takových vzpomínek na depo Plešivec a jeho mašiny brnkáš na dost tenkou strunu :flower: :papa: :kvetinka:
XxXcompany
Zaslaný: 10.06.2011 23:36  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13320
 Re: Železničný Plešivec obrazom i slovom... (dokončenie)
To Sitno sa po odstupe XY rokov vobec nezmenilo ... Na papieroch a pomockach ano ale v skutocnosti absolutne ...
Maarek
Zaslaný: 10.06.2011 23:47  
Spolupracovník
Založený: 25.06.2010
Miesto: České Budějovice
Príspevkov: 4319
 Re: Železničný Plešivec obrazom i slovom... (dokončenie)
Skvelá reportáž!Je pravda,že práve na dvojicu reportáží z Plešivca som sa tešil najviac.Pekné archívne fotky z pekného miesta,niet čo dodať,proste krása :apl: :apl: :apl:
cas


Iľja
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 31 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 0
Anonymných: 31

Viac ...