Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Na voľné chvíle ... > Malé výlety na Horní Lideč.

Malé výlety na Horní Lideč.

 
Teplé slnečné dni znamenajú už tradične pre každého z nás častejšie návštevy pri trati. V mojom prípade to bol pracovný Trenčín, od ktorého som sa postupne, s predlžujúcimi sa jarnými dňami, vzďaľoval do Púchova či Žiliny. Potreboval som opäť zmenu a tak som sa rozhodol navštíviť „Valachy“, ale len opatrne a ako sa hovorí - z kraja, teda v blízkom okolí stanice Horní Lideč. Bol som tu viac krát koncom zimy, ale po pravde, nebolo to ešte ono. Moje cesty boli podporené aj túžbou rozšíriť si svoju zbierku fotografií o súčasné olomoucké elektrické jednotky 460. Takže sadám do auta a hurá cez Horné Srnie a Bylnice vyrážam na ďalšie malé fotovýlety...

 












Horní Lideč

Pohraničná stanica, z ktorej vedie neelektrifikovaná odbočková železničná trať do Bylnice. Z hľadiska osobnej dopravy sem zachádzajú končiace osobné vlaky zo smeru Púchov, tvorené klasickými osobnými vlakovými súpravami vezené žilinskými rušňami 162 a 163, prípadne aj motorovými jednotkami 813+913. Zo smeru Hranice na Morave, Vsetín, sú to čisté pantografové jednotky radu 460. Prechádzajúce denné expresy Detvan, Hradčany, Fatra, či vlak kategórie EuroCity „Košičan“ vozia pražské „dvojky“ 150.2 a 151, ktoré zaiste kladne spestrujú každodenný rytmus tejto peknej železničnej trate. Nákladná dopravu tu počas mojich návštev nebola žiaľ silná, naše dvojičky 131 prechádzali Lideč bez preprahu za pomoci postrkovej rakane 181.008 i peršinga 163.016, od Hraníc na Morave doviezli nákladné vlaky známe elektrické rušne 130 a 163, využitá na odvoz záťaže do Púchova bola aj už spomínaná 181.008. Na koncových koľajách pri púchovskom zhlaví stanice boli, ako to tu tiež už býva tradíciou, odstavené „súkromné“ elektrické rušne 140.076, 121.004 a 121.068.



Bežný pohľad – „Skuter“ 121.068 odpočíva na odstavných koľajách v stanici Horní Lideč.






460.028 + 027 odchádza s Os3212 do Hranic na Moravě, v pozadí stojí postrková 181.008, čakajúca na ďalšiu prácu, ktorá však poobede 24.5.2011 pre ňu už nebola a tak desať minút po odchode osobného vlaku opustila Horní Lideč aj ona...



Vlak EutoCity EC 121 „Košičan“ na čele so 162.040 zastavuje v stanici Horní Lideč. (25.5.2011)












Rakaňa 181.008 stojí na čele nákladného vlaku do Púchova a súčasne čaká na príchod protiidúceho vlaku, z ktorého potrebuje postrk. V tomto prípade z Púchova robil nákladnému vlaku postrk stroj 163.016, ktorý po jeho odchode preposunoval a pomáhal našej rakani na stúpaní na Střelnú. Prešla hodina a dvojica 163.016 + 181.008 sa strojovo vracala späť na Lideč a nakoľko nebola už žiadna záťaž, pokračovala ďalej v smere na Vsetín. (25.5.2011)






Dňa 25.5.2011 obsluhoval namiesto „Regionovy“ lokálku Horní Lideč – Bylnice motorový vozeň 810.520. Na snímke stojí v spoločnosti 460.013 a následne pri odchode s MOs 23217 míňa žilinskú 162.002, stojacu na čele Os 3271 do Púchova.






Stretnutia žilinských rušňov 162 / 163 s vozidlami ČD sú v stanici Horní Lideč pravidlom. Na snímke je situácia počas prestavovania rušňa na súprave Os 3270 zo Žiliny, s ktorou odchádza do Púchova ako Os 3271. Na snímke je 162.002 v spoločnosti pantografu 460.013 + 014 a rušňa 163.122 s pražskou 151.014, zachytenej pri odchode s expresom Ex 221 „Detvan“. (30.5.2011)




460.012 + 011 vchádza s Os 3211 z Přerova do stanice Horní Lideč.



MVTV 2-026 po príjazde zo Střelnej



Chvíľa pred odjazdom z Horní Lidče...



Střelná


Obec položená v Lyskom priesmyku, ktorý je položený medzi pohoriami Biele Karpaty a Javorníky. Nachádza sa tu železničná zastávka, v ktorej sa zbiehajú stúpania zo smeru Púchov i Horní Lideč. Položená je v kilometrickej polohe 23,660 zo smeru Púchov, len pár desiatok metrov za jediným železničným tunelom, ktorý sa na trati Púchov – Horní Lideč – Hranice na Morave nachádza. Je to Střelenský tunel, dlhý 298 metrov, štátna hranica medzi Slovenskom a Českou republikou je v km 21,110.









V zastávke Střelná zastihnete vždy počas pracovných dní v čase 16.22 – 16.28h osobný vlak Os 3213 / 3214. Na snímkach sú jednotky 460.017 + 018 a 460.072 + 071 v oblúku tesne pred popisovanou zastávkou a priamo v nej. Po zastavení Os 3213 prejde rušňovodič na druhú stranu jednotky a vracia sa späť do stanice Horní Lideč ako Os 3214 (z Lidče po 20 minútovej prestávke ďalej do Přerova). Možno je pre fotografa na škodu, že asi tri minúty po jeho odchode prechádza zastávkou po vedľajšej koľaji expres Fatra, s ktorým by bol určite zaujímavý záber.









O 16.16h si od pondelka do piatku môžete na Střelnej odfotografovať jednu zo žilinských bagiet, ktoré jazdia na osobnom vlaku Os 3272 Púchov – Horní Lideč. Na snímkach sú na konci 20 promilového stúpania postupne fotografované 813/913.032 sprevádzaná tieňom z fotomraku (24.5.2011), 031 (25.5.2011) a 016 (30.5.2011).







So zastávkou Střelná sa rozlúčime pohľadom na expres 126 „Fatra“, ktorý počas mojich návštev viezla vždy 150.226...



Okrem predchádzajúcich dvoch miest som sa na krátku chvíľu zastavil aj v zastávke Lidečko Ves, položenej v km 21,485 (kilometráž je zo smeru Hranice na Moravě) a Lužná u Vsetína v km 26,354. V nich som zhodne trpezlivo čakal na jednotky 460 s dúfaním, že sa mi do cesty dostane aj „paťák - retrák“ 460.079 + 080. Aj keď to počas mojich návštev turnusovo vychádzalo, že by mal „vybehnúť“ na Střelnú, žiaľ, prišla vždy iná jednotka ... Ale nevadí, čo nebolo dnes, môže byť zajtra a osobne som spokojný aj s tým málom, čo ma pri tejto trati stretlo !






460.018 + 017 zastavuje v poslednej zastávke pred stanicou Horní Lideč, ktorá nesie názov Lidečko Ves. Vezie osobný vlak Os 3209 z Hraníc na Morave.












A to už sme na zastávke Lužná u Vsetína. Na nej som fotografoval postupne pražskú dvojku 150.202 na vlaku EC 120 „Košičan“, pri Rv jazde „Regionovu“ 814.077, osobný vlak Os 3211 tvorený pantografom 460.014 + 013 a nakoniec osobný vlak Os 3210 do Hraníc na Morave so 460.018 + 017.



Po prejazde expresu Fatra som sa vždy dal na 40 minútovú cestu späť do môjho prechodného domova v Trenčíne. Tu, pár desiatok metrov od domu, ma vždy čaká „môj“ kilometer 126,1, pri ktorom som dával už tradičnú bodku za fotografovaním. Časovo mi to vychádzalo tak, že „tesne“ stihnem vlak IC 504 a pol hodinu po ňom idúci osobný vlak 3324. U „Tatrana“ to bolo naozaj tesne, ale mal som v rezerve ešte cestu z Opatovej...













A to už som doma a kým som vypol fotoaparát, patrí sa urobiť ten „fajrontový“ záber. Raz to bol Tatran s 350.011, druhý krát s 350.006 či osobný vlak Os 3324 s 363.136 alebo poschodovou „Luciou“...



No a jedno foto na záver...


Pri fotografiách zo zastávky Střelná som v tichosti konštatoval, že by tu bol zaujímavý pohľad na pantograf a vedľa prechádzajúcu „pražskú dvojku“ na exprese Fatra. Trpezlivosť „vlaky“ prináša no a v prípade popisovanej situácie sa mi to vyplnilo v pondelok 27.júna 2011, kedy sa Fatra vedená pražskou 150.210 predsa len stretla s jednotkou 460.082...



To by bolo na dnes už naozaj všetko, pre úplnosť, návštevy som vykonal vždy v poobedňajších hodinách. Som sám zvedavý, kam ma moje túlavé topánky či auto dovedú nabudúce. Dúfam, že do končín opäť aspoň trochu zaujímavých a kde železničný život či srdce ešte bije...

Text a foto : Palo

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Iľja
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 26 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 1
Anonymných: 25

Mik-trainfoto, Viac ...