Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Návšteva na „širokom“ rozchode 1524 mm

Návšteva na „širokom“ rozchode 1524 mm

 
Prvá časť
Bolo to v polovici tohtoročných prázdnin, keď sme sa rozhodli, že konečne, veru po každoročnom odkladaní, konečne vycestujeme na malý výlet medzi Košickú kotlinu a Východoslovenskú rovinu na trať s rozchodom 1524 mm, teda širokorozchodnú trať. Bez väčších dohadov sme si vopred stanovili dátum 20.august 2009 s tým, že sme ani netušili, čo nás okrem asi počasím najkrajšieho augustového dňa v tento dátum čaká...

 









Širokorozchodná trať
– čo o nej na úvod napísať ? Je to 88 kilometrov dlhá jednokoľajná trať, elektrifikovaná jednosmerným systémom 3 kV, po ktorej je prevádzkovaná výhradne nákladná doprava, dôležitá pre dovoz rudy pre podnik U.S.Steel Košice, pred tým známejšieho názvu Východoslovenských železiarní. Vychádza z Hanisky pri Košiciach, kde sa nachádza aj rušňové depo širokého rozchodu a prekonaním Slanských Vrchov prejde do Východoslovenskej roviny na Ukrajinské hranice do pohraničnej stanice Maťovce. Nákladné vlaky z Ukrajiny (tvorené priemerne 45. loženými vozňami na jeden vlak) teda jazdia „plné rudy“, ich dĺžka je do 800 metrov s priemernou hmotnosťou cca 4600 t, z Hanisky naopak jazdia prázdne a majú priemernú hmotnosť 1200 t. V dennej polohe sú to priemerne štyri vlaky zo smeru Maťovce, ale samozrejme všetko záleží od ukrajinských železníc. Podľa dostupných informácií prejde cez prechod Maťovce 12 vlakov za 24 hodín. Elektrická prevádzka bola zahájená na úseku Haniska pri Košiciach ŠRT – Trebišov dňa 2.11.1976, z Trebišova do Maťoviec 3.2.1978.






Z dôvodu potreby križovania vlakov boli na trati vybudované výhybne (uvedené zo smeru Haniska) Výh.Hornád, ktorá v súčasnosti ako jediná neslúži ako výhybňa, ďalej sú to Výh.Slančík, Výh.Červený Dvor, Výh.Trebišov, Výh.Budkovce a Výh.Vojany. Medzi Výh. Trebišov a Výh.Slančík, teda na vlakoch s rudou, pomáha vlakom prekonať stúpanie postrkový rušeň. Maximálna traťová rýchlosť je tu 60 km/h, ktorá v skutočnosti je len napísaná na rýchlostníku a vzbudzuje úsmev, technický stav trate a veľký počet tzv. pomalých ciest, neumožňuje vlakom i na základe ich samotnej dĺžky plynulejší rozjazd na uvedenú rýchlosť a tak možno povedať, že priemerná rýchlosť vlakov je tu cca 30 km/h. Energetická náročnosť trate si vyžiadala na niektorých miestach s veľkým prúdovým odberom zdvojený trolej a trojité zosilovacie vedenie.






Prevádzku vlakov zabezpečujú dvojdielne elektrické rušne pôvodného označenia E 469.5, dnes 125.8, vyrobených v roku 1976 v podniku ŠKODA Plzeň, ako výrobný typ 67 E 1. Vyrobených bolo celkom 44 rušňov (22 dvojičiek), dodaných na široký rozchod v období 31.3. – 30.6.1976 teda v čase, keď nebola ešte ukončená elektrifikácia širokorozchodnej trate a nákladná doprava bola zabezpečovaná „Sergejami“ T 679.5. Z tohto dôvodu vykonali technicko-bezpečnostné skúšky na Ukrajine (vtedy železniciach SŽD) v úseku Čop – Užhorod.
V prevádzke sú nasadzované vždy dve dvojičky na jeden vlak, vo Výh. Trebišov pôsobí „Slanecký“ postrk, na ktorom dlhé roky jazdí prvá dvojička 125.801 + 802.Tento pomáha nákladným vlakom zdolať sklonovo náročný úsek na vrchol trate do Výhybne Slančík. Zrušená bola zatiaľ len jedna dvojička a to E 469.5009 + 5010 po nehode pri Výhybni Pavlovo (úsek Maťovce – Užhorod).






Vráťme sa však späť k našej ceste, ktorú sme začínali v Žiline. Termín cesty, ktorý sme si teda stanovili, sa neodkladne blížil. Ale zrazu ako blesk z čistého neba nás v utorok 18.8.2009 večer zastihla správa, že Ukrajinské železnice zastavujú dopravu vlakov do Maťoviec z dôvodu „ silného žiarenia skeneru“, na ktorý sa sťažovali ukrajinskí rušňovodiči. V stredu 19.8.2009 o 18.00 hod mala byť podľa dostupných mediálnych informácií obnovená nákladná doprava cez Maťovce, no naopak niektoré správy naďalej hovorili o stále zastavenej vlakovej prevádzke. Tak čo, vyberieme sa tam, či nie? Nakoniec sme si povedali, nejako bolo, nejako bude, keď už máme voľno, ide sa ! Odchod ráno o 03.00h zo Žiliny !








Ako sme si povedali, tak sa aj stalo a za tmy, o tretej hodine rannej opúšťame ešte spiacu Žilinu do prvého cieľa našej cesty – 280 kilometrov vzdialenej Hanisky pri Košiciach. Cesta ubiehala v družnej debate a ani sme sa nenazdali, začína pomaly svitať. Prechádzame trasu Žilina – Prešov hlavným ťahom E 50, na ktorom citeľne urýchľujú dopravu diaľničné úseky Ivachnová – Lúčivná či Poprad – Spišský Štvrtok a nakoľko bol otvorený aj tunel Branisko, tak o šiestej sme už prechádzali Prešovom a následne diaľnicou do Košíc. Z ulíc Košíc nemusíte mať strach, pokiaľ idete do Hanisky, držte sa pevne smerových tabúl smer Miskolc, cesta E 71 a cca 5 kilometrov za Šebastovcami, za ktorými podchádzate podjazdom širokorozchodnú trať, prídete na križovatku, na ktorej sa vľavo odbočuje do Čane a vpravo na Hanisku. V Haniske cca 300 metrov pred železničným podjazdom je nenápadná križovatka, na ktorej sa z hlavnej cesty vľavo odbočuje do priemyselnej časti U.S.Steel, vpravo je nenápadná panelová cesta, lemovaná topoľovým stromoradím, ktorá vedie do rušňového depa širokého rozchodu.










Takže sme v cieli našej cesty, na rozchode 1524mm. Tu aj ukončíme dnešný diel, v ktorom sme použili aj staršie fotografie, v nasledujúcom budeme v Haniske naše rozprávanie o samotnom foto výlete začínať. Takže o týždeň na širokom rozchode dovidenia, priatelia...

Text a foto : Palo, Peter, Pavol
Spracoval :

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
TheoKojak
Zaslaný: 24.08.2009 8:14  
Založený: 03.12.2007
Miesto: Kúty
Príspevkov: 2254
 Re: Návšteva na „širokom“ rozchode 1524 mm
to nema chybu.... parádička :kvetinka:
Adam
Zaslaný: 24.08.2009 8:18  
Založený: 11.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 2382
 Re: Návšteva na „širokom“ rozchode 1524 mm
perfekna reportaz :kvetinka:
pershing163
Zaslaný: 24.08.2009 8:28  
Založený: 02.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 249
 Re: Návšteva na „širokom“ rozchode 1524 mm
mala otazocka:

z tej nehody a jedinej zrusenej sirokej dvojicky by sa fotka nenasla??? alebo troch viac info o tom??? dakujem za odpoved
Palo
Zaslaný: 24.08.2009 17:39  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5040
 Re: Návšteva na „širokom“ rozchode 1524 mm
Podľa dostupných informácií dvojička E 469.5009 + 5010 mala len vykoľajenie pri Výhybni Pavlovo, ku ktorému nebol vpustený nehodový vlak ČSD, ale len SŽD, ktorý ho nešetrným spôsobom odstránil mimo trať a tým došlo okrem iného k poškodeniu hlavného rámu jedného z rušňov. Ako píšem, sú to len neoverené informácie, ktoré mi boli v minulosti poskytnuté a nikto podrobnejšie, z pochopiteľných dôvodov, nechcel o tom hovoriť. Diel E 469.5009 bol zrušený 21.marca 1985, teda krátko po udalosti, druhý diel až 24.marca 1988.
cas


Alfréd
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 28 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 28

Viac ...