Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Keď T 426.001 opäť do Tisovca prišla...

Keď T 426.001 opäť do Tisovca prišla...

 
Časť prvá : Presun do Pohronskej Polhory.
V týchto dňoch si v tichosti pripomíname nenápadné výročie a to už 15 rokov od chvíle, kedy sa opäť na Tisoveckú ozubnicovú trať na chvíľku vrátila zubačka T 426.001. Bola to nevšedná udalosť a výročie 100 rokov ozubnicovej trate Tisovec – Pohronská Polhora mala v dňoch 21.-22.9.1996 teda dôstojné a historicky cenné zastúpenie. Je teda tá pravá chvíľa, kedy sa na túto udalosť môžeme spomienkami vrátiť...

 










Začnem malým pohľadom do histórie. Dieselové rušne označenia T 426.0 boli objednané železničnou správou ČSD objednávkou ČSD Z 4001 z roku 1960. Ako dôvod bola akútna potreba modernizácie rušňového parku o univerzálne rušne na sklonovo náročných tratiach Tisovec – Pohronská Polhora a Tanvald – Kořenov. U trate z Tisovca išlo aj o skrátenie odvozných vzdialeností nákladnej dopravy, hlavne produktmi medzi železiarňami v Podbrezovej a vysokou pecou Tisovec. Cesta „cez kopec“ bola totiž neporovnateľne kratšia, ako naokolo cez Jesenské a Zvolen. Na tento účel boli vhodné práve uvedené štvornápravové rušne, vyrobené v roku 1961 rakúskou firmou SGP AG Florisdorf. Zaujímavosťou určite je fakt, že k bývalej železničnej správe ČSD boli dodané štyri rušne, ktoré boli vlastne prototypmi ! Cena jedného z nich bola 174 500 dolárov a nepárne čísla, teda T 426.001 a 003 boli spoločne 13.10.1961 dodané do Tisovca. V tento deň bolo súčasne vykonané funkčné odskúšanie v priestoroch miestnej železničnej stanice a nasledujúci deň sa skúšobne prešli ozubnicou do Pohronskej Polhory. Nastal dátum 15.10.1961, kedy bola vykoná technicko-bezpečnostná skúška a po nej bol udelený súhlas na prevádzku. Žiaľ, možno povedané, nevyhovujúci technický stav ozubnicovej trate spôsobil o pár dní vykoľajenie jedného z nich na výhybkách v Bánove, pričom sa vyšetrovaním zistilo, že sa koľajnice pod rušňom jednoducho „rozišli“, nakoľko bol moc ťažký. Pristúpilo sa teda k náhradnému riešeniu a to adhéznej prevádzke do Rimavskej Soboty a Jesenského a následne od septembra 1963 ku generálnej oprave ozubnicovej trate vrátane výmeny ozubnicových pásov za nové. Dňa 8.6.1963 dochádza k odsunu T 426.003 a 1.10.1964 aj T 426.001 na „Kořenovskú zubačku“ Tanvald - Kořenov s tým, že po ukončení rekonštrukcie ozubnice v Tisovci sa oba rušne vrátia späť. Nastal však dátum 18.mája 1965, kedy bol z Tisovca, zatiaľ z jedinej vysokej pece na Slovensku, dopravený oheň na zapálenie pece vo Východoslovenských železiarňach v Košiciach. Následne sa v Tisovci pristúpilo k výhasu vysokej pece, či „uliatím medveďa“, čo je ponechanie roztaveného železa v peci, čo znamenal jej definitívny koniec. Zrušenie pece malo dopad aj na nákladnú dopravu a s ňou potrebou rušňov T 426.0 v Tisovci, ktoré sa teda sem už nevrátili. Toto všetko sa udialo v období, keď oprava ozubnicovej trate bola takmer ukončená...



Vráťme sa však k udalosti v roku 1996, kedy sa T 426.001 pozrela po dlhých 32 rokoch späť do miest, kde začínala svoju prevádzkovú históriu. Je chladná noc a z dátumu 20.9.1996 prešlo štrnásť minút. V tomto čase sa z pohraničnej stanice Horní Lideč dáva do pohybu žilinská rakaňa 183.014, za ktorou je pripriahnutý rušeň T 426.001, jej cieľom je stanica Vrútky. Tu sa zoradí muzeálny konvoj spolu s parným rušňom 433.023 a historickou súpravou, ktorú tisovecká 731.034 o piatej hodine rannej začína prepravovať traťou cez 22 tunelov, teda na Čremošné do Banskej Bystrice. V tomto čase sedíme s Jankom v osobnom vlaku a našim cieľom je podobne, ako proti nám idúceho konvoja, Banská Bystrica. Ručičky hodín ukazujú čas 8.17h a na druhom nástupišti zastavuje vlak, s ktorým sa prevezieme do Pohronskej Polhory. Nastáva posun 731.034 z jednej strany súpravy na druhú, nakoľko na Podbrezovú sa ide úvraťou. Takto sa T 426.001 ostáva na konci súpravy, čo bola v tomto prípade výhoda kvôli fotografovaniu....



















Tak, toto je Banská Bystrica 20.9.1996, okrem mimoriadneho vlaku s T 426.001 prinášam foto trojky 753.095 či hybridu 750.032 a 198, ktoré boli v tom čase obyčajné, dnes zaujímavé...


Dve minúty po deviatej dostávame „zelenú“ a pomaly sa vydávame Horehronskou traťou smer Brezno. Všetko prebiehalo bez problémov a o 10.07 h zastavujeme v stanici Podbrezová, kde križujeme s osobným vlakom do Banskej Bystrice, manipulačným nákladným vlakom a samozrejme prepúšťame aj rýchlik Horehronec...
















A sme v Podbrezovej, kde aspoň z môjho pohľadu bolo najkrajším z celého pobytu stretnutie s manipulačným nákladným vlakom, ktorý viezla breznianska T 478.3053...


O 10.50h sa dávame opäť do pohybu a bez zastavenia prechádzame Brezno, následne Odbočku Brezno Halny a o 11.47h konečne zastavujeme v Pohronskej Polhore. Tu nastáva zoradenie súpravy pred prejazdom ozubnicovou traťou s tým, že T 426.001 si pôjde „privoňať“ našej ozubnici a súčasne bolo rozhodnuté, že nocovať bude pred staničnou budovou v Pohronskej Polhore.
















Dostali sme sa teda šťastlivo do Pohronskej Polhory. V nasledujúcom diely sa spoločne vyberieme cestou spomienkových fotografií pozrieť na to, ako to T 426.001 slušalo na ozubnici, zatiaľ sa s Vami lúčim, priatelia !


Text a foto : Palo

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
lajos
Zaslaný: 19.09.2011 9:20  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12072
 Re: Keď T 426.001 opäť do Tisovca prišla...
Pali,
hezká vzpomínka ze zákulisí. Zatímco u nás vládly temné mraky, provázené hustými dešti, ve Slovenském Rudohoří se tehdy nějak zapomenulo hezké počasí :papa:
Maarek
Zaslaný: 19.09.2011 16:23  
Spolupracovník
Založený: 25.06.2010
Miesto: České Budějovice
Príspevkov: 4318
 Re: Keď T 426.001 opäť do Tisovca prišla...
Znova jedna krásna a hodnotná reportáž z tohto kúska krajiny,proste nádhera! :apl: :kvetinka:
cas


Lívia
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 43 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 6

Registrovaných: 0
Anonymných: 43

Viac ...