Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom

Výlet do Viedne

 
Milí priatelia. V sobotu 29. októbra sme sa s kamarátom vybrali do Viedne, kde sa na výstavisku Reed Exhibitions Messe konala výstava a veľtrh modelov. Prinášame Vám touto formou pár obrázkov nielen z tohto podujatia, ale aj zo života mestskej hromadnej a koľajovej dopravy vo Viedni.

 











Využili sme spiatočný cestovný lístok, v ktorého cene bol zahrnutý aj celodenný turistický lístok na mestskú a prímestskú dopravu vo Viedni - v zóne 100. Zóna 100 pokrýva celé mesto Viedeň, tak sme sa pokúsili využiť túto možnosť do maximálnej možnej miery s cieľom: spoznať aspoň obecne sieť a organizáciu dopravy v tomto veľkom, ale nádhernom meste. Viedeň je rozľahlá a nieje mysliteľné, zvládnuť za jeden deň všetko. Nakoľko sme ani neplánovali „štafetový beh viedenskými linkami“, obmedzili sme sa na kľudné, ale cielené cestovanie z jedného konca mesta na druhý. Než nás prikvačila tma, stihli sme sa odviezť všetkými linkami metra systémom z konečnej na konečnú. V dvoch prípadoch sme využili prímestkú dopravu, zahrnutú do integrovanej dopravy VOB - známy viedenský S-bahn, ktorý prevádzkujú štátne železnice ÖBB.



Kamarát pricestoval ranným osobákom od Nových Zámkov, ktorý viezla čistučká retro-laminátka 240 022-4.



Do Viedne sme sa rozhodli cestovať po našej najstaršej parostrojnej trati - cez Devínsku Novú Ves. V jednej z mnohých periférnych staníc Viedne, sme zachytili dvojicu dieselhydraulík radu 2143 (čísla 053-3 a 058-2), ktoré k nám kedysi zachádzali na rýchlikoch Viedeň - Bratislava. V súčasnej dobe, keď väčšinu osobnej dopravy prevzali Herculesy, tieto postaršie, ale elegantné mašinky našli uplatnenie v nákladnej doprave.



Po príchode do Viedne nás miesto veľkolepej stanice Südbahnhof čakali provizórne nástupištia a obrovský kráter, kde prebieha výstavba novej viedenskej hlavnej stanice. Boli sme z toho paf...



Typická viedenská električka. Dizajn, ktorý aj dnes, po štyridsiatich rokoch upúta.



Na výstavisko sme sa dopravili pohodlne a rýchlo - metrom. Pre nás bratislavčanov, zvyknutých cestovať v MHD 30 minút a viac, je to ako piata dimenzia. Tieto súpravy už majú najlepšie roky za sebou, ale napiek tomu sú po technickej stránke vo vynikajúcom stave. Keď si to porovnám s našou mestskou hromadou nešťastia, ach...



A už sme pri modeloch. V prvej hale výstaviska bola postavená modulová železnica veľkosti H0. Modelári z rôznych klubov a rôznych štátov pospájali svoje moduly do obrovského tvaru „U“, na ktorom predvádzali najrozmanitejšie mašinky i súpravy. Medzi najviac obdivované moduly patrili dva viadukty, ktoré boli postavené podľa skutočnej predlohy a tešili sa najväčšiemu záujmu návštevníkov.



Na množstve modulov bolo možné vzhliadnuť nespočet motívov, ktoré boli kvalitne spracované do modelovej mierky 1:87. Na obrázku je znázonená nehoda motorového rušňa 2043 ÖBB s osobným autom. Pri záchranných prácach spolupracujú hasiči i záchranári, jedného nešťastníka tam dokonca resuscitujú...



Rumunskí modelári mali veľmi precízne spracovaný modul železničnej zastávky s elektrifikovanou železnicou a dokonca napájacou stanicou trakčného napätia. Verný obraz dotvára typická rumunská Dacia pred budovou zastávky.



Iný motív zobrazuje opravu strechy skladu.



Futbalový štadión s bežeckou dráhou som v modelovej železnici videl hádam prvý krát. Na koľajisku bolo možné vidieť aj iné atypické motívy, napríklad cintorín, minigolf, kolotoče, alebo vinohrad v zime... Vedľa obrovského modulového koľajiska sa na plstených dráhach predvádzali automobiloví modelári. Zajazdiť si s autíčkami mohli aj návštevníci. Bola tam tiež ukážka modelov stavebných strojov a žeriavov.



Medzi halami výstaviska bola show pásovej techniky v zmenšenom merítku. Početnému obecenstvu sa predvádzal tank na gumených pásoch a občas niektorú skupinku nečakane postriekal vodou z mašinkvéru. Bolo že to radosti... V druhej hale sa nachádzala veľká manéž, krytá ochrannou sieťou, v ktorej modelári predvádzali veľké motorové modely vrtulníkov. Okrem iného sa tu nachádzala mega-modelárska burza a prirodzene vyšší počet návštevníkov. V tej tlačenici bolo fotenie doslova nemožné.


Po štyroch hodinách, strávených vo svete modelov, sme sa vydali na túru mestskými rýchlodráhami.



Začali sme na stanici Krieau linky U2, smerom na Aspernstraße. Táto časť linky patrí medzi najnovšie prírastky viedenského metra a ustavične sa predlžuje smerom na východ.



Nové vozne viedenského metra sú celkom zaujímavé. Pohotovo sme ich nazvali - betmen...



Napravo aj naľavo, všade, kde sme sa ocitli sme videli samé koľaje, rušne, vozne, súpravy. Dá sa povedať, že Viedeň je taký malý železničný svetadiel.



Z linky U2 sme prešli na U1 a odviezli sme sa na konečnú Leopoldau. Displej nám zakázal nastúpiť, tak sme sa urazili a vyšli sme na povrch s úmyslom, využiť povrchovú dopravu.



Zo zastávky práve odchádzal autobus linky 29A. Vodičovi som trošku závidel toho novučičkého MANa. Keď som si uvedomil, do čoho si v pondelok ráno sadnem ja... no nechajme to. Celé mesto, či v centre, alebo na periférii, pôsobí veľmi čistým a kľudným dojmom. Aj napriek tomu, že tu žije veľa cudzincov, je vo Viedni naozaj príjemne.



Zo stanice S-bahn Leopoldau, odchádza elektrická jednotka 6020 252-0 na linke S2 do Mistellbachu. My sa však potrebujeme prekolíkovať na opačný koniec mesta. Počkali sme teda na S1 smer Mödling a odviezli sme sa cez celú Viedeň vlakom.



Cez stanicu Leopoldau prechádza nákladný vlak s Taurusom 1116 158-8.



Previezť sa linkou S1, bol naozaj zážitok. Celé mesto ako na dlani. Pohľad z okna na Riesenrad v Pratri je nezabudnuteľný...



V stanici Meidling / Philadelphiabrücke sme prestúpili na rýchloelektričku U6, smerom do Siebenhirten. Vlak S1, tvorený elektrickými jednotkami 4020 256-6 a 4020 271-5 pokračoval až do Mödlingu.


Linka U6 je špecifická tým, že je považovaná za metro, ale je to akási veľkokapacitná rýchloelektrička, ktorá sa pohybuje sčasti pod povrchom, sčasti na estakáde a jazdia tu elektrické trojčlánkové jednotky Bombardier, spojené do dlhých súprav (jedna súprava sa skladá zo štyroch trojvozňových jednotiek, spolu má vlak 12 vozňov). Je to veľmi živý dopravný prostriedok, kde aj ja som mal problém pri prvom rozbiehaní, udržať sa na nohách. (My v Bratislave môžeme o takejto doprave iba snívať.) Obrázok približuje atmosféru v konečnej stanici Siebenhirten po vystúpení cestujúcich. Súprava potiahne na manipulačnú koľaj, kde vodič prejde na prvé stanovište na opačnom konci a o niekoľko málo minút sa vydá na spiatočnú cestu.



Na nástupište Siebenhirten prišla súprava s vozňom 2685 na čele. Cieľová stanica: Floridsdorf. Previezť sa touto linkou až na opačnú konečnú, bol druhý zážitok. Podobne, ako S1, aj U6 prechádza celou Viedňou, pričom v úseku centra prechádza na pôvodnej murovanej klenbovej estakáde, vysokej miestami aj osem metrov. Z tejto výšky pozorovať starobylé viedenské uličky, typické meštiacke domy, dole na ulici autobusy, električky nádherne zladené v typický viedenský kolorit... to je proste nádhera. Aj stanice U6 v tejto časti sú ešte pôvodné s krásnou staroviedenskou architektúrou.



Pohľad do zastávkového zrkadla. Škoda tých zapnutých neóniek vnútri...



Než sme sa dostali na Floridsdorf, čas pokročil. Zošerilo sa a fotografovanie pre dnešný deň sa dostalo do záverečnej fázy. Floridsdorf je železničný uzol na severe Viedne. Vyšli sme zo stanice metra a hneď vedľa, ponad ulicu Schloßhofer Straße prechádzal Taurus 1116 109-0 s poschodovým push-pullom.



Posledný obrázok predstavuje viedenskú električku číslo 4780 na linke 26, zastávka Floridsdorf Bahnhof.



Šero sa zmenilo na tmu a tak sme sa rozhodli ukončiť viedenskú túru s tým, že čo sme nestihli dnes, dokončíme niekedy nabudúce. Nasadli sme opäť na linku U6 s úmyslom dopraviť sa do centra. Avšak pohľad do itinerára ostal nepochopený. V čase 18:10 som zistil, že vlak do Bratislavy odchádza o 18:20, čo z Floridsdorfu nebolo možné stihnúť ani omylom. Tak sme za pochodu opäť zmenili plán. Najbližší vlak má odchod 20:20, reku nebudeme sedieť dve hodiny kdesi na lavičke, rozhodli sme sa teda, že doklepeme pôvodne navrhnutý plán - prejsť celú sieť metra, do konca. Na stanici Spittelau sme presadli z U6 na U4, odviezli sme sa jednu zastávku na konečnú Heiligenstadt a odtiaľ sme precestovali celú linku U4 až na opačnú konečnú Hütteldorf. Tá sa nachádza v západnej časti mesta, je v blízkosti futbalového štadiónu Gerhard Hanappi, kde sa práve odohrávalo nejaké derby a prechádza ňou známa železničná trať Westbahn. Posledná linka, ktorá nám ostala, je U3. Aby sme sa dostali na jej konečnú, museli by sme dvakrát prestupovať. Preto sme opäť zvolili povrchovú dopravu: S-bahn. Linkou S45 sme sa presunuli na stanicu Ottakring, kde má U3 konečnú a odtiaľ sme sa trojkou odviezli na opačnú konečnú: Simmering. Posledným bodom programu bolo, dostať sa na Südbahnhof. Pod ruku sa nám dostal vlak REX 2529 z Bratislavy a týmto istým sme sa aj pobrali domov ako REX 2534.

Na záver mi neostáva nič iné, iba vrelo doporučiť návštevu tohto krásneho mesta, nájsť si trošku času a previezť sa niektorou z popisovaných liniek, kým ich technická úroveň nebude rapídne zmenená postupujúcou modernizáciou celej siete.



Text a foto: Richardino

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Maarek
Zaslaný: 14.12.2011 13:12  
Spolupracovník
Založený: 25.06.2010
Miesto: České Budějovice
Príspevkov: 4320
 Re: Výlet do Viedne
Vo Viedni som bol po prvý krát pred týždňom aj ja...Doslova povedané-žasol som nad systémom ich dopravy a popravde som ani nemal chuť ju porovnávať s dopravou na Slovensku.Je to proste iný "železničný svet".Možnosť pozorovať typické vlaky som mal iba z okna autobusu,ale v meste som si užil pohľady na 40 ročnú električku a vraj najdrahšie električky ULF.Pozrel som si samozrejme aj ich rozvetvený systém metra,ktorý ma taktiež zaujal,ako tento článok :apl: :kvetinka:
cas


Lýdia
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 37 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 37

Viac ...